Rollbar - dobry pomysł czy zły

Dyskusja ogólna

Ogólny dział techniczny związany z tematami eksploatacyjnymi, mechanicznymi i elektroniką wszystkich generacji Mazd MX-5.

Moderatorzy: pirul, Moderatorzy

Awatar użytkownika
Fifkers
Donator
Donator
Posty: 4677
Rejestracja: 10 cze 2009, 11:06
Model: NA
Lokalizacja: Białystok

14 sty 2019, 16:46

Zapraszam do dyskusji - moderator :)

[Oryginalny post - przeniesiony z wątku dachowania ND]W NB pewnie byłoby podobnie ;) Nie było to mocne uderzenie dachem.
Były: NB, NBFL, NC 2,0, NC 2,0 automat, NC swap 2,5 6b, ND 2,0.
Jest NA 1990r, ND 2,0.
Awatar użytkownika
Chezus
Donator
Donator
Posty: 1167
Rejestracja: 07 lip 2016, 20:45
Model: NB FL
Wersja: Impuls
Lokalizacja: SZA

14 sty 2019, 18:37

A NA się składają? Chyba też dają radę.
The answer is always Miata.
Awatar użytkownika
pirul
Moderator techniczny
Moderator techniczny
Posty: 2308
Rejestracja: 30 cze 2017, 12:11
Model: Inny
Wersja: RX-7 FB2 '83
Lokalizacja: Kraków

14 sty 2019, 19:00

Wszystkie będą się składać, muszą tylko odpowiednio skorodować :D
Awatar użytkownika
Wojtek Wawa
Donator
Donator
Posty: 2139
Rejestracja: 06 paź 2015, 11:29
Model: ND
Wersja: freedom+bilstein
Lokalizacja: Warszawa

15 sty 2019, 6:17

Fifkers pisze:
14 sty 2019, 16:46
W NB pewnie byłoby podobnie ;) Nie było to mocne uderzenie dachem.
Nie wiem jak w NB, ale zobacz tutaj NA - też raczej delikatne uderzenie dachem - pod koniec jest w zwolnionym tempie i dopiero ostatni obrót jest na ramie szyby, wcześniej nie jest angażowana

https://youtu.be/QVY2BwmR0fM

ND to rewelacyjny samochód pod prawie każdym względem.
Awatar użytkownika
Chezus
Donator
Donator
Posty: 1167
Rejestracja: 07 lip 2016, 20:45
Model: NB FL
Wersja: Impuls
Lokalizacja: SZA

15 sty 2019, 6:23

:o

No ale ja po moim dzwonie nadal uważam, że Miata jest względnie bezpieczna. Światkowie twierdzą, że jestem pierdolnięty i mam kupę szczęścia. :ugeek: Ale chyba sobie rzeczywiście wrzucą na wiosnę roll i szelki.
The answer is always Miata.
Awatar użytkownika
WSR
Posty: 407
Rejestracja: 24 wrz 2018, 11:05
Model: NA
Lokalizacja: zachodniopomorskie

15 sty 2019, 7:00

Wojtek Wawa pisze:
15 sty 2019, 6:17
Fifkers pisze:
14 sty 2019, 16:46
W NB pewnie byłoby podobnie ;) Nie było to mocne uderzenie dachem.
Nie wiem jak w NB, ale zobacz tutaj NA - też raczej delikatne uderzenie dachem - pod koniec jest w zwolnionym tempie i dopiero ostatni obrót jest na ramie szyby, wcześniej nie jest angażowana

https://youtu.be/QVY2BwmR0fM

ND to rewelacyjny samochód pod prawie każdym względem.

Ała... :shock:
W NB będzie raczej podobnie, pierwsze oględziny wskazują, że ramka szyby jest tej samej konstrukcji...

