Olej do mazdy

w nawiązaniu do pytania jakie Wam zadałem

Ogólny dział techniczny związany z tematami eksploatacyjnymi, mechanicznymi i elektroniką wszystkich generacji Mazd MX-5.

Moderatorzy: pirul, Moderatorzy

Mart
Posty: 6
Rejestracja: 16 lip 2017, 17:43
Model: NA
Wersja: G Ltd
Lokalizacja: Irlandia

15 lip 2018, 0:03

Hey

Szybkie pytanie..
Pierwsza zmiana oleju w nowym nabytku
Co będzie lepsze do NA 1.8? Silnik ponoć zalany wcześniej pół syntetykiem.
Chciałem brać Mobila 2000, ale zastanawiam się jeszcze nad Motulem 6100.
aaa i po tygodniu postoju dziś dowiedziałem się co to HLA. Ogólnie Mazda w 10 lat zrobiła ok 4 tys a olej zmieniany był jakieś dwa lata temu, tak twierdzi właściciel. Płukać ewentualnie czymś silnik czy po prostu zwykła wymiana?

Dzięki.
Mart
Posty: 6
Rejestracja: 16 lip 2017, 17:43
Model: NA
Wersja: G Ltd
Lokalizacja: Irlandia

15 lip 2018, 0:04

Hey

Szybkie pytanie..
Pierwsza zmiana oleju w nowym nabytku
Co będzie lepsze do NA 1.8? Silnik ponoć zalany wcześniej pół syntetykiem.
Chciałem brać Mobila 2000, ale zastanawiam się jeszcze nad Motulem 6100.
aaa i po tygodniu postoju dziś dowiedziałem się co to HLA. Ogólnie Mazda w 10 lat zrobiła ok 4 tys a olej zmieniany był jakieś dwa lata temu, tak twierdzi właściciel. Płukać ewentualnie czymś silnik czy po prostu zwykła wymiana?

Dzięki.
Mart
Posty: 6
Rejestracja: 16 lip 2017, 17:43
Model: NA
Wersja: G Ltd
Lokalizacja: Irlandia

15 lip 2018, 0:04

Hey

Szybkie pytanie..
Pierwsza zmiana oleju w nowym nabytku
Co będzie lepsze do NA 1.8? Silnik ponoć zalany wcześniej pół syntetykiem.
Chciałem brać Mobila 2000, ale zastanawiam się jeszcze nad Motulem 6100.
aaa i po tygodniu postoju dziś dowiedziałem się co to HLA. Ogólnie Mazda w 10 lat zrobiła ok 4 tys a olej zmieniany był jakieś dwa lata temu, tak twierdzi właściciel. Płukać ewentualnie czymś silnik czy po prostu zwykła wymiana?

Dzięki.
Awatar użytkownika
Fifkers
Donator
Donator
Posty: 4665
Rejestracja: 10 cze 2009, 11:06
Model: NA
Lokalizacja: Białystok

15 lip 2018, 7:37

44 strony tego wątku nie dały odpowiedzi?
Były: NB, NBFL, NC 2,0, NC 2,0 automat, NC swap 2,5 6b, ND 2,0.
Jest NA 1990r, ND 2,0.
Awatar użytkownika
Arvi
Junior Admin
Junior Admin
Posty: 2909
Rejestracja: 25 lip 2013, 11:01
Model: NA
Wersja: Tiny Tina Edition
Lokalizacja: Warszawa - Stare Włochy

15 lip 2018, 15:48

Pogonić postu nie pogonię ... ale w imieniu wszystkich skorych do pomocy ... oraz tych, co nie raz swe doświadczenia przelewali na klawiatury by na forum umieścić ... prosimy ładnie wpierw kilka stron przeczytać przed zadaniem pytania.

Dziękujemy :)

W skrócie?
Płukać i lać najlepszy.
Dlaczego?
Na bank znajdziesz odpowiedź na poprzednich stronach ;)
Obrazek
Mart
Posty: 6
Rejestracja: 16 lip 2017, 17:43
Model: NA
Wersja: G Ltd
Lokalizacja: Irlandia

15 lip 2018, 18:29

Fifkers pisze:44 strony tego wątku nie dały odpowiedzi?

