Czaterja działu technicznego

pytania różne...

Ogólny dział techniczny związany z tematami eksploatacyjnymi, mechanicznymi i elektroniką wszystkich generacji Mazd MX-5.

Moderatorzy: pirul, Moderatorzy

Awatar użytkownika
TerminatorPi
Donator
Donator
Posty: 1602
Rejestracja: 23 cze 2017, 19:24
Model: ND RF
Wersja: SkyFreedom
Lokalizacja: Mała dziura pod dużą Warszawą ;-)

13 cze 2018, 17:21

BunnyWoop pisze:Hello,

Jadę sobie dziś do roboty i nagle jebut. Huk taki że myślałem że mnie przebiło na wylot. Spod któregoś z samochodów wyleciał głaz.
Staje sobie i patrze a tam odprysk od kamienia aż do metalu, o co podobno w Madzi nie trudno. Przedni lewy błotnik nad światłem.
Jak, gdzie i za ile? Wątpię aby oklejenie pomogło w tym przypadku. Zapobiegło znaczy się.

Bunny.

W ASO (i nie tylko pewnie, ale tam raczej szybciej niż z jakiegoś łebszopu) są zestawy do zaprawek. Tylko mają kompletnie bez sensu instrukcję obrazkową, z której nic nie można zrozumieć i dużo za gruby pędzelek jak na takie poprawki. (Gdzieś na sieci widziałem poradę żeby farbę w ubytek nakładać drucikiem).
Zestaw kolor+bezbarwna powłoka kosztuje coś koło 35zł, o ile pamiętam.
Dyzia Bo czerwone są najszybsze
Tylko kierowca jest zielony :-D
Koza team member!
GGoworek
Posty: 78
Rejestracja: 23 cze 2015, 13:44
Model: NB
Lokalizacja: Warszawa

13 cze 2018, 22:04

Mazda zostawiła mi dzisiaj rano na podłodze w garażu taką niespodziankę:
IMG_20180613_225248.jpg
IMG_20180613_225248.jpg (217.66 KiB) Przejrzano 1709 razy

Czy ktoś poznaje co to za część? Sądząc po lokalizacji to okolice silnika albo przednie zawieszenie. Podejrzewam że jest to związane ze stukaniem które ostatnio słyszałem przy skręcaniu i hamowaniu...

EDIT: nvm, znalazłem, to mocowanie dyferencjału, tak powinno wyglądać: Obrazek

Zakładam że skoro to odrdzewiało do końca i odpadło to przez dłuższy czas i tak nic nie trzymało i mogę dojechać do warsztatu bez nadmiernego stresu?
Awatar użytkownika
AndrzejG
Donator
Donator
Posty: 90
Rejestracja: 26 kwie 2017, 14:49
Model: NC FL
Wersja: Summer 2.0
Lokalizacja: Jaworzno

14 cze 2018, 9:49

Czy wahacze tylne w NC są regenerowalne? Ew macie jakieś namiary na taki warsztat? Nie mogę znaleźć. Szukałem też nowych, ale to co znalazłem to jakieś chore ceny i w dodatku niedostępne. Help.
Awatar użytkownika
Fifkers
Donator
Donator
Posty: 4665
Rejestracja: 10 cze 2009, 11:06
Model: NA
Lokalizacja: Białystok

14 cze 2018, 10:01

Co masz do zrobienia i przy jakim przebiegu? Nie spotkałem się jeszcze, żeby ktoś musiał wymieniać tuleje wahaczy w NC.
Były: NB, NBFL, NC 2,0, NC 2,0 automat, NC swap 2,5 6b, ND 2,0.
Jest NA 1990r, ND 2,0.
Awatar użytkownika
AndrzejG
Donator
Donator
Posty: 90
Rejestracja: 26 kwie 2017, 14:49
Model: NC FL
Wersja: Summer 2.0
Lokalizacja: Jaworzno

14 cze 2018, 10:07

diagnoza w tym momencie jest taka, że raczej nie tuleje, a gałka "Rear upper trailing arm" zarówno lewa jak i prawa ma maly luz i klika, przebieg 67tys
Awatar użytkownika
Fifkers
Donator
Donator
Posty: 4665
Rejestracja: 10 cze 2009, 11:06
Model: NA
Lokalizacja: Białystok

