[połączony] Hamulce - problemy z eksploatacją i serwisem

Ogólny dział techniczny związany z tematami eksploatacyjnymi, mechanicznymi i elektroniką wszystkich generacji Mazd MX-5.

Moderatorzy: pirul, Moderatorzy

Awatar użytkownika
jerzj
Posty: 687
Rejestracja: 18 kwie 2011, 8:50
Model: NB
Wersja: Turbo
Lokalizacja: Warszawa

21 gru 2015, 14:45

Skoro wyleciało Ci ok 1/3 płynu, to powinieneś widzieć gdzie -> zaciski, przewody, serwo?
Pczs4
Posty: 65
Rejestracja: 02 lis 2014, 19:11
Model: NB FL
Wersja: Unplugged
Lokalizacja: Bolesławiec

27 sty 2016, 16:20

Pczs4 pisze:Mam problem w mojej MX-5 - pedał hamulca jest miękki i hamuje dopiero przy końcu, po kilkukrotnym napompowaniu pedału, staje się twardszy i hamuje jak należy ale po chwili dalej robi się miękki. Auto hamuje dobrze (normalnie).
Wymieniona pompa hamulcowa, pompa abs, płyn hamulcowy DOT3, tylne zaciski zregenerowane.
Co może być przyczyną? :?:


Odpowiadam sam sobie na pytanie, bo już rozwiązałem ten problem, może komuś to pomoże.
Po roku męczarni z miękkim pedałem w końcu skończyły mi się klocki z przodu, było to spowodowane tym że dolny tłoczek w przednich kołach był zaciśnięty i przednie koła ciągle mnie hamowały, po wymianie klocków i naprawie tłoczków hamulce nagle zaczęły hamować jak trzeba i pedał się nie zapadał w podłogę.
Awatar użytkownika
nick.es
Moderator podróży
Moderator podróży
Posty: 7684
Rejestracja: 11 mar 2014, 10:13
Model: NB FL
Lokalizacja: Costa Blanca

27 sty 2016, 16:31

Jak to zdiagnozowałeś? Po rozkręceniu hamulców było widoczne, czy oceniłeś po stanie klocka? Masz bigbreaki, czy midy?
Pczs4
Posty: 65
Rejestracja: 02 lis 2014, 19:11
Model: NB FL
Wersja: Unplugged
Lokalizacja: Bolesławiec

27 sty 2016, 19:02

Podczas jazdy było słychać tarcie metalu o metal, podniosłem auto i kręcąc kołem zauważyłem że jest hamowane. Chciałem zajrzeć do klocków ale tłoczek był taki zablokowany, że z pomocą kolegi mechanika dopiero daliśmy rade. I jeden klocek był ok a drugi to sama blacha, z drugiej strony tak samo. Tylko dolne tłoczki się zapiekły, górne były ok.

Edit: Moje auto to 1.8 Unplugged, raczej zwykłe hamulce. Nie wiem jak wyglądają big brake'i ;)
Awatar użytkownika
kammich
Posty: 2925
Rejestracja: 24 lip 2009, 9:55
Model: NA
Lokalizacja: Szczecin

27 sty 2016, 19:18

W miatach seryjnie sa chyba jednotloczkowe zaciski? :|
Awatar użytkownika
Donek
Posty: 1339
Rejestracja: 29 lip 2009, 16:50
Model: NA
Wersja: Sunburst Yellow
Lokalizacja: Warszawa

27 sty 2016, 20:12

ree pisze:
shadow pisze:Zagadka: :mrgreen:
hamulec ręczny działa. Tłoczek na wymontowanym jarzmie hamulcowym wysuwa się i pracuje w całym zakresie (również po wciśnięciu hamulca nożnego). Płyn hamulcowy wymieniony, układ odpowietrzony. ABS działa. Podczas jazdy tył nie hamuje prawie w ogóle, dodam że po wyciągnięciu bezpiecznika z ABS'u i ostrym hamowaniu, przednie koła blokują się momentalnie a tył się dalej toczy (na ręcznym można koła zblokować). Pomysły mi się już wyczerpały, to postanowiłem się poradzić :)

aaa i takie pytanie :) czy przewód podciśnienia który idzie z kolektora ssącego do serwa hamulcowego, nie powinien mieć czasami zaworu zwrotnego? :)

W przewodzie podciśnienia nie ma zaworu zwrotnego.


