[NA] Uklad chlodzenia

eksplozja pod maska

Dział wnikający w techniczne niuanse generacji NA i NB

Moderatorzy: pirul, Moderatorzy

Awatar użytkownika
SPAM
Posty: 1004
Rejestracja: 01 lis 2013, 18:59
Model: NA
Wersja: #RetroTurboMiata
Lokalizacja: Łódzkie

30 sie 2018, 8:14

obojętne,
Im niższa temp otwarcia tym lepiej przy turbo i tor.
jak używasz do normalnej jazdy pakuj zwykły ok 90*c
Awatar użytkownika
KLapovchy
Posty: 129
Rejestracja: 12 sie 2018, 22:33
Model: NA
Wersja: 1.6

30 sie 2018, 8:23

Właśnie zmieniłem na 88. Jest nowa chłodnica, wypłukany układ i nowy płyn. A jednak temperatura wciąż sobie lubi skakać tak do maks 3/5 wskazania. Wentylator na postoju chodzi bardzo długo.

Zastanawiam się czy nie jest temu winne podpięte ogrzewanie postojowe i dłuższe przewody. Może nie ma właściwego obiegu cieczy chłodzącej.
Awatar użytkownika
Fifkers
Donator
Donator
Posty: 4665
Rejestracja: 10 cze 2009, 11:06
Model: NA
Lokalizacja: Białystok

30 sie 2018, 9:19

Wywal to webasto. W mx-5 totalnie niepotrzebna rzecz.
Były: NB, NBFL, NC 2,0, NC 2,0 automat, NC swap 2,5 6b, ND 2,0.
Jest NA 1990r, ND 2,0.
Awatar użytkownika
pirul
Moderator techniczny
Moderator techniczny
Posty: 2308
Rejestracja: 30 cze 2017, 12:11
Model: Inny
Wersja: RX-7 FB2 '83
Lokalizacja: Kraków

30 sie 2018, 9:49

Wskaźnik w NA w normalnych warunkach pokazuje ponad połowę skali więc też nie panikuj niepotrzebnie. U mnie stoi sobie zawsze na krawędzi poziomych nóżek ikony wskaźnika natomiast nie wędruje ani w jedną ani w drugą, bez względu na temp. zewnętrzną. Będę profilaktycznie zmieniał chłodnicę ale nie sądzę żeby to coś zmieniło bo wszystko jest w porządku, mam nowy korek, termostat, pompę wody, układ płukany tysiąc razy przy okazji grzebania pod maską, wszystko działa jak ma działać i wskazania wciąż takie same.
Awatar użytkownika
KLapovchy
Posty: 129
Rejestracja: 12 sie 2018, 22:33
Model: NA
Wersja: 1.6

30 sie 2018, 10:20

Fifkers pisze:Wywal to webasto. W mx-5 totalnie niepotrzebna rzecz.


Jak chce się jeździć zimą... Chociaż w sumie ten silnik grzeje się szybko.

pirul pisze:U mnie stoi sobie zawsze na krawędzi poziomych nóżek ikony wskaźnika natomiast nie wędruje ani w jedną ani w drugą, bez względu na temp. zewnętrzną.


U mnie podobnie z tym że:

- wskazówka potrafi sobie chodzić, nie są to duże wahania, jednak są.
- bardzo często włącza się wentylator. I pierwszy raz mam taką sytuację. W 323F BG włączał się raz na ruski rok, w Corolli G6 to samo, chociaż miałem zniszczoną chłodnicę. W Landzie mam wiskozę. A tutaj praktycznie non stop jak się zatrzymuje mam włączony wentylator.