Daj jakieś z rollbarem :D
Awatar użytkownika
Alex
Donator
Donator
Posty: 4594
Rejestracja: 29 cze 2013, 20:25
Model: NC
Wersja: Niseko
Lokalizacja: łódź
Kontakt:

15 sty 2019, 7:26

Chezus pisze:
15 sty 2019, 6:23
No ale ja po moim dzwonie nadal uważam, że Miata jest względnie bezpieczna. Światkowie twierdzą, że jestem pierdolnięty i mam kupę szczęścia. :ugeek: Ale chyba sobie rzeczywiście wrzucą na wiosnę roll i szelki.
i bedziesz w kasku jezdzil? O rolla "fajnie" rozbija sie glowe
pozdrawiam
Alex :-)
były: czarna NC L5 , czerwona NAfL 1.6/90+
jest: Niseko L5/RomDrop 8-) 182HP/242Nm 8-)
A forum post should be like a skirt. Long enough to cover the subject material, but short enough to keep things interesting
Awatar użytkownika
Hookie
Donator
Donator
Posty: 3402
Rejestracja: 01 gru 2011, 19:22
Model: NB FL
Wersja: 1.8 Memories 2
Lokalizacja: Sosnowiec

15 sty 2019, 8:06

Ja jestem wysoki (? 183 cm) i w NBfl jeździłem z rollem... Głowa nijak z nim nie kolidowała. Kwestia założenia odpowiedniego rolla, jak mniemam.
2011-12: NB 1.8 '98 10th Anni 2260 - Miatulka
2013: NA 1.6 '90 - Babcia
2015 - 2017: NBfl 1.6 '04 - Furia
2019: NBfl 1.8 '01 - Hejka 2.0
2018 - 2022: ND 2.0 '16 Club - Kocur
Maj 2022: - obecnie: NBfl 1.8 '03 - Żaba
Awatar użytkownika
pirul
Moderator techniczny
Moderator techniczny
Posty: 2308
Rejestracja: 30 cze 2017, 12:11
Model: Inny
Wersja: RX-7 FB2 '83
Lokalizacja: Kraków

15 sty 2019, 8:30

Wojtek Wawa pisze:
15 sty 2019, 6:17
Fifkers pisze:
14 sty 2019, 16:46
W NB pewnie byłoby podobnie ;) Nie było to mocne uderzenie dachem.
Nie wiem jak w NB, ale zobacz tutaj NA - też raczej delikatne uderzenie dachem - pod koniec jest w zwolnionym tempie i dopiero ostatni obrót jest na ramie szyby, wcześniej nie jest angażowana

https://youtu.be/QVY2BwmR0fM

ND to rewelacyjny samochód pod prawie każdym względem.
Ehhh.

Zanim zaczniecie porównywać samochody, które dzieli 30 lat postępu technologicznego zwróciłbym uwagę na fakt, że od NC miaty mają seryjne pałąki przeciwkapotażowe, które w ogromnej mierze pomagają ochronić przestrzeń pasażerską przy rolce. Gdyby ND nie miała pałąków to po 10 latach użytkowania (czyli minimum jak ta NA w teście z 2007) sama ramka szyby nie utrzymałaby ciężaru auta do góry kołami podobnie jak w dwóch pierwszych generacjach. Przy dzisiejszej technologii produkcji to raczej zdziwiłbym się gdyby którykolwiek nowy kabriolet na ulicy NIE przeszedł takiego testu. Nie ma się tutaj specjalnie nad czym rozwodzić, po prostu auto spełniło swoją rolę zgodnie ze współczesnymi standardami bezpieczeństwa i całe szczęście nikomu nic się nie stało przy okazji tego jak jakiś nieogarnięty głupek wsiadł za kółko i poczuł jedność konia z jeźdźcem ;)
Awatar użytkownika
Fifkers
Donator
Donator
Posty: 4677
Rejestracja: 10 cze 2009, 11:06
Model: NA
Lokalizacja: Białystok

15 sty 2019, 8:39

Tylko na tym filmie z NA nie ma założonego dachu, a on znacznie usztywnia całą konstrukcję i ramka szyby ma wsparcie. Zobacz sobie fotki z poważniej wyglądających dachowań NB. Dach jest trochę wgnieciony, ale wszystko trzyma się kupy i na pewno kierowca nie został zgnieciony do poziomu ramion :)
Były: NB, NBFL, NC 2,0, NC 2,0 automat, NC swap 2,5 6b, ND 2,0.
Jest NA 1990r, ND 2,0.
Awatar użytkownika
Chezus
Donator
Donator
Posty: 1167
Rejestracja: 07 lip 2016, 20:45
Model: NB FL
Wersja: Impuls
Lokalizacja: SZA

