Jak działa torsen

Dobry filmik instruktazowy

Ogólny dział techniczny związany z tematami eksploatacyjnymi, mechanicznymi i elektroniką wszystkich generacji Mazd MX-5.

Moderatorzy: pirul, Moderatorzy

Awatar użytkownika
Qbatron
Donator
Donator
Posty: 2549
Rejestracja: 10 kwie 2009, 20:23
Lokalizacja: Lublin

03 sty 2015, 15:30

Najlepszy jaki widzialem filmik wyjasniajacy zasade dzialania Torsena. Co prawda nie wyjasnia czemu torseny w naszych miatach nie spinaja przy braku obciazenia, ale generalne zalozenia ukladu pokazane sa bardzo czytelnie.

Awatar użytkownika
flatline
Donator
Donator
Posty: 2199
Rejestracja: 21 lip 2013, 19:12
Model: ND RF
Wersja: SkyFreedom+Recaro
Lokalizacja: ¯\_(ツ)_/¯
Kontakt:

03 sty 2015, 18:07

I w sumie jako uzupełniający materiał edukacyjny: jak działa LSD płytkowe (z tego samego źródła).

"When you’re racing... it’s life. Anything that happens before or after is just waiting."

Tsundere - pocket-sized fastback
Little Sister - gran turismo wannabe
Czerw - racing mongrel on a (not so tight) budget
Siwa - café racer miata
Awatar użytkownika
piwo
Posty: 1414
Rejestracja: 15 lut 2011, 19:17
Model: Inny
Lokalizacja: Marki

03 sty 2015, 19:29

o lsd cos zrozumialem ale o torsenie ni w zab. dlaczego slimak atakujacy moze napedzac slimaka atakowany a na odwrot nie? to krecac za wiertlo od wiertarki nie moglbym przekrecic silnikiem wiertarki a przeciez tak nie jest.
Opel Speedster b207r 2,0t td04-20t 320KM, 400Nm, 930kg, RWD+TORSEN, RaceTCS, lotus 111r abs
1/4 2016r: 13,806 wolnossakiem 180KM
tor Poznań 1m48,467s i tor Łódź 57,517s na oponach: extreme vr2 r7a(hl) tył, yokohama a052 przód
Awatar użytkownika
flatline
Donator
Donator
Posty: 2199
Rejestracja: 21 lip 2013, 19:12
Model: ND RF
Wersja: SkyFreedom+Recaro
Lokalizacja: ¯\_(ツ)_/¯
Kontakt:

03 sty 2015, 22:15

To chyba zależy od geometrii pary współpracujacej.
"When you’re racing... it’s life. Anything that happens before or after is just waiting."

Tsundere - pocket-sized fastback
Little Sister - gran turismo wannabe
Czerw - racing mongrel on a (not so tight) budget
Siwa - café racer miata
Awatar użytkownika
Qbatron
Donator
Donator
Posty: 2549
Rejestracja: 10 kwie 2009, 20:23
Lokalizacja: Lublin

03 sty 2015, 22:21

w wiertarce nie masz slimaka, tylko duza i mala zebatke, wiec wytarczy odpowiedni moment i obrocisz. W slimaku zeby ulozone sa w takim kacie wzgledem siebie/osi obrotu, ze probujac obrocic na odwrot zeby niemalze "pchaja w poprzek". W idealnych warunkach (zero tarcia, nieskonczenie wytrzymale materialy) dalo by sie to zrobic i przelozenie wynosilo by jakies 1:999

Dla lepszego zrozumienia masz fotke prostrzej ptzekladni slimakowej:
Obrazek
Awatar użytkownika
piwo
Posty: 1414
Rejestracja: 15 lut 2011, 19:17
Model: Inny
Lokalizacja: Marki

04 sty 2015, 9:15

Opel Speedster b207r 2,0t td04-20t 320KM, 400Nm, 930kg, RWD+TORSEN, RaceTCS, lotus 111r abs
1/4 2016r: 13,806 wolnossakiem 180KM
tor Poznań 1m48,467s i tor Łódź 57,517s na oponach: extreme vr2 r7a(hl) tył, yokohama a052 przód
Awatar użytkownika
flatline
Donator
Donator
Posty: 2199
Rejestracja: 21 lip 2013, 19:12
Model: ND RF
Wersja: SkyFreedom+Recaro
Lokalizacja: ¯\_(ツ)_/¯
Kontakt:

04 sty 2015, 10:00

Z tego co pamiętam jeszcze ze swoich studiów, taka przekładnia może być samohamowna (torsen) lub nie (przykład który podałeś). Tak jak juz wspominałem zależy to od geometrii zębów.

