Naprawa gum drążka zmiany biegów

temat z serii "proszę, pożyj jeszcze trochę"

Dział wnikający w techniczne niuanse generacji NA i NB

Moderatorzy: pirul, Moderatorzy

Awatar użytkownika
Benoos
Donator
Donator
Posty: 351
Rejestracja: 10 lip 2014, 21:01
Lokalizacja: ~Rybnik

19 sty 2015, 21:38

Witajcie!

Pierwsza zima "siwej" pod nowym adresem mija na konserwacji i poszukiwaniach rudej we wszelkich zakamarkach. Podczas wymiany przemokniętego filcu pod wykładziną znalazłem mocno zmęczone życiem gumy drążka zmiany biegów. Obydwie w stanie agonalnym - co specjalnie nie dziwiło bo hałas w kabinie dochodzący z okolic skrzyni był dość uciążliwy. Szybki rzut okiem na stronę kmparts.pl i mamy komplet gum w cenie ~200zł. Najrozsądniej byłoby kupić, zamontować i zapomnieć tyle, że niespecjalnie miałem ochotę powiększać już i tak wypasiony emiksowy budżet na ten miesiąc.
Gumy wylądowały na biurku. Po ogarnięciu sytuacji zdecydowałem, że podejmę próbę odratowania ich przynajmniej na jakiś czas - prócz zużytych kilku godzin życia niemiałem nic do stracenia. W czeluściach piwnicy odkopałem magiczną gumę w płynie którą kupiłem latem do uzupełnienia ubytków na krawędzi winylowego dachu. Konzystencja, lepkość i elastyczność po wyschnięciu pozwalały mieć nadzieję, że do resuscytacji gum będzie się nadawać.
Kupowałem w skejtszopje ;) Dokładnie tutaj ->

http://pl.skate-europe.com/producer/698-allstar_gum

Procedury wyjmowania gum z auta nie będę opisywał - nie jest skomplikowana i dostępna gdzieś na forum.
Na samym początku zaznaczę, że dobrze jest gumy wyczyścić. Resztki oleju skutecznie rozprawią się z tak pożądaną w tym przypadku przyczepnością.

Sytuacja wyjściowa wyglądała jak poniżej. Obydwie gumy rozerwane na prawie całym obwodzie, materiał na krawędziach odkształcony, nie składał się po dopasowaniu w jedną całość.

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Dla ułatwienia procesu nakładania gumy zaciągnąłem do pracy klej błyskawiczny.

Obrazek

Co prawda wyschnięty cyjanoakryl ma niewiele wspólnego z elastycznością ale tutaj został użyty punktowo, w bardzo niewielkich ilościach, by zmusić trwale powykręcane krawędzie gumy do powrotu na swoje miejsce i utrzymania kształtu podczas szpachlowania szczelin płynną gumą. Jeśli nieudało się dobrze ocziścić krawędzi z oleju (tak jak w moim przyadku) potrzebna będzie spora dawka cierpliwości :)

Obrazek

Po wszystkim guma nabrała mniej więcej fabrycznego kształtu. po sprawdzeniu czy klej dobrze trzyma porwane fragmenty mogłem zabrać się za nakładanie Allstar-a.
Tutaj drobna uwaga - warto się zaopatrzyć w lateksowe rękawiczki. To paskudztwo strasznie brudzi łapy.

Obrazek

W pierwszej kolejności zaaplikowałem gumę w największe szczeliny i pęknięcia starając się wprowadzić ją jak najskuteczniej do środka by związała ze sobą porwane fragmenty. Później przyszła pora na grube smarowanie wszędzie tam gdzie znalazłem jakiekolwiek małe pęknięcia. Sam proces nakładania niewygląda specjalnie estetycznie ale umówmy się - to ma działać, nikt nie będzie wam zaglądał pod tunel, żeby sprawdzić czy ładnie wyszło ;)

Obrazek

Obrazek

Płynna guma powędrowała również na drugą stronę.

Obrazek

Oczywiście można się bawić po nałożeniu w modelowanie i wygładzanie powierzchni - ja dałem sobie z tym spokój.

