Strona 1 z 2

[połączony] Szarpanie przy ruszaniu

: 18 cze 2008, 22:30
autor: Mark_Ewcia
Autko mam od miesiąca, przebieg 45.000 km, stan bardzo dobry, natomiast autko dziwnie się zachowuje podczas wolniejszego ruszania, czuć uderzenia na pedale sprzęgła (drążku zmiany biegów też), szarpanie.
Jak ruszę dynamicznie, więcej gazu szybciej puszczę sprzęgło to jest ok, problem tylko jak ruszam powoli np przy parkowaniu?
Zastanawiam się gdzie tkwi przyczyna? Aby sprawdzić sprzęgło trzeba cały silnik wyjmować? Czy ktoś miał coś podobnego?
Jest to dośc denerwujące, szczególnie, że użytkownikiem jest kobieta :)

Z góry dzięki za porady.

: 18 cze 2008, 22:51
autor: Dizajer
Silnika wyjmować nie trzeba. Wystarczy samą skrzynie :wink:

: 18 cze 2008, 23:28
autor: R.E.D.
a jaki masz model? moze nbfl z 6-cio biegowa skrzynia? pamietam, ze cos takiego na zimnym sprzegle sie dzialo fabrycznie :wink:

: 19 cze 2008, 9:03
autor: Mark_Ewcia
rok produkcji 2002, skrzynia 5 biegowa, ale rzeczywiście zimne sprzęgło zachowuje sie znacznie gorze, po kilku minutach jazdy jest lepiej, a później prawie idealnie?

Dziwne? Czy można coś z tym zrobić? Bo mi kobieta marudzi.... ;)

: 19 cze 2008, 10:04
autor: majkel
Mark_Ewcia pisze:rok produkcji 2002, skrzynia 5 biegowa, ale rzeczywiście zimne sprzęgło zachowuje sie znacznie gorze, po kilku minutach jazdy jest lepiej, a później prawie idealnie?
Dziwne? Czy można coś z tym zrobić? Bo mi kobieta marudzi.... ;)

W moim 2003 jest dokładnie identycznie, przy zimnym napędzie istny kangur, po
rozgrzaniu bez problemu. Przyzwyczaiłem się i chyba nawet nie będę diagnozował
jaka jest tego przyczyna :wink:

Pozdr

: 19 cze 2008, 10:22
autor: Mark_Ewcia
to wygląda chyba na fabryczny problem?

Dla mnie też jest do przyzwyczajenia, ale dla kobiety nie bardzo,

chciałbym jednak z tym powalczyć

: 19 cze 2008, 10:37
autor: majkel
Mark_Ewcia pisze:to wygląda chyba na fabryczny problem

Ten objaw wystepował bardzo często w poczatkowych NBfl, ale jak widać i późniejsze
to mają.
Mark_Ewcia pisze:chciałbym jednak z tym powalczyć

Obawiam się że jeśli to nie jest spowodowane jakimś problemem w okolicy hydrauliki
sprzęgła to pomoże jedynie wymiana sprzęgła na jakieś inne.
Czy jakiś posiadacz NBfl z 5 biegową skrzynią mógłby potwierdzić że ma lub też
nie ten objaw ?

Po
M

: 19 cze 2008, 14:07
autor: Belgrath
U mnie jak narazie nic nie szarpie, co prawda samochód mam dopiero od 2 miesięcy ale chyba zauważyłbym coś takiego

: 19 cze 2008, 17:11
autor: oncia
Autko mam od miesiąca, przebieg 45.000 km, stan bardzo dobry, natomiast autko dziwnie się zachowuje podczas wolniejszego ruszania, czuć uderzenia na pedale sprzęgła (drążku zmiany biegów też), szarpanie.


Z mazdą związani jesteśmy od niedawna ale ww objawy wskazują na tarcze sprzęgła (znajomy niedawno w fiacie wymieniał sprzęgło bo ruszanie było już bardzo uciążliwe)
Przy tym przebiegu jest to bardzo dziwne :?:

Obawiam się że jeśli to nie jest spowodowane jakimś problemem w okolicy hydrauliki
sprzęgła to pomoże jedynie wymiana sprzęgła na jakieś inne.


nie mam takiej wiedzy ale może ktoś się wypowie - może w niektórych modelach było montowane sprzęgło o innej charakterystyce bardziej sportowej co może utrudniać delikatne wolne ruszanie

Dziwne natomiast dla mnie jest to że po rozgrzewce sprzęgło zachowuje się lepiej
nasza nb 1,6 5biegów zachowuje prawidłowo (170 000 km)

: 20 cze 2008, 16:40
autor: Mayk
Moja NBfl'ka delikatnie podszarpuje jak jest zimna, nie zawsze ale zdarza się. Przy czym moje sprzęgło chce być już wymienione, 100k km...