Na Tapatalk zrobiło się już z tego 1325 :)

Arvinski pisze:Pogonić postu nie pogonię ... ale w imieniu wszystkich skorych do pomocy ... oraz tych, co nie raz swe doświadczenia przelewali na klawiatury by na forum umieścić ... prosimy ładnie wpierw kilka stron przeczytać przed zadaniem pytania.

Dziękujemy :)

W skrócie?
Płukać i lać najlepszy.
Dlaczego?
Na bank znajdziesz odpowiedź na poprzednich stronach ;)


W sumie to moje pytanie chyba bardziej retoryczne było, z tymi olejami to jak udowodnieniem wyższości waty cukrowej nad landrynkami to i to słodkie ... Co człowiek to inna opinia.
BTW olej zakupiony, płukanie też się zrobi.
mutra
Donator
Donator
Posty: 3662
Rejestracja: 13 mar 2016, 15:50
Model: ND
Wersja: GT Sport nav+
Lokalizacja: Nottinghamshire

15 lip 2018, 19:51

Mart pisze:
Fifkers pisze:44 strony tego wątku nie dały odpowiedzi?

Na Tapatalk zrobiło się już z tego 1325 :)

Arvinski pisze:Pogonić postu nie pogonię ... ale w imieniu wszystkich skorych do pomocy ... oraz tych, co nie raz swe doświadczenia przelewali na klawiatury by na forum umieścić ... prosimy ładnie wpierw kilka stron przeczytać przed zadaniem pytania.

Dziękujemy :)

W skrócie?
Płukać i lać najlepszy.
Dlaczego?
Na bank znajdziesz odpowiedź na poprzednich stronach ;)


W sumie to moje pytanie chyba bardziej retoryczne było, z tymi olejami to jak udowodnieniem wyższości waty cukrowej nad landrynkami to i to słodkie ... Co człowiek to inna opinia.
BTW olej zakupiony, płukanie też się zrobi.


dlatego porównuje się parametry oleju a nie opinie ;) ale fakt: syntetyczne oleje czołowych producentów zazwyczaj się bardzo nie różnią
Awatar użytkownika
Arvi
Junior Admin
Junior Admin
Posty: 2909
Rejestracja: 25 lip 2013, 11:01
Model: NA
Wersja: Tiny Tina Edition
Lokalizacja: Warszawa - Stare Włochy

16 lip 2018, 7:28

Widzicie Panowie... to wszystko zależy od sklepów.
W tej chwili zmagamy się z plagą podrobionych olejów ... i, pomijając zakupy w sprawdzonych sklepach (choć czasami i oni nie wiedzą, że mają podróby) czasami warto kupić olej z najwyższej półki (a nie te popularne - relatywnie tanie - które schodzą na potęgę i ludzie to leją do flotowych samochodów w ogóle nie myśląc), niż jakiś Castrol czy inny Shell.

W każdym razie taka ma teoria i póki co działa ... a producenci pokroju Royal Purple (cały czas uważam, że nazwa bardziej przypomina nazwę holenderskiej przyprawy, niż oleju) zacierają rączki i cieszą się, że tacy ludzie jak ja istnieją :D
Obrazek
Awatar użytkownika
MMRS
Donator
Donator
Posty: 1768
Rejestracja: 25 lip 2016, 0:16
Model: ND
Wersja: SkyFreedom
Lokalizacja: Warszawa

01 sie 2018, 6:57

Dyskutowaliśmy kiedyś na temat oleju do NDka rekomendowanego przez producenta. Sam zastanawiałem się nad sensem stosowania oleju 0W20. Przypadek sprawił że trafiłem na ciekawą wypowiedź eksperta działu technicznego firmy Castrol.
Swoją drogą ciekawe podejście do tematu prędkości obrotowej w kontekście zużycia jednostki napędowej.

