[połączony] Hamulce - problemy z eksploatacją i serwisem

Ogólny dział techniczny związany z tematami eksploatacyjnymi, mechanicznymi i elektroniką wszystkich generacji Mazd MX-5.

Moderatorzy: pirul, Moderatorzy

Awatar użytkownika
Qbatron
Donator
Donator
Posty: 2549
Rejestracja: 10 kwie 2009, 20:23
Lokalizacja: Lublin

14 maja 2010, 14:21

Dzwonilem - do mx'a nigdy nie oferowali. Moze od jakiejs innej mazdy?
Damiann
Posty: 63
Rejestracja: 09 lis 2009, 15:03
Lokalizacja: Warszawa

19 maja 2010, 8:46

To ciekawe bo mi mówili, że mają.
"jeśli wolność słowa w ogóle coś oznacza, to oznacza prawo do mówienia ludziom tego, czego nie chcą słyszeć"
George Orwell
Awatar użytkownika
Qbatron
Donator
Donator
Posty: 2549
Rejestracja: 10 kwie 2009, 20:23
Lokalizacja: Lublin

19 maja 2010, 10:00

Zjezdzilem wszystkie zaklady hamulcowe o ktorych od kogokolwiek uslyszalem i w ostatnim pan wynalazl mi conajmniej 3zestawy, z ktorych gumka pasuje.

Z dostawcy AutoFren pasuja zestawy:
D4-502
D4163

Z dostawcy FRENKIT pasuja zestawy:
232017

Koszt kazdego z nich ~30zl
UWAGA: to nie za zestawy do mx-5, na pewno pasuje z nich gumka chroniaca tloczek przed brudem, natomiast inne elementy niekoniecznie.


Zlozylem i hula jak nalezy, jednak nie rozumiem jednej rzeczy. Reczny przestal mi trzymac na ta strone... Tam w srodku jest jakis mechanizm ktorego dzialania nie pojmuje - w tloczku jest osadzone takie "cos" co nakreca sie na gwint wystajacy z zacisku, przez to czasem nie da sie tloczka wcisnac i trzeba wkrecic... jak to powinno byc zlozone? Bo napiecia linek nie zmienialem a reczny nie trzyma (tylko na to kolo).


pozdr.
Q.
Mayk
Posty: 2346
Rejestracja: 10 sty 2008, 9:21
Model: NB FL
Wersja: 1.6T
Lokalizacja: Poznań

19 maja 2010, 10:03

Śrubą z tyłu zacisku wypychasz tłoczek do momentu kiedy klocki docisną się do tarczy na tyle by zablokować koło. Luzujesz o pół obrotu i śmiga ;)

Pozdrawiam!
110@???KM
134@???Nm
Awatar użytkownika
Qbatron
Donator
Donator
Posty: 2549
Rejestracja: 10 kwie 2009, 20:23
Lokalizacja: Lublin

19 maja 2010, 17:46

Wszystko jest tak jak mowisz.

Dla potomnosci dodam tylko ze najpierw trzeba odkrecic srube, i dopiero pod nia schowana jest ta regulacujna, na klucz ampulowy.
Załączniki
201005191164.jpg
Awatar użytkownika
Qbatron
Donator
Donator
Posty: 2549
Rejestracja: 10 kwie 2009, 20:23
Lokalizacja: Lublin

25 maja 2010, 22:27

Dwa pod rzad ale mi pilno wiec musialem podbic temat:

Skladalem ostatnio hamulce z 5razy i wpadlem w rutyne, czym to zaowocowalo, ukazuje zalacznik.

Pytanie czy takie klocki nadaja sie jeszcze czy moga sie rozwarstwic? Przez ~50km nic nie bylo slychac, nawet przy hamowaniu, pozniej dzwieki zmusily mnie do rozebrania.
Załączniki
kloc.jpg
spilner
Posty: 847
Rejestracja: 06 lut 2009, 9:02
Lokalizacja: Wwa

25 maja 2010, 22:52

Qbatron pisze:Pytanie czy takie klocki nadaja sie jeszcze czy moga sie rozwarstwic?

:shock: Klocki klockami, tarcza to przeżyła?
I know I get a lot of stick from the other two idiots about thinking this, but the MX-5 is a car that smiles when you drive it. It wants to be driven, in the way that those husky dogs actually enjoy pulling sledges. - James May
Awatar użytkownika
Qbatron
Donator
Donator
Posty: 2549
Rejestracja: 10 kwie 2009, 20:23
Lokalizacja: Lublin

25 maja 2010, 23:07

Tarcza twarda sztuka. nie zdejmowalem jej co prawda, ale pod palcem jest taka jak byla.

