Metaliczny odgłos w silniku na 3tys obrotów

Ogólny dział techniczny związany z tematami eksploatacyjnymi, mechanicznymi i elektroniką wszystkich generacji Mazd MX-5.

Moderatorzy: pirul, Moderatorzy

Awatar użytkownika
KarolFnatic
Posty: 52
Rejestracja: 12 sie 2016, 21:02
Model: NA
Wersja: 1.6 93r.
Lokalizacja: Wrocław

13 wrz 2016, 10:30

Witam wszystkich klubowiczów! To jest mój pierwszy post więc przepraszam za jakiekolwiek niedociągniecia jak się trafią. Szukałem tu na forum i nie tylko, odpowiedzi i rozwiązania mojego problemu, lecz nic nie udało mi się znaleźć. Jeżeli jednka takowy team i rozwiazanie już jest poprosił bym o link i o usunięcie mojego posta. :P

A więc do rzeczy. W lipcu zakupiłem jako swój drugi samochód moje marzenie z dzieciństwa - MX-5 NA 1993r 1.6. Juz na samym początku miałem z nią przygodę, gdyż poprzedni właściciel nie zauważył, że wentylator na chłodnicy nie działał i mi o tym nie powiedział co skutkowało po przejechaniu 70km niezłym uszkodzeniem chłodnicy :( Zaczęły pojawiac sie problemy za problemem. Chłodnice wymieniłem na nówkę oryginalną. Zaczęły sie pojawiac drastyczne skoki temperatury silnika, wycieki płynu chłodniczego. Wszystko naprawiłem, wymieniłem pompę wody, przewody i juz nie grzeje sie tak bardzo ale jak jade pare minut powyżej 140km/h to silnik zno zaczyna sie potwornie grzać i zwalniam. Piszę to wszytko ponieważ od momentu uszkodzenia chłodnicy zaczął sie pojawiać( na początku rzadko, później coraz częściej) dziwny metaliczny dźwięk, coś jak by luźno latało na przodzie auta/na wysokości deski rozdzielczej. Próbowałem znaleźć przyczynę ale od strony silnika nic nie widać nic nie lata a dźwięk i tka jest i nawet brzmi coraz gorzej. Wlazłem kiedyś pod autko i zauważyłem ze za kolektorem wydechowym rura odporwadzająca spaliny jest przerdzewiała i dziurawa na łączeniu z kolektorem. Dodam, ze ten dzwięk pojawia się TYLKO i wyłącznie równo na 3000 obrotów +- 100. Czy ktoś się kiedyś z tym spotkał? Wie co może być przyczyną? Bardzo proszę o pomoc i w wypadku tego dźwieku i w wypadku grzejącego sie silnika przy bardzo szybkiej jeździe. Dziękuję!
rrutek
Donator
Donator
Posty: 1200
Rejestracja: 22 lip 2013, 21:20
Model: NA
Wersja: 1.6 '92
Lokalizacja: Warszawa

13 wrz 2016, 11:44

Grzanie się silnika: płyn chłodniczy rozumiem zalałeś nowy? Nie masz przypadkiem mocno zasłoniętego otworu wlotu powietrza na chłodnicę przez rejestrację? Układ jest czysty?

Co dźwięku: jak sam zauważyłeś masz przerdzewiałe osłony downpipe'a i pewnie katalizatora. Co już jest luźne, usuń, a co da się i ma sens - przymocuj np. metalowymi obejmami. W przypadku MX-5ki sIlnik w okolicy 3k RPM generuje najsilniejsze drgania i jak coś jest luźne, to będzie to słychać przy tej prędkości obrotowej. ;) Zwróć także uwagę na obejmę mocującą downpipe do skrzyni biegów, bo jak jest oryginalna, prawdopodobnie już nie istnieje (przerdzewiała).

Również katalizator mógł się posypać i grzechocze jego zawartość. W NA 1.6 lubią pękać kolektory wydechowe na łączeniu 4 rur w jedną, tam teoretycznie też może Ci powstawać jakiś dźwięk w przypadku uszkodzonego kolektora.

