Jakie opony na sezon letni?
Moderatorzy: pirul, Moderatorzy
-
- Posty: 83
- Rejestracja: 28 sty 2015, 23:24
- Model: NB FL
- Wersja: 1,6 Unplugged
- Lokalizacja: Kutno
- Kontakt:
Hankook VENTUS PRIME2 K115 205/50R15 86 V
Chcę podnieść NBFL o ten jeden centymetr ze 195/50/15
Ma sens taka operacja czy podnieść na gwincie (bo mam) ? Mam kilka za wysokich progów w okolicy i gdy jadę sam to jeszcze jak cie mogę ale w dwie osoby to już przycieram ostro.
Chcę podnieść NBFL o ten jeden centymetr ze 195/50/15
Ma sens taka operacja czy podnieść na gwincie (bo mam) ? Mam kilka za wysokich progów w okolicy i gdy jadę sam to jeszcze jak cie mogę ale w dwie osoby to już przycieram ostro.
r888 vs ar-1
Opel Speedster b207r 2,0t td04-20t 320KM, 400Nm, 930kg, RWD+TORSEN, RaceTCS, lotus 111r abs
1/4 2024r: 12,394 moc kolo 300KM, 32 stopnie
tor Poznań 1m48,467s i tor Łódź 57,517s na oponach: extreme vr2 r7a(hl) tył, yokohama a052 przód
1/4 2024r: 12,394 moc kolo 300KM, 32 stopnie
tor Poznań 1m48,467s i tor Łódź 57,517s na oponach: extreme vr2 r7a(hl) tył, yokohama a052 przód
- Sigma
- Donator
- Posty: 842
- Rejestracja: 15 wrz 2010, 19:24
- Model: NB FL
- Wersja: Unplugged
- Lokalizacja: Toruń
Jako, że moje Michelin Pilot Exalto 2 dożyły swojego żywota po 6 sezonach (podobno wytrzymają mi góra jeden sezon), stanąłem przed trudnym wyborem nowego kompletu na lato
Jak wiadomo, środek zimy to najlepszy moment żeby nad tym pomyśleć. Ale im więcej czytam wątek, tym mniej wiem 
Więc proszę o pomoc. Pacjent to NBFL 1,6 pełna seria, w lecie wykorzystywana do winkli. Na tor się wybieram od 4 sezonów i jeszcze nie dojechałem. Więc pewnie nie dojadę
Lektura wątku sugeruje, że poniższa lista powinna w pełni obejmować moje potrzeby. Wydać oczywiście chciałbym jak najmniej
Czy jest waszym zdaniem sens sięgać głębiej do mojej świnki - skarbonki i sięgać po coś wyżej na liście? 


Więc proszę o pomoc. Pacjent to NBFL 1,6 pełna seria, w lecie wykorzystywana do winkli. Na tor się wybieram od 4 sezonów i jeszcze nie dojechałem. Więc pewnie nie dojadę

Lektura wątku sugeruje, że poniższa lista powinna w pełni obejmować moje potrzeby. Wydać oczywiście chciałbym jak najmniej


- CENA OPONA
2220 PLN YOKOHAMA ADVAN NEOVA AD08 205/45R16 83W
1832 PLN MICHELIN PILOT SPORT 3 205/45R16 87W
1532 PLN BRIDGESTONE POTENZA RE002 ADRENALIN 205/45R16 87W
1472 PLN DUNLOP SPORT MAXX RT 205/45R16 83W
1400 PLN UNIROYAL RAINSPORT 3 205/45R16 XL 87Y
Ostatnio zmieniony 05 sty 2017, 8:04 przez Sigma, łącznie zmieniany 2 razy.
"A designer knows he has achieved perfection not when there is nothing left to add, but when there is nothing left to take away." – Antoine de Saint-Exupéry