Powinien być zawór jednokierunkowy w przewodzie podcisnieniowym do serwa napewno w wersji bez ABS, co do wersji z ABS trzeba sprawdzić
Awatar użytkownika
Fifkers
Donator
Donator
Posty: 4684
Rejestracja: 10 cze 2009, 11:06
Model: NA
Lokalizacja: Białystok

27 sty 2016, 20:37

Pczs4 pisze:Edit: Moje auto to 1.8 Unplugged, raczej zwykłe hamulce. Nie wiem jak wyglądają big brake'i ;)

Unplagged to 2003 albo 2004r, a od '03 już powinny być bigbrake niezależnie czy 1,6 czy 1,8.
Były: NB, NBFL, NC 2,0, NC 2,0 automat, NC swap 2,5 6b, ND 2,0.
Jest NA 1990.
Awatar użytkownika
nick.es
Moderator podróży
Moderator podróży
Posty: 7684
Rejestracja: 11 mar 2014, 10:13
Model: NB FL
Lokalizacja: Costa Blanca

27 sty 2016, 22:14

kammich pisze:W miatach seryjnie sa chyba jednotloczkowe zaciski? :|
Właśnie dlatego pomyślałem, że to bigbreaki.

Ciekawy przypadek. A masz pomysł, dlaczego się zablokował? Jakieś uszkodzenie mechaniczne? Zabrudzony? Przegrzany? Brzmi niepokojąco...
Pczs4
Posty: 65
Rejestracja: 02 lis 2014, 19:11
Model: NB FL
Wersja: Unplugged
Lokalizacja: Bolesławiec

04 lut 2016, 0:27

Miata jeździła tylko latem i podejrzewam że od "stania" ale to tylko moje domysły.
Tak rocznik 2004
majkel
Administrator
Administrator
Posty: 6890
Rejestracja: 26 mar 2007, 17:30
Model: Inny
Lokalizacja: Warszawa

04 lut 2016, 0:46

kammich pisze:W miatach seryjnie sa chyba jednotloczkowe zaciski? :|

Bo jemu się nie zapiekły tłoczki tylko sworznie, i to jest nagminny przypadek jak się hamulców nie serwisuje regularnie. Jeśli hamulce były przyblokowane to diagnoza trwa 2 sekundy, wystarczy przyłożyć rękę do felgi :D
Donek pisze:Powinien być zawór jednokierunkowy w przewodzie podcisnieniowym do serwa napewno w wersji bez ABS, co do wersji z ABS trzeba sprawdzić

W każdym jest. Z tego co pamietam to od strony serwa.

Po
eM
chwilowo bezmiatowy :)
była: BlackBird (Ptaszyna) NBfl'03 1.8 Memories --> http://www.mx5klubpolska.pl/forum/viewtopic.php?t=1149
był: Ptaszor NA'96 1.8 (BP-Z3)--> http://www.mx5klubpolska.pl/forum/viewtopic.php?t=4852
jest: "Saabina" Saab96 V4 '76 --> http://www.mx5klubpolska.pl/forum/viewtopic.php?t=9196
jest: Hieronim.......
rafal87
Posty: 1090
Rejestracja: 07 mar 2014, 21:24
Model: NB FL
Wersja: memories
Lokalizacja: Gdansk

04 lut 2016, 19:18

Wlasnie cierpie na zablokowany przedni prawy hamulec, mówisz że nie ma sensu wymiany tloczkow wraz z gumkami i lepiej tylko je przeserwisowac? Ztylu zrobiłem pełną regenerację z wymiana wszystkiego i jest git, teraz kolej przyszła na przód - powod - Mazda nie jexdzona zimą i małe przebiegi ogolnie
majkel
Administrator
Administrator
Posty: 6890
Rejestracja: 26 mar 2007, 17:30
Model: Inny
Lokalizacja: Warszawa