15 sty 2019, 9:13

Fifkers pisze:
15 sty 2019, 8:39
Tylko na tym filmie z NA nie ma założonego dachu, a on znacznie usztywnia całą konstrukcję i ramka szyby ma wsparcie. Zobacz sobie fotki z poważniej wyglądających dachowań NB. Dach jest trochę wgnieciony, ale wszystko trzyma się kupy i na pewno kierowca nie został zgnieciony do poziomu ramion :)
Sorry, ale w to, że te kilka kawałków metalu połączonych ruchomo cokolwiek usztywnia, nie wierzę. Sam mam przełożony dach z Miaty po wypadku, który jest skrzywiony i po prostu dociągamy go ręką żeby się zamknął. Usztywniać może hardtop, pod którym jest klatka.
The answer is always Miata.
Awatar użytkownika
KyRy
Moderator
Moderator
Posty: 3761
Rejestracja: 13 mar 2008, 11:23
Model: NA
Wersja: Chiquita
Lokalizacja: Kotlina Kłodzka
Kontakt:

15 sty 2019, 10:48

Potrójną rolkę w NA przeżyłem na własnej skórze...
I, że wyszedłem z tego bez żadnego szwanku to tylko zasługa rolla i szelek.
Są: Chiquita | 93LE | Błękitna Laguna
Były: NA 1.6 92 Blue | NA 1.8 96 Bura | NA 1.6 92 SE | NA 1.6 89 Miata | NA 1.6 93 Smerfeta | NA 1.8 97 Czarna Wdowa | NA 1.6 95 Szczur | NA 1.8 97 Clean Bandit | NA 1.6 96 Merlota | NA 1.6 94 Żaba
Awatar użytkownika
Chezus
Donator
Donator
Posty: 1167
Rejestracja: 07 lip 2016, 20:45
Model: NB FL
Wersja: Impuls
Lokalizacja: SZA

15 sty 2019, 10:56

KyRy pisze:
15 sty 2019, 10:48
Potrójną rolkę w NA przeżyłem na własnej skórze...
I, że wyszedłem z tego bez żadnego szwanku to tylko zasługa rolla i szelek.
I kolega w kwestii rolowania wczesnych Miat jest dla mnie wiarygodnym testerem.
The answer is always Miata.
Awatar użytkownika
Robbi
Posty: 300
Rejestracja: 08 cze 2018, 16:27
Model: NA
Wersja: Red
Lokalizacja: Będzin

15 sty 2019, 11:03

Tutaj też dachowanie NA - większa prędkość, zamknięty dach i zamontowany roll



Efekty po:
1.JPG
1.JPG (51.63 KiB) Przejrzano 2184 razy
2.JPG
2.JPG (44.97 KiB) Przejrzano 2184 razy
3.JPG
3.JPG (53.44 KiB) Przejrzano 2184 razy
Awatar użytkownika
pirul
Moderator techniczny
Moderator techniczny
Posty: 2308
Rejestracja: 30 cze 2017, 12:11
Model: Inny
Wersja: RX-7 FB2 '83
Lokalizacja: Kraków

15 sty 2019, 12:15

Wiadomo, NA na szybszym torze bez rollbara to generalnie próba samobójcza.
Awatar użytkownika
Fifkers
Donator
Donator
Posty: 4677
Rejestracja: 10 cze 2009, 11:06
Model: NA
Lokalizacja: Białystok

15 sty 2019, 12:57

Akurat hardtop nie da nic, bo się oderwie co chyba potwierdzi grzes, bo u niego tak się stało ;)
Ze zdjęć które widziałem to jak soft był założony to nigdy ramka się nie zgięła kompletnie. Trochę się to wszystko zgięło, ale nie złożyło na płasko. Niby rurki stelaża grube nie są, ale jakoś to działa i jednak usztywnia .
Były: NB, NBFL, NC 2,0, NC 2,0 automat, NC swap 2,5 6b, ND 2,0.
Jest NA 1990r, ND 2,0.
Awatar użytkownika
VooR
Donator
Donator
Posty: 750
Rejestracja: 15 maja 2017, 15:47
Model: NB
Wersja: Miatoza
Lokalizacja: Poznań

15 sty 2019, 14:54

Alex pisze:
15 sty 2019, 7:26
i bedziesz w kasku jezdzil? O rolla "fajnie" rozbija sie glowe
Ale że niby dlaczego? Pytam, bo nie wiem. Jeżeli jesteś zapięty w pasy, a fotel z zagłówkiem zasłania rollbar, to nie wydaje mi się to prawdopodobne.
A nawet jeśli do tego by doszło, to lepiej jebnąć z dyńki w rollbar niż w glebę chyba?
"A coward dies a thousand deaths, a Souljah dies but once."

