Czaterja działu technicznego

pytania różne...

Ogólny dział techniczny związany z tematami eksploatacyjnymi, mechanicznymi i elektroniką wszystkich generacji Mazd MX-5.

Moderatorzy: pirul, Moderatorzy

Awatar użytkownika
polokokt
Donator
Donator
Posty: 1234
Rejestracja: 23 maja 2012, 8:42
Model: NC FL
Wersja: 2.0 Sport
Lokalizacja: WL

03 cze 2015, 10:10

Takie szybkie pytanie przed weekendem. Po zdjęciu koła przedniego, celem wymiany sprężyny, robię mały rekonesans, co i jak. Sytuacja jak na obrazku:

20150603_110034.jpg


Pytania są dwa.
1) Czy ten górny wahacz też muszę jakoś zdjąć, żeby wyjąć kolumnę? Bo mam nieodparte wrażenie, ze odkręcając amortyzator na górze i tu tą śrubę na dole, to nie złoży mi się to tak, aby wyciągnąć całość na zewnątrz bez ruszania tych wahaczy. Mam rację? Jaka jest tu kolejność działania?

2). Widzę że sprężyna na dole opiera się na takiej gumie. Guma troszkę widzę sparciała. Pytania, czy ten element mogę zamówić (na przykład w IC) i przy okazji wymienic? Czy jest to część integralna amora i nie da rady? (co do gum, to pewnie na górze, też jest taka sama, więc od razu może komplet?

Dzięki za rady.
Awatar użytkownika
kammich
Posty: 2925
Rejestracja: 24 lip 2009, 9:55
Model: NA
Lokalizacja: Szczecin

03 cze 2015, 10:21

U mnie też część była sparciała lub pęknięta. Wywaliłem je całkowicie. Te lepsze może się gdzieś jeszcze walają po piwnicy.
Mi się nie chciało wyciągać górnego wahacza, wyjąłem dolny. Wygodniej mi było. Po wymianie zawiasu i tak potrzebna jest geometria.
majkel
Administrator
Administrator
Posty: 6890
Rejestracja: 26 mar 2007, 17:30
Model: Inny
Lokalizacja: Warszawa

03 cze 2015, 11:01

polokokt pisze:1) Czy ten górny wahacz też muszę jakoś zdjąć, żeby wyjąć kolumnę?

Zdjąć w sensie wymontować z samochodu ? Nie musisz wymontowywać ani dolnego ani górnego. Wystarczy obniżyć wachacz w dół i kolumna wychodzi w całości.

Po
eM
chwilowo bezmiatowy :)
była: BlackBird (Ptaszyna) NBfl'03 1.8 Memories --> http://www.mx5klubpolska.pl/forum/viewtopic.php?t=1149
był: Ptaszor NA'96 1.8 (BP-Z3)--> http://www.mx5klubpolska.pl/forum/viewtopic.php?t=4852
jest: "Saabina" Saab96 V4 '76 --> http://www.mx5klubpolska.pl/forum/viewtopic.php?t=9196
jest: Hieronim.......
Awatar użytkownika
polokokt
Donator
Donator
Posty: 1234
Rejestracja: 23 maja 2012, 8:42
Model: NC FL
Wersja: 2.0 Sport
Lokalizacja: WL

03 cze 2015, 11:11

Ok Majkel, czyli wystarczy tylko odkręcić kolumnę u dołu i potem kombinować żeby ją wyjąć. Musi wyjść.
O taką informacje mi chodziło. Bo patrząc ile jest luzu od sprężyny do wahacza, miałem wrażenie że nie opuszczę kolumny tak nisko, żeby potem mi wyskoczyła na zewnątrz, bez ruszania wahacza. Ale skoro piszesz że się da, to już jestem spokojniejszy :) Ewentualnie pewnie tylko podpuścić wahacz przy piaście, żeby poszedł jeszcze nizej.