14 cze 2018, 10:09

To może skonsultuj się z innym mechanikiem, bo przy tym przebiegu mała szansa, że to się zużyło. Zawieszenie w NC jest na prawdę trwałe.
Były: NB, NBFL, NC 2,0, NC 2,0 automat, NC swap 2,5 6b, ND 2,0.
Jest NA 1990r, ND 2,0.
Awatar użytkownika
AndrzejG
Donator
Donator
Posty: 90
Rejestracja: 26 kwie 2017, 14:49
Model: NC FL
Wersja: Summer 2.0
Lokalizacja: Jaworzno

14 cze 2018, 10:15

Masz rację, nie zaszkodzi zrewidować diagnozy, ale ceny i dostępność zamienników to porażka. Za to są ponoć identyczne w rx8
Awatar użytkownika
Fifkers
Donator
Donator
Posty: 4665
Rejestracja: 10 cze 2009, 11:06
Model: NA
Lokalizacja: Białystok

14 cze 2018, 10:50

Może i tak, grunt, że nie ma potrzeby tego wymieniać :) W zawiasie tylko łączniki i tuleje stabilizatorów, czasami amortyzator się wyleje, a poza tym nic :) Jeden mechanik stwierdził, że zawias w NC jest solidny jak w dostawczaku :)
Były: NB, NBFL, NC 2,0, NC 2,0 automat, NC swap 2,5 6b, ND 2,0.
Jest NA 1990r, ND 2,0.
Awatar użytkownika
SponeR
Posty: 1097
Rejestracja: 28 mar 2010, 18:10
Model: NA
Wersja: ultra old
Lokalizacja: Góra Św.Anny/Warszawa

14 cze 2018, 18:58

uszczelka termostatu B621-15-173
ktoś ma namiar na zamiennik ?, z okazji reroute musze kupić 3
a jedna w aso 44zł :lol:
MIATA nim jak szatan
Obrazek
Pedi
Posty: 254
Rejestracja: 19 cze 2013, 16:11
Model: NB
Wersja: 1.6 '98
Lokalizacja: Warszawa

16 cze 2018, 23:13

Zabawa z hamulcami ciąg dalszy ;<
Generalnie zaciski ogarnięte już na cacy, ale wyskoczyły dwa problemy:
1) Nie wiem jak to się po polskiemu zwie (z angielska mówią na to break pad shim), ale w nowych klockach ich nie ma, a te ze starych są zdecydowanie nieużywalne (na foto to o co mi chodzi). Jak to się nazywa (cobym mógł tego poszukać), lub ew. gdzie w Warszawie da się to dostać?
2) Albo jestem totalną parówą, albo było już coś na rzeczy i dopomogłem... Lewa tarcza mocno się zapiekła i zamiast wykręcić ją śrubką jak człowiek, to "wypukałem" ją młotkiem. Jak się zabrałem za składanie hamulców, to lewa piasta nie tylko chodzi z większym oporem niż prawa, ale jest również scentrowana (tarcza wyraźnie faluje). Rozumiem, że to wina łożyska i piasta do wymiany? Jakieś konkretne jest polecane i powinienem go szukać, czy standardowo carspeed? Co ciekawe, ta piasta jest jakaś kombinowana, to znaczy kapturek zasłaniający śrubę jest poobijany jakby ktoś próbował go zdjąć czy coś (foto).

