Olej do mazdy

w nawiązaniu do pytania jakie Wam zadałem

Ogólny dział techniczny związany z tematami eksploatacyjnymi, mechanicznymi i elektroniką wszystkich generacji Mazd MX-5.

Moderatorzy: pirul, Moderatorzy

Awatar użytkownika
Fiveopac
Administrator
Administrator
Posty: 5457
Rejestracja: 06 mar 2006, 13:56
Model: NC
Wersja: 2,5 Turbo
Lokalizacja: Bydgoszcz
Kontakt:

10 lis 2008, 7:17

irakleo pisze:Może ktoś się orientuje jaki olej powinienem wlać do dyfra z VLSD ? To chyba wiskotyczna szpera....

Taki sam jak do zwyklego :P a masz vlsd? Łapie jeszcze?
AGENt pisze:znajomemu panu dentyście w vectrze 1,6 zajęło to 4 lata i 90 tys, km. po czym z wielkim zdziwieniem w serwisie dlaczego nikt mu o tym nie powiedział, przecież miała być bezobsługowa :???:

:lol: dobre :P
Less roof, more fun!
Obrazek
blow-off.pl Najlepsze zawory blow-off i dv w sieci :mrgreen:
irakleo
Posty: 3316
Rejestracja: 22 mar 2008, 13:59
Lokalizacja: 3-mia-100 / Szczecin

10 lis 2008, 9:02

Fiveopac pisze:
irakleo pisze:Może ktoś się orientuje jaki olej powinienem wlać do dyfra z VLSD ? To chyba wiskotyczna szpera....

Taki sam jak do zwyklego :P a masz vlsd? Łapie jeszcze?

Sprawdzę to gdy założę most na auto. Kupiłem go kiedyś całkiem przypadkowo wraz z tylnym wózkiem i zawieszeniem z auta o dość niewielkim przebiegu ( około 80tys.km) Most jest w obiecującym stanie wizualnym, zero pocenia się na simmeringach i brak jakiejkolwiek korozji na części stalowej więc jestem dobrej myśli. Trochę mnie zaskoczyłeś pytaniem - coś było nie tak z tymi dyframi?
Awatar użytkownika
Fiveopac
Administrator
Administrator
Posty: 5457
Rejestracja: 06 mar 2006, 13:56
Model: NC
Wersja: 2,5 Turbo
Lokalizacja: Bydgoszcz
Kontakt:

10 lis 2008, 9:26

irakleo pisze:Trochę mnie zaskoczyłeś pytaniem - coś było nie tak z tymi dyframi?

vlsd po prostu sie zuzywaly i po pewnych przebiegach niewiele sie roznily od otwartego.
Less roof, more fun!
Obrazek
blow-off.pl Najlepsze zawory blow-off i dv w sieci :mrgreen:
irakleo
Posty: 3316
Rejestracja: 22 mar 2008, 13:59
Lokalizacja: 3-mia-100 / Szczecin

10 lis 2008, 9:38

Fiveopac pisze:
irakleo pisze:Trochę mnie zaskoczyłeś pytaniem - coś było nie tak z tymi dyframi?

vlsd po prostu sie zuzywaly i po pewnych przebiegach niewiele sie roznily od otwartego.


Z tego co się orientuję to vlsd jest skuteczny dopiero gdy jedno z kół traci przyczepność i wówczas wisko zaczyna działać. Jeśli użytkownik tego typu dyfra nie uprawia ostrego driftu, to jest w stanie dość długo nacieszyć się takim patentem?
Awatar użytkownika
pmcomp
Posty: 2563
Rejestracja: 12 sty 2009, 21:23
Model: Inny
Wersja: BMW Z4 35is
Lokalizacja: wieś pod Warsiawą

02 lut 2009, 9:01

Witam,

może głupie pytanie ale zastanawiam się czemu moja Mizia miała wlewany oryginalny olej 5W30 skoro Mazda ma w ofercie także 10W40. Przecież ten drugi jest teoretycznie lepszy na sezon letni i wyższe temperatury, a przecież głównie wtedy jeździmy. Jak rozumiem oba to syntetyki? Chyba, że różnia się jeszcze jakimiś innymi parametrami. Poza tym dowiedziałem się, że ten olej to francuski Total.
A może pomysleć o 5W50?