Gdyby to nie rozwiązało problemu to możesz się jeszcze zainteresować tzw. 'grinding noise', który lubi się pojawiać w przedliftowych NA z racji braku elementu tłumiącego na łączeniu wał/dyfer.
była: Mała aka MX-5 NB Twilight Blue '99 1.6 110KM
była: Babcia aka 323 BF Canal Blue Metallic '88 1.6 88KM
jest: Zygzak aka MX-5 NA Classic Red '92 1.6 115KM
MikeyMike
Donator
Donator
Posty: 353
Rejestracja: 24 sty 2016, 15:54
Model: Inny
Wersja: Bezmiatowy :(
Lokalizacja: Kielce

13 wrz 2016, 12:08

Ja mam podobną sytuację przy NBFL. U mnie występuje dokładnie przy 2600-2700 obrotów. Gdybym miał wskazać skąd to dochodzi to pokazałbym na wprost jak siedzę za kierownicą, także stawiam, że coś przy kolektorze wydechowym, choć nie widziałem tam nic luźnego. Miałem przerdzewiałą dolną osłonę skrzyni biegów - wyciąłem ją, ale nie pomogło. Dziwne jest to o tyle, że przy topdown, w ogóle nie słychać tego dźwięku - dopiero przy topup słyszę. Ja tak jeżdżę od stycznia i nic się nie dzieje - staram się jak najszybciej ominąć niewygodny zakres 2600-2700 obrotów :P Albo jeździć tylko topdown :winner:

Chociaż gdyby ktoś na jakimś zdjęciu/rysunku pokazałaby gdzie powinienem zajrzeć, żeby zlokalizować źródło drgań to też byłbym wdzięczny.
rrutek
Donator
Donator
Posty: 1200
Rejestracja: 22 lip 2013, 21:20
Model: NA
Wersja: 1.6 '92
Lokalizacja: Warszawa

13 wrz 2016, 12:12

MikeyMike, rzuć okiem na osłony downpipe'a i katalizatora, to raczej taki standard w NA-NBFL.
była: Mała aka MX-5 NB Twilight Blue '99 1.6 110KM
była: Babcia aka 323 BF Canal Blue Metallic '88 1.6 88KM
jest: Zygzak aka MX-5 NA Classic Red '92 1.6 115KM
Awatar użytkownika
KarolFnatic
Posty: 52
Rejestracja: 12 sie 2016, 21:02
Model: NA
Wersja: 1.6 93r.
Lokalizacja: Wrocław

13 wrz 2016, 12:35

rrutek pisze:Grzanie się silnika: płyn chłodniczy rozumiem zalałeś nowy? Nie masz przypadkiem mocno zasłoniętego otworu wlotu powietrza na chłodnicę przez rejestrację? Układ jest czysty?

Co dźwięku: jak sam zauważyłeś masz przerdzewiałe osłony downpipe'a i pewnie katalizatora. Co już jest luźne, usuń, a co da się i ma sens - przymocuj np. metalowymi obejmami. W przypadku MX-5ki sIlnik w okolicy 3k RPM generuje najsilniejsze drgania i jak coś jest luźne, to będzie to słychać przy tej prędkości obrotowej. ;) Zwróć także uwagę na obejmę mocującą downpipe do skrzyni biegów, bo jak jest oryginalna, prawdopodobnie już nie istnieje (przerdzewiała).

Również katalizator mógł się posypać i grzechocze jego zawartość. W NA 1.6 lubią pękać kolektory wydechowe na łączeniu 4 rur w jedną, tam teoretycznie też może Ci powstawać jakiś dźwięk w przypadku uszkodzonego kolektora.

Gdyby to nie rozwiązało problemu to możesz się jeszcze zainteresować tzw. 'grinding noise', który lubi się pojawiać w przedliftowych NA z racji braku elementu tłumiącego na łączeniu wał/dyfer.