Poza tymi problemami zaniepokoił mnie również widok załączony na trzeciej fotce (to tak może być, czy ktoś przekręcił śrubę sworznia, czy to jeszcze nie wiem co?):
Abstrahując od problemów, to i tak fajnie jest sobie pogrzebać :D
Załączniki
sworzeń.jpg
sworzeń.jpg (273.43 KiB) Przejrzano 1594 razy
piasta.jpg
piasta.jpg (244.68 KiB) Przejrzano 1594 razy
shims.jpg
shims.jpg (393.39 KiB) Przejrzano 1594 razy
Awatar użytkownika
TerminatorPi
Donator
Donator
Posty: 1602
Rejestracja: 23 cze 2017, 19:24
Model: ND RF
Wersja: SkyFreedom
Lokalizacja: Mała dziura pod dużą Warszawą ;-)

17 cze 2018, 6:45

Głupie pytanie, zwłaszcza do posiadaczy ND - szybko się wam dywaniki wycierają? Robiłem wczoraj sprzątanie w Dyzi i zauważyłem, że u kierowcy pod piętą prawej stopy jest wytarte prawie na wylot. A to dopiero 9300km.
Też tak macie? Nowe dywaniki, na szczęście, nie majątek (może jakieś zamienniki są trwalsze?), ale dziwi. W żadnym innym aucie dotąd tak nie miałem.
Dyzia Bo czerwone są najszybsze
Tylko kierowca jest zielony :-D
Koza team member!
Awatar użytkownika
MMRS
Donator
Donator
Posty: 1768
Rejestracja: 25 lip 2016, 0:16
Model: ND
Wersja: SkyFreedom
Lokalizacja: Warszawa

17 cze 2018, 8:31

Po 30 tysiącach była już dziura. Po 40 tysiącach nie mogłem na to patrzeć i kupiłem w ASO tę grubszą wersję. Zobaczymy jak długo wytrzyma.
wojteks
Posty: 969
Rejestracja: 05 maja 2012, 19:54
Model: NA
Lokalizacja: Podkarpackie

17 cze 2018, 8:53

Pedi pisze:Zabawa z hamulcami ciąg dalszy ;<
Generalnie zaciski ogarnięte już na cacy, ale wyskoczyły dwa problemy:
1) Nie wiem jak to się po polskiemu zwie (z angielska mówią na to break pad shim), ale w nowych klockach ich nie ma, a te ze starych są zdecydowanie nieużywalne (na foto to o co mi chodzi).

Pokaż zdjęcie nowych klocków, może producent nie przewidział tych przekładek lub wyglądają inaczej.

Pedi pisze:2) Albo jestem totalną parówą, albo było już coś na rzeczy i dopomogłem... Lewa tarcza mocno się zapiekła i zamiast wykręcić ją śrubką jak człowiek, to "wypukałem" ją młotkiem. Jak się zabrałem za składanie hamulców, to lewa piasta nie tylko chodzi z większym oporem niż prawa, ale jest również scentrowana (tarcza wyraźnie faluje). Rozumiem, że to wina łożyska i piasta do wymiany? Jakieś konkretne jest polecane i powinienem go szukać, czy standardowo carspeed? Co ciekawe, ta piasta jest jakaś kombinowana, to znaczy kapturek zasłaniający śrubę jest poobijany jakby ktoś próbował go zdjąć czy coś (foto).

Piasta do wymiany, pewnie temperatura zniszczyła smar a potem padły łożyska. To że kapturek pogięty to znaczy że ktoś to wcześniej rozbierał lub chciał rozebrać.

Pedi pisze:Poza tymi problemami zaniepokoił mnie również widok załączony na trzeciej fotce (to tak może być, czy ktoś przekręcił śrubę sworznia, czy to jeszcze nie wiem co?):
Abstrahując od problemów, to i tak fajnie jest sobie pogrzebać :D

Zabezpieczenie nakrętką koronową i zawleczką jest normalne w motoryzacji, lotnictwie i przemyśle. Co prawda współcześnie ze względu na cenę tego rozwiązania w motoryzacji stosuje się tańsze nakrętki z wkładką plastikową
Pedi
Posty: 254
Rejestracja: 19 cze 2013, 16:11
Model: NB
Wersja: 1.6 '98
Lokalizacja: Warszawa

17 cze 2018, 11:32

Wojteks pisze:
Pedi pisze:Zabawa z hamulcami ciąg dalszy ;<
Generalnie zaciski ogarnięte już na cacy, ale wyskoczyły dwa problemy:
1) Nie wiem jak to się po polskiemu zwie (z angielska mówią na to break pad shim), ale w nowych klockach ich nie ma, a te ze starych są zdecydowanie nieużywalne (na foto to o co mi chodzi).