Co radzicie? Co używacie?

Pozdro
pmcomp

(BMW Z4 E89 35is)
Mayk
Posty: 2346
Rejestracja: 10 sty 2008, 9:21
Model: NB FL
Wersja: 1.6T
Lokalizacja: Poznań

02 lut 2009, 9:26

5W30 - syntetyk
10W40 - półsyntetyk

Ja jeżdżę na 10W40, przynajmniej na razie ;)
Ostatnio zmieniony 02 lut 2009, 11:27 przez Mayk, łącznie zmieniany 1 raz.
110@???KM
134@???Nm
Wroniasty
Posty: 1645
Rejestracja: 02 sie 2008, 21:45
Lokalizacja: Białystok

02 lut 2009, 11:26

5W30 to niekoniecznie syntetyk, są 5W30 które nie są syntetykami. Chociaż faktycznie zazwyczaj jest to olej syntetyczny.
Awatar użytkownika
R.E.D.
Donator
Donator
Posty: 2364
Rejestracja: 22 mar 2007, 12:27
Model: NB FL
Lokalizacja: silesia

02 lut 2009, 11:47

nie pamietam dokladnie ale chyba 5w30 mialem wlasnie wlany, a od kilku tysiecy jezdze na 0w40. szczerze powiedziawszy to nie widze i nie slysze roznicy :wink:
Awatar użytkownika
pmcomp
Posty: 2563
Rejestracja: 12 sty 2009, 21:23
Model: Inny
Wersja: BMW Z4 35is
Lokalizacja: wieś pod Warsiawą

04 lut 2009, 21:37

R.E.D. pisze:nie pamietam dokladnie ale chyba 5w30 mialem wlasnie wlany, a od kilku tysiecy jezdze na 0w40. szczerze powiedziawszy to nie widze i nie slysze roznicy :wink:


Ale zapewne samopooczucie masz lepsze :wink: :wink: :wink: .
:mrgreen:

Pozdro
pmcomp

(BMW Z4 E89 35is)
kondzio
Posty: 69
Rejestracja: 04 kwie 2008, 21:45
Lokalizacja: Łódź/Bełchatów
Kontakt:

08 lut 2009, 12:45

mam male pytanie.
jezdze na oleju Mobil 1 5w40. Mam okazje kupic Castrol 0w40 w bardzo przystepnej cenie...
i teraz moje pytanie czy dobrze zrobie ze zmienie...
mozda mx5 1.8 2000r z przebiegiem 140 tys.. ok kupna zrobilem 30 tys na mobil 1 5w40, wczesniej nie mam pojecia na czym bylo jezdzone...
wiem ze nie powinno sie schodzic na gorsze itd...
czy nic sie nie stenie z rozszczelnieniem silnika lub inne objawy...
byl bym wdzieczny za szybko odpowiedz.
pozdrawiam i z gory dziekuje za odpowiedz
Wroniasty
Posty: 1645
Rejestracja: 02 sie 2008, 21:45
Lokalizacja: Białystok

08 lut 2009, 12:58

kondzio pisze:mam male pytanie.
jezdze na oleju Mobil 1 5w40. Mam okazje kupic Castrol 0w40 w bardzo przystepnej cenie...
i teraz moje pytanie czy dobrze zrobie ze zmienie...
mozda mx5 1.8 2000r z przebiegiem 140 tys.. ok kupna zrobilem 30 tys na mobil 1 5w40, wczesniej nie mam pojecia na czym bylo jezdzone...
wiem ze nie powinno sie schodzic na gorsze itd...
czy nic sie nie stenie z rozszczelnieniem silnika lub inne objawy...
byl bym wdzieczny za szybko odpowiedz.
pozdrawiam i z gory dziekuje za odpowiedz