Dziękuję z góry za szybką odpowiedź! Tak na łączeniu tych 4 rur w kolektorze wydechowym mam przerdzewiałą dziurę tak jak mówisz, osłone katalizatora teza podejrzewałem, ale stwierdzięłm ze to blizej silnika. zrobię jak napisałes. dodam jeszcze, ze jadac dzis do pracy zauważyłem ze najgłosniej "żęzi" na 3 biegu na 3000 i jest to dźwięk jak by luźny element tarł o coś bardzo szybko. Co do grzania sie. Płyn oczywiście nowy. Prestone. CO do czystości ukłądu na bank jest czysty bo 2 dni temu wymieniłem pompę wody i płyn był czysty i wciąz miał kolor, więc układ jest czysty. Nie wiem jak z blokada powietrza przez rejestracje. nie wpadłem na to. Ale racja mam ją zamontowaaną w tym eMixowym uśmieszku u góry.
majkel
Administrator
Administrator
Posty: 6890
Rejestracja: 26 mar 2007, 17:30
Model: Inny
Lokalizacja: Warszawa

13 wrz 2016, 14:08

KarolFnatic pisze:więc układ jest czysty.

z jednego drugie nie wynika. Zaglądałeś do bloku przy wymianie pompy ? Jeśli była kiedykolwiek użyta jakas maź uszczelniająca układ to oblepia ona wszystko wewnątrz skutecznie blokując transfer ciepła.
KarolFnatic pisze: wentylator na chłodnicy nie działał i mi o tym nie powiedział co skutkowało po przejechaniu 70km niezłym uszkodzeniem chłodnicy

hmm, to znaczy co się właściwie stało ?
KarolFnatic pisze:jak jade pare minut powyżej 140km/h to silnik zno zaczyna sie potwornie grzać i zwalniam

w jakim stanie jest termostat ?

Po
eM
chwilowo bezmiatowy :)
była: BlackBird (Ptaszyna) NBfl'03 1.8 Memories --> http://www.mx5klubpolska.pl/forum/viewtopic.php?t=1149
był: Ptaszor NA'96 1.8 (BP-Z3)--> http://www.mx5klubpolska.pl/forum/viewtopic.php?t=4852
jest: "Saabina" Saab96 V4 '76 --> http://www.mx5klubpolska.pl/forum/viewtopic.php?t=9196
jest: Hieronim.......
Awatar użytkownika
KarolFnatic
Posty: 52
Rejestracja: 12 sie 2016, 21:02
Model: NA
Wersja: 1.6 93r.
Lokalizacja: Wrocław

13 wrz 2016, 17:00

majkel pisze:
KarolFnatic pisze:więc układ jest czysty.

z jednego drugie nie wynika. Zaglądałeś do bloku przy wymianie pompy ? Jeśli była kiedykolwiek użyta jakas maź uszczelniająca układ to oblepia ona wszystko wewnątrz skutecznie blokując transfer ciepła.
KarolFnatic pisze: wentylator na chłodnicy nie działał i mi o tym nie powiedział co skutkowało po przejechaniu 70km niezłym uszkodzeniem chłodnicy

hmm, to znaczy co się właściwie stało ?
KarolFnatic pisze:jak jade pare minut powyżej 140km/h to silnik zno zaczyna sie potwornie grzać i zwalniam

w jakim stanie jest termostat ?

Po
eM


A więc tak. nie było mazi, gdy wymieniałem pompę to sprawdziłem i wsztstko było ok. Termostat nówka wymieniony razem z pompą wody (wybacz, ze nie wsponiałem). Płyn chłodniczy był chyba nie ruszany od nowosci przez tego włąsiciela, zagotował sie po paru minutach jazdy autostradą i wywalił chłodnicę od środka ( pękła wzdłuż górnego plasatikowego zbiornika na płyn. Cały silnik miałem w złoto-brązowym syfie ( do dzis są jeszcze jego pozostałasoci gdzies w zakamarkach)
RS
Donator
Donator
Posty: 1552
Rejestracja: 27 wrz 2011, 18:37
Model: NA
Lokalizacja: Krosno/Kraków