Pokaż zdjęcie nowych klocków, może producent nie przewidział tych przekładek lub wyglądają inaczej.

Klocki to ATE polecane przez carspeed (patrz foto1).

Wojteks pisze:
Pedi pisze:Poza tymi problemami zaniepokoił mnie również widok załączony na trzeciej fotce (to tak może być, czy ktoś przekręcił śrubę sworznia, czy to jeszcze nie wiem co?):
Abstrahując od problemów, to i tak fajnie jest sobie pogrzebać :D

Zabezpieczenie nakrętką koronową i zawleczką jest normalne w motoryzacji, lotnictwie i przemyśle. Co prawda współcześnie ze względu na cenę tego rozwiązania w motoryzacji stosuje się tańsze nakrętki z wkładką plastikową

Co do zabezpieczenia, to wiem o co z nim chodzi, na pierwszym zdjęciu może nie pokazałem tego zbyt jasno. Mianowicie nakrętka wkręcona jest tak mocno, że drut zabezpieczający przez nią nie przechodzi (patrz foto2). Trochę tak jakby był tam zły sworzeń (za długa śruba), lub ktoś przekręcił srubę zbyt mocno?
Załączniki
nakrętka.jpg
nakrętka.jpg (387.62 KiB) Przejrzano 1547 razy
klocek.jpg
klocek.jpg (459.65 KiB) Przejrzano 1547 razy
Awatar użytkownika
pirul
Moderator techniczny
Moderator techniczny
Posty: 2308
Rejestracja: 30 cze 2017, 12:11
Model: Inny
Wersja: RX-7 FB2 '83
Lokalizacja: Kraków

17 cze 2018, 11:50

Wg mnie klocki ze zdjęcia nie potrzebują przekładek, a nakrętka na sworzniu jest troszkę zbyt niska ale patrząc na ilość korozji na gwincie nie masz się co obawiać, że to się odkręci ;)
Pedi
Posty: 254
Rejestracja: 19 cze 2013, 16:11
Model: NB
Wersja: 1.6 '98
Lokalizacja: Warszawa

17 cze 2018, 12:12

Odkręcenia się nie obawiam :D
Po prostu zastanawiam się, czemu to tak dziwnie wygląda (i czy np nie świadczy to o jakimś wewnętrznym uszkodzeniu, chociaż pewnie bym czuł na kierownicy).
Awatar użytkownika
pirul
Moderator techniczny
Moderator techniczny
Posty: 2308
Rejestracja: 30 cze 2017, 12:11
Model: Inny
Wersja: RX-7 FB2 '83
Lokalizacja: Kraków

17 cze 2018, 12:21

O tego typu uszkodzeniu nie ma mowy ze względu na budowę sworznia tak więc bez obaw :kciuk:
Pedi
Posty: 254
Rejestracja: 19 cze 2013, 16:11
Model: NB
Wersja: 1.6 '98
Lokalizacja: Warszawa

18 cze 2018, 9:50

Hej!
Miał ktoś do czynienia ze sklepem rufus.pl?
Właśnie zamówiłem od nich piastę na przód za 260zł razem z kurierem za pobraniem, czy to nie za tanio? :0
(Carspeed krzyknął mi 385 za NTN bez wysyłki z rabatem forumowym).
Tutaj link do piasty.
mutra
Donator
Donator
Posty: 3662
Rejestracja: 13 mar 2016, 15:50
Model: ND
Wersja: GT Sport nav+
Lokalizacja: Nottinghamshire

18 cze 2018, 10:05

Pedi pisze:Hej!
Miał ktoś do czynienia ze sklepem rufus.pl?
Właśnie zamówiłem od nich piastę na przód za 260zł razem z kurierem za pobraniem, czy to nie za tanio? :0
(Carspeed krzyknął mi 385 za NTN bez wysyłki z rabatem forumowym).
Tutaj link do piasty.