Kondzio jak nie musisz to nie zmieniaj. Po co? To oszczędność załóżmy 50 złotych... podziel na kilometry okaże się że na sto kilometrów jesteś w stanie zaoszczędzić na tym 50 groszy. W sumie to nie ma większego sensu. A dla silnika na pewno nie pomoże zmienianie co chwila oleju, chociaż oczywiście zaszkodzić też nie powinno, tylko kwestia czy dla tych 50 groszy warto?
kondzio
Posty: 69
Rejestracja: 04 kwie 2008, 21:45
Lokalizacja: Łódź/Bełchatów
Kontakt:

08 lut 2009, 13:07

Wroniasty pisze:Kondzio jak nie musisz to nie zmieniaj. Po co? To oszczędność załóżmy 50 złotych... podziel na kilometry okaże się że na sto kilometrów jesteś w stanie zaoszczędzić na tym 50 groszy. W sumie to nie ma większego sensu. A dla silnika na pewno nie pomoże zmienianie co chwila oleju, chociaż oczywiście zaszkodzić też nie powinno, tylko kwestia czy dla tych 50 groszy warto?


no wlasnie o tym samym pomyslalem zeby nie zmieniac tak czesto oleju.
Z zalozenie 0w40 to syntetyk wiec ogolnie dedykowany do silnikow wysokoobraotowych..
tym bardziej ze nie wiem na czym kiedys mazda jezdzila u innych wlascicieli a moze wyjsc na to ze przez 9 lat mial 10 roznych olejow..a ja chce teraz dodac 11ty:)...do tego 0w40...

cena to 220 zl za 12 litrow oleju..
bardziej zastanawia mnie moze nie cena ze sie zaoszczedzi tylko czy to jest lepszy olej niz 5w40 dla silnika z przebiegiem 140 tys...

dzieki Wroniasty za szybka odpowiedz :grin:
Awatar użytkownika
pmcomp
Posty: 2563
Rejestracja: 12 sty 2009, 21:23
Model: Inny
Wersja: BMW Z4 35is
Lokalizacja: wieś pod Warsiawą

08 lut 2009, 13:15

No to troche poczytałem o tych olejach i ...

myślę czy wybrać:

- ten "oryginalny" Mazdy 5W30 (na nim moja Mizia teraz pomyka)
- ELF EVOLUTION SXR 5W30
- MOTUL 8100 X-MAX 5W30

Melduję posłusznie, że mam zamiar Mizię troszkę "pokatować".

No i jeszcze jaki filtr ??? :roll: .

Pozdro
pmcomp

(BMW Z4 E89 35is)
Wroniasty
Posty: 1645
Rejestracja: 02 sie 2008, 21:45
Lokalizacja: Białystok

08 lut 2009, 15:32

Generalnie 5W40 i 0W40 to syntetyki. Oba przynajmniej w teorii powinny mieć podobną lepkość w wysokich temperaturach, natomiast 0W40 powinien mieć niższą lepkość przy niskich temperaturach - w praktyce 5W40 nie obciąża znacznie silnika przy zimnym rozruchu nawet przy -30 stopniach. Moim zdaniem jeśli chcesz prawidłowo zadbać o silnik to lej dowolnego syntetyka z pewnego źródła i zmieniaj go co 10 tysięcy. Chyba, że jeździsz wyjątkowo ostro to wtedy lej 10W60, lub jeździsz na kole podbiegunowym - wtedy tylko 0W40. W pozostałych przypadkach, czy będzie to 0W40, czy 5W40, czy 5W50 nie zrobi większej różnicy. Powiem więcej zdarza się, że 5W40 ma lepsze właściwości smarne w wysokich temperaturach niż 5W50, mimo że oznaczenia sugerują co innego - to zależy od producenta i konkretnego oleju. W temat oleju nie ma co się zbytnio wczuwać. Po prostu lej dobry, pewny olej i często zmieniaj. I nie zastanawiaj się jeśli któryś jest droższy kilka złotych - nie warto. Osobiście w Twoim wypadku zostałbym przy Mobilu, ale jak przejdziesz na Castrola to też nic złego się nie stanie. Więc izzi, just smiling, te sprawy :wink:
Wroniasty
Posty: 1645
Rejestracja: 02 sie 2008, 21:45
Lokalizacja: Białystok

08 lut 2009, 15:36

pmcomp pisze:Melduję posłusznie, że mam zamiar Mizię troszkę "pokatować".