Miatoza:
1. Czarna Szóstka - 1999 NB
2. Szarak Torostwór - 2002 NBFL
3. Kafelek - 2016 ND1 ST
4. Cukierek - 2003 NBFL
5. Lifted #4 - 1999 NB/FL
Awatar użytkownika
Alex
Donator
Donator
Posty: 4594
Rejestracja: 29 cze 2013, 20:25
Model: NC
Wersja: Niseko
Lokalizacja: łódź
Kontakt:

16 sty 2019, 6:53

VooR pisze:
15 sty 2019, 14:54
Alex pisze:
15 sty 2019, 7:26
i bedziesz w kasku jezdzil? O rolla "fajnie" rozbija sie glowe
Ale że niby dlaczego? Pytam, bo nie wiem. Jeżeli jesteś zapięty w pasy, a fotel z zagłówkiem zasłania rollbar, to nie wydaje mi się to prawdopodobne.
A nawet jeśli do tego by doszło, to lepiej jebnąć z dyńki w rollbar niż w glebę chyba?
zauwaz ze siedzac w aucie glowa do rollbara ma blisko, wystarczy ja lekko przechylic itd. Podczas krasza zawartosc wnetrza auta z ludzmi wlacznie jest rzucana jak niewiem, najpierw do przodu potem sie odbija, cale auto sie deformuje wiec rozne elementy sie przemieszczaja itd Zobacz sobie jakis filmik z testow zderzeniowych naprzyklad. Wobec ww spotkanie z rurka rolla robi sie mocno prawdopodobne.

nie wiem czy lepiej walnac z dynki w rolla czy w glebe. Beton bedzie pewnie porownywalny, natomiast ziemia z trawka moze byc bardziej miekka, ale tak czy owak niefajnie.

Uwazam wiec ze roll, przynajmniej taki akcesoryjny jak w NA/NB poprawia jedna kwestie a moze pogarszac druga

W tym ukladzie pojawia sie pytanie dlaczego mam w aucie rolla. No tak sam sie nad tym czasem zastanawiam ;) Na pewno auto z nim bardziej pro wyglada :lol:

p.s. drogi adminie, czy mozna prosic o wydzielenie watku? Bo zeszlismy z tematu ND
pozdrawiam
Alex :-)
były: czarna NC L5 , czerwona NAfL 1.6/90+
jest: Niseko L5/RomDrop 8-) 182HP/242Nm 8-)
A forum post should be like a skirt. Long enough to cover the subject material, but short enough to keep things interesting
Awatar użytkownika
Chezus
Donator
Donator
Posty: 1167
Rejestracja: 07 lip 2016, 20:45
Model: NB FL
Wersja: Impuls
Lokalizacja: SZA

16 sty 2019, 7:04

Myślę, że jeśli admin by nie wyrażał zgody, czy inny mode (Arvi?), to już dawno byśmy byli przywoływani do porządku.

Co do deformacji, to ja mam w planie mały pakiet, czyli roll z zastrzałami na drzwi i frogarmsami. Zgadzam się, że człowiek lata po całej furze. Ja przy zwykłym spinie rozbiłem głowę o szybę. Co do rolla, to hmm... Jak się dobrze zepniesz z fotelem pasami, to może cię nie wyrwie w stronę rolla, a sam roll jest sztywno zamontowany jednak do punktów konstrukcyjnych samochodu. Przynajmniej tak są montowane rolle w tych Miatach które widziałem. Nie tyczy się to wynalazków takich jak widuję na spotach w kivikach, gdzie jakoś gdzieś tam jest przykręcone kilka rurek z nierdzewki, która no hmm... jakoś tak średnio się nadaje na rollbary i inne takie.