W ten sam sposób potraktowałem wewnętrzną gumę. Jedyna różnica jest taka, że Allstar powędrował tylko na zewnętrzną stronę - za to w sporej ilości. Powód prosty - nie znalazłem na czas pomysłu jak tą gumę wydostać bez rozrywania jej do końca. Efekt wyglądał mniej więcej tak:

Obrazek

Obrazek

Pozostało tylko poczekać aż Allstar wyschnie, sprawdzić czy nie przeoczyliśmy czegoś po drodze i można było zakładać odratowane gumy spowrotem do MX-a. Po zmontowaniu całości do kupy i jeździe testowej okazało się, że przez pół roku niemiałem pojęcia jak cicho może być w mazdzie w kabinie. Dominującym dźwiękiem w kabinie przestał być hałas pracującej skrzyni - teraz dominuje odgłos przechodzonego seryjnego wydechu. Nie wiem - bo nigdy niemiałem - jak wygląda kwestia tłumienia odgłosów przez nowe gumy ale dam sobie rękę uciąć, że różnica jest niewielka. Dodatkowo poprawiła praca drążka. Biegi wchodzą nieco bardziej precyzyjnie.

Z odratowaną gumą jeżdzę narazie około tygodnia. Nie wiem jak będzie z trwałością ale myślę, że na jakiś czas pożegnałem problem hałasu przedostającego się stamtąd do kabiny.

Jeśli coś zacznie sie dziać - poinformuję w tym wątku.

Dziękuję za uwagę! :D
maciek01
Donator
Donator
Posty: 743
Rejestracja: 10 maja 2014, 8:22
Model: Inny
Wersja: Fiesta ST
Lokalizacja: Gdańsk

20 sty 2015, 7:21

Ciekawe podejście, daj znać za jakiś czas jak to rozwiazanie sie spisało.
A gdyby ktoś chciał powtórzyć sztuczkę to mam porwaną dużą gumę do oddania ;)
#miatarri
Awatar użytkownika
nick.es
Moderator podróży
Moderator podróży
Posty: 7684
Rejestracja: 11 mar 2014, 10:13
Model: NB FL
Lokalizacja: Costa Blanca

20 sty 2015, 8:50

A jak Ci się sprawiła ta guma przy naprawie dachu winylowego? Miałeś dziury i porozrywane ranty, czy tylko pęknięcia? Masz jakieś foto przed/po?
Awatar użytkownika
Lucas Z
Donator
Donator
Posty: 1915
Rejestracja: 12 sie 2013, 9:10
Model: NB FL
Wersja: Silver Blues
Lokalizacja: Łódź
Kontakt:

20 sty 2015, 11:40

+1

też z chęcią zobaczę
Awatar użytkownika
Alex
Donator
Donator
Posty: 4592
Rejestracja: 29 cze 2013, 20:25
Model: NC
Wersja: Niseko
Lokalizacja: łódź
Kontakt:

20 sty 2015, 12:32

dobre, lubie takie hardkorowe akcje :kciuk:

sam kiedys dla jaj posklejalem w ten sposob zewnetrzne zawieszenie glosnikow samochodowych w sluzbiowce. I to jeszcze bardzej po chamsku bo uzywajac zwyklego silikonu. O dziwo dziala to chyba do dzisiaj czyli ladnych pare lat :lol:
pozdrawiam
Alex :-)
były: czarna NC L5 , czerwona NAfL 1.6/90+
jest: Niseko L5/RomDrop 8-) 182HP/242Nm 8-)
A forum post should be like a skirt. Long enough to cover the subject material, but short enough to keep things interesting
Awatar użytkownika
Fifkers
Donator
Donator
Posty: 4674
Rejestracja: 10 cze 2009, 11:06
Model: NA
Lokalizacja: Białystok

20 sty 2015, 14:35

Fajny pomysł z tym klejem, pytanie czy wytrzyma dłużej czy się rozklei :) 200zł za kawałek gumy to umówmy się nie jest najlepsza cena, więc jak ten klej się sprawdzi to wiele osób będzie Ci wdzięcznych ;)
Były: NB, NBFL, NC 2,0, NC 2,0 automat, NC swap 2,5 6b, ND 2,0.
Jest NA 1990r, ND 2,0.
Awatar użytkownika
Benoos
Donator
Donator
Posty: 351
Rejestracja: 10 lip 2014, 21:01
Lokalizacja: ~Rybnik