ja bym do twojej listy dopisal jeszcze premium contact 6, ktory powinien wystepowac w 16 calach:
http://www.tyrereviews.com/Article/Cont ... -Drive.htm
http://www.continental-tyres.co.uk/car/ ... mcontact-6
http://www.tyrereviews.com/Article/Cont ... -Drive.htm
http://www.continental-tyres.co.uk/car/ ... mcontact-6
Opel Speedster b207r 2,0t td04-20t 320KM, 400Nm, 930kg, RWD+TORSEN, RaceTCS, lotus 111r abs
1/4 2024r: 12,394 moc kolo 300KM, 32 stopnie
tor Poznań 1m48,467s i tor Łódź 57,517s na oponach: extreme vr2 r7a(hl) tył, yokohama a052 przód
1/4 2024r: 12,394 moc kolo 300KM, 32 stopnie
tor Poznań 1m48,467s i tor Łódź 57,517s na oponach: extreme vr2 r7a(hl) tył, yokohama a052 przód
- Sigma
- Donator
- Posty: 842
- Rejestracja: 15 wrz 2010, 19:24
- Model: NB FL
- Wersja: Unplugged
- Lokalizacja: Toruń
Widziałem, widziałem... Niestety z tego co mi wiadomo:
a) nie ma w rozmiarze 205/45/16
b) obecna cena ustawia ją na samym szczycie tej listy
A mój podstawowy budżet to raczej dolne pozycje 
a) nie ma w rozmiarze 205/45/16
b) obecna cena ustawia ją na samym szczycie tej listy


"A designer knows he has achieved perfection not when there is nothing left to add, but when there is nothing left to take away." – Antoine de Saint-Exupéry


-
- Donator
- Posty: 3695
- Rejestracja: 13 mar 2016, 15:50
- Model: ND
- Wersja: GT Sport nav+
- Lokalizacja: Nottinghamshire
Sigma pisze:Lektura wątku sugeruje, że poniższa lista powinna w pełni obejmować moje potrzeby. Wydać czywiście chciałbym jak najmniejStąd moje 2 typy pogrubiłem. Czy jest waszym zdaniem sens sięgać głębiej do mojej świnki - skarbonki i sięgać po coś wyżej na liście?
Opona to najważniejszy element w aucie

Co do twojej listy:
U siebie mam teraz uniroyale: bardzo dobra opona na mokrym, wyraźnie głośniejsza od tych które miałem wcześniej.Stosunkowo miękka (sporo ubyło po 5000km). Z tego co czytałem ludzie skarżyli się ma miękką scianę boczną i się składa w zakrętach. Ja mam wersje XL i nie zauważyłem niczego takiego.
Michelina miałem w innym aucie (FWD) i były absolutnie bez zarzutu
Goodyera miałem założonego na przedniej osi jak kupiłem swoją mx5 ale miały 9 lat więc trudno cokolwiek o nich powiedzieć uczciwie.
- Sigma
- Donator
- Posty: 842
- Rejestracja: 15 wrz 2010, 19:24
- Model: NB FL
- Wersja: Unplugged
- Lokalizacja: Toruń
mutra pisze:Opona to najważniejszy element w aucienie ma kontaktu z nawierzchnią - nie ma hamowania, skręcania, przyśpieszania. IMO zawsze powinno sie kupować najlepsze opony na które cię stać.
Nie musisz mnie przekonywać, staram się na oponach nie oszczędzać

A za pierwszą opinię dziękuje - Uniroyale z twardą ścianką dodane do listy

"A designer knows he has achieved perfection not when there is nothing left to add, but when there is nothing left to take away." – Antoine de Saint-Exupéry