: 23 cze 2008, 10:46
autor: R.E.D.
wada fabryczna dotyczyla raczej wersji sport ze skrzynia 6-cio biegowa. a probowaliscie wymienic plyn w ukladzie?

: 23 cze 2008, 20:28
autor: Mark_Ewcia
płynu w układzie nie sprawdzałem, myślicie, że tutaj może być problem?

: 23 cze 2008, 22:00
autor: R.E.D.
gdzies bylo juz to na forum, ale nie pamietam objawow. koszty wymiany nie sa duze, a moze poprawi sytuacje :wink:

: 15 lip 2008, 18:15
autor: danse
witam

byłem z podobnym problemem w AZ Mazda na Puławskiej (właśnie kupiłem to wspaniałe auto nbfl, zdjęcia wkrótce) i szarpanie to jest typowe dla mx5. Jest ono znacznie mniejsze po 2 ruszeniach z obrotów 2,5k obr/min aby sprzegło się rozgrzało (sprzegło mam już wymienione).

Aby przybliżyć problem drgań moja madzia na lewarku drga około 3-4 mm

Koszt przeglądu w powyższym serwisie to 280 czy 290 pln, a z ustawiniem zawieszeniem i zajrzeniem serwisowym do silnika to 462 pln

większe drgania mogą być także spowodowane urwaną śrubą/uszkodzoną poduszką moccująca silnik. Tam gdzie są silniki wzdłużnie to się zdaża (nie wiem na ile odporna jest madzia)

pozdrawiam wszystkich

: 24 wrz 2008, 21:41
autor: walfer
Bardzo ciekawy wątek.
Szperam po forum bo mnie właśnie szarpanie na niskich obrotach trochę martwi. Mam 1.8 z 5 biegową skrzynią 74 kkm na liczniku i się zastanawiam czy to sprzęgło się kończy czy może coś innego.
Do objawów dodam jeszcze stukot w trakcie szarpania i naturanie "skoki" drążka zmiany biegów idealnie skorelowane z szarpaniem.
Ona (miata) jest wspaniała ale szrpanie sie z nią w korku psuje mi cieple chwile spedzane razem, a nie bede ruszal z 2,5 krpm żeby podjechac 10metrów.
Zastanawiałem się czy to napewno jest sprzęgło, teoretyzując stawiałem na zawieszenie układu napędowego (wymienione poduszki pod silnikiem) lub zawieszenie tylnego mostu(?). To teoria bo jeszcze miaty pod spodem nie widzialem, a książki serwisowej sie nie dorobiłem.
Troche mnie pociesza fakt, że nie jestem jedyny który sie szarpie w korku.

Pozdrawiam

Rafal

: 25 wrz 2008, 2:04
autor: Wroniasty
No cóż, moja (wprawdzie NB, a nie NBfl) też nie lubi ruszania z za niskich obrotów i potrafi delikatnie szarpnąć, ale ja i tak nie ruszam w ten sposób - lubię poczuć, że ruszam;) Natomiast na początku lekko irytowało mnie to, że drążek skrzyni biegów cały czas delikatnie wibruje, ale gdzieś tam wyczytałem, że to normalne zjawisko.

: 25 wrz 2008, 5:16
autor: radek77
walfer- u mnie tez tak bylo, wymienilem kable + świece i jest ok.

: 25 wrz 2008, 7:50
autor: snafu
u mnie też szarpie ale wydaje mi się że raczej jest to związane z silnikiem, jak puszczam sprzęgło silnik się przydusza po czym podnosi obroty o jakiejś 1500Rpm (szarpnie) po czym obroty znów delikatnie spadają i ustawiają się na odpowiednim poziomie, auto zrobi 2 lub 3 susy i jedzie normalnie :P przy braku wyczucia sprzęgła jest to uciążliwe :P ale da sie jeździć.
Co jeszcze zauważyłem to auto po dłuższej trasie lub po paru sprintach przestaje skakać i silnik wydaje sie jak by lepiej ciągnął od dołu .