:D
Załączniki
Screenshot_20180801-074057.png
Screenshot_20180801-074057.png (325.16 KiB) Przejrzano 3576 razy
Screenshot_20180801-074043.png
Screenshot_20180801-074043.png (345.39 KiB) Przejrzano 3576 razy
mutra
Donator
Donator
Posty: 3662
Rejestracja: 13 mar 2016, 15:50
Model: ND
Wersja: GT Sport nav+
Lokalizacja: Nottinghamshire

01 sie 2018, 16:13

no to jest generalnie wieczny dylemat przy doborze oleju: ciśnienie vs wydatek (przepływ) oleju. Tak na marginesie silnik który jest zaprojektowany do pracy na oleju 5w30 raczej nie będzie miał na tyle małej tolerancji żeby mu zaszkodził 5w40 ;)
To co zacytowałeś odnośnie klina smarnego to się niestety odnosi do tych elementów silnika które umożliwiają jego powstanie, więc zawsze będzie pewna grupa elementów silnika które będą zużywać się bardziej przy zwiększonej prędkości obrotowej.
Awatar użytkownika
MMRS
Donator
Donator
Posty: 1768
Rejestracja: 25 lip 2016, 0:16
Model: ND
Wersja: SkyFreedom
Lokalizacja: Warszawa

01 sie 2018, 18:15

mutra pisze:no to jest generalnie wieczny dylemat przy doborze oleju: ciśnienie vs wydatek (przepływ) oleju. Tak na marginesie silnik który jest zaprojektowany do pracy na oleju 5w30 raczej nie będzie miał na tyle małej tolerancji żeby mu zaszkodził 5w40 ;)
To co zacytowałeś odnośnie klina smarnego to się niestety odnosi do tych elementów silnika które umożliwiają jego powstanie, więc zawsze będzie pewna grupa elementów silnika które będą zużywać się bardziej przy zwiększonej prędkości obrotowej.

Szukałem akurat informacji w jakim zakresie prędkości obrotowej optymalnie jest posiadać najwyższą wartość momentu obrotowego i natknąłem się na ten wywód dotyczący oleju. Pomyślałem że autor wrzucił całkiem ciekawe rzeczy - stąd moje screeny. Osobiście stosuję zalecany przez Mazdę 0W20, chociaż ostatnio poprosiłem o również rekomendowany przez producenta 5W30. Teraz akurat jak wiemy w Polsce jest fala upałów, mimo wszystko mam wrażenie że temperatura 5W30 jakby jest wyższa niż 0W20. Ma to sens w kontekście większych oporów pracy czy raczej to moje subiektywne odczucia. Patrząc na wskazania mojego zegara temperatura oleju w pracy jest jakby wyższa. Możliwe?
Awatar użytkownika
Goccolo
Posty: 145
Rejestracja: 14 mar 2016, 10:04
Model: NC
Wersja: Niseko
Lokalizacja: Warszawa

01 sie 2018, 18:29

konior pisze:jak dla mnie nie ma sensu sie bawic w Millersy. Zbyt wysoka cena.
miałem 5 rajdówek i zawsze używałem 10w60 shell racing. Nigdy nie zatarł mi sie silnik ( innych problemów też nie miałem )

Zgadzam się, zalałem Millersa EE i nie widzę specjalnej różnicy w stosunku do wcześniejszego Valvoline'a.
Być może po przebiegu 100 tys. km zużycie silnika byłoby inne, albo byłby wyraźnie czystszy, ale tego pewnie nikt z nas nie sprawdzi. Więc płacenie x2 za Millersa chyba mija się z celem.

Choć w Golfie zostanę przy Millersie - bo i silnik delikatniejszy i samochód droższy, więc zainwestować więcej nie żal. No i przede wszystkim widać różnicę.
mutra
Donator
Donator
Posty: 3662
Rejestracja: 13 mar 2016, 15:50
Model: ND
Wersja: GT Sport nav+
Lokalizacja: Nottinghamshire

01 sie 2018, 18:59

MMRS pisze:
mutra pisze:no to jest generalnie wieczny dylemat przy doborze oleju: ciśnienie vs wydatek (przepływ) oleju. Tak na marginesie silnik który jest zaprojektowany do pracy na oleju 5w30 raczej nie będzie miał na tyle małej tolerancji żeby mu zaszkodził 5w40 ;)
To co zacytowałeś odnośnie klina smarnego to się niestety odnosi do tych elementów silnika które umożliwiają jego powstanie, więc zawsze będzie pewna grupa elementów silnika które będą zużywać się bardziej przy zwiększonej prędkości obrotowej.