Ale to, że coś jest droższe, nie znaczy że lepsze...
i to jest sluszna uwaga.
dlatego ja wole poczytac testy i wybierac tylko te opony ze szczytow tabel a nie z tych opon okupujacych ostatnie miejsca, czy to w motorze czy autoswiecie czy innych francuskich,itp,czy internetowych testach.
wpisz np tutaj swoja opone przed zakupem i zobacz jak wypada:
http://colesa.ru/
lub tu
http://www.tyrereviews.com/Tyre/
trzeba pamietac jedno. nie ma opon do wszystkiego.
dobrze klejace opony na suchym torze sa z miekkiej mieszanki o twardych sciankach bocznych i skapym biezniku. opony takie beda tragicznie kleic na mokrym i meic szybkie zuzycie.
dobrze klejace opony na mokrym maja gleboki poorany bieznik, bardzo miekki bieznik i miekkie scianki boczne. opony takie beda tragiczne na suchym i beda szybko sie zuzywac.
opony tanie w eksploatacji maja twardy bieznik ktory sie nie zuzywa za szybko, sa ekologiczne bo mają mały współczynnik tarcia, mniej halasuja (twarde klocki mniej wibruja) , ale za to trzymanie i na mokrym i na suchym jest tragiczne.
gdzies po srodku sa rozne konfiguracje uniwersalne, ktore wygrywaja zazwyczaj w testach ktore nie sa super ani na mokrym (czyli wolniejsze niz michelin pg2) i nie sa super na suchym (wolniejsze niz michelin s8b) ale za to dosc trwale i ekologiczne i nijakie w prowadzeniu .
Ostatnio zmieniony 06 sty 2017, 11:49 przez piwo, łącznie zmieniany 2 razy.
Opel Speedster b207r 2,0t td04-20t 320KM, 400Nm, 930kg, RWD+TORSEN, RaceTCS, lotus 111r abs
1/4 2024r: 12,394 moc kolo 300KM, 32 stopnie
tor Poznań 1m48,467s i tor Łódź 57,517s na oponach: extreme vr2 r7a(hl) tył, yokohama a052 przód
1/4 2024r: 12,394 moc kolo 300KM, 32 stopnie
tor Poznań 1m48,467s i tor Łódź 57,517s na oponach: extreme vr2 r7a(hl) tył, yokohama a052 przód
-
- Donator
- Posty: 3695
- Rejestracja: 13 mar 2016, 15:50
- Model: ND
- Wersja: GT Sport nav+
- Lokalizacja: Nottinghamshire
Sigma pisze:Ale to, że coś jest droższe, nie znaczy że lepsze... stąd lista i pytanie.
oczywiście masz rację, stąd też mój wybór uniroyala który był najlepszą oponą na moje potrzeby.
dobrze klejace opony na mokrym maja gleboki poorany bieznik, bardzo miekki bieznik i miekkie scianki boczne. opony takie beda tragiczne na suchym i beda szybko sie zuzywac.
i to mogę potwierdzić w stosunku do moich rainsportów: przy upalaniu szału nie ma - szczególnie na przedniej osi.
- PisBar
- Posty: 71
- Rejestracja: 19 paź 2015, 21:21
- Model: NB FL
- Wersja: Unplugged
- Lokalizacja: Bytom/Katowice
Co do V12 Evo2, to niedawno też zmagałem się z decyzją w podobnym budżecie. Po wypytaniu paru osób tu z forum i przeanalizowaniu dużej ilości opinii zdecydowałem się właśnie na nie. No ale z racji -20 na dworze niewiele Ci opowiem jak moje nowe letnie jeżdżą :/
-
- Posty: 53
- Rejestracja: 20 lip 2015, 9:27
- Model: NC
- Wersja: Energy 2.0 LSD 5MT
- Lokalizacja: Alfter, DE / Bełchatów, PL
Witam,
ja troche z innej beczki. Slyszalem ze w GT86 Toyota zastosowala opony, ktore normalnie laduja w Priusie z jakiejs eco mieszanki. W teorii samochod mial lapac szybciej boki i byc latwieszy w kontrolowaniu w tych bokach a przez co kierowca mial miec wiecej frajdy z jazdy a nie bic kolejne czasy okrazenia (nie zjedzcie mnie jesli to bzdura). Ktos tego probowal w MX5? A moze wiecie jaka opona byla seryjnie montowana w GT86?