Wlej przynajmniej 5W40, albo 5W50

Filtr kup oryginalny Mazdy - kosztuje niewiele
Awatar użytkownika
pmcomp
Posty: 2563
Rejestracja: 12 sty 2009, 21:23
Model: Inny
Wersja: BMW Z4 35is
Lokalizacja: wieś pod Warsiawą

08 lut 2009, 16:25

Wroniasty pisze:
pmcomp pisze:Melduję posłusznie, że mam zamiar Mizię troszkę "pokatować".


Wlej przynajmniej 5W40, albo 5W50

Filtr kup oryginalny Mazdy - kosztuje niewiele


Hmm ... zadałeś mi ćwieka, szczególnie Twoim postem w ogólnym temacie o olejach.

I ... znowy zacząłem czytać. Filtr wiadomo, tu sprawa załatwiona.

Popatrzyłem co jest na alledrogo z Motula i im więcej czytam tym mniej wiem.

Znowu zmieniam podejście i ...:

- Motul 300V Power 5W40
- Motul 300V Competition 15W50
- Motul 300V Le Mans 20W60.

Ten drugi jest do kupienia za 170,- zł za 4 litry i wygląda na to, że to dobra cena.

Teraz moje założenia:
- Mizia ma mieć "super" olej :grin:
- Mizia w zimie może będzie jeździć ale rzadko, poza tym jest garażowana
- Mizia w lecie będzie szaleć.

No i co nalać ??????????
Z mojej starej samochodowej wiedzy (w uproszczeniu) wynika podobnie jak u ciebie: mało pierwszego indeksu to tłuszcz dobry na zimę, dużo drugiego indeksu to tłuszcz dobry na gorące lato, zabawę i wyczyny. Nie wiem czy kompromis 15W50 nie będzie najlepszy tymbardziej, że dobrze kosztuje.

Od nadmiaru informacji człowiek jeszcze bardziej głupieje. Wroniasty ratuj.

Pozdro
pmcomp

(BMW Z4 E89 35is)
Wroniasty
Posty: 1645
Rejestracja: 02 sie 2008, 21:45
Lokalizacja: Białystok

08 lut 2009, 17:10

15W50, a już tym bardziej 20W60 daruj sobie - zabijesz ją na zimnych rozruchach. Wogóle serię 300V odpuść, te oleje utrzymują swoje parametry przez 5-6 tysięcy kilometrów - to oleje do sportu.

Jeżeli jeździsz w miarę normalnie tylko lubisz co jakiś czas przejechać kilka kilometrów naprawdę ostro to wlej naprawdę dobry 5W40, lub 5W50 - Millers, Motul, Redline, Liqui Moly, etc, etc.

Natomiast jeżeli naprawdę mało będziesz jeździć zimą i BARDZO OSTRO szaleć latem (jazda 5k rpm + cały czas przez kilkanaście/kilkadziesiąt kilometrów) to zalej dowolnego syntetyka 10W60 i zmieniaj co 10 tysi, lub co roku.
blaise
Posty: 442
Rejestracja: 24 kwie 2008, 1:05
Lokalizacja: wa-wa bielany
Kontakt:

08 lut 2009, 17:29

ja kupilem motul 8100 5w40 od typka z wawy ktorego znalazlem na allegro. olej w dobrej cenie i nie mam powodow do narzekan. pamietam ze tez robilem dosc mocne rozeznanie rynku ;)
"Wskakuj mała (dozwolone do lat 18tu)"
PanKolczyk
Posty: 457
Rejestracja: 15 lip 2008, 0:22
Model: NB
Wersja: miracle
Lokalizacja: Łódź