04 lut 2016, 23:14

rafal87 pisze:Wlasnie cierpie na zablokowany przedni prawy hamulec, mówisz że nie ma sensu wymiany tloczkow wraz z gumkami i lepiej tylko je przeserwisowac? Ztylu zrobiłem pełną regenerację z wymiana wszystkiego i jest git, teraz kolej przyszła na przód - powod - Mazda nie jexdzona zimą i małe przebiegi ogolnie

Jeszcze raz. Z opisu Pcxzs4 wynika, że jemu się nie zablokował tłoczek, tylko po prostu sworznie zacisku. Użył złej nazwy części.

Po
eM
chwilowo bezmiatowy :)
była: BlackBird (Ptaszyna) NBfl'03 1.8 Memories --> http://www.mx5klubpolska.pl/forum/viewtopic.php?t=1149
był: Ptaszor NA'96 1.8 (BP-Z3)--> http://www.mx5klubpolska.pl/forum/viewtopic.php?t=4852
jest: "Saabina" Saab96 V4 '76 --> http://www.mx5klubpolska.pl/forum/viewtopic.php?t=9196
jest: Hieronim.......
rafal87
Posty: 1090
Rejestracja: 07 mar 2014, 21:24
Model: NB FL
Wersja: memories
Lokalizacja: Gdansk

05 lut 2016, 6:56

Ah racja, sr
logimen
Posty: 1555
Rejestracja: 07 lip 2010, 20:19
Model: NB
Wersja: 3 BK / 10th Anni
Lokalizacja: Piaseczno

13 lut 2016, 12:55

rafal87 pisze:Wlasnie cierpie na zablokowany przedni prawy hamulec, mówisz że nie ma sensu wymiany tloczkow wraz z gumkami i lepiej tylko je przeserwisowac? Ztylu zrobiłem pełną regenerację z wymiana wszystkiego i jest git, teraz kolej przyszła na przód - powod - Mazda nie jexdzona zimą i małe przebiegi ogolnie


Jak mnie sie cos takiego stalo w zeszle wakacje to wymienilem gumki w zaciskach tylko bo tloczki mialem nowe, przeczyscili w warsztacie i od tej pory nic sie nie blokuje.
Pozdrawiam, Artur
Ex Madzia
Awatar użytkownika
nick.es
Moderator podróży
Moderator podróży
Posty: 7684
Rejestracja: 11 mar 2014, 10:13
Model: NB FL
Lokalizacja: Costa Blanca

13 lut 2016, 15:18

Gdzie najlepiej kupić taki zestaw gumek?
Awatar użytkownika
SponeR
Posty: 1097
Rejestracja: 28 mar 2010, 18:10
Model: NA
Wersja: ultra old
Lokalizacja: Góra Św.Anny/Warszawa

13 lut 2016, 18:23

http://www.4cars.pl :]
wybierasz auto a potem

Układ hamulcowy
Zacisk hamulca
Zacisk hamulca -zestaw naprawczy
MIATA nim jak szatan
Obrazek
rrutek
Donator
Donator
Posty: 1200
Rejestracja: 22 lip 2013, 21:20
Model: NA
Wersja: 1.6 '92
Lokalizacja: Warszawa

13 lut 2016, 18:46

Tylko uważaj, bo wyświetlą Ci się zestawy do różnych wersji rozmiarowych hamulców. :)
była: Mała aka MX-5 NB Twilight Blue '99 1.6 110KM
była: Babcia aka 323 BF Canal Blue Metallic '88 1.6 88KM
jest: Zygzak aka MX-5 NA Classic Red '92 1.6 115KM
Awatar użytkownika
nick.es
Moderator podróży
Moderator podróży
Posty: 7684
Rejestracja: 11 mar 2014, 10:13
Model: NB FL
Lokalizacja: Costa Blanca