: 26 wrz 2008, 15:21
autor: Konrad
Kable + świece są z reguły przyczyną wypadania zapłonów, które objawia się szarpaniem przy ruszaniu i lekkim szarpnięciem/zadławieniem przy nagłym dodaniu gazu. Efekt zdecydowanie pogłębia się kiedy wyrobione są już poduszki silnika i skrzyni biegów - cały układ napędowy ma tendencję do telepania.

: 27 wrz 2008, 20:43
autor: soya
Co do szarpania na zimnym silniku to moja NB FL 2002r 140 tyś przebiegu robi to regularnie przez pierwsze pare minut jazdy i kolega który posiada NB 1998r również ma ten problem ale od momentu w którym zmienił dyfer na Torsen, nie wiem czy szarpanie ma coś z tym wspólnego, ale wyrażnie od momentu zmiany pojawiło się szarpanie. Byłem posiadaczem Opla Omega 97r. 2.0 16V i szarpał o poranku , mam Subaru Legacy 2006r. 2.0 boxer też szarpie o poranku przy 2-3 pierwszych ruszeniach podobnie jak BMW 318 98r. i BMW 320 i 89r . Za to nie szarpie Citroen C5 1.8, Chrysler Voyager 2,5 CRD , Ford Mondeo 2.0 , czyli z mojej obserwacji aut którymi miałem okazję nieco wiecej pojeździc beznadziejne przednionionapędowe toczydełka nie szarpią :)

: 28 wrz 2008, 11:43
autor: DieSpinnePL
To ja bym obstawiał bardziej nie tyle która oś jest napędzana, tylko zeszperowana. Chyba że NA inaczej robili? Bo u mnie nic nie szarpie. Powolutku i płynnie potrafię jeździć. Nic nie dławi, nic nie ksztusi, nic nie gaśnie. Ale pamietam, ze miałem podobne jak Wy problemy. Wymiana świec i kabli to całkowicie wyeliminowała.

: 20 maja 2011, 10:11
autor: kammich
soya pisze:Co do szarpania na zimnym silniku to moja NB FL 2002r

Wroniasty pisze:No cóż, moja (wprawdzie NB, a nie NBfl) też nie lubi ruszania z za niskich obrotów i potrafi delikatnie szarpnąć,

Mayk pisze:Moja NBfl'ka delikatnie podszarpuje jak jest zimna, nie zawsze ale zdarza się. Przy czym moje sprzęgło chce być już wymienione, 100k km...


wiekszosc z was pisze ze szarpanie jest na zimnym silniku, u mnie przy delikatnym ruszaniu szarpie niezaleznie od temperatury :(
faktem jest, ze jak dam wiecej gazu to nic nie szarpie, ale..

wraz z szarpaniem u mnie pojawilo sie dziwne brzeczenie gdy samochod stoi, brzeczy tylko jak mam puszczone sprzeglo, jak wcisne brzeczenie ustaje - niestety mechanik, ktory zajmowal sie moim mx'em zawinal interes, a jakos innym "szpecom" nie ufam, byłem u kilku i każdy ma inna teorię na temat tych dwóch usterek :/

macie jakies pomysly?

: 20 maja 2011, 10:20
autor: dmk
Co ruzmiesz przez brzęczenie? Albo wysprzęglik lata w łapie od sprzęgła (smaru mu potrzeba), albo łożysko wyciskowe jest umierające. Szarpanie może mieć wiele powodów - problemy z mieszanką (tutaj pozostaje regulacja na przepustnicy śrubą od powietrza), problemy ze sprzęgłem (tarcza głównie).