A tą gume da się dokupić? Na B6 jest jakaś standardowa i uniwersalna jak do wszystkich, czy tylko w Bilstein ją dostanę? :) (jeśli już uparłbym sę że chcę ją mieć, najlepiej nową.
Awatar użytkownika
dmk
Posty: 4572
Rejestracja: 16 sie 2009, 22:19
Model: ND RF
Wersja: SkyFreedom, Recaro
Lokalizacja: Komorniki

03 cze 2015, 12:13

majkel pisze:
polokokt pisze:1) Czy ten górny wahacz też muszę jakoś zdjąć, żeby wyjąć kolumnę?

Zdjąć w sensie wymontować z samochodu ? Nie musisz wymontowywać ani dolnego ani górnego. Wystarczy obniżyć wachacz w dół i kolumna wychodzi w całości.

Po
eM[/quote

W NB/NBfl? Wolnego. Żeby wyjąć kolumnę musisz tą długą śrubę co łączy górny wahacz z sankami odkręcić i wyjąć - wtedy górny wahacz będzie luźny i całe zawieszenie jesteś w stanie tak napiąć, żeby kolumna wyszła bez problemu.
Jest: MX-5 NDRF 2.0 - viewtopic.php?f=22&t=26399
Była: MX-5 NB 1.8T - viewtopic.php?f=22&t=2932
Była: RX-8 HP - http://forum.rxklub.pl/index.php?/topic ... x-hp-aka-wóz-rodzinny/
Awatar użytkownika
polokokt
Donator
Donator
Posty: 1234
Rejestracja: 23 maja 2012, 8:42
Model: NC FL
Wersja: 2.0 Sport
Lokalizacja: WL

03 cze 2015, 20:28

Dobra Panowie, walka trwa. Mam już zluzowane wszystkie śruby na wszystkich kołach, które są potrzebne do wyjęcia amortyzatorów ze sprężyną. Na pierwszy ogień chciałem wyjąć tylny amortyzator, ale... :) No nie obyło się bez ale. Nie mogę wypchnąć wahacza na tyle głęboko w dół, żeby ten główny gwint amora mi wyskoczył poza gniazdo. O ile te dwa małe gwinty mocujące już by wyszły o tyle ten główny to jeszcze z 2 cm mi brak.

Odkręciłem też łącznik stabilizatora, bo myślałem że to mnie trzyma, ale niewiele to pomogło. Próbowałem też wepchnąć wahacz z amorem przy pomocy lewarka w normalną pozycję (tak żeby amortyzator i sprężyna się złożyły) i złapać sprężynę ściągaczem i odpuścić lewarek. Ale nadal mi trochę brak (właśnie w tym sposobie brak tych +/- 1-2 cm).
Napisze więc ktoś, jak to wyjąć? :) Jaki jest na to sposób? Tak łopatologicznie, czego użyć i jak (potrzebny ten ściągacz do sprężyn w tym momencie, czy ma wyjść bez niego? )

EDIT:
Dobra, teraz zobaczyłem filmik który podesłał nickesh dwie strony wcześniej. Nie odpuściłem śruby górnego wahacza, czy co to jest. Rano walczę dalej :)

EDIT 2:
To przy okazji tylko zapytam. Jak te wszystkie śruby zawieszenia będę skręcał, to posmarować je jakimś smarem grafitowym? Ewentualnie czymś innym?
jqb
Donator
Donator
Posty: 1174
Rejestracja: 03 wrz 2012, 17:14
Model: Inny
Wersja: Ikarus ;)
Lokalizacja: Warszawa

03 cze 2015, 21:35

Co do śrub - jak nie masz poliuretanów to chyba bez sensu smarować. Ale pamiętaj, żeby dokręcać już po opuszczeniu!
Awatar użytkownika
Tomai
Donator
Donator
Posty: 3864
Rejestracja: 14 wrz 2008, 9:11
Model: NC
Wersja: 2.0 Power by Five
Lokalizacja: Poznań / Kaźmierz

03 cze 2015, 21:42

majkel pisze:Zdjąć w sensie wymontować z samochodu ? Nie musisz wymontowywać ani dolnego ani górnego. Wystarczy obniżyć wachacz w dół i kolumna wychodzi w całości.