kurde, jak za darmo. Aż się człowiek zastanawia czy sobie na zapas nie kupić :mrgreen: Daj znać czy przyszło łożysko czy Ci cegłę w paczce wysłali ;)
Pedi
Posty: 254
Rejestracja: 19 cze 2013, 16:11
Model: NB
Wersja: 1.6 '98
Lokalizacja: Warszawa

18 cze 2018, 10:12

mutra pisze:kurde, jak za darmo. Aż się człowiek zastanawia czy sobie na zapas nie kupić :mrgreen: Daj znać czy przyszło łożysko czy Ci cegłę w paczce wysłali ;)

No właśnie też myślałem o zrobieniu zapasu ;P Ale trochę strach, że zamiast jednej będą dwie cegły :D
Bukos
Posty: 319
Rejestracja: 28 sie 2013, 21:56
Lokalizacja: Września

18 cze 2018, 10:31

Pedi pisze:Hej!
Miał ktoś do czynienia ze sklepem rufus.pl?
Właśnie zamówiłem od nich piastę na przód za 260zł razem z kurierem za pobraniem, czy to nie za tanio? :0
(Carspeed krzyknął mi 385 za NTN bez wysyłki z rabatem forumowym).
Tutaj link do piasty.

Brałem od nich. Wszystko ok. Cena dobra
Bukos
Pedi
Posty: 254
Rejestracja: 19 cze 2013, 16:11
Model: NB
Wersja: 1.6 '98
Lokalizacja: Warszawa

18 cze 2018, 13:23

A to może ktoś ma jakąś sztuczkę na wyjęcie starej piasty?
Nie dość, że zakrętka była zakuta przez jakiegoś Hulka ( wbite w rowek na maksa i jeszcze dodatkowo od boku za******ona tak, że musiałem to dziadostwo od gory do dołu orać), to piasta też sztywno na ośce siedzi :(
ree
Posty: 2576
Rejestracja: 05 paź 2009, 22:51
Model: NA
Lokalizacja: Szczecin

18 cze 2018, 16:06

Pedi pisze:A to może ktoś ma jakąś sztuczkę na wyjęcie starej piasty?
Nie dość, że zakrętka była zakuta przez jakiegoś Hulka ( wbite w rowek na maksa i jeszcze dodatkowo od boku za******ona tak, że musiałem to dziadostwo od gory do dołu orać), to piasta też sztywno na ośce siedzi :(
Ściągacz hydrauliczny.
Awatar użytkownika
meewosh
Posty: 1139
Rejestracja: 16 cze 2015, 20:52
Model: NA
Wersja: 1.8 '94
Lokalizacja: Ogrodzieniec

18 cze 2018, 19:04

Moje cisnienie wyglada tak:

https://youtu.be/7rl8TTVM_Ac


Dziwnie skacze, a potem leży na amen na 0. Wracalem z Ułęża i potrafiło stale pokazywac 0 a po jakims czasie nagle wróciło na 2 bary.
Pompa gdyby padła to chyba na amen i zatarłbym już silnik.
Sam zegar dziala (po zwarciu do masy skacze na full).
Możliwe, ze czujnik niedomaga, ale przez nietypowy gwint w bloku bedzie ciężko sprawdzić czymś innym.
Miał ktoś taki przypadek? A może ma ktos czujnik z wczesnych NA?

Wysłane z mojego Redmi 4A przy użyciu Tapatalka
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Było sobie NB ... viewtopic.php?f=22&t=17700&hilit=meewosh

Jest sobie NA ... viewtopic.php?f=22&t=25585&p=450826&hilit=meewosh#p450826
Pedi
Posty: 254
Rejestracja: 19 cze 2013, 16:11
Model: NB
Wersja: 1.6 '98
Lokalizacja: Warszawa

19 cze 2018, 12:14

ree pisze:
pedi pisze:A to może ktoś ma jakąś sztuczkę na wyjęcie starej piasty?
Nie dość, że zakrętka była zakuta przez jakiegoś Hulka ( wbite w rowek na maksa i jeszcze dodatkowo od boku za******ona tak, że musiałem to dziadostwo od gory do dołu orać), to piasta też sztywno na ośce siedzi 