Szukałem akurat informacji w jakim zakresie prędkości obrotowej optymalnie jest posiadać najwyższą wartość momentu obrotowego i natknąłem się na ten wywód dotyczący oleju. Pomyślałem że autor wrzucił całkiem ciekawe rzeczy - stąd moje screeny. Osobiście stosuję zalecany przez Mazdę 0W20, chociaż ostatnio poprosiłem o również rekomendowany przez producenta 5W30. Teraz akurat jak wiemy w Polsce jest fala upałów, mimo wszystko mam wrażenie że temperatura 5W30 jakby jest wyższa niż 0W20. Ma to sens w kontekście większych oporów pracy czy raczej to moje subiektywne odczucia. Patrząc na wskazania mojego zegara temperatura oleju w pracy jest jakby wyższa. Możliwe?


wyższa temperatura może wynikać z tego że są wyższe opory, może też byc tak że olej który masz teraz w inny sposób oddaje ciepło do układu chłodzenia.
Awatar użytkownika
MMRS
Donator
Donator
Posty: 1768
Rejestracja: 25 lip 2016, 0:16
Model: ND
Wersja: SkyFreedom
Lokalizacja: Warszawa

01 sie 2018, 19:12

czyli lepiej wrócić przy wymianie do 0W20 o ile nie jest to wina upałów? wymieniam olej co 10 tysięcy więc to nie jest dla mnie kłopot....
mutra
Donator
Donator
Posty: 3662
Rejestracja: 13 mar 2016, 15:50
Model: ND
Wersja: GT Sport nav+
Lokalizacja: Nottinghamshire

01 sie 2018, 19:23

MMRS pisze:czyli lepiej wrócić przy wymianie do 0W20 o ile nie jest to wina upałów? wymieniam olej co 10 tysięcy więc to nie jest dla mnie kłopot....

ja bym został przy 5w30 jeżeli producent dopuszcza. No chyba że jeżdzisz na tyle dużo, że zrobisz dwie wymiany rocznie - wtedy na zime można wrócić do 0w20.

Jeżeli temperatura silnika pozostaje w normie to ja bym nie przykładał do tego dużej wagi. Różne oleje mają różną pojemność cieplną,przewodnictwo cieplne itd.
Awatar użytkownika
MMRS
Donator
Donator
Posty: 1768
Rejestracja: 25 lip 2016, 0:16
Model: ND
Wersja: SkyFreedom
Lokalizacja: Warszawa

01 sie 2018, 19:43

mutra pisze:
MMRS pisze:czyli lepiej wrócić przy wymianie do 0W20 o ile nie jest to wina upałów? wymieniam olej co 10 tysięcy więc to nie jest dla mnie kłopot....

ja bym został przy 5w30 jeżeli producent dopuszcza. No chyba że jeżdzisz na tyle dużo, że zrobisz dwie wymiany rocznie - wtedy na zime można wrócić do 0w20.

Jeżeli temperatura silnika pozostaje w normie to ja bym nie przykładał do tego dużej wagi. Różne oleje mają różną pojemność cieplną,przewodnictwo cieplne itd.

Dopuszcza, myślę że na zimę i tak trzeba będzie wymienić, niemniej jednak dziękuję za Twoją opinię w temacie.
Pozdrawiam
Rafał
Kolek
Posty: 53
Rejestracja: 20 lip 2015, 9:27
Model: NC
Wersja: Energy 2.0 LSD 5MT
Lokalizacja: Alfter, DE / Bełchatów, PL

01 sie 2018, 21:13

Musze przyznać, że cały ten wątek traktowałem trochę z przymróżeniem oka, bo w sumie stockowy silnik to wystarczy żeby regularnie wymieniać na taki jaki w zaleceniach, nie? No nie!