Jesli klocek by sie rozpadl to moze cos zblokowac? Bo klocki na zmiane wezme i tak, ale jesli ma to byc niebezpieczne to zmienie przed wyjazdem..
mszczyrek
Posty: 1089
Rejestracja: 31 mar 2008, 15:57
Lokalizacja: Lublin

26 maja 2010, 5:46

Klocek moze sie rozpoasc ale niekoniecznie, natomiast tarcze zniszczysz napewno - zmien klocki :mrgreen:
mikolaj78
Posty: 168
Rejestracja: 19 kwie 2010, 11:08
Lokalizacja: Ożarów Maz.

26 maja 2010, 8:44

Sądząc po zdjęciu to są chyba plecy klocka(od strony zacisku,a nie tarczy).

ps.Mogę się mylić bo klocków od MX 5 nigdy nie widziałem,ale co dzień oglądam inne.
Aro
Posty: 1215
Rejestracja: 03 wrz 2009, 15:39
Lokalizacja: Warszawa

26 maja 2010, 8:56

mikolaj78 pisze:Sądząc po zdjęciu to są chyba plecy klocka(od strony zacisku,a nie tarczy).

ps.Mogę się mylić bo klocków od MX 5 nigdy nie widziałem,ale co dzień oglądam inne.


Klocek to klocek... A ten był odwrotnie włożony...
Awatar użytkownika
Qbatron
Donator
Donator
Posty: 2549
Rejestracja: 10 kwie 2009, 20:23
Lokalizacja: Lublin

26 maja 2010, 8:58

klocek odwrocilem odrazu jak sie zorientowalem.

mszczyrek, jesli klocek ma sie nie rozpasc to dlaczego ma zniszczyc tarcze? Przez ta chwile zle zalozony nie zniszczyl a teraz jest juz poprawnie.
Awatar użytkownika
MiC
Posty: 830
Rejestracja: 02 kwie 2010, 14:35
Model: NB
Wersja: najmocniejsze N/A
Lokalizacja: Kraków
Kontakt:

26 maja 2010, 9:18

jeżeli klocek cały to nic się nie stanie, mój znajomy w rutynie ostatnio też tak założył, po dziwnych odgłosach i słabymhamowaniu się zorientował (zrobił kilkadziesiąt kilometrów) zmienił - tarcza cała i klocek działa
N/A is best!!!
LOUD pipes save lives!!!
mikolaj78
Posty: 168
Rejestracja: 19 kwie 2010, 11:08
Lokalizacja: Ożarów Maz.

26 maja 2010, 9:19

AroJano pisze:
mikolaj78 pisze:Sądząc po zdjęciu to są chyba plecy klocka(od strony zacisku,a nie tarczy).

ps.Mogę się mylić bo klocków od MX 5 nigdy nie widziałem,ale co dzień oglądam inne.


Klocek to klocek... A ten był odwrotnie włożony...

No tak,masz rację.
Jakoś nie przyszło mi do głowy,że ktoś mógł założyć odwrotnie choć widziałem już różne dziwne patenty.
Ostatnio w Hondzie Prelude III śruba(właściwie jej łeb i parę zwojów) mocująca wahacz była przyklejona dla na silikon.
mszczyrek
Posty: 1089
Rejestracja: 31 mar 2008, 15:57
Lokalizacja: Lublin

26 maja 2010, 15:15

Zle sie wyrazilem. Chodzilo mi o dopasowanie klocka do tarczy - jesli "plecy" zdarzyly sie wystarczajaco wypracowac to balbym sie ze bedzie sie zle ukladac i zniszczy tarcze. Zmienil bym przed wyjazdem.
Awatar użytkownika
Bardock
Posty: 1863
Rejestracja: 15 gru 2008, 14:37
Model: Inny
Wersja: S3 1.8T
Lokalizacja: Warszawa

07 cze 2010, 10:25

Witam!

Wczoraj okazało się, że kompletnie skończył mi sie klocek w lewym tylnim kole. Co dziwne tylko ten klocek się skończył. Niestety na samym obrzeżu tarczy porysował ją. Jest to widoczne i tarcza w tym miejscu nie jest już gładka. To znaczy zapewne, że też ma iśc do wymiany.

Czy ktoś by mi poradził jak samemu wymienić klocek hamulcowy i tarcze?
Chciałbym dziś zakupić owe rzeczy w intercarsie i jeśli się da, wymienić dziś pod domem.
Awatar użytkownika
dmk
Posty: 4572
Rejestracja: 16 sie 2009, 22:19
Model: ND RF
Wersja: SkyFreedom, Recaro
Lokalizacja: Komorniki

07 cze 2010, 10:31

Bardock pisze:Witam!

Wczoraj okazało się, że kompletnie skończył mi sie klocek w lewym tylnim kole. Co dziwne tylko ten klocek się skończył. Niestety na samym obrzeżu tarczy porysował ją. Jest to widoczne i tarcza w tym miejscu nie jest już gładka. To znaczy zapewne, że też ma iśc do wymiany.