Ściągacz hydrauliczny

Nie ma bardziej garażowych metod? :)
I zapomniałem nadmienić, że chodzi o przednia piastę. Na wszystkich filmikach schodzi luźno.
ree
Posty: 2576
Rejestracja: 05 paź 2009, 22:51
Model: NA
Lokalizacja: Szczecin

19 cze 2018, 12:46

Pedi pisze:
ree pisze:
pedi pisze:A to może ktoś ma jakąś sztuczkę na wyjęcie starej piasty?
Nie dość, że zakrętka była zakuta przez jakiegoś Hulka ( wbite w rowek na maksa i jeszcze dodatkowo od boku za******ona tak, że musiałem to dziadostwo od gory do dołu orać), to piasta też sztywno na ośce siedzi 


Ściągacz hydrauliczny

Nie ma bardziej garażowych metod? :)
I zapomniałem nadmienić, że chodzi o przednia piastę. Na wszystkich filmikach schodzi luźno.
Czasem schodzi czasem nie. U mnie szło opornie, dlatego użyłem ściągacza. Nie musi być hydrauliczny, może być taki na śrubę. Co do innych metod zapewne podważanie czy jakieś walenie młotem też w końcu załatwi sprawę, pytanie jakie będą straty.
Są firmy wypożyczające narzędzia, ściągacz na 1 dzien to mały koszt.
Pedi
Posty: 254
Rejestracja: 19 cze 2013, 16:11
Model: NB
Wersja: 1.6 '98
Lokalizacja: Warszawa

19 cze 2018, 12:48

ree pisze:Czasem schodzi czasem nie. U mnie szło opornie, dlatego użyłem ściągacza. Nie musi być hydrauliczny, może być taki na śrubę. Co do innych metod zapewne podważanie czy jakieś walenie młotem też w końcu załatwi sprawę, pytanie jakie będą straty.

No to pora na kolejne zakupy :)
Może przyda się w przyszłości
Awatar użytkownika
matth
Donator
Donator
Posty: 278
Rejestracja: 15 wrz 2015, 23:03
Model: NB FL
Wersja: Sportive
Lokalizacja: Poznań

19 cze 2018, 12:53

Ja miałem tak z tylnym łożyskiem, zdemontowałem piastę i zawiozłem na prasę. Kosztowało mnie to ze 30zł ;) Oszczędziłem za to dużo skóry, krwi, paznokci i nerwów - polecam! ;)
Awatar użytkownika
Chezus
Donator
Donator
Posty: 1167
Rejestracja: 07 lip 2016, 20:45
Model: NB FL
Wersja: Impuls
Lokalizacja: SZA

19 cze 2018, 18:09

matth pisze:Ja miałem tak z tylnym łożyskiem, zdemontowałem piastę i zawiozłem na prasę. Kosztowało mnie to ze 30zł ;) Oszczędziłem za to dużo skóry, krwi, paznokci i nerwów - polecam! ;)

:geeejj:

A w przypadku przodu, to nie da rady piasty tak zdjąć, bo ona się zapiekła właśnie na zwrotnicy. Najlepiej ściągacz albo zbudować sobie coś ze złomu, który masz gdzieś w garażu. Grunt, to dostęp do dużej ilości różnego żelastwa, inwencja twórcza i cierpilowość. Zawsze możesz tam zakręcić jakiś kawał nawierconej blachy i pojechać to jakimś łomem. Tak w locie ciężko mi coś wymyślić, bo u mnie zeszło po lekkim szarpnięciu, więc żadnego patentu nie skonstruowałem.

Polecam sprawdzić, czy w domowej apteczce masz wystarczającą ilość gazików, bandaży i materiałów odkażających. Materiały odkażające w lodówce też się przydadzą po skończonej robocie.
The answer is always Miata.
Awatar użytkownika
matth
Donator
Donator
Posty: 278
Rejestracja: 15 wrz 2015, 23:03
Model: NB FL
Wersja: Sportive
Lokalizacja: Poznań

19 cze 2018, 21:53

To cała zwrotnicę odkręcić :-) albo kupić więcej plastrów ;-)
ODPOWIEDZ