Najpierw karierze Magdy była lana standardowa Dexelia Ultra 5W-30. Potem szukałem trochę warsztatu bliżej mnie i znazłem kolesia blisko mnie który z Mazd żyje i leje u siebie na warsztacie Aral HighTronic F 5W-30. Musze przyznać, że nie odczułem absolutnie żadnej różnicy w pracy silnika co w sumie myślałem, ze potwierdza tylko moje przekonania z pierwszej linijki tego tekstu.
Pewnego dnia zamawiałem olej do swojego dupowozu, nie mowie naszukałem sie zeby olej spelniał wszystkie wymagania producenta, znalazłem firmę Ravenol. Ponieważ przesyłka byla gratis to wykorzystując okazje znalazłem tez olej w specyfikacji do Magdy (Ravenol FDS 5W-30 CleanSynto) i zamówiłem z dostawa.
Pierwsza różnica jaką zauważyłem w Magdzie to fakt, ze po pierwszych kilkuset kilometrach olej nie robił sie czarny jak w przypadku poprzednich olejów (moze dlatego ze to pełny syntetyk bez zadnych domieszek?). Druga sprawach mnie mega zaskoczyła, Magdalena odczuwalnie odżyła. Nie to żeby byla wolna wcześniej, co to to nie :). Ale teraz silnik żwawiej wkręca sie na obroty, taki jakby szczęśliwsza, reakcja na gaz bardziej żywa, i subiektywnie jest po prostu szybsza ;). Może to tylko moje subiektywne skrzywione odczucia, moze specyfika mojego konkretnego egzemplarza, moze u nowego mechanika cos zrobili o czym nie mam pojecia, albo cos jeszcze innego (CleanSynto cos mi odetkało :ryjezesmiechu: ), ale z tego oleju jestem szczególnie zadowolony i polecam :).

PS: nie wiem czy z olejami jest tak samo jak chemia, ze na Europę centralno-wschodnia zmieniają skład, ja zamawiałem z Niemiec na niemiecki rynek.
mutra
Donator
Donator
Posty: 3662
Rejestracja: 13 mar 2016, 15:50
Model: ND
Wersja: GT Sport nav+
Lokalizacja: Nottinghamshire

01 sie 2018, 21:38

Kolek pisze:Musze przyznać, że cały ten wątek traktowałem trochę z przymróżeniem oka, bo w sumie stockowy silnik to wystarczy żeby regularnie wymieniać na taki jaki w zaleceniach, nie? No nie!

Najpierw karierze Magdy była lana standardowa Dexelia Ultra 5W-30. Potem szukałem trochę warsztatu bliżej mnie i znazłem kolesia blisko mnie który z Mazd żyje i leje u siebie na warsztacie Aral HighTronic F 5W-30. Musze przyznać, że nie odczułem absolutnie żadnej różnicy w pracy silnika co w sumie myślałem, ze potwierdza tylko moje przekonania z pierwszej linijki tego tekstu.
Pewnego dnia zamawiałem olej do swojego dupowozu, nie mowie naszukałem sie zeby olej spelniał wszystkie wymagania producenta, znalazłem firmę Ravenol. Ponieważ przesyłka byla gratis to wykorzystując okazje znalazłem tez olej w specyfikacji do Magdy (Ravenol FDS 5W-30 CleanSynto) i zamówiłem z dostawa.
Pierwsza różnica jaką zauważyłem w Magdzie to fakt, ze po pierwszych kilkuset kilometrach olej nie robił sie czarny jak w przypadku poprzednich olejów (moze dlatego ze to pełny syntetyk bez zadnych domieszek?). Druga sprawach mnie mega zaskoczyła, Magdalena odczuwalnie odżyła. Nie to żeby byla wolna wcześniej, co to to nie :). Ale teraz silnik żwawiej wkręca sie na obroty, taki jakby szczęśliwsza, reakcja na gaz bardziej żywa, i subiektywnie jest po prostu szybsza ;). Może to tylko moje subiektywne skrzywione odczucia, moze specyfika mojego konkretnego egzemplarza, moze u nowego mechanika cos zrobili o czym nie mam pojecia, albo cos jeszcze innego (CleanSynto cos mi odetkało :ryjezesmiechu: ), ale z tego oleju jestem szczególnie zadowolony i polecam :).