EDIT: trochę teorii z materiałów politechnicznych -> http://www.prz.rzeszow.pl/mech/kkm/laborat/Lab_[5].pdf
"When you’re racing... it’s life. Anything that happens before or after is just waiting."

Tsundere - pocket-sized fastback
Little Sister - gran turismo wannabe
Czerw - racing mongrel on a (not so tight) budget
Siwa - café racer miata
Awatar użytkownika
Qbatron
Donator
Donator
Posty: 2549
Rejestracja: 10 kwie 2009, 20:23
Lokalizacja: Lublin

04 sty 2015, 10:16

piwo pisze:w wiertarce sa wlasnie slimaki.
https://www.google.pl/search?q=wiertark ... =0CC8QsAQQ

faktycznie slimaki, ale ustawienie zebow jest blizsze do zwyklych zebatek niz slimaka z mojego przykladu. I wlasnie (jak nbapisal flatline), wlasnie o to sie rozchodzi.

EDIT: a jednak to nie slimaki
Ostatnio zmieniony 04 sty 2015, 17:33 przez Qbatron, łącznie zmieniany 1 raz.
wojteks
Posty: 969
Rejestracja: 05 maja 2012, 19:54
Model: NA
Lokalizacja: Podkarpackie

04 sty 2015, 14:37

piwo pisze:w wiertarce sa wlasnie slimaki.

To nie przekładnia ślimakowa, to przekładnia o zębach łukowych, działa tak samo jak o zębach prostych, ma osie kół równoległe a taki kształt zapewnia przenoszenie większej mocy i nie ma nic wspólnego z przekładnia ślimakową w której oś ślimaka i oś ślimacznicy są prostopadłe.
Awatar użytkownika
flatline
Donator
Donator
Posty: 2199
Rejestracja: 21 lip 2013, 19:12
Model: ND RF
Wersja: SkyFreedom+Recaro
Lokalizacja: ¯\_(ツ)_/¯
Kontakt:

12 sty 2015, 14:02

Leaflet o dyfrze TFS LSD - dla potomnych ;)
"When you’re racing... it’s life. Anything that happens before or after is just waiting."

Tsundere - pocket-sized fastback
Little Sister - gran turismo wannabe
Czerw - racing mongrel on a (not so tight) budget
Siwa - café racer miata
Marcinos
Posty: 317
Rejestracja: 18 maja 2013, 13:25
Model: NB
Lokalizacja: Warszawa

13 sty 2015, 15:28

W temacie dwukropka Nickesh-a (viewtopic.php?f=22&t=15542&hilit=lsd+torsen&start=60) nawiązała się ciekawa dyskusja na temat zachowania torssena na lodzie w sytuacji kiedy jedno koło ma trakcje, a drugie kompletnie nie. Z czego to może wynikać? U siebie zaobserwowałem to samo. Przy skrajnym braku tarcia na jednym kole szpera nie spina. I generalnie jest śmiesznie.

I drugie pytanie. Wałkowane na tym forum milion razy. Do tej pory żyłem w przeświadczeniu, że mam torsena. 1,8 NB 99'. Szpera jest na 100%. Sprawdzane dziesiątki razy przy leceniu bokiem 8-)
ale dzisiaj w którymś wątku pojawiła się strona http://japancars.ru/index.php?route=catalog/mazda gdzie wklepałem VIN i wyszło "L.S. DIFF". To znaczy, że mam LSD czy nadal mogę mieć Torsena bo to jakby pewien rodzaj LSD?
jqb
Donator
Donator
Posty: 1174
Rejestracja: 03 wrz 2012, 17:14
Model: Inny
Wersja: Ikarus ;)
Lokalizacja: Warszawa

13 sty 2015, 15:44

Marcinos pisze:ale dzisiaj w którymś wątku pojawiła się strona http://japancars.ru/index.php?route=catalog/mazda gdzie wklepałem VIN i wyszło "L.S. DIFF". To znaczy, że mam LSD czy nadal mogę mieć Torsena bo to jakby pewien rodzaj LSD?

