Obuwie zimowe dla mx5

pomoc w doborze

Ogólny dział techniczny związany z tematami eksploatacyjnymi, mechanicznymi i elektroniką wszystkich generacji Mazd MX-5.

Moderatorzy: pirul, Moderatorzy

tinuviel
Donator
Donator
Posty: 416
Rejestracja: 15 cze 2015, 22:42
Model: Inny
Wersja: MR2 ZZW30
Lokalizacja: Wrocław

16 lis 2015, 18:24

Witam, zima powoli ale jednak się zbliża, jako że u mnie nie ma taryfy ulgowej dla aut zimą, Mazda będzie używana też o tej porze roku (chociaż umiarkowanie). Zima jak to zima we Wrocławiu, w zeszłym roku chyba ani razu na śnieg nie wyjechałem, nie mniej jednak jak temperatura spadnie mocno to letnie opony mogą nie dać rady.

Mam zatem kilka opcji:

1) Zostać na letnich (16x7,5,przyodziane w nowe letnie opony)
+ nic mnie to nie kosztuje
+ zostają fajne felgi
- jeżdżę na letnich oponach autem z napędem na tył zimą... nie zbyt sprytnie

2) Kupić zimowe opony na felgi które mam
+ nowe zimówki, dobrane pod auto będą najbezpieczniejsze
+ auto zostaje na fajnych felgach
- $ na nowe opony zimowe i $ na ich przekładanie/skladowanie

3) Kupić używane felgi 15tki i założyć opony które mam w spadku po MGF.
To są prawię nowe opony 2x Barum Polaris 3 195/50 R15 2x Nokian WR D3 185/55 R15. Innej marki i w innych rozmiarach bo w MGF było dziwnie z oponami i ciężko było dobrać zimowe.
+ wyjdzie taniej niż kupowanie nowych opon
+ mam dwa niezależne zestawy kół lato/zima, odpada płacenie za zmianę ogumienia
+ robię pożytek z opon które już mam i które są w dobrym stanie
- tracę ładne felgi na zimę
- o ile do MGF opony były dobrze dobrane o tyle w MX5 to może być już trochę dziwna kombinacja

Najbardziej skłaniam się ku ostatniej opcji, ale nie wiem czy takie opony w MX5 mają rację bytu, znalazłem na internecie że 195/50 R15 powinno być ok, nie wiem zatem czy 185/55 R15 nie będzie coś obciera, orientuje się ktoś? Z drugiej strony jak sypnie śniegiem to mam Subaru pod domem, więc może zostać z letnimi w MX5. Pomysły, uwagi, sugestie?
Awatar użytkownika
Sigma
Donator
Donator
Posty: 842
Rejestracja: 15 wrz 2010, 19:24
Model: NB FL
Wersja: Unplugged
Lokalizacja: Toruń

16 lis 2015, 20:26

195/50/15 to standardowy rozmiar opony w MX. I bardzo dobrze się sprawdza jako zimówka :) także ja bym polecał opcję 3. Nie wiem co prawda czy te 185/55 dobrze podejdą, ale felgi 15+2 opony 195/50 i tak wyjdą Ci taniej niż 4 markowe zimówki 205/45/16 ;)
"A designer knows he has achieved perfection not when there is nothing left to add, but when there is nothing left to take away." – Antoine de Saint-Exupéry
Obrazek
Awatar użytkownika
szy
Donator
Donator
Posty: 743
Rejestracja: 28 maja 2014, 9:39
Model: ND
Wersja: GT-S
Lokalizacja: San Diego

16 lis 2015, 20:37

Jest cały wątek o oponach. viewtopic.php?f=25&t=884

195/50 R15 to fabryczny rozmiar opon w większości NB. Weź pod uwagę fakt, że opony 205/45 R16 są sporo droższe od 15".
Nawet gdybyś miał w opcji 3 kupić 4 nowe opony, to cenowo wyjdzie podobnie do opcji 2. Koszt standardowych enkei to jakieś 500pln o ile dobrze pamiętam, więc dość szybko Ci się zwróci na wymianach.
tinuviel
Donator
Donator
Posty: 416
Rejestracja: 15 cze 2015, 22:42
Model: Inny
Wersja: MR2 ZZW30
Lokalizacja: Wrocław

16 lis 2015, 21:16

No właśnie, tylko czy 185/55 R15 wejdzie?
Awatar użytkownika
turbo pchała
Posty: 4336
Rejestracja: 02 mar 2014, 17:04
Model: NB FL
Wersja: Silver Blues
Lokalizacja: Warszawa

16 lis 2015, 21:24

185/55/15 jest niższa niż 205/45/15. Jakby co tu masz tabele http://rozmiar-opon.bmw-tech.pl/kalkula ... 205/45/16/
"Jeśli po zaparkowaniu nie patrzysz na niego, zanim odejdziesz, to znaczy, że kupiłeś sobie zły samochód."