PS: nie wiem czy z olejami jest tak samo jak chemia, ze na Europę centralno-wschodnia zmieniają skład, ja zamawiałem z Niemiec na niemiecki rynek.


to że olej nie zrobił się czarny po kilkuset kilometrach to akurat dobrze świadczy o tym który miałeś zalany wcześniej ;). Ten który miałeś zalany wcześniej (aral) ma bardzo podobne parametry do Twojego obecnego oleju (praktycznie taka sama lepkości i lepkość dynamiczna) jedynie pompowalność ma dużo, dużo gorszą co by mogło wskazywać że jest na bazie II albo II grupy (półsyntetyk).
Tak z ciekawości: dużo Cię ten aral kosztował?
Kolek
Posty: 53
Rejestracja: 20 lip 2015, 9:27
Model: NC
Wersja: Energy 2.0 LSD 5MT
Lokalizacja: Alfter, DE / Bełchatów, PL

01 sie 2018, 22:20

@mutra: to Ravenol nie zrobił sie czarny po kilkuset kilometrach, poprzednie prawie od razu czernialy. Ale z czysto praktycznego punktu widzenia nie mam bladego pojecia czy to ma jakikolwiek wpływ i o czym to świadczy :oops: . Aral kosztował jakies 25 EUR za 4 litry, niestety nie pamietam dokladnie.
mutra
Donator
Donator
Posty: 3662
Rejestracja: 13 mar 2016, 15:50
Model: ND
Wersja: GT Sport nav+
Lokalizacja: Nottinghamshire

01 sie 2018, 22:32

Kolek pisze:@mutra: to Ravenol nie zrobił sie czarny po kilkuset kilometrach, poprzednie prawie od razu czernialy. Ale z czysto praktycznego punktu widzenia nie mam bladego pojecia czy to ma jakikolwiek wpływ i o czym to świadczy :oops: . Aral kosztował jakies 25 EUR za 4 litry, niestety nie pamietam dokladnie.


tak, zrozumiał że to ravenol pozostał czysty ;) Takie zachowanie w silniku benzynowym teoretycznie może świadczyć o:
1: niskiej zdolności dyspersji zanieczyszczeń nowo zalanego oleju (czyli olej ma mało substancji które rozpuszczają i zawieszają zanieczyszczenia w oleju)
2: wysokiej zdolności rozpuszczania/zawieszania zanieczyszczeń w oleju który został zlany z silnika - nowy olej nie ma się czym "zabrudzić"
Kolek
Posty: 53
Rejestracja: 20 lip 2015, 9:27
Model: NC
Wersja: Energy 2.0 LSD 5MT
Lokalizacja: Alfter, DE / Bełchatów, PL

01 sie 2018, 22:43

@mutra: dzieki za objaśnienie :). Czyli albo super rozpuszcza zanieczyszczenia albo nie rozpuszcza ich w ogole. 50 na 50, obym byl szczęściarzem w tym wypadku ;)
mutra
Donator
Donator
Posty: 3662
Rejestracja: 13 mar 2016, 15:50
Model: ND
Wersja: GT Sport nav+
Lokalizacja: Nottinghamshire

01 sie 2018, 22:52

albo miałeś inny filtr paliwa, albo zlałeś więcej starego oleju niż zazwyczaj, albo silnik pracował inaczej i do oleju dostało się mniej sadzy, albo pewnie setka innych rzeczy ;) Poteoretyzować sobie można ale jak to się ma do rzeczywistości to się nie dowiemy chyba, że wyslesz próbke do laboratorium ;)
Awatar użytkownika
Lucas Z
Donator
Donator
Posty: 1915
Rejestracja: 12 sie 2013, 9:10
Model: NB FL
Wersja: Silver Blues
Lokalizacja: Łódź
Kontakt:

