Nagły zanik obrotów i wyłączenie silnika podczas jazdy

ROZWIĄZANE

Ogólny dział techniczny związany z tematami eksploatacyjnymi, mechanicznymi i elektroniką wszystkich generacji Mazd MX-5.

Moderatorzy: pirul, Moderatorzy

Acrobot
Posty: 104
Rejestracja: 25 lip 2014, 9:12
Model: NB
Lokalizacja: Gdańsk

25 lut 2017, 23:35

Hej koledzy i koleżanki,

Dzisiaj podczas jazdy po kilkunastu minutach od zatankowania (oczywiście powiedziałem dokładnie wtedy że to auto się nie psuje...) moja Mazda zaczela mieć problemy. W pewnym momencie zaczęła szarpać, obrotomierz natycliast pokazywał zero, później znowu wracał na obroty, kilka razy znowu powtarza się sytuacja (całkiem szybko) i auto całkowicie gasnie. Nie jestem w stanie go odpalić, nawet przy wciśniętym pedale gazu.

Po chwili stania auto jedzie, przez jakiś czas (kilka minut) jest spoko, później powtórka z rozrywki.

Gdy w końcu doczlapalem się jakoś do garażu, w przed cofaniem obroty ma chwilę spadły do ok. 200, później z powrotem wróciły do normy.

Co to może być? Podejrzewam filtr paliwa, ponieważ cewki zmieniane były rok temu, akumulator też jest całkiem nowy, a alternator był regenerowany. Czytałem jednak ze może to być CAS. Miał ktoś z was moze podobny problem?

EDIT: obroty natychmiastowo spadają do zera (mimo, że auto jedzie wciąż na biegu), a urządzenia elektryczne jak radio czy światła działają.
Ostatnio zmieniony 09 mar 2017, 15:08 przez Acrobot, łącznie zmieniany 1 raz.
RS
Donator
Donator
Posty: 1552
Rejestracja: 27 wrz 2011, 18:37
Model: NA
Lokalizacja: Krosno/Kraków

26 lut 2017, 6:24

Problem jest z elektroniką silnika. CAS wydaje się dobrym tropem.

Wysłane z mojego Che2-L11 przy użyciu Tapatalka
RS
Donator
Donator
Posty: 1552
Rejestracja: 27 wrz 2011, 18:37
Model: NA
Lokalizacja: Krosno/Kraków

26 lut 2017, 6:26

RS pisze:Problem jest z elektroniką silnika. CAS wydaje się dobrym tropem.

Wysłane z mojego Che2-L11 przy użyciu Tapatalka

Edit:

W NB nie ma CASa, ale obstawiam na czujnik wału lub wałka. O ile dobrze pamiętam NB ma OBD2, odczytaj błędy.
Acrobot
Posty: 104
Rejestracja: 25 lip 2014, 9:12
Model: NB
Lokalizacja: Gdańsk

26 lut 2017, 6:45

RS pisze:
RS pisze:Problem jest z elektroniką silnika. CAS wydaje się dobrym tropem.

Wysłane z mojego Che2-L11 przy użyciu Tapatalka

Edit:

W NB nie ma CASa, ale obstawiam na czujnik wału lub wałka. O ile dobrze pamiętam NB ma OBD2, odczytaj błędy.

Niestety NB ma tylko zwykłe OBD, błędy odczytam wieczorem (nie ma mnie chwilowo przy aucie). Dzięki!
Acrobot
Posty: 104
Rejestracja: 25 lip 2014, 9:12
Model: NB
Lokalizacja: Gdańsk

26 lut 2017, 17:20

Update: komputer nie pluje zadnymi błędami. https://youtu.be/8mIWNLLeHu8

Silnik zapalil od razu, dałem mu chwilę pochodzić — nic. Wyjechałem i wjechalem do garażu kilka razy — nic. Na wszelki wypadek docisnalem wtyczkę od czujnika wałków rozrządu.

Jakieś jeszcze sugestie, co mogę sprawdzić?
Mayk
Posty: 2346
Rejestracja: 10 sty 2008, 9:21
Model: NB FL
Wersja: 1.6T
Lokalizacja: Poznań

26 lut 2017, 17:27

Znikający sygnał obrotomierza to zapewne brak synchronizacji zapłonu (lub kompletny zanik zasilania) - czujnik położenia wału lub wałka tutaj śmierdzi.