10 lut 2009, 11:04

blaise pisze:ja kupilem motul 8100 5w40 od typka z wawy ktorego znalazlem na allegro. olej w dobrej cenie i nie mam powodow do narzekan. pamietam ze tez robilem dosc mocne rozeznanie rynku ;)

jeżdżę na tym samym. W poprzednim samochodzie tez dokładnie taki lałem. Nie miałem i nie mam żadnych problemów.

pozdr.
Marcin_TDI
Posty: 150
Rejestracja: 19 wrz 2008, 11:41
Lokalizacja: Warszawa

10 lut 2009, 12:13

bodajrze nexus z octavia club polska (ocp.pl) handluje motulem. niestety nie mam do niego gg bo mi wyłączyli w robocie ;/
DIAGNOSTYKA GRUPY VAG CHIP-TUNING EDC 15 16 17, MONTAŻ ZABEZPIECZEŃ ANTYKRADZIEŻOWYCH, kodowanie kluczy i komfortu, domykanie szyb, diagnostyka VAG - błędy, logi, naprawy, turbosprężarki - mieszki, TUNING
damiano
Posty: 268
Rejestracja: 24 gru 2007, 21:20
Model: Inny
Lokalizacja: Kraków / Tarnów
Kontakt:

10 lut 2009, 12:33

podepnę się do tematu bo jestem już mocno zdeterminowany.

poprzedni właściciel lał przy przebiegu 180tys olej 15W40 i tak teraz mam zalany Castrol Magnatec 15W40. Na zimnym nie stuka, na ciepłym nie stuka, nic nie kopci, bierze mniej niż 1l na 10tys km.. a zdezorientowany jestem bo zacząłem tak czytać o olejach i nie wiem czy 15W40 jest dobry do mazdy - a jeśli nie jest, to czy jestem na niego skazany? (z powodu niemożności przejścia na 10W40 na przykład?)
Mayk
Posty: 2346
Rejestracja: 10 sty 2008, 9:21
Model: NB FL
Wersja: 1.6T
Lokalizacja: Poznań

10 lut 2009, 13:04

hmm, trochę szkoda mineralnego oleju lać do mazdy.... Mógłbyś spróbować wypłukać i przejść na półsyntetyka lecz może być to trochę groźne - mógłby Ci się rozszczelnić silnik gdybyś wypłukał wszelki osad i nagar...
110@???KM
134@???Nm
damiano
Posty: 268
Rejestracja: 24 gru 2007, 21:20
Model: Inny
Lokalizacja: Kraków / Tarnów
Kontakt:

10 lut 2009, 13:11

gdzieś przeczytałem, że zaczyna się od syntentyków, potem półsyntetyki, potem mineralne, potem remont silnika :roll: potem syntetyki itd... ale bynajmniej nie wydaje mi się, żeby silnik potrzebował remontu.. dodatkowo olej zmieniany jest regularnie i dosyć często..

co można zrobić, żeby bezpiecznie przejść z minerala na półsyntentyk?
Mayk
Posty: 2346
Rejestracja: 10 sty 2008, 9:21
Model: NB FL
Wersja: 1.6T
Lokalizacja: Poznań

10 lut 2009, 14:04

whitemanik pisze:co można zrobić, żeby bezpiecznie przejść z minerala na półsyntentyk?


Nie ma bezpiecznej metody. Możesz po prostu ryzykować :)

Pocieszę Cię, ja będę przechodził z półsyntetyka na syntetyka i też nie czuję się z tym jakoś rewelacyjnie...
110@???KM
134@???Nm
damiano
Posty: 268
Rejestracja: 24 gru 2007, 21:20
Model: Inny
Lokalizacja: Kraków / Tarnów
Kontakt:

10 lut 2009, 14:32

Mayk pisze:Pocieszę Cię, ja będę przechodził z półsyntetyka na syntetyka i też nie czuję się z tym jakoś rewelacyjnie...


w takim razie powiedz mi, czemu przechodzisz? właśnie tego nie rozumiem ;) wiem, że minerał zostawia nagar itd, ale czy taka drastyczna różnica jest pomiędzy syntetykiem a półsyntetykiem?