20 sty 2015, 15:33

nickesh, Lucas Z - zdjęć dachu nie posiadam ale za to mam kilka nowych pęknięć na krawędziach. Połatam, zrobie zdjęcia przed/po i wrzucę. Allstar najlepiej nadaje się do krawędzi - właśnie tam, gdzie najczęsciej pęka winyl. Uzupełnianie ubytków na płaskich powierzchniach to już wyższa szkoła jazdy - Allstar odbija światło nieco inaczej niż materiał dachu dlatego trzeba stosować minimalne ilości.
Ostatnio zmieniony 20 sty 2015, 16:46 przez Benoos, łącznie zmieniany 1 raz.
Awatar użytkownika
nick.es
Moderator podróży
Moderator podróży
Posty: 7684
Rejestracja: 11 mar 2014, 10:13
Model: NB FL
Lokalizacja: Costa Blanca

20 sty 2015, 16:05

Benoos, najchętniej bym do Ciebie podjechał i podpiął się ze swoją Miatą pod te operacje naprawy dachu (będę w Rybniku na weekend). Tylko, że jest zimno i mokro, więc Miata pewnie nie zdoła wyschnąć, a to konieczne przy takich zabiegach, prawda?
Awatar użytkownika
Benoos
Donator
Donator
Posty: 351
Rejestracja: 10 lip 2014, 21:01
Lokalizacja: ~Rybnik

20 sty 2015, 16:35

Myślę, że można spróbować i przy okazji zrobić jakąś relację dla potomnych. Temperatura raczej średnia do takich prac. Jeśli niebędziesz chiał ryzykować możemy poćwiczyć na mojej ;) Zgadamy się pod koniec tygodnia, nr telefonu masz :)
Awatar użytkownika
Benoos
Donator
Donator
Posty: 351
Rejestracja: 10 lip 2014, 21:01
Lokalizacja: ~Rybnik

12 mar 2015, 18:01

Mija drugi miesiąc użytkowania zreanimowanuch gum. Zaglądałem dziś do nich i wyglądają jak w momenncie montażu :) Zero pęknięć, zero przedmuchów. Jednym słowem - działa :D
Krzywy
Posty: 562
Rejestracja: 13 mar 2013, 21:49
Lokalizacja: Łódź

13 mar 2015, 8:02

Myślisz że ten "klej" da radę utrzymać vinylową szybę na miejscu? Tj. czy to bardziej klej, czy bardziej "kauczuk" z rozpuszczalnikiem?
Bo nie wiem czy kupić jego, czy może klej do miekkiego pvc jaki znalazłem na forum o pontonach.

Jeszcze będę naprawiał rynienkę bardziej pro niż wcześniej (spawanie lutownicą i starą plastikową teczką :P) i bardziej niż tu znalazłem (czyli założenie folii z zewnątrz). Tj. zamierzam przykleić folię do popękanej rynienki z zewnątrz żeby zachować kształt i sztywność ale naprawić szczelność. Bo nawet folia 2mm nie nadaje się do zastąpienia rynienki w ogóle z racji giętkości.
ree
Posty: 2576
Rejestracja: 05 paź 2009, 22:51
Model: NA
Lokalizacja: Szczecin

13 mar 2015, 8:15

Krzywy pisze:Myślisz że ten "klej" da radę utrzymać vinylową szybę na miejscu? Tj. czy to bardziej klej, czy bardziej "kauczuk" z rozpuszczalnikiem?
Bo nie wiem czy kupić jego, czy może klej do miekkiego pvc jaki znalazłem na forum o pontonach.

Jeszcze będę naprawiał rynienkę bardziej pro niż wcześniej (spawanie lutownicą i starą plastikową teczką :P) i bardziej niż tu znalazłem (czyli założenie folii z zewnątrz). Tj. zamierzam przykleić folię do popękanej rynienki z zewnątrz żeby zachować kształt i sztywność ale naprawić szczelność. Bo nawet folia 2mm nie nadaje się do zastąpienia rynienki w ogóle z racji giętkości.