Tak dla uporządkowania. W NBFL.
Z tyłu tak, da się, z przodu już nie.
Tak jak pisze dmk, przy przednich trzeba odkręcić tą długą śrubę trzymającą górny wahacz, wtedy kolumna wyjdzie.

polokokt pisze:Mam już zluzowane wszystkie śruby na wszystkich kołach, które są potrzebne do wyjęcia amortyzatorów ze sprężyną. Na pierwszy ogień chciałem wyjąć tylny amortyzator, ale... No nie obyło się bez ale. Nie mogę wypchnąć wahacza na tyle głęboko w dół, żeby ten główny gwint amora mi wyskoczył poza gniazdo. O ile te dwa małe gwinty mocujące już by wyszły o tyle ten główny to jeszcze z 2 cm mi brak.


Mam nadzieję że nie odkręciłeś czasem tej środkowej śruby na amorze przed wyjęciem. Wtedy są problemy.
Ściągacza do sprężyn używasz dopiero po wyjęciu całej kolumny.

Jeśli chodzi o ten film dwie strony wcześniej to nie wiem jak w NA ale w NBFL z tyłu nie trzeba luzować górnego wahacza żeby wyjąć amor, tak jak ten gość odkręca.
Była NA BRG 1.8 118 Km 146 Nm
Była NBFL Phoenix 1.8 138KM 156Nm
Była NBFL Garnet Red Mica 1.8
Jest NC 2.0 174KM 199Nm
Awatar użytkownika
SponeR
Posty: 1097
Rejestracja: 28 mar 2010, 18:10
Model: NA
Wersja: ultra old
Lokalizacja: Góra Św.Anny/Warszawa

03 cze 2015, 21:52

albo górna śruba wahacza albo górny sworzeń zwrotnicy :P
z samego górnego wahacza już wyłazi po skosie w nadkole
MIATA nim jak szatan
Obrazek
Awatar użytkownika
polokokt
Donator
Donator
Posty: 1234
Rejestracja: 23 maja 2012, 8:42
Model: NC FL
Wersja: 2.0 Sport
Lokalizacja: WL

03 cze 2015, 21:59

Tomai, oczywiście nie zluzowałem tej głównej śruby. Kiedyś już wymieniałem amortyzatory w innym aucie (lata temu i jako pomocnik :) ) więc jakoś tam z grubsza wiem co i jak. Kwestia detali, które z racji braku praktyki wylatują z głowy a i specyfika auta.
Co do tyłu i tego filmiku, to po tym jak się mocowałem z tym amorem bez odkręcania tego górnego wahacza chyba się nie obejdzie. Zresztą jedna śruba mnie nie zbawi, skoro ma pójść łatwiej.

Tutaj znowu na filmiku pokazane jest dokładnie jak trzeba przód zrobić. Także, chyba już jestem obcykany co i jak :)

Awatar użytkownika
Tomai
Donator
Donator
Posty: 3864
Rejestracja: 14 wrz 2008, 9:11
Model: NC
Wersja: 2.0 Power by Five
Lokalizacja: Poznań / Kaźmierz

03 cze 2015, 22:06

polokokt pisze:Co do tyłu i tego filmiku, to po tym jak się mocowałem z tym amorem bez odkręcania tego górnego wahacza chyba się nie obejdzie. Zresztą jedna śruba mnie nie zbawi, skoro ma pójść łatwiej.