Inna sprawa że idle na poziomie 1000 obrotów per minuta to też trochę za wysoko

Edycja: Ja wiem, niby pierdoły, ale mnie to irytuje :D
Awatar użytkownika
Aero50
Donator
Donator
Posty: 364
Rejestracja: 27 cze 2014, 8:37
Model: NA
Wersja: 90' 1.6
Lokalizacja: Kraków

30 sie 2018, 10:25

U mnie też delikatnie drga wskazówka więc to chyba norma, wentylator również kręci jak szalony prawie cały czas. Z tym że moja chłodnica już umiera, ale montuje grubą w weekend i porównam jak będzie się zachowywać wskazówka.
Awatar użytkownika
nick.es
Moderator podróży
Moderator podróży
Posty: 7684
Rejestracja: 11 mar 2014, 10:13
Model: NB FL
Lokalizacja: Costa Blanca

30 sie 2018, 10:29

Ostatni zgłebiałem temat wskazań temperatury w NBFL, niejako z konieczności. Podpiąłem ODB i porównywałem temperatury. Wskazówka na zegarach podnosi się z minimum przy ok. 68*C. Potem wychyla się w miarę liniowo do ok. 76*C i właściwie zatrzymuje się w pionie aż do 98*C. Są tam jakieś małe wahania, ale ciężko to nawet zauważyć. Do maxa dochodzi przy ok. 110 - 115*C. Wentylator włącza się koło 97*C. Tak to wygląda w NBFL. W NA pewnie inaczej.
Awatar użytkownika
KLapovchy
Posty: 129
Rejestracja: 12 sie 2018, 22:33
Model: NA
Wersja: 1.6

30 sie 2018, 10:41

Aero50 pisze:U mnie też delikatnie drga wskazówka więc to chyba norma, wentylator również kręci jak szalony prawie cały czas. Z tym że moja chłodnica już umiera, ale montuje grubą w weekend i porównam jak będzie się zachowywać wskazówka.


Żałuję, bo kupiłem NRFa w cenie tej 40 mm od TurboWorks.
Awatar użytkownika
Aero50
Donator
Donator
Posty: 364
Rejestracja: 27 cze 2014, 8:37
Model: NA
Wersja: 90' 1.6
Lokalizacja: Kraków

30 sie 2018, 11:08

KLapovchy pisze:
Aero50 pisze:U mnie też delikatnie drga wskazówka więc to chyba norma, wentylator również kręci jak szalony prawie cały czas. Z tym że moja chłodnica już umiera, ale montuje grubą w weekend i porównam jak będzie się zachowywać wskazówka.


Żałuję, bo kupiłem NRFa w cenie tej 40 mm od TurboWorks.



Ja dałem za turboworksa na alledrogo 400zł z wysyłką, a nawet nie patrzyłem ile kosztuje nowa ori. Uznałem z góry że wole dołożyć skoro i tak muszę zmienić.
Awatar użytkownika
pirul
Moderator techniczny
Moderator techniczny
Posty: 2308
Rejestracja: 30 cze 2017, 12:11
Model: Inny
Wersja: RX-7 FB2 '83
Lokalizacja: Kraków

30 sie 2018, 11:16

NRF do NA kosztuje między 220, a 240pln i wg mnie w zdrowym silniku, który nie będzie upalany co drugi dzień nie ma potrzeby montować niczego więcej.
Awatar użytkownika
KLapovchy
Posty: 129
Rejestracja: 12 sie 2018, 22:33
Model: NA
Wersja: 1.6

30 sie 2018, 11:29

Najtanszą jaka znalazłem to 310 plus wysyłka. TW za 400 można mieć :/
Awatar użytkownika
pirul
Moderator techniczny
Moderator techniczny
Posty: 2308
Rejestracja: 30 cze 2017, 12:11
Model: Inny
Wersja: RX-7 FB2 '83
Lokalizacja: Kraków

30 sie 2018, 12:31

Eeee to słabo szukałeś :)

https://www.czesciauto24.pl/nrf/2389875

Cena się waha w zależności od kursów euro. Wczoraj była za 220pln (na -21%).
Awatar użytkownika
Alex
Donator
Donator
Posty: 4567
Rejestracja: 29 cze 2013, 20:25
Model: NC
Wersja: Niseko
Lokalizacja: łódź
Kontakt:

30 sie 2018, 13:07

jesli kupowac chlodnice to warto poszukac takiej do wersji z automatem. Cena prawie ta sama a rdzen jest grubszy.
pozdrawiam
Alex :-)
były: czarna NC L5 , czerwona NAfL 1.6/90+
jest: Niseko L5/RomDrop 8-)
A forum post should be like a skirt. Long enough to cover the subject material, but short enough to keep things interesting
Awatar użytkownika
SPAM
Posty: 1004
Rejestracja: 01 lis 2013, 18:59
Model: NA
Wersja: #RetroTurboMiata
Lokalizacja: Łódzkie

01 wrz 2018, 10:08

Jak coś bede miał taka na sprzedaż. I można od razu podpiąć olej z podstawi oleju i ma się w NA 1.6 wymiennik ciepła :kciuk:
Awatar użytkownika
meewosh
Posty: 1139
Rejestracja: 16 cze 2015, 20:52
Model: NA
Wersja: 1.8 '94
Lokalizacja: Ogrodzieniec

03 wrz 2018, 9:04

pirul pisze:Eeee to słabo szukałeś :)

https://www.czesciauto24.pl/nrf/2389875

Cena się waha w zależności od kursów euro. Wczoraj była za 220pln (na -21%).


Z tą firmą proponuję uważać. Części idą z Niemec, fakt, ale robią takie numery że szkoda gadać.
Mają niby swoją markę (STARK Prof.Line), którą przesyłają pod pretekstem braku tego co klient zamówił.
Cześci firmowane j.w. nie są najtańsze, więc zamawiając np. klocki czy tarcze ABE, dostaniesz STARK'a który jest teoretycznie droższy/lepszy. Pic na wodę, Wyżsa cena powoduje to, że niektórzy myślą, że dostali coś lepszego niż zamawiali - a to taki Kager/Hart tłuczony pewnie w Chinach.

Przy okazji, u mnie pierwszą rzecz jaką wymieniłem była chłodnica (pociła się na łaczeniu plastiku z alu). Znalazłem po numerze ori na allegro jakąś budżetową za 159 zł. Działa.

Co do temperatury, u mnie wskaźnik jest minimalnie poza pionem, ale stoi tam zawsze bez wahań. Dla świętego spokoju, można wskazówkę o ten 1-2 mm przestawić co by się nie stresować 8-) Tymbardziej, że błędne wskazanie może być spowodowane demontażem zegarów/wymianą podświetlenia i ponownym złym montażem wskazówki.
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Było sobie NB ... viewtopic.php?f=22&t=17700&hilit=meewosh

Jest sobie NA ... viewtopic.php?f=22&t=25585&p=450826&hilit=meewosh#p450826
Awatar użytkownika
KLapovchy
Posty: 129
Rejestracja: 12 sie 2018, 22:33
Model: NA
Wersja: 1.6

03 wrz 2018, 10:46

Zamówiłem nierząd z pompą wody. Zobaczę w weekend co się tam dzieje.
Awatar użytkownika
pirul
Moderator techniczny
Moderator techniczny
Posty: 2308
Rejestracja: 30 cze 2017, 12:11
Model: Inny
Wersja: RX-7 FB2 '83
Lokalizacja: Kraków

03 wrz 2018, 11:19

Podrzucę alternatywę, przyda się w przyszłości - jeśli ktoś się obawia sprowadzania zza granicy czy nie może znaleźć w kraju powiedzmy taniej niż za 300pln chłodnicy NRF 506522, to można zamówić NISSENS nr kat NIS 62447, która ma grubszy rdzeń (33mm) bo pasuje też do automatów - obecnie dostępna na motostacja.pl za 289pln i ja się chyba na nią zdecyduję.

https://motostacja.com/p/NISSENS-62447/
Awatar użytkownika
McTwist
Posty: 98
Rejestracja: 03 mar 2018, 13:47
Model: NA
Wersja: 1990 Miata
Lokalizacja: Warszawa

03 wrz 2018, 22:56

pirul pisze:Podrzucę alternatywę, przyda się w przyszłości - jeśli ktoś się obawia sprowadzania zza granicy czy nie może znaleźć w kraju powiedzmy taniej niż za 300pln chłodnicy NRF 506522, to można zamówić NISSENS nr kat NIS 62447, która ma grubszy rdzeń (33mm) bo pasuje też do automatów - obecnie dostępna na motostacja.pl za 289pln i ja się chyba na nią zdecyduję.