Uwierz ze folia sprawdza sie super, testowane nie tylko przezemnie.
Krzywy
Posty: 562
Rejestracja: 13 mar 2013, 21:49
Lokalizacja: Łódź

13 mar 2015, 8:44

Ok, ale po prostu chcę ją przykleić do rynienki dla wygody i estetyki (mimo że nikt tego nie widzi :P), a nie tylko wsadzić w to rynnę żeby to co się wyleje spływało do folii.
Awatar użytkownika
Benoos
Donator
Donator
Posty: 351
Rejestracja: 10 lip 2014, 21:01
Lokalizacja: ~Rybnik

15 mar 2015, 18:53

ree pisze:Uwierz ze folia sprawdza sie super, testowane nie tylko przezemnie.

Potwierdzam :)
Krzywy pisze:Myślisz że ten "klej" da radę utrzymać vinylową szybę na miejscu?

Myślę, że spokojnie da radę.
korfus
Posty: 69
Rejestracja: 23 paź 2016, 9:58
Model: NB
Lokalizacja: Zielona Góra
Kontakt:

12 lis 2017, 23:21

Panowie ktoś sprawdzał aktualne ceny na ten gumowy element?
DEXTER
Posty: 4974
Rejestracja: 24 wrz 2011, 13:17
Model: NA
Lokalizacja: Poznań

13 lis 2017, 0:02

Ja ostatnio zajrzałem do swoich trochę przypadkowo. Deczko się zdziwiłem... w 2012 roku założyłem nowe z kmpartsów, przejechałem jakieś 20 000km przez te 5 lat (niewiele) a gumy ... dziurawe :/
Awatar użytkownika
vodka
Posty: 693
Rejestracja: 31 lip 2016, 20:09
Model: ND
Wersja: RF AT
Lokalizacja: DW

13 lis 2017, 16:02

Ja polecam oryginał, te z IL to g****...
Winni
Posty: 222
Rejestracja: 22 paź 2017, 22:13
Model: NA

13 lis 2017, 16:40

A czemu niby g*wno, moze jakies argumenty podasz dlaczego?

Zamowilem dzisiaj zestaw z IL Motorsport, dam znac jakie sa moje osobiste odczucia :)

Podczas montazu oczywiscie trzeba nasmarowac specyfikiem do pielegnacji gum/uszczelek + co jakis czas sprawdzac, bez pielegnacji wiadomo ze szybciej popekaja/sparcieja.
mutra
Donator
Donator
Posty: 3669
Rejestracja: 13 mar 2016, 15:50
Model: ND
Wersja: GT Sport nav+
Lokalizacja: Nottinghamshire

13 lis 2017, 16:46

Winni pisze:A czemu niby g*wno, moze jakies argumenty podasz dlaczego?

Zamowilem dzisiaj zestaw z IL Motorsport, dam znac jakie sa moje osobiste odczucia :)

Podczas montazu oczywiscie trzeba nasmarowac specyfikiem do pielegnacji gum/uszczelek + co jakis czas sprawdzac, bez pielegnacji wiadomo ze szybciej popekaja/sparcieja.


gówno bo się rwie przedwcześnie :kciukdol: a jest praktycznie w cenie oryginału
Winni
Posty: 222
Rejestracja: 22 paź 2017, 22:13
Model: NA

13 lis 2017, 16:51

Z racji ze gumki z IL juz w drodze do mnie to je przetestuje, nie chce mi sie odsylac.

Jak sie porwia po krotkim czasie zrobie reklamacje i tyle ;)
Awatar użytkownika
Alex
Donator
Donator
Posty: 4592
Rejestracja: 29 cze 2013, 20:25
Model: NC
Wersja: Niseko
Lokalizacja: łódź
Kontakt:

13 lis 2017, 17:12

Winni pisze:Z racji ze gumki z IL juz w drodze do mnie to je przetestuje, nie chce mi sie odsylac.