Na tej stronie torsen jest chyba wyświetlany też jako L.S. DIFF.
Awatar użytkownika
flatline
Donator
Donator
Posty: 2199
Rejestracja: 21 lip 2013, 19:12
Model: ND RF
Wersja: SkyFreedom+Recaro
Lokalizacja: ¯\_(ツ)_/¯
Kontakt:

13 sty 2015, 15:56

Marcinos pisze:W temacie dwukropka Nickesh-a (viewtopic.php?f=22&t=15542&hilit=lsd+torsen&start=60) nawiązała się ciekawa dyskusja na temat zachowania torssena na lodzie w sytuacji kiedy jedno koło ma trakcje, a drugie kompletnie nie. Z czego to może wynikać? U siebie zaobserwowałem to samo. Przy skrajnym braku tarcia na jednym kole szpera nie spina. I generalnie jest śmiesznie.


Ten temat to niejako wynik dyskusji u nickesha, gdzieś na samym początku tematu torsena jest u niego wyjaśnienie :)

Wynika to z tego, że torsen konstrukcyjnie musi mieć jakiś choćby minimalny moment na kole żeby zacząć działać i spinać. O tym jak bardzo zepnie mówi bias ratio. Jak masz jedno koło na lodzie to po jednej stronie równania masz 0, a x*0=0...
"When you’re racing... it’s life. Anything that happens before or after is just waiting."

Tsundere - pocket-sized fastback
Little Sister - gran turismo wannabe
Czerw - racing mongrel on a (not so tight) budget
Siwa - café racer miata
Marcinos
Posty: 317
Rejestracja: 18 maja 2013, 13:25
Model: NB
Lokalizacja: Warszawa

13 sty 2015, 16:00

flatline pisze:
Marcinos pisze:W temacie dwukropka Nickesh-a (viewtopic.php?f=22&t=15542&hilit=lsd+torsen&start=60) nawiązała się ciekawa dyskusja na temat zachowania torssena na lodzie w sytuacji kiedy jedno koło ma trakcje, a drugie kompletnie nie. Z czego to może wynikać? U siebie zaobserwowałem to samo. Przy skrajnym braku tarcia na jednym kole szpera nie spina. I generalnie jest śmiesznie.


Ten temat to niejako wynik dyskusji u nickesha, gdzieś na samym początku tematu torsena jest u niego wyjaśnienie :)

Wynika to z tego, że torsen konstrukcyjnie musi mieć jakiś choćby minimalny moment na kole żeby zacząć działać i spinać. O tym jak bardzo zepnie mówi bias ratio. Jak masz jedno koło na lodzie to po jednej stronie równania masz 0, a x*0=0...


no właśnie dyskusja była dość zawiła ale ostatecznie rzeczywiście można to rozumieć tak, że musi być jednak minimalne tarcie:)
Marcinos
Posty: 317
Rejestracja: 18 maja 2013, 13:25
Model: NB
Lokalizacja: Warszawa

13 sty 2015, 16:01

jqb pisze:
Marcinos pisze:ale dzisiaj w którymś wątku pojawiła się strona http://japancars.ru/index.php?route=catalog/mazda gdzie wklepałem VIN i wyszło "L.S. DIFF". To znaczy, że mam LSD czy nadal mogę mieć Torsena bo to jakby pewien rodzaj LSD?