13 wrz 2016, 17:48

KarolFnatic pisze:wywalił chłodnicę od środka

Może korek chłodnicy jest uszkodzony i nie pozwala na wyrzucenie wody do zbiorniczka.
Awatar użytkownika
KarolFnatic
Posty: 52
Rejestracja: 12 sie 2016, 21:02
Model: NA
Wersja: 1.6 93r.
Lokalizacja: Wrocław

13 wrz 2016, 23:50

Właśnie wróciłem do domu. Po wyjściu z pracy odkręciłem rejesteacje i klasycznie autostrada 30km do domu. Ale tym razem już bez najmniejszego skoku temperatury!!!!! Nie sądziłem ze ta rejestracja aż tak blokowała dopływ powietrza. Będę musial przerzucić się na kwadratową mocowaną z boku zderzaka :diablo:

Co do dźwięku to dalej jest i mam wrażenie że staje się coraz gorszy. Będę szukał wg waszych wskazówek i dawał znać.
rrutek
Donator
Donator
Posty: 1200
Rejestracja: 22 lip 2013, 21:20
Model: NA
Wersja: 1.6 '92
Lokalizacja: Warszawa

14 wrz 2016, 6:21

KarolFnatic, nie musisz montować kwadratowej. Wystarczy, że ją przeniesiesz na zderzak, tak że nie będzie zasłaniać chłodnicy. ;)
była: Mała aka MX-5 NB Twilight Blue '99 1.6 110KM
była: Babcia aka 323 BF Canal Blue Metallic '88 1.6 88KM
jest: Zygzak aka MX-5 NA Classic Red '92 1.6 115KM
Awatar użytkownika
KarolFnatic
Posty: 52
Rejestracja: 12 sie 2016, 21:02
Model: NA
Wersja: 1.6 93r.
Lokalizacja: Wrocław

14 wrz 2016, 9:30

rrutek pisze:KarolFnatic, nie musisz montować kwadratowej. Wystarczy, że ją przeniesiesz na zderzak, tak że nie będzie zasłaniać chłodnicy. ;)



Haha ja wiem ale taka kwadratowa bardzo mi sie podoba. Taki japoński styl :)
Awatar użytkownika
KarolFnatic
Posty: 52
Rejestracja: 12 sie 2016, 21:02
Model: NA
Wersja: 1.6 93r.
Lokalizacja: Wrocław

22 wrz 2016, 18:02

Witam! Właśnie wróciłem z warsztatu, który spawa tłumki. Gdy mazda wjechała na podnośnik facet odrazu ostukał wydech i juz widac bylo jak cos rzęzi. Powiedzial ze powodem musi być osłona katalizatora, ktora kompletnie przegniła. Wywalił ją bo stwierdził ze i tak tam jest jeszcze jedna dodatkowa plyta na podwoziu i nic się nie stanie. Drugim problemem ale to juz ja mu kazalem sprawdzić jak się okazało byla obejmą (a raczej jej totalny brak) trzymająca końcówkę 4rurki kolektora wydechowego i rury. Rura luźno latala w końcówce kolektora stąd ten dźwięk. Ziomek założył mi nowa obejmę i zespawał ja do jakiegoś uchwytu. Za wszystko wziął 40zl. Problem zniknął! Je super! Dziękuję bardzo wszystkim za pomoc!
MikeyMike
Donator
Donator
Posty: 353
Rejestracja: 24 sty 2016, 15:54
Model: Inny
Wersja: Bezmiatowy :(
Lokalizacja: Kielce

22 wrz 2016, 20:53

KarolFnatic pisze: Za wszystko wziął 40zl. Problem zniknął! Je super! Dziękuję bardzo wszystkim za pomoc!

Muszę takiego fachowca poszukać u siebie w mieście. Teraz wiem co mu powiedzieć, żeby od razu sprawdził :)
ODPOWIEDZ