Fakt jest taki, że kask jest mile widziany, ale podejrzewam, że fura z rollem, zastrzałami i kubłami z szelkami to jest maks, który przeciętna kobieta zniesie. Jak dostanie do kompletu jeszcze kask, to obawiam się, że z wypadu na kawkę w malownicze miejsce raczej nici, a Miaty nie tylko do upalania na torze służą.
The answer is always Miata.
Awatar użytkownika
VooR
Donator
Donator
Posty: 750
Rejestracja: 15 maja 2017, 15:47
Model: NB
Wersja: Miatoza
Lokalizacja: Poznań

16 sty 2019, 10:46

Alex pisze:
16 sty 2019, 6:53
Uwazam wiec ze roll, przynajmniej taki akcesoryjny jak w NA/NB poprawia jedna kwestie a moze pogarszac druga
Jednak chyba wolę puknąć w rolkę niż zjeść ziemię (lub asfalt) ;) Jeździłem chwilę bez rolki i nie czułem się komfortowo bez czegoś za plecami / nad głową.
Poza tym, że ja Miatą jeżdżę tak, że takie sytuacje raczej są bardziej prawdopodobne na torze, gdzie mam kask. Choć wiadomo, licho nie śpi.

Zawsze też na górę rolki można założyć otuliny, z tym że wizualnie już tak piękne to nie jest. No i przy niektórych rolkach pewnie dach będzie tarł.
"A coward dies a thousand deaths, a Souljah dies but once."

Miatoza:
1. Czarna Szóstka - 1999 NB
2. Szarak Torostwór - 2002 NBFL
3. Kafelek - 2016 ND1 ST
4. Cukierek - 2003 NBFL
5. Lifted #4 - 1999 NB/FL
Awatar użytkownika
Arvi
Junior Admin
Junior Admin
Posty: 2909
Rejestracja: 25 lip 2013, 11:01
Model: NA
Wersja: Tiny Tina Edition
Lokalizacja: Warszawa - Stare Włochy

16 sty 2019, 15:37

Macie rację Drodzy Państwo - jak nie dla samego porządku, to chociaż by wiedza tutaj narodzona nie zaginęła w czeluściach forum.
Obrazek
Awatar użytkownika
Chezus
Donator
Donator
Posty: 1167
Rejestracja: 07 lip 2016, 20:45
Model: NB FL
Wersja: Impuls
Lokalizacja: SZA

16 sty 2019, 17:48

Arvi pisze:
16 sty 2019, 15:37
Macie rację Drodzy Państwo - jak nie dla samego porządku, to chociaż by wiedza tutaj narodzona nie zaginęła w czeluściach forum.
Wywołałem wilka z lasu...

Na pewno roll lepsza opcja niż style bar. Ten to się dopiero może urwać przy wypadku. Mnie przy uderzeniu w prawą stronę się pochylił do przodu trochę, bo to się tylko na 2 śrubach trzyma.
The answer is always Miata.
Awatar użytkownika
Arvi
Junior Admin
Junior Admin
Posty: 2909
Rejestracja: 25 lip 2013, 11:01
Model: NA
Wersja: Tiny Tina Edition
Lokalizacja: Warszawa - Stare Włochy

16 sty 2019, 18:33

Safari na iOS ma tą przypadłość, że za każdym razem jak wracam do ekranu startowego na forum to muszę się zalogować od nowa. Przy czytaniu każdego posta nowego, by zweryfikować, że nikt po nikim nie idzie, od członków nie wyzywa i szanuje zasady na giełdzie ... to bywa lekko upierdliwe.

Przeniesienie tematu to mogłabyć droga przez piekło... ;)

Dlatego tylko z kompa mam ochotę na coś takiego się porywać.

Z drugiej strony my wyjątkowo lubimy dygresje, więc póki w takowych nie występuje content, który mogły przydać się reszcie ... wydaje mi się, że nie ma co regulować takich dyskusji.

Co do rolla ... moim zdaniem to pozycja obowiązkowa dla każdego, który szuka na zakrętach granicy przyczepności MX-5. Natomiast warunkiem koniecznym jest taka pozycja za kierownicą, by w żadnym przypadku nasza głowa się z rurą nie spotkała.