Wyjmowałem amory co najmniej z 4 razy sam. Oczywiście możesz odkręcić górny wahacz wtedy pójdzie łatwiej. Jeśli chodzi o tył to robiłem to razem z brechą.
Brechę wkładałem w dolny wahacz i naginałem w dół. Jedną ręką. Drugą ręką wyszarpywałem kolumnę łapiąc za sprężynę.
Da się :kciuk:
Była NA BRG 1.8 118 Km 146 Nm
Była NBFL Phoenix 1.8 138KM 156Nm
Była NBFL Garnet Red Mica 1.8
Jest NC 2.0 174KM 199Nm
Awatar użytkownika
SponeR
Posty: 1097
Rejestracja: 28 mar 2010, 18:10
Model: NA
Wersja: ultra old
Lokalizacja: Góra Św.Anny/Warszawa

04 cze 2015, 0:20

ale zapuszczona NA :lol:
MIATA nim jak szatan
Obrazek
Awatar użytkownika
GELO
Posty: 326
Rejestracja: 12 cze 2014, 21:16

04 cze 2015, 18:35

czy ktos sie orientuje ile kosztuja te progi ? bo nie moge sie teraz skontatkowac z roadsterami

http://roadstery.pl/_page/index.php?mod=182&show=23
Marcinos
Posty: 317
Rejestracja: 18 maja 2013, 13:25
Model: NB
Lokalizacja: Warszawa

04 cze 2015, 22:05

Przyjaciele, Co to może być?? :( :( :(
przy skręcaniu kierownicą to w lewo to w prawo zaczęło mi coś walić. Głośne metaliczne stuknięcie. Aż zawróciłem bo boje się jechać dalej. Przy lekkim skręcaniu kierą podczas jazdy nic się nie dzieje. Ale podczas stania i mocniejszego skręcenia jest ten odgłos:(
Awatar użytkownika
GELO
Posty: 326
Rejestracja: 12 cze 2014, 21:16

04 cze 2015, 23:25

ps. już nieaktualne ogarnąłem sytuację :)

jak wyjac ten element o ktorym mowa z 39sekundzie ? bo musze te lampy upiec i otworzyca z tym nie moge

https://www.youtube.com/watch?v=5457ulpHuaM

a wyglada to tak:
Załączniki
20150605_001320.jpg
piotr-gka
Posty: 669
Rejestracja: 06 paź 2013, 11:13
Lokalizacja: gka

05 cze 2015, 18:48

Marcinos pisze:Przyjaciele, Co to może być?? :( :( :(
przy skręcaniu kierownicą to w lewo to w prawo zaczęło mi coś walić. Głośne metaliczne stuknięcie. Aż zawróciłem bo boje się jechać dalej. Przy lekkim skręcaniu kierą podczas jazdy nic się nie dzieje. Ale podczas stania i mocniejszego skręcenia jest ten odgłos:(

To jest prawdopodobnie zacięty zaworek na przekładni kierowniczej. Przy Max skręcie nie puszcza na przelew.
Awatar użytkownika
GELO
Posty: 326
Rejestracja: 12 cze 2014, 21:16

07 cze 2015, 8:51

kolejne pytanko taka dokładka do nbfl to z jakiego auta ? opel astra 2 czy 3 ? ktora pasuje idealnie ? na dlugosc zderzaka ?
Załączniki
26_zps185b1b06.jpg
Awatar użytkownika
Blade
Posty: 673
Rejestracja: 09 cze 2010, 19:18
Lokalizacja: Wrocław

07 cze 2015, 9:09

Astra II, trzeba przyciąć aby dopasować. Najlepiej kupić oryginał - miękki i nie pęka ani się nie łamie jak zamienniki.
Awatar użytkownika
kammich
Posty: 2925
Rejestracja: 24 lip 2009, 9:55
Model: NA
Lokalizacja: Szczecin

08 cze 2015, 9:00

do skrzyni biegów 5b starczy 2 litry oleju na wymianę w obu zbiornikach?
ols
Donator
Donator
Posty: 671
Rejestracja: 29 lip 2013, 13:27
Model: NA
Wersja: 1.8
Lokalizacja: Warszawa

08 cze 2015, 11:36

kammich pisze:do skrzyni biegów 5b starczy 2 litry oleju na wymianę w obu zbiornikach?