https://motostacja.com/p/NISSENS-62447/


Daj znać jeśli kupisz i zamontujesz czy jest plug&play, rozważam wymianę mojej starej w na. Dzięki :)


Wysłane z iPhone za pomocą Tapatalk
1990 NA Mazda MX-5 MIATA
Awatar użytkownika
pirul
Moderator techniczny
Moderator techniczny
Posty: 2308
Rejestracja: 30 cze 2017, 12:11
Model: Inny
Wersja: RX-7 FB2 '83
Lokalizacja: Kraków

04 wrz 2018, 7:17

Jest p&p bo widać po wymiarach i mocowaniach, przekładasz wieszaki ze swojej obecnej i w drogę.
Awatar użytkownika
KLapovchy
Posty: 129
Rejestracja: 12 sie 2018, 22:33
Model: NA
Wersja: 1.6

04 wrz 2018, 8:30

Będziesz podłączał olej do niej?
Awatar użytkownika
pirul
Moderator techniczny
Moderator techniczny
Posty: 2308
Rejestracja: 30 cze 2017, 12:11
Model: Inny
Wersja: RX-7 FB2 '83
Lokalizacja: Kraków

04 wrz 2018, 12:00

Nie wiem, nie myślałem nad tym szczerze mówiąc, temat zostawię sobie na koniec jak już odnowię zawieszenie, układ jezdny i przeniesienie napędu bo obecna chłodnica pracuje bez zarzutu.
Lanki
Posty: 99
Rejestracja: 07 paź 2008, 19:57
Model: NA
Wersja: classic
Lokalizacja: Beskidy

17 maja 2019, 14:59

Odświeżam temat. W mojej Madziuli NA 115KM 91r. pociekła dość grubo chłodnica. XXX-lecie już niedługo i muszę temat ogarnąć.
Z tego co pobieżnie sprawdziłem na necie w ofercie są chłodnice jak w powyższej dyskusji NRF, Nissen, Koyorad.
Auto jeździ dla przyjemności, mocno okazyjnie tj. 1000-2000km/rok, bez upalania.
Możecie podzielić się wiedzą którą brać. Mieliście po czasie jakieś problemy z tymi chłodnicami? A może możecie coś innego polecić.
Dobrze by było aby montaż był P&P bez dłubania.
Dzięki za pomoc.
Czerwona...zawsze w toplessie
Awatar użytkownika
McTwist
Posty: 98
Rejestracja: 03 mar 2018, 13:47
Model: NA
Wersja: 1990 Miata
Lokalizacja: Warszawa

19 cze 2019, 9:28

chce kupić gruba chłodnice do upalania na torze co brać? Turboworksa klasycznie czy jest jakaś alternatywa? Ps. Jak wejdzie gruba chłodnica to wiatraki się zmieszczą?
1990 NA Mazda MX-5 MIATA
Awatar użytkownika
Morfi
Donator
Donator
Posty: 1697
Rejestracja: 11 lut 2012, 16:56
Model: NA
Wersja: 1.8 vvt
Lokalizacja: Wrocław

04 lip 2019, 9:58

Wszystko się mieści. Trzeba dorobić mocowania do chłodnicy. Zdjęcia są w moim wątku.

Wysłane z mojego F8331 przy użyciu Tapatalka

montego blue ze "świnką w środku", wersja kanadyjska
NAFL 1,8L
Awatar użytkownika
McTwist
Posty: 98
Rejestracja: 03 mar 2018, 13:47
Model: NA
Wersja: 1990 Miata
Lokalizacja: Warszawa

08 lip 2019, 7:04

Turboworksy się skończyły albo są pojedyncze sztuki za 5 paczek. Jakaś alternatywa? Czy brać chudego nissensa?
1990 NA Mazda MX-5 MIATA
ODPOWIEDZ