Na tej stronie torsen jest chyba wyświetlany też jako L.S. DIFF.


może jest jakaś inna dokładniejsza strona?
Awatar użytkownika
nick.es
Moderator podróży
Moderator podróży
Posty: 7684
Rejestracja: 11 mar 2014, 10:13
Model: NB FL
Lokalizacja: Costa Blanca

13 sty 2015, 16:16

Przecież Torsen to jest nazwa modelu/brandu jednej z odmian dyferencjału z ograniczonym poślizgiem (ang. Limited Slip Differential, LSD). Przecież to właśnie robi Torsen - "częściowo blokuje", "spina", "ogranicza poślizg". Były inne typy LSD w NB '99? Jak nie, to wszystko się zgadza - masz Torsena :)

Obrazek wklejony przez Qbatrona wyjaśnia wszystko (ten post: viewtopic.php?f=25&t=15697&p=301504#p300205). Tzn. można od razu załapać sens zasady, na której opiera się ten pomysł. Przy okazji daje też pewne pojęcie na tema tego, jak ważne jest w dobre smarowanie takiego mechanizmu i jak to możliwe, że różne oleje do dyferencjałów mogą robić taką różnicę w praktyce, jak to ludzie opisują.
Marcinos
Posty: 317
Rejestracja: 18 maja 2013, 13:25
Model: NB
Lokalizacja: Warszawa

13 sty 2015, 16:30

nickesh pisze:Przecież Torsen to jest nazwa modelu/brandu jednej z odmian dyferencjału z ograniczonym poślizgiem (ang. Limited Slip Differential, LSD). Przecież to właśnie robi Torsen - "częściowo blokuje", "spina", "ogranicza poślizg". Były inne typy LSD w NB '99? Jak nie, to wszystko się zgadza - masz Torsena :)

Obrazek wklejony przez Qbatrona wyjaśnia wszystko (ten post: viewtopic.php?f=25&t=15697&p=301504#p300205). Tzn. można od razu załapać sens zasady, na której opiera się ten pomysł. Przy okazji daje też pewne pojęcie na tema tego, jak ważne jest w dobre smarowanie takiego mechanizmu i jak to możliwe, że różne oleje do dyferencjałów mogą robić taką różnicę w praktyce, jak to ludzie opisują.


W sumie moje pytanie powinno się właśnie sprowadzić do czy są inne typ w 99' niż Torsen:)
ree
Posty: 2576
Rejestracja: 05 paź 2009, 22:51
Model: NA
Lokalizacja: Szczecin

13 sty 2015, 17:35

To tak w NA bylo tylko vlsd, w NA 1.8 opcjonalnie torsen 1 gen. W nb i nbfl byly tez torseny, ale roznily sie konstrukcja.
Awatar użytkownika
flatline
Donator
Donator
Posty: 2199
Rejestracja: 21 lip 2013, 19:12
Model: ND RF
Wersja: SkyFreedom+Recaro
Lokalizacja: ¯\_(ツ)_/¯
Kontakt:

13 sty 2015, 19:05

ree pisze:W nb i nbfl byly tez torseny, ale roznily sie konstrukcja.


Konkretnie był torsen (2 gen.) a pózniej, od 2003,Tochigi Fuji Super LSD (płytkowy, czyli zupełnie inna konstrukcja niż torsen).
"When you’re racing... it’s life. Anything that happens before or after is just waiting."

Tsundere - pocket-sized fastback
Little Sister - gran turismo wannabe
Czerw - racing mongrel on a (not so tight) budget
Siwa - café racer miata
zient
Posty: 11
Rejestracja: 28 maja 2014, 18:39
Model: NA
Wersja: ?
Lokalizacja: Katowice-Murcki

21 maja 2015, 18:41

Mogli byście pomóc mi sklasyfikować ten dyfer? Poprzedni właściciel przekazał mi go ale nie był w stanie powiedzieć jaki to dokladnie model, jedyne co wiem to że jest to jakaś wersja lsd.
Załączniki
11350074_915570545132265_1325599615_n.jpg
Awatar użytkownika
Fifkers
Donator
Donator
Posty: 4682
Rejestracja: 10 cze 2009, 11:06
Model: NA
Lokalizacja: Białystok

21 maja 2015, 23:40

VLSD z wczesnych NA.
Były: NB, NBFL, NC 2,0, NC 2,0 automat, NC swap 2,5 6b, ND 2,0.
Jest NA 1990r, ND 2,0.
ODPOWIEDZ