Moja -> http://www.mx5klubpolska.pl/forum/viewtopic.php?f=22&t=13537&start=60
Obrazek
Busterek
Donator
Donator
Posty: 376
Rejestracja: 07 wrz 2015, 11:41
Model: Inny
Wersja: Chwilowo BezMX
Lokalizacja: Gdańsk

16 lis 2015, 22:30

Wejdzie śmiało. U siebie mam na zimę 185 60 15 ET 38 i wchodzi bez problemów. :git:
Pozdro
Marcin
tinuviel
Donator
Donator
Posty: 416
Rejestracja: 15 cze 2015, 22:42
Model: Inny
Wersja: MR2 ZZW30
Lokalizacja: Wrocław

16 lis 2015, 22:53

czester_ pisze:185/55/15 jest niższa niż 205/45/15. Jakby co tu masz tabele http://rozmiar-opon.bmw-tech.pl/kalkula ... 205/45/16/


Super, dzięki, fajna tabelka, BTW "kontrola jak w F1" ech, BMW :D

Busterek pisze:Wejdzie śmiało. U siebie mam na zimę 185 60 15 ET 38 i wchodzi bez problemów. :git:


No to jestem spokojny:)

Ostatnia sprawa, do tych opon powinienem kupić felgi o szerokości między 5.5 a 6.5 cali (wedle tabeli http://www.nakole.pl/tabela-szerokosci- ... -opony.php), czy kupienie felgi o szerokości 7cali to duża zbrodnia dla opony 185 ? Pytam bo akurat są na forum.
Awatar użytkownika
Domel
Donator
Donator
Posty: 362
Rejestracja: 26 gru 2013, 10:41
Model: NC FL
Wersja: bordo z hameryki
Lokalizacja: Kraków

17 lis 2015, 21:02

Tu http://www.willtheyfit.com/ masz coś w rodzaju "geometrycznej wizualizacji" starego setupu z nowym.
tinuviel
Donator
Donator
Posty: 416
Rejestracja: 15 cze 2015, 22:42
Model: Inny
Wersja: MR2 ZZW30
Lokalizacja: Wrocław

17 lis 2015, 23:53

Domel pisze:Tu http://www.willtheyfit.com/ masz coś w rodzaju "geometrycznej wizualizacji" starego setupu z nowym.


Dzięki, kiedyś znalazłem tą stronę, teraz nie mogłem sobie przypomnieć nazwy. Fajne rzeczy tam wychodzą, polecam pobawić się szerokością opony bez zmieniania profilu. Próbowałem kiedyś wgryźć się w temat opon zimowych i w debatę czy lepiej szersza czy węższa, w kwestię nacisku na 1cm2 i jak parametry opony na to wpływają ale jak po dwóch godzinach wylądowałem na forum F1 gdzie ludzie rysowali w powiększeniu jak opona styka się z porowatością asfaltu i obliczali ile % opony faktycznie dotyka podłoża to sobie odpuściłem;)
piotr-gka
Posty: 669
Rejestracja: 06 paź 2013, 11:13
Lokalizacja: gka

18 lis 2015, 19:57

Też mam 185 60 15 na enkei i nie widzę żadnych problemów. Przejezdzilem tak 2 zimny.
Awatar użytkownika
R.E.D.
Donator
Donator
Posty: 2365
Rejestracja: 22 mar 2007, 12:27
Model: NB FL
Lokalizacja: silesia

18 lis 2015, 21:38

ja mam 185/60 na 15x7 i chyba zle to nie wyglada ;) niestety po obnizeniu i et12 przy pelnym skrecie na wyboju potrafi przytrzec o plastik (byc moze jest jakis zdeformowany) :P

wydaje mi sie, ze najlepsza opcja bedzie kupno 15 na zime - jak gdzies polecisz, to nie rozwalisz fajnej felgi na lato :P
jesli nie masz upatrzonego nic konkretnego, to kup seryjne enkeie - zawsze beda pasowac i stosunek waga/trwalosc/cena jest bardzo dobry :kciuk:

co do pozywzej tabelki to powinienes porownac do 195/50r15 zamiast do 16tek, ale chyba wychodzilo ledwo ponad 1% roznicy na srednicy, wiec jesli sa dobre, to zakladalbym tak jak masz po dwie na os 8-)
Obrazek
tinuviel
Donator
Donator
Posty: 416
Rejestracja: 15 cze 2015, 22:42
Model: Inny
Wersja: MR2 ZZW30
Lokalizacja: Wrocław

27 lis 2015, 21:17

Ok, zakupiłem od Sonica przyzwoite Enkei 15tki, przyodziałem tak jak w MGF miałem 2x Barum Polaris 3 195/50 na tył i Nokian WR D3 185/55 na przód, wygląda dobrze. Ten zestaw jest węższy i lżejszy niż letnie przez co dużo łatwiej zrywa przyczepność... generalnie mimo tego że na dokładnie takich samych oponach jeździłem zimą w MG to różnica jest kolosalna o.O Tam jednak przy ruszaniu tył był dużo bardziej dociążony, w Miacie na tych barumach miata zamiata ogonem.
Awatar użytkownika
R.E.D.
Donator
Donator
Posty: 2365
Rejestracja: 22 mar 2007, 12:27
Model: NB FL
Lokalizacja: silesia

29 lis 2015, 8:48

jesli masz jakis negatyw to musisz troche pojezdzic nim opony sie zetna do plaszczyzny i beda miec pelny styk z asfaltem ;) jak zalozylem 18ki, to przy 2-3 tys obrotow nawet na 2 potrafilo ujechac tylem - jak sie dopasowaly, to juz bylo o wiele lepiej - pomijajac komfort :lol:
Obrazek
ODPOWIEDZ