15 lut 2016, 14:00

Dzięki! :senkju:

Coś sobie dobiorę. W razie wątpliwości jeszcze dopytam.
ubek
Donator
Donator
Posty: 1364
Rejestracja: 24 lis 2012, 22:05
Lokalizacja: Łańcut

23 lut 2016, 12:52

pomóżcie rozwiązać moje wątpliwości spotkałem sie z dwoma rozbieżnymi informacjami jakoby płyny hamulcowe "racingowe" szybciej ulegały degradacji i te powinno się częściej wymieniać ze względu na wysoką higroskopijność. Z koleji Pan z "pizzabrejks" twierdzi dokładnie odwrotnie.

jak to jest według was ?

a zalezy mi na kupnie jak najlepszego plynu na ulice i wlasnie zebym go nie musiał go wymieniać cześciej niz ustawa przewiduje czyli powiedzmy 2 lata.
White NA BP'95
ree
Posty: 2576
Rejestracja: 05 paź 2009, 22:51
Model: NA
Lokalizacja: Szczecin

23 lut 2016, 22:05

ubek pisze:pomóżcie rozwiązać moje wątpliwości spotkałem sie z dwoma rozbieżnymi informacjami jakoby płyny hamulcowe "racingowe" szybciej ulegały degradacji i te powinno się częściej wymieniać ze względu na wysoką higroskopijność. Z koleji Pan z "pizzabrejks" twierdzi dokładnie odwrotnie.

jak to jest według was ?

a zalezy mi na kupnie jak najlepszego plynu na ulice i wlasnie zebym go nie musiał go wymieniać cześciej niz ustawa przewiduje czyli powiedzmy 2 lata.


Im lepszy płyn (wyższa temp wrzenia) tym jest bardziej higroskopijny = krótsza żywotność. Podsumowując dobrze słyszałeś. Do auta na ulicę spokojnie Ci styknie dot 5.1 jakiegokolwiek producenta, chyba że masz 300KM albo upalasz po górskich przełęczach.
ubek
Donator
Donator
Posty: 1364
Rejestracja: 24 lis 2012, 22:05
Lokalizacja: Łańcut

24 lut 2016, 1:18

czyli ktoś mnie próbuje urobić :/ ? coś mi tu nie pasowało dlatego pytam

Płyn hamulcowy polecamy bardzo mocno płyn TRW GP1, ma tylko odrobinę niższe parametry niż motul rbf660 lub ferodo fsf050 a jest tańszy i występuje w litrowych butelkach. Cena 80zł za litr. Tańsza opcja to płyny z serii dot 5.1, aczkolwiek te powinno się częściej wymieniać ze względu na wysoką higroskopijność.


nie ma co cudować, wybiorę chyba ate typ 200 ze wzgledu na stosunek cena/jakość
ile bede potrzebował przy regenracji wszystkich zacisków i przewodów giętkich? 0.5l objadę czy nie bardzo?
White NA BP'95
majkel
Administrator
Administrator
Posty: 6890
Rejestracja: 26 mar 2007, 17:30
Model: Inny
Lokalizacja: Warszawa

24 lut 2016, 3:42

ree pisze:albo upalasz po górskich przełęczach.

Dobry DOT4 jest zupełnie wystarczający na upalanie po górach :D
ubek pisze:Płyn hamulcowy polecamy bardzo mocno płyn TRW GP1

według specyfikacji to DOT4 o ile mnie oczy nie mylą.
ubek pisze:wybiorę chyba ate typ 200

a to akurat bardzo przyjemny płyn. Nie daj się tylko zrobić w ATE SL czy tym podobne, bo to lowend jjest.