Tak.
antua37
Posty: 116
Rejestracja: 15 gru 2013, 16:11
Lokalizacja: Radom

08 cze 2015, 14:37

Mógłby ktoś podesłać parametry nakrętek do kół w nb?
Lexx
Donator
Donator
Posty: 1269
Rejestracja: 22 cze 2013, 9:20
Model: NA
Wersja: Eunos
Lokalizacja: Bristol

08 cze 2015, 14:41

No to mam problem, przy okazji zmiany oleju zrobilem planowana juz od dawna podmiane wskaznika cisnienia oleju wraz z czujnikiem by wskazywal aktualne cisnienie zamiast dzialac zero-jedynkowo, oparlem wszystko na tym artykule:
http://miata.net/garage/opg2/index.html

Podmienilem oporniki i w efekcie tam mi to dziala :ryjezesmiechu:

https://youtu.be/ycMryjlqMdE

Przypuszczam ze cos jest nie tak podlaczone lub bieguny sa odwrotnie :roll:
czujnik taki:
http://www.ebay.co.uk/itm/Oil-Pressure- ... 2ed6ddebf3

Przewod do wskaznika wpiety w ''G''
Pedi
Posty: 254
Rejestracja: 19 cze 2013, 16:11
Model: NB
Wersja: 1.6 '98
Lokalizacja: Warszawa

08 cze 2015, 14:51

Lexx pisze:No to mam problem, przy okazji zmiany oleju zrobilem planowana juz od dawna podmiane wskaznika cisnienia oleju wraz z czujnikiem by wskazywal aktualne cisnienie zamiast dzialac zero-jedynkowo, oparlem wszystko na tym artykule:
http://miata.net/garage/opg2/index.html

Podmienilem oporniki i w efekcie tam mi to dziala :ryjezesmiechu:

https://youtu.be/ycMryjlqMdE

Przypuszczam ze cos jest nie tak podlaczone lub bieguny sa odwrotnie :roll:
czujnik taki:
http://www.ebay.co.uk/itm/Oil-Pressure- ... 2ed6ddebf3

Przewod do wskaznika wpiety w ''G''

Pewnie zły czujnik, w aukcji nie ma nic o jego oporności, powinno być mniej więcej 10-180 Ohm. Są różne typy, między innymi odwrotne (opór maleje z ciśnieniem) i tak to może wyglądać. Chociaż przyczyny mogą być też inne.
Marcinos
Posty: 317
Rejestracja: 18 maja 2013, 13:25
Model: NB
Lokalizacja: Warszawa

08 cze 2015, 15:02

piotr-gka pisze:
Marcinos pisze:Przyjaciele, Co to może być?? :( :( :(
przy skręcaniu kierownicą to w lewo to w prawo zaczęło mi coś walić. Głośne metaliczne stuknięcie. Aż zawróciłem bo boje się jechać dalej. Przy lekkim skręcaniu kierą podczas jazdy nic się nie dzieje. Ale podczas stania i mocniejszego skręcenia jest ten odgłos:(

To jest prawdopodobnie zacięty zaworek na przekładni kierowniczej. Przy Max skręcie nie puszcza na przelew.


I wszystko skończyło się szczęśliwie i wręcz banalnie :D

Podjechałem dziś do diagnosty, który popatrzył, postukał i stwierdził, że mi się maglownica psuje, że to może wynikać z oporów przez za szerokie koła itd. itp. Generalnie postraszył. Ale coś mnie tknęło i pojechałem w drugie miejsce gdzie auto poszło na podnośnik i przyczyna została znaleziona w minutę.