Zobacz na początku odległość czujnika wału od koła (zęby - sztuk 4) powinny mijać czujnik w odległości nie większej niż grubość karty kredytowej.
110@???KM
134@???Nm
MikeyMike
Donator
Donator
Posty: 353
Rejestracja: 24 sty 2016, 15:54
Model: Inny
Wersja: Bezmiatowy :(
Lokalizacja: Kielce

27 lut 2017, 11:01

RS pisze: NB nie ma CASa, ale obstawiam na czujnik wału lub wałka.
CAS - Camshaft Angle Sensor - czujnik położenia wałka.
CPS - Crankshaft Position Sensor - Czujnik położenia wału.
Ja też bym CAS obstawił. Tym bardziej, że nie wywala błędu. Wjechanie i wyjechanie z garażu nic nie da - przejedź się dłużej. Jak się nagrzeje powinno go odciąć. To standardowa usterka w NB te czujniki z tego co wiem.
Mayk pisze:Zobacz na początku odległość czujnika wału od koła (zęby - sztuk 4) powinny mijać czujnik w odległości nie większej niż grubość karty kredytowej.
+1. Sprawdź jeszcze czy nie jest uszkodzony mechanicznie kabel od niego - przechodzi w poblizu paska od wspomagania i zdarza się, że sie poluzuje i go obetrze.

Z rzeczy, które możesz jeszcze sprawdzić zanim zaczniesz wydawać pieniądze, to słaba masa - sprawdź drut pod zbiornikiem płynu do spryskiwaczy - może być zaśniedziały i wymagać wyczyszczenia. Do tego styki głównego bezpiecznika (duży zielony w puszcze pod maską) - można go otworzyć i przeczyścić w środku.

Ale 90%, że to CAS. Przy uszkodzonym CPS nie wyjechałbyś z garażu podejrzewam ;) .

EDIT: Zwracam honor RS - rzeczywiście CAS nie wystepuje w NB - chodziło mi o Camshaft Posiotion Sensor, czyli to to: Obrazek
Crankshaft Position Sensor:
Obrazek
Ostatnio zmieniony 27 lut 2017, 11:08 przez MikeyMike, łącznie zmieniany 1 raz.
Ciap
Donator
Donator
Posty: 175
Rejestracja: 27 kwie 2015, 21:16
Model: NB
Lokalizacja: Krk/Wro

27 lut 2017, 11:02

Miałem dokładnie to samo, przy jeździe po większych nierównościach obroty na 0, po czym z powrotem wszystko prawidłowo. Cewki i kable nowe, aku nowe.

Okazało się, że przy wymianie czujnika położenia wału za lekko go przykręciłem i przy jeździe po nierównościach musiał się ruszać, co powodowało zaniki sygnału na obrotomierzu.
Acrobot
Posty: 104
Rejestracja: 25 lip 2014, 9:12
Model: NB
Lokalizacja: Gdańsk

09 mar 2017, 15:08

Dzięki za pomoc, okazało się (jak podejrzewaliśmy), że wadliwy był czujnik pozycji wału. Nowy czujnik od 323f 1.5 16v (coś w tym stylu, gdyby ktoś szukał w Google — http://archiwum.allegro.pl/oferta/czujn ... 20753.html) i auto działa idealnie! :D

W razie czego mam też na stanie do szybkiej wymiany czujnik pozycji wałków, ale (odpukać) póki co nie był potrzebny.
Awatar użytkownika
KarolFnatic
Posty: 52
Rejestracja: 12 sie 2016, 21:02
Model: NA
Wersja: 1.6 93r.
Lokalizacja: Wrocław

01 kwie 2017, 22:07

Przepraszam, za odkopanie. Własnie wróciłem do domu holowany przez znajomego. Jadąc na rądzie ( 2 bieg około 30 na godzine) skręciłem kierownicą by zjechać z ronda i n agle mazda mi szarpnęla a obroty spadły do 0. Przestała palić. Akumulator nówka, rozrusznik kręci aż miło wszystko gra. I tutaj padło na pompę lub filtr paliwa, ale tak jak piszecie jest to CPS. Teraz pytanie czy NA 1.6 115km ma takie cos? Silniki chyba są te same wiec wnioskuję, że tak. Na wszelki wypadek wole się upewnić. Dzięki
ODPOWIEDZ