10 sie 2018, 8:14

Specol 5w40 do 1.8 NBFL- ktoś jeździ? po parametrach i opiniach w necie bardzo dobry
mutra
Donator
Donator
Posty: 3662
Rejestracja: 13 mar 2016, 15:50
Model: ND
Wersja: GT Sport nav+
Lokalizacja: Nottinghamshire

10 sie 2018, 15:20

Lucas Z pisze:Specol 5w40 do 1.8 NBFL- ktoś jeździ? po parametrach i opiniach w necie bardzo dobry


Pamietam że był spory "hype" na ten olej kilka lat temu. Że niby taki super i do tego taki tani itd. Gadałem wtedy z gościem który zajmował się branżą petrochemiczną i wg. niego ten olej był zbyt tani w stosunku do parametrów tzn. wg niego było mało prawdopodobne żeby sprzdawać olej z taką bazą, za taką cenę i zarabiać na tym pieniądze. Przypominam sobie też dyskusję na forum kosmetykaaut.pl gdzie ktoś rzekomo wysłał próbkę i parametry rozmijały się z deklaracją producenta. Nie wiem jak to się ma do sytuacji w chwili obecnej. Cena jest dalej atrakcyjna.
Awatar użytkownika
AdrianBo
Posty: 19
Rejestracja: 09 lip 2016, 9:56
Model: NC
Wersja: 2.5
Lokalizacja: Krk

16 sie 2018, 14:35

Szukam informacji jakiej normy oleju ma spełniać olej dla silnika 2.0 w NC?
Awatar użytkownika
Bless
Posty: 393
Rejestracja: 26 sty 2018, 10:13
Model: NA
Lokalizacja: Poznań / Babimost

15 lut 2019, 16:13

Lada moment start sezonu więc zaczynam przygodę z wymianą olejów (pierwsza w Maździe od czasu mojego posiadania). Pacjent NB, 1.6, skrzynia 5b i otwarty dyfer. Nie jest upalana na torze. Raczej jako daily + od czasu do czasu gdzieś moment jazdy bokiem na opuszczonym placu.

Mam dylemat co do kilku olejów/płynów:
- Dyfer i skrzynia: MILLERS OILS TRX SYNTH 75w90 czy MOTUL GEAR 300 75W90 ? Jeżeli dobrze doczytałem to 3 litry starczą na obie części?
- Silnik - Jednostka niby zdrowa, ale nie jestem pewien. Po 8kkm niby oleju dolewać nie trzeba było ale nie wiem też jak długo olej siedział w silniku. Zakładam, że był tam jakiś półsyntetyk i raczej przy takim oleju zostanę (nie chcę rozszczelniać silnika niepotrzebnie). W takim wypadku bańka 4 litrów MOTUL 6100 SYNERGIE 10W40 zda egzamin?
- Hamulce - zmieniłem komplet z mid brake'ów na BB. Myślałem tu od razu o Millers PERFORMANCE BRAKE FLUID DOT 5.1
- Płyn chłodniczy - Chyba nie ma tu jakiś wymagań szczególnych poza tym, by łączył się ze wszystkimi kolorami - PRESTONE. Ile płynu przyjmuje układ?
Rura - MX-5 NB, 99', 1.6L, 110KM - 2018 - 2019
Bamber - MX-5 NA, 91', 1.8L, 146KM - 2019 - ?
mutra
Donator
Donator
Posty: 3662
Rejestracja: 13 mar 2016, 15:50
Model: ND
Wersja: GT Sport nav+
Lokalizacja: Nottinghamshire

15 lut 2019, 16:35

Silnik się rozszczelnia bo uszczelki puszczają a nie dlatego że zalejesz do niego syntetyczny olej ;). IMO wypłucz i zalej pełen syntetyk 5w40.
U siebie w skrzyni mam millersa i jest ok, ale każdy pełen syntetyk spełniający normę GL5 bedzie ok
Płyn hamulcowy - kazdy dot 4/dot 5.1 bedzie ok
Płynu chłodniczego wchodzi 6 L, jeżeli i tak spuszczasz cały to możesz wypłukać cały układ i zalać long-life (np oryginalny mazdy) ale prestone też jest ok
ubek
Donator
Donator
Posty: 1340
Rejestracja: 24 lis 2012, 22:05
Lokalizacja: Łańcut

15 lut 2019, 17:03

Olej 5w40 pełny syntetyczny będzie ok, ja używam Specola i wymiana co roku bo przebiegi znikome.