: 20 maja 2011, 10:24
autor: kammich
dmk pisze:Co ruzmiesz przez brzęczenie?


powiedzmy, ze brzmi to jak kilka srubek w puszcze, ktora potrzasasz

: 20 maja 2011, 10:28
autor: sunday_driver
kammich pisze:wraz z szarpaniem u mnie pojawilo sie dziwne brzeczenie gdy samochod stoi, brzeczy tylko jak mam puszczone sprzeglo, jak wcisne brzeczenie ustaje - niestety mechanik, ktory zajmowal sie moim mx'em zawinal interes, a jakos innym "szpecom" nie ufam, byłem u kilku i każdy ma inna teorię na temat tych dwóch usterek :/

Miałem podobnie. Sluba i Aro wymienili mi tarczę sprzęgła i mniej szarpie, ale czasami mu się zdarza.
Co do brzęczenia, to miałem terkotanie, ale po wymianie łożysk ustało. Zdarza się jeszcze jak się mocno rozgrzeje ale to u mnie podobno problem ze skrzynią.

kammich pisze:powiedzmy, ze brzmi to jak kilka srubek w puszcze, ktora potrzasasz

dokładnie tak to brzmi

Swoją drogą był kiedyś jakiś biuletyn serwisowy odnośnie wady fabrycznej tarcze sprzęgła i chyba on dotyczył naszego rocznika.

: 20 maja 2011, 10:32
autor: majkel
kammich pisze:powiedzmy, ze brzmi to jak kilka srubek w puszcze, ktora potrzasasz

kammich pisze:u mnie przy delikatnym ruszaniu szarpie niezaleznie od temperatury :(

1. z prostych rzeczy do sprawdzenia -> płyn w układzie sprzęgła i wysprzęglik, tak dla formalności.
2. ale wydaje mi się że to są objawy kończącego się sprzęgła -> odgłosy = łożysko, szarpanie = tarcza.
dmk pisze:(tutaj pozostaje regulacja na przepustnicy śrubą od powietrza)

nie, nie, nie... tej śruby w normalnym seryjnym silniku nie wolno w ogóle dotykać... powinna być dla normalnego użytkownika zalana jakimś klejem, aby nie korciła...

Po
eM

: 20 maja 2011, 10:44
autor: dmk
majkel_c pisze:nie, nie, nie... tej śruby w normalnym seryjnym silniku nie wolno w ogóle dotykać... powinna być dla normalnego użytkownika zalana jakimś klejem, aby nie korciła...


Ok, zgoda. Czasem się zapominam tutaj, a moja ciekawość świata nie pozwala przejść obojętnie dookoła różnych regulacji :mrgreen:

Tak czy inaczej miata.net dla tzw. "idle deep" często opisuje rozwiązanie problemu jako zwiększenie ilości powietrza na wolnych obrotach.

: 20 maja 2011, 10:53
autor: spilner
dmk pisze:tzw. "idle deep"

Idle dip, nie deep. Temat z szarpaniem przy ruszaniu związany powiedziałbym dość luźno.

: 20 maja 2011, 10:59
autor: kammich
majkel_c pisze:1. z prostych rzeczy do sprawdzenia -> płyn w układzie sprzęgła i wysprzęglik, tak dla formalności.
2. ale wydaje mi się że to są objawy kończącego się sprzęgła -> odgłosy = łożysko, szarpanie = tarcza.


1. jesli chodzi o ten pojemniczek z prawej strony komory silnika, to tam plynu jest ok :)
wysprzeglika nie sprawdzalem, postaram sie weekend wjechac na jakis kanal

2. tez mi sie tak wydaje ze to niestety bedzie to :( przy okazji pytanie, jak bede robil sprzeglo co najlepiej przy okazji wymienic? na bank docisk, tarcza i lozysko, a z lektury forum wiem ze uszczelniacz walu od strony skrzyni mozna tez wymienic,
cos jeszcze?

jakiej firmy polecacie sprzegla?

: 20 maja 2011, 11:00
autor: majkel
dmk pisze:Ok, zgoda. Czasem się zapominam tutaj, a moja ciekawość świata nie pozwala przejść obojętnie dookoła różnych regulacji :mrgreen:

Ale jesteś usprawiedliwiony, bo przy piggybacku jest to jedyna często metoda regulacji :mrgreen:
dmk pisze:Tak czy inaczej miata.net dla tzw. "idle deep" często opisuje rozwiązanie problemu jako zwiększenie ilości powietrza na wolnych obrotach.

To w seryjnym silniku likwiduje objaw, a nie usuwa przyczynę. Miata.net poza dużą ilością rzetelnych informacji zawiera niestety też całą masę bzdur...

Po
eM