Czy ktoś by mi poradził jak samemu wymienić klocek hamulcowy i tarcze?
Chciałbym dziś zakupić owe rzeczy w intercarsie i jeśli się da, wymienić dziś pod domem.


Wymiana jest dość prosta, zresztą było o tym kilka razy i na miata.net też masz instrukcję (nawet chyba obrazkową). Wymieniaj tylko parami - klocki i tarcze na jednej osi. Nie wiem jak bardzo ją porysowałeś - jeśli są to powierzchniowe zarysowania możesz ją pewnie zostawić, ale tarcze na tył to akurat nie jest jakiś wielki wydatek.

Będziesz potrzebował ścisk do drewna lub, jeśli masz, przyrząd do wciskania tłoczka - bez któregoś z tych narzędzi nawet nie próbuj, bo nie założysz klocków ;)

Powodzenia.
Jest: MX-5 NDRF 2.0 - viewtopic.php?f=22&t=26399
Była: MX-5 NB 1.8T - viewtopic.php?f=22&t=2932
Była: RX-8 HP - http://forum.rxklub.pl/index.php?/topic ... x-hp-aka-wóz-rodzinny/
Aro
Posty: 1215
Rejestracja: 03 wrz 2009, 15:39
Lokalizacja: Warszawa

07 cze 2010, 11:12

Bardock pisze:Wczoraj okazało się, że kompletnie skończył mi sie klocek w lewym tylnim kole.


Pewnie od strony tłoczka...

dmk pisze:Będziesz potrzebował ścisk do drewna lub, jeśli masz, przyrząd do wciskania tłoczka - bez któregoś z tych narzędzi nawet nie próbuj, bo nie założysz klocków ;)


Żadne z tych narzędzi nie będzie potrzebne...

Potrzebne narzędzia:
Nasadka 10, 14,
Przedłużka,
Grzechotka,
Ampul 4
Szczotka druciana
Jakiś dosyć gruby śrubokręt
Zmywacz
Smar do tłoczków
Penetrator
Młotek
Dużo szczęścia przy zdjęciu zacisku bo prawdopodobnie stanął... :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
Były NA 1,6; NB 1.8
Jest NA+1,8(NBFL)
Cywil GALANT 2,5 V6
Awatar użytkownika
Bardock
Posty: 1863
Rejestracja: 15 gru 2008, 14:37
Model: Inny
Wersja: S3 1.8T
Lokalizacja: Warszawa

07 cze 2010, 11:20

Najpierw mnie Arek pocieszyłeś a potem dobiłeś :D

No ale jeśli tarcze z drugiej strony mam w super stanie to też wymieniać? klocek bardzo chętnie bo to tanie :wink:
Aro
Posty: 1215
Rejestracja: 03 wrz 2009, 15:39
Lokalizacja: Warszawa

07 cze 2010, 11:24

Bardock pisze:No ale jeśli tarcze z drugiej strony mam w super stanie to też wymieniać? klocek bardzo chętnie bo to tanie :wink:


Tarcze wymieniamy parami...
Zmierz i zadecyduj...
Były NA 1,6; NB 1.8
Jest NA+1,8(NBFL)
Cywil GALANT 2,5 V6
Awatar użytkownika
dmk
Posty: 4572
Rejestracja: 16 sie 2009, 22:19
Model: ND RF
Wersja: SkyFreedom, Recaro
Lokalizacja: Komorniki

07 cze 2010, 11:25

AroJano pisze:Żadne z tych narzędzi nie będzie potrzebne...


To zdradź mi, jaką techniką wciskasz tłoczki :mrgreen: ?
Jest: MX-5 NDRF 2.0 - viewtopic.php?f=22&t=26399
Była: MX-5 NB 1.8T - viewtopic.php?f=22&t=2932
Była: RX-8 HP - http://forum.rxklub.pl/index.php?/topic ... x-hp-aka-wóz-rodzinny/
Aro
Posty: 1215
Rejestracja: 03 wrz 2009, 15:39
Lokalizacja: Warszawa

07 cze 2010, 11:30

dmk pisze:To zdradź mi, jaką techniką wciskasz tłoczki :mrgreen: ?