Uwaga, urwał mi się kawałek metalu, który podtrzymywał przewód od Sondy Lambda. I ten oto kawałek metalu latał sobie, walił o metal i wydawał dźwięki grozy :) Tyle
za kołem i od góry nie było tego widać. Dopiero na podnośniku od razu się wyjaśniło:)

Zdjęcie jak to wygląda:

Obrazek
Lexx
Donator
Donator
Posty: 1269
Rejestracja: 22 cze 2013, 9:20
Model: NA
Wersja: Eunos
Lokalizacja: Bristol

08 cze 2015, 15:19

Pedi pisze:
Lexx pisze:No to mam problem, przy okazji zmiany oleju zrobilem planowana juz od dawna podmiane wskaznika cisnienia oleju wraz z czujnikiem by wskazywal aktualne cisnienie zamiast dzialac zero-jedynkowo, oparlem wszystko na tym artykule:
http://miata.net/garage/opg2/index.html

Podmienilem oporniki i w efekcie tam mi to dziala :ryjezesmiechu:

https://youtu.be/ycMryjlqMdE

Przypuszczam ze cos jest nie tak podlaczone lub bieguny sa odwrotnie :roll:
czujnik taki:
http://www.ebay.co.uk/itm/Oil-Pressure- ... 2ed6ddebf3

Przewod do wskaznika wpiety w ''G''

Pewnie zły czujnik, w aukcji nie ma nic o jego oporności, powinno być mniej więcej 10-180 Ohm. Są różne typy, między innymi odwrotne (opór maleje z ciśnieniem) i tak to może wyglądać. Chociaż przyczyny mogą być też inne.



Chyba troche naiwnie liczylem ze cala ta chinszczyzna bedzie wlasnie miaal zakres ~10-180 Ohm.

Czyli co, taki bedze OK?
http://www.ebay.co.uk/itm/VDO-Type-Oil- ... 27de728e68
Pedi
Posty: 254
Rejestracja: 19 cze 2013, 16:11
Model: NB
Wersja: 1.6 '98
Lokalizacja: Warszawa

08 cze 2015, 15:36

Lexx pisze:Czyli co, taki bedze OK?

Zanim kupisz nowy, weź miernik i sprawdź ten ;)
Lexx
Donator
Donator
Posty: 1269
Rejestracja: 22 cze 2013, 9:20
Model: NA
Wersja: Eunos
Lokalizacja: Bristol

08 cze 2015, 15:44

Pedi pisze:
Lexx pisze:Czyli co, taki bedze OK?

Zanim kupisz nowy, weź miernik i sprawdź ten ;)


gdzie sprawdzamy? wyjscie do wskaznika z czym?
Pedi
Posty: 254
Rejestracja: 19 cze 2013, 16:11
Model: NB
Wersja: 1.6 '98
Lokalizacja: Warszawa

08 cze 2015, 15:46

Lexx pisze:
Pedi pisze:
Lexx pisze:Czyli co, taki bedze OK?

Zanim kupisz nowy, weź miernik i sprawdź ten ;)


gdzie sprawdzamy? wyjscie do wskaznika z czym?

Najpewniej z obudową, bo to jest jednocześnie masa.
Lexx
Donator
Donator
Posty: 1269
Rejestracja: 22 cze 2013, 9:20
Model: NA
Wersja: Eunos
Lokalizacja: Bristol

08 cze 2015, 15:57

Przy wylaczonym silniku pokazuje ~11 Ohm
Pedi
Posty: 254
Rejestracja: 19 cze 2013, 16:11
Model: NB
Wersja: 1.6 '98
Lokalizacja: Warszawa

08 cze 2015, 16:24

No to gałka jest raczej git. Coś innego musiało się pomerdać (np źle podłączony wskaźnik?).
Swoją drogą dobrze się wkręciła ta gałka (tzn, gwint 1/8-27 NPT pasuje?)? Swojego czasu szukałem czegoś takiego w pl, ale były tylko z gwintem metrycznym i za >150PLN plus do tego by trzeba było strugać przejściówkę za podobne pieniądze i nie pamiętam już jaki to miał być gwint (jest jeszcze jakiś 1/8-28 BSP). A to coś, jest śmiesznie tanie :)
ODPOWIEDZ