Ja jestem konkretnym kurduplem (172), więc na przedliftowych fotelach z NA pozbawionych gąbki wyglądam, jakbym na podłodze siedział. Ale jak widzę niektórych pacjentów, to obawiam się, że roll może im bardziej zaszkodzić niż pomóc - choćby przy zwykłej stłuczce.
Obrazek
Awatar użytkownika
Chezus
Donator
Donator
Posty: 1167
Rejestracja: 07 lip 2016, 20:45
Model: NB FL
Wersja: Impuls
Lokalizacja: SZA

16 sty 2019, 19:29

Arvi pisze:
16 sty 2019, 18:33

Co do rolla ... moim zdaniem to pozycja obowiązkowa dla każdego, który szuka na zakrętach granicy przyczepności MX-5. Natomiast warunkiem koniecznym jest taka pozycja za kierownicą, by w żadnym przypadku nasza głowa się z rurą nie spotkała.

Ja jestem konkretnym kurduplem (172), więc na przedliftowych fotelach z NA pozbawionych gąbki wyglądam, jakbym na podłodze siedział. Ale jak widzę niektórych pacjentów, to obawiam się, że roll może im bardziej zaszkodzić niż pomóc - choćby przy zwykłej stłuczce.
Tutaj się zgadzam. Ja jestem słusznej postury i wzrostu też w miarę (185) i generalnie jestem z tych, co zamiast kubła mają drzwi i tunel. Rolla jeszcze nie mam, ale widzę, że przy fotelach z NBFL ciężko żeby głowa się z rollem spotkała. Jest to kwestia jeszcze ustawienia tego fotela. Rozważam kubły, ale wszystko w swoim czasie. Fakt, przy przedliftowych NA bym się nawet nad rollem nie zastanawiał, bo bym głowę sobie rozbił na pierwszym lepszym progu zwalniającym.
The answer is always Miata.
Awatar użytkownika
tomasz01
Donator
Donator
Posty: 3518
Rejestracja: 16 cze 2015, 21:43
Model: NB
Wersja: Magic
Lokalizacja: Warszawa Usrynów

16 sty 2019, 19:42

Miałem dokładnie ten problem - w fotelach przedliftowych NA połowa głowy wystawała ponad.
W NB teraz założyłem fotele z NBFL, wyciąłem gąbkę z siedzenia i już siedzę praktycznie na równo z górą fotela ;)
Awatar użytkownika
Mattia
Donator
Donator
Posty: 439
Rejestracja: 29 lis 2016, 21:56
Model: NA
Wersja: 1.8, daily, salon
Lokalizacja: Warszawa Bemowo

20 sty 2019, 10:26

VooR pisze:
16 sty 2019, 10:46
Alex pisze:
16 sty 2019, 6:53
Uwazam wiec ze roll, przynajmniej taki akcesoryjny jak w NA/NB poprawia jedna kwestie a moze pogarszac druga
Jednak chyba wolę puknąć w rolkę niż zjeść ziemię (lub asfalt) ;)
zgadzam się z Alexem: rollbar może uratować w przypadku wywrotki, ale może też zabić w przypadku uderzenia naszej miaty w tył
znany jest wypadek miatowego guru, który przestrzega przed rollbarem w sytuacji, gdy ktoś nam wjedzie w tyłek - https://forum.miata.net/vb/archive/inde ... 08182.html
konsekwencje takiego zdarzenia, to nie guz!!! gdy ktoś nam wjedzie w tyłek, po uderzeniu w rollbar możemy w najlepszym razie liczyć na złamanie kości potylicznej i krwiak nadtwardówkowy!!!

przez pierwszy rok przygody z mx5 nie zdecydowałem się na rollbar po namowie jednego z liderów MC: przyjąłem za nim, że prawdopodobieństwo wyrolowania w spokojnej jeździe miejskiej jest mniejsze niż to, że ktoś mi wjedzie w tyłek na światłach

a gdy zacząłem jeździć na tor, wstawiłem rollbar i wydłużyłem zagłówek tak, żeby chronił w razie uderzenia w tył auta (mam 186 cm wzrostu)
Obrazek

zainteresowanym polecam wcześniejszy wątek, gdzie bezpieczeństwo z rollbarem jest szerzej opisane - viewtopic.php?p=413340#p413340
zebrałem tam wszystkie informacje, które udało mi się znaleźć na ten temat na naszym Forum
ODPOWIEDZ