Jak sie porwia po krotkim czasie zrobie reklamacje i tyle ;)
Z tego co pamiętam osoby które montowały gumki z IL zwracały uwagę na znaczne zwiększenie precyzji działania skrzyni. Co jest z lekka dziwne bo jak gumowa osłona może wpływać na takie kwestie? Podejrzewam że chodzi o to że gumy z IL są sztywniejsze, czyli zapewne też bardziej kruche.

Ja wymieniłem na gumy z ASO i zwiększonej precyzji specjalnie nie zauważyłem, a starych gumek już w zasadzie nie było.

Ot chyba cała tajemnica...

wytapatalkowane
pozdrawiam
Alex :-)
były: czarna NC L5 , czerwona NAfL 1.6/90+
jest: Niseko L5/RomDrop 8-) 182HP/242Nm 8-)
A forum post should be like a skirt. Long enough to cover the subject material, but short enough to keep things interesting
Awatar użytkownika
ZetMichał
Posty: 96
Rejestracja: 22 cze 2017, 22:17
Model: NA
Wersja: 1996
Lokalizacja: Kraków

13 lis 2017, 17:34

ile takie gumki w aso kosztują?
Awatar użytkownika
vodka
Posty: 693
Rejestracja: 31 lip 2016, 20:09
Model: ND
Wersja: RF AT
Lokalizacja: DW

13 lis 2017, 17:40

Za komplet z ASO chyba 300, za te z IL pewnie koło 200. Mnie mniejsza gumka z IL rozpadała się po 3kkm...
Ostatnio zmieniony 13 lis 2017, 17:55 przez vodka, łącznie zmieniany 1 raz.
Awatar użytkownika
ZetMichał
Posty: 96
Rejestracja: 22 cze 2017, 22:17
Model: NA
Wersja: 1996
Lokalizacja: Kraków

13 lis 2017, 17:51

No to pięknie... tym bardziej, że ta mniejsza jest chyba ważniejsza (chroni przed dostawaniem się syfu do oleju?)

edit: sprawdziłem na il
ich zamienniki: 19,87 € za każdy ~ 170zł
oryginały mazdy kupowane w il: 34,57 € mała + 30,42 € duża ~ 280zł, więc w aso może będzie mniej
Ostatnio zmieniony 13 lis 2017, 18:00 przez ZetMichał, łącznie zmieniany 1 raz.
Awatar użytkownika
vodka
Posty: 693
Rejestracja: 31 lip 2016, 20:09
Model: ND
Wersja: RF AT
Lokalizacja: DW

13 lis 2017, 17:57

U mnie wymiana tej mniejszej gumki (na tę z ASO) dała o wiele większą precyzję w zmianie biegów, zupełnie inny świat - więc jak widać są to odczucia mocno subiektywne :)
korfus
Posty: 69
Rejestracja: 23 paź 2016, 9:58
Model: NB
Lokalizacja: Zielona Góra
Kontakt:

15 lis 2017, 7:44

Sprawdzaliscie dostepnosc tych gumek w aso? Widzialem cale uzywki po 50-100 zl ale ile to wytrzyma to nikt nie wie.
Awatar użytkownika
vodka
Posty: 693
Rejestracja: 31 lip 2016, 20:09
Model: ND
Wersja: RF AT
Lokalizacja: DW

15 lis 2017, 10:36

Nie ma z nimi problemu w ASO, kupowałem 3 miesiące temu.
korfus
Posty: 69
Rejestracja: 23 paź 2016, 9:58
Model: NB
Lokalizacja: Zielona Góra
Kontakt:

15 lis 2017, 15:23

I ile zapłaciłes?
Awatar użytkownika
ZetMichał
Posty: 96
Rejestracja: 22 cze 2017, 22:17
Model: NA
Wersja: 1996
Lokalizacja: Kraków

15 lis 2017, 18:55

vodka pisze:Za komplet z ASO chyba 300, za te z IL pewnie koło 200.
korfus
Posty: 69
Rejestracja: 23 paź 2016, 9:58
Model: NB
Lokalizacja: Zielona Góra
Kontakt:

15 lis 2017, 19:53

Jak na inwestycje na kilka lat cena w miarę dostępna - choć to tylko kawałek gumy:)
ODPOWIEDZ