Na tym forum pisze to po raz trzeci:
Tylny zacisk ma od wewnątrz dwie śruby (klucz 14). Jedna z nich trzyma wspornik linki ręcznego, a pod drugą jest śruba (ampul 4) której wykręcenie powoduje cofanie tłoczka. Tą samą śrubą regulujesz hamulec ręczny...
Mogę Ci to kiedyś pokazać w nocy z opaską na oczach...
Były NA 1,6; NB 1.8
Jest NA+1,8(NBFL)
Cywil GALANT 2,5 V6
sunday_driver
Posty: 232
Rejestracja: 16 sty 2010, 15:03
Model: Inny
Lokalizacja: Wa

07 cze 2010, 11:35

To ja się podepnę pod temat.
Na rysunku w serwisówce jest określone przy wymianie klocków jakich smarów i gdzie używać. Mniej więcej wiem z praktyki jak i gdzie smarować ale dla pewności pytam czy dobrze to sobie tłumacze?
Oznaczenia na rysunku:
A - rubber grease - czy to smar miedziowy?
B - brake grease - czy to taki specjalny smar do hamulców w saszetkach (nie zawierający miedzi)
Czym smarować wnętrze tłoczka (cylinderek) tak żeby było wszystko tiptop?
Jeszcze jedno czy smaruje się czymś powierzchnie piasty do której przylega tarcza czy tylko oczyszcza dokładnie?
Awatar użytkownika
dmk
Posty: 4572
Rejestracja: 16 sie 2009, 22:19
Model: ND RF
Wersja: SkyFreedom, Recaro
Lokalizacja: Komorniki

07 cze 2010, 12:07

AroJano pisze:
dmk pisze:To zdradź mi, jaką techniką wciskasz tłoczki :mrgreen: ?


Na tym forum pisze to po raz trzeci:
Tylny zacisk ma od wewnątrz dwie śruby (klucz 14). Jedna z nich trzyma wspornik linki ręcznego, a pod drugą jest śruba (ampul 4) której wykręcenie powoduje cofanie tłoczka. Tą samą śrubą regulujesz hamulec ręczny...
Mogę Ci to kiedyś pokazać w nocy z opaską na oczach...


Aaa to to faktycznie, ale mógłby jej nie ruszać, żeby nie gonić się z regulacją ręcznego później. Wiem, że dłuższą chwilę zajęło nam ustawienie ręcznego w jakims względnie optymalnym naciągnięciu.
Jest: MX-5 NDRF 2.0 - viewtopic.php?f=22&t=26399
Była: MX-5 NB 1.8T - viewtopic.php?f=22&t=2932
Była: RX-8 HP - http://forum.rxklub.pl/index.php?/topic ... x-hp-aka-wóz-rodzinny/
przemasi
Posty: 1610
Rejestracja: 20 lip 2008, 21:37
Model: Inny

07 cze 2010, 19:49

dmk pisze:Aaa to to faktycznie, ale mógłby jej nie ruszać, żeby nie gonić się z regulacją ręcznego później.

Ona po to tam jest. Taka jest procedura wymiany, po co kombinować.
Aro
Posty: 1215
Rejestracja: 03 wrz 2009, 15:39
Lokalizacja: Warszawa

07 cze 2010, 19:53

przemasi pisze:Taka jest procedura wymiany, po co kombinować.



Właśnie tego stwierdzenia mi brakowało... Dzięki Przemasi. :wink:
Były NA 1,6; NB 1.8
Jest NA+1,8(NBFL)
Cywil GALANT 2,5 V6
vox
Posty: 879
Rejestracja: 21 paź 2007, 5:29
Model: NB
Lokalizacja: Branice opolskie

08 cze 2010, 5:44

Tłumacz Google:
rubber grease :arrow: Tłuszcz z gumy :shock:
brake grease :arrow: Tłuszcz z hamulcem :roll:
grease to zapewne na nasze smar, ale rubber to istotnie guma/uszczelka, więc jak to sensownie tłumaczyć :?:
Awatar użytkownika
dmk
Posty: 4572
Rejestracja: 16 sie 2009, 22:19
Model: ND RF
Wersja: SkyFreedom, Recaro
Lokalizacja: Komorniki

08 cze 2010, 8:20

vox pisze:grease to zapewne na nasze smar, ale rubber to istotnie guma/uszczelka, więc jak to sensownie tłumaczyć :?:


smar sylikonowy?
Jest: MX-5 NDRF 2.0 - viewtopic.php?f=22&t=26399
Była: MX-5 NB 1.8T - viewtopic.php?f=22&t=2932
Była: RX-8 HP - http://forum.rxklub.pl/index.php?/topic ... x-hp-aka-wóz-rodzinny/
sunday_driver
Posty: 232
Rejestracja: 16 sty 2010, 15:03
Model: Inny
Lokalizacja: Wa

08 cze 2010, 8:31

dmk pisze:smar sylikonowy?

No ale to by chyba nie pasowało do smarowania tych miejsc co na rysunku :shock:
Wroniasty
Posty: 1645
Rejestracja: 02 sie 2008, 21:45
Lokalizacja: Białystok

08 cze 2010, 9:25

mganko, wg mnie:

A - smar miedziany
B - specjalny smar do nakładania na powierzchnię między klockiem a tłoczkiem, robi go np. firma ATE
ODPOWIEDZ