Płyn hamulcowy ATE dot 4 się lepiej sprawdzi, nie trzeba go tak często wymianiac jak te wyścigowe.

Układ chłodzenia warto sobie przepłukać przed zalaniem nowego płynu.

White NA BP'95
mck159
Posty: 92
Rejestracja: 05 gru 2014, 15:00

18 mar 2019, 20:28

Mam 1.8 NBFL z 2002.

Instrukcja mówi żeby lać olej spełniający dane normy:
SAE 5w30 lub 10w40
API SJ
ACEA A1 lub A3

Z tego co widzę to mój dotychczasowy ulubiony olej: Motul X-Clean 8100 5W30 spełnia normy ACEA C1 i C3, czyli chyba nie będzie ok?

Z tego co czytam:
- norma SAE musi się zgadzać: 5w30 chyba będzie lepszy w UK?
- norma API musi być taka jak podana przez producenta lub wyższa (czyli druga literka możebyć dalej w alfabecie niż J. Czyli SM i SN też będą ok?)
- norma ACEA musi się zgadzać? Tutaj mam wątpliwości, bo większość oleji premium ma w kartach techniczny spełnianie normy C1, C3 itp, ale niema A1 i A3

Co robić... :D?
mutra
Donator
Donator
Posty: 3662
Rejestracja: 13 mar 2016, 15:50
Model: ND
Wersja: GT Sport nav+
Lokalizacja: Nottinghamshire

18 mar 2019, 21:48

mck159 pisze:
18 mar 2019, 20:28
Mam 1.8 NBFL z 2002.

Instrukcja mówi żeby lać olej spełniający dane normy:
SAE 5w30 lub 10w40
API SJ
ACEA A1 lub A3

Z tego co widzę to mój dotychczasowy ulubiony olej: Motul X-Clean 8100 5W30 spełnia normy ACEA C1 i C3, czyli chyba nie będzie ok?

Z tego co czytam:
- norma SAE musi się zgadzać: 5w30 chyba będzie lepszy w UK?
- norma API musi być taka jak podana przez producenta lub wyższa (czyli druga literka możebyć dalej w alfabecie niż J. Czyli SM i SN też będą ok?)
- norma ACEA musi się zgadzać? Tutaj mam wątpliwości, bo większość oleji premium ma w kartach techniczny spełnianie normy C1, C3 itp, ale niema A1 i A3

Co robić... :D?

czyli już kupiłeś? :kciuk:
1. Norma SAE powinna się zgadzać jeżeli zamierzasz używać auta w standardowy sposób. Nie znaczy to jednak że musisz zalać 5w30 albo 10w40 - 5w40 będzie ok (szersze "widełki temperatury" użycia)
2. Nie wiem czy dostaniesz jakikolwiek olej w klasie SJ ;) przez 17 lat technologia poszła do przodu. SM/SN będą ok.
3. Norma ACEA z tego co się orientuję wogóle nie była brana pod uwagę przez mazdę (przynajmniej w okresie produkcji NBFL)
Jeżeli kierujesz się normą ACEA to szukaj oleju z normą A. Oleje C1/C3 to oleje niskopopiołowe - do diesli z DPF. Nic się nie stanie po ich zastosowaniu ale olej typu "full saps" ma większą zawartość dodatków przeciwzużyciowych więc jest w oczywisty sposób ;) lepszym wyborem do twojego silnika (przy założeniu że pozostałe parametry są porównywalne)

Co robić? IMO kupić pełen syntetyk 5w40, full SAPS.
ODPOWIEDZ