Po
eM
chwilowo bezmiatowy :)
była: BlackBird (Ptaszyna) NBfl'03 1.8 Memories --> http://www.mx5klubpolska.pl/forum/viewtopic.php?t=1149
był: Ptaszor NA'96 1.8 (BP-Z3)--> http://www.mx5klubpolska.pl/forum/viewtopic.php?t=4852
jest: "Saabina" Saab96 V4 '76 --> http://www.mx5klubpolska.pl/forum/viewtopic.php?t=9196
jest: Hieronim.......
Awatar użytkownika
Alex
Donator
Donator
Posty: 4680
Rejestracja: 29 cze 2013, 20:25
Model: NC
Wersja: Niseko
Lokalizacja: łódź
Kontakt:

24 lut 2016, 6:47

ubek pisze:ile bede potrzebował przy regenracji wszystkich zacisków i przewodów giętkich? 0.5l objadę czy nie bardzo?

bierz co najmniej 1L, przy takiej operacji prawie na pewno bedziesz odpowietrzal pare razy
pozdrawiam
Alex :-)
były: czarna NC 2.5 RomDrop , czerwona NAfL 1.6/90+
jest: Niseko 2.5/RomDrop 8-) 182HP/242Nm 8-)
A forum post should be like a skirt. Long enough to cover the subject material, but short enough to keep things interesting
ubek
Donator
Donator
Posty: 1364
Rejestracja: 24 lis 2012, 22:05
Lokalizacja: Łańcut

24 lut 2016, 16:01

Dzieki Panowie wiem już wszystko, można zamawiać.
White NA BP'95
Awatar użytkownika
funky
Donator
Donator
Posty: 4077
Rejestracja: 29 lip 2011, 9:30
Model: NC
Wersja: 1.8
Lokalizacja: Warszawa

15 mar 2016, 12:40

Ma ktoś numery zestawów naprawczych dla małych brejkow?
Obrazek

miatasm.com
rrutek
Donator
Donator
Posty: 1200
Rejestracja: 22 lip 2013, 21:20
Model: NA
Wersja: 1.6 '92
Lokalizacja: Warszawa

15 mar 2016, 13:56

Przednie zaciski: FRENKIT 251909 (tłoczek + gumki)
Tylne zaciski: FRENKIT 232903 (tłoczek + gumki)

EDIT: Na tył tłoczek oczywiście jest bez mechanizmu od ręcznego.
była: Mała aka MX-5 NB Twilight Blue '99 1.6 110KM
była: Babcia aka 323 BF Canal Blue Metallic '88 1.6 88KM
jest: Zygzak aka MX-5 NA Classic Red '92 1.6 115KM
Awatar użytkownika
nick.es
Moderator podróży
Moderator podróży
Posty: 7684
Rejestracja: 11 mar 2014, 10:13
Model: NB FL
Lokalizacja: Costa Blanca

15 mar 2016, 16:00

Dzięki, Jerzj! Bardzo nam się przyda :kciuk:
Awatar użytkownika
funky
Donator
Donator
Posty: 4077
Rejestracja: 29 lip 2011, 9:30
Model: NC
Wersja: 1.8
Lokalizacja: Warszawa

15 mar 2016, 18:17

rrutek pisze:Przednie zaciski: FRENKIT 251909 (tłoczek + gumki)
Tylne zaciski: FRENKIT 232903 (tłoczek + gumki)

EDIT: Na tył tłoczek oczywiście jest bez mechanizmu od ręcznego.


Dzięki!
Obrazek

miatasm.com
DEXTER
Posty: 4974
Rejestracja: 24 wrz 2011, 13:17
Model: NA
Lokalizacja: Poznań

23 mar 2016, 15:32

Pytanie techniczne:

Wszystkie zaciski po regeneracji. Poskładane na nowych tarczach i klockach. Wszystko poskręcane.

Czy teraz coś muszę wyregulować ręczny tą śrubką imbusowa w zacisku? (rozumiem, że ona jest pod śrubą która jest wkręcona w zacisk) przed odpowietrzeniem.

Czy tylko odpowietrzam i po temacie?

Pozdr.
DEX
ODPOWIEDZ