a gdyby przejście z minerała na półsyntetyk okazało się błędem, czy mogę szybko zmienić spowrotem na minerał? da to coś?

ehh... :)
Awatar użytkownika
Dżunior
Donator
Donator
Posty: 4106
Rejestracja: 09 lis 2008, 13:42
Model: ND
Wersja: SkyFreedom Recaro
Lokalizacja: Calpe / NDM
Kontakt:

10 lut 2009, 14:41

Z tego co mi wiadomo, to oleje półsyntetyczne mają lepsze właściwości myjące/płuczące niż oleje syntetyczne. Wiele razy spotkałem się z taką opinią w prasie branżowej.

Ja też mam zalany aktualnie półsyntetyk a przy następnej wymianie (mojej pierwszej) zamierzam przejść na syntetyk i jakoś szczególnie się tym nie martwię. Mayk, najwyżej przesiądziemy się solidarnie na komunikację miejską. :wink: :mrgreen:

whitemanik pisze:...

a gdyby przejście z minerała na półsyntetyk okazało się błędem, czy mogę szybko zmienić spowrotem na minerał? da to coś?

ehh... :)

Jedną z możliwych konsekwencji przejścia z mineralnego na syntetyk/półsyntetyk jest przemieszczenie się wypłukanych zanieczyszczeń i zapchanie węższych kanałów olejowych. W takim wypadku może dojść do częściowego zatarcia silnika i nic już na to nie poradzisz. :???: Sorry za taki ciemny scenariusz... :roll:
Mayk
Posty: 2346
Rejestracja: 10 sty 2008, 9:21
Model: NB FL
Wersja: 1.6T
Lokalizacja: Poznań

10 lut 2009, 14:53

whitemanik pisze:w takim razie powiedz mi, czemu przechodzisz?


Muszę, turbina wymaga ode mnie oleju syntetycznego ;)
110@???KM
134@???Nm
Jaro
Posty: 3026
Rejestracja: 26 paź 2008, 15:33
Model: NA
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

10 lut 2009, 14:59

Prezes pisze:Jedną z możliwych konsekwencji przejścia z mineralnego na syntetyk/półsyntetyk jest przemieszczenie się wypłukanych zanieczyszczeń i zapchanie węższych kanałów olejowych. W takim wypadku może dojść do częściowego zatarcia silnika i nic już na to nie poradzisz. :???: Sorry za taki ciemny scenariusz... :roll:


A czy przepłukanie MotorCleanerem przy spuszczaniu starego oleju nie pomoże nam uniknąć czarnego scenariusza ???
Pozdrawiam

Jaro

MX-5 NA 1.6T
Mayk
Posty: 2346
Rejestracja: 10 sty 2008, 9:21
Model: NB FL
Wersja: 1.6T
Lokalizacja: Poznań

10 lut 2009, 15:02

Jaro pisze:A czy przepłukanie MotorCleanerem przy spuszczaniu starego oleju nie pomoże nam uniknąć czarnego scenariusza ???


Na pewno zmniejszy prawdopodobieństwo, w końcu rozpuści większość zanieczyszczeń i spłyną wraz ze starym olejem...
110@???KM
134@???Nm
Wroniasty
Posty: 1645
Rejestracja: 02 sie 2008, 21:45
Lokalizacja: Białystok

10 lut 2009, 23:46

Przejście nawet z minerału na syntetyk to żaden problem. Po prostu wlejcie do oleju płukankę zlejcie stary olej i wlejcie nowy. Dla świętego spokoju możecie wymienić olej po 5 tysiącach kilometrów, gdyby okazało się, że nowy olej wypłukał dużo syfu - będzie to widać po kolorze oleju.

Moja Miata jest zalana Mobilem SuperS 10W40, a na półce już czeka płukanka Liqui Moly i Motul 8100 X-Cess i mogę zapewnić, że jestem bardzo spokojny. Nigdy jeszcze dla żadnego silnika lepszy olej nie zaszkodził :wink:
ODPOWIEDZ