Wlasnie stoje przed wymiana i swoje stare Pilot Sport 3 (swoja droga swietna opona) chcialem wymienic znowu na Pilot Sport 3 lub Goodyear Asym. 3, ale moze warto isc inna droga? Co sadzicie?
Pozdrawiam,
Rafal
PS: Uprzedzajac, nie interesuje mnie konieczne tansza opona, a juz na pewno nie gorsza (bezpieczenstwo to priorytet). Chodzi raczej o rozne podejscia do tego samego tematu.
ja troche z innej beczki. Slyszalem ze w GT86 Toyota zastosowala opony, ktore normalnie laduja w Priusie z jakiejs eco mieszanki. W teorii samochod mial lapac szybciej boki i byc latwieszy w kontrolowaniu w tych bokach a przez co kierowca mial miec wiecej frajdy z jazdy a nie bic kolejne czasy okrazenia (nie zjedzcie mnie jesli to bzdura). Ktos tego probowal w MX5? A moze wiecie jaka opona byla seryjnie montowana w GT86?
Wlasnie stoje przed wymiana i swoje stare Pilot Sport 3 (swoja droga swietna opona) chcialem wymienic znowu na Pilot Sport 3 lub Goodyear Asym. 3, ale moze warto isc inna droga? Co sadzicie?
Pozdrawiam,
Rafal
PS: Uprzedzajac, nie interesuje mnie konieczne tansza opona, a juz na pewno nie gorsza (bezpieczenstwo to priorytet). Chodzi raczej o rozne podejscia do tego samego tematu.
tez z tego co kojarze chodzilo o waskie opony. mx5 maja juz waskie opony w standardzie czyli 185 mm. jak sie to porowna do takiego lotusa ktory przy wadze 800kg ma z tylu 225mm to sa nawet bardzo waskie. tyle ze lotus jak juz traci przyczepnosc to ciezko zapanowac nad uciekajaca dupa, a zdrugiej strony traci ja przy duzo wyzszej predkosci co dodatkowo utrudnia lapanie tylu.
czyli jednym slowem mozna rzec im mniej przyczepne opony tym wiecej radochy i latwiejsza kontrola w poslizgu. im bardziej przyczepne opony tym skill jazdy bokiem musi byc juz wiekszy, bo predkosci jazdy w poslizgu beda wieksze.
sa ludzie ktorzy boja sie poslizgow i wtedy idealne beda opony uhp najlepiej z miekka scainka bo one wybaczaja wiecej bledow (zreszta 99% opon uhp ma miekkie boki). a dla ludzi lubiacych boki takie chinczyki lub stare opony moga dac frajde wieksza niz przyczepone opony slick.
czyli jednym slowem mozna rzec im mniej przyczepne opony tym wiecej radochy i latwiejsza kontrola w poslizgu. im bardziej przyczepne opony tym skill jazdy bokiem musi byc juz wiekszy, bo predkosci jazdy w poslizgu beda wieksze.
sa ludzie ktorzy boja sie poslizgow i wtedy idealne beda opony uhp najlepiej z miekka scainka bo one wybaczaja wiecej bledow (zreszta 99% opon uhp ma miekkie boki). a dla ludzi lubiacych boki takie chinczyki lub stare opony moga dac frajde wieksza niz przyczepone opony slick.
Opel Speedster b207r 2,0t td04-20t 320KM, 400Nm, 930kg, RWD+TORSEN, RaceTCS, lotus 111r abs
1/4 2024r: 12,394 moc kolo 300KM, 32 stopnie
tor Poznań 1m48,467s i tor Łódź 57,517s na oponach: extreme vr2 r7a(hl) tył, yokohama a052 przód
1/4 2024r: 12,394 moc kolo 300KM, 32 stopnie
tor Poznań 1m48,467s i tor Łódź 57,517s na oponach: extreme vr2 r7a(hl) tył, yokohama a052 przód
- irekJ
- Donator
- Posty: 2798
- Rejestracja: 25 mar 2014, 11:48
- Model: ND
- Wersja: Mocny Full
- Lokalizacja: PL | CH | IT
Jeśli chodzi o GT86 i koła z Priusa to chyba wiąże się to głównie z tym, że felga jest 1:1 z Priusa podobnie jak szerokość opony. Z tego co okojarzę to zakładają średnią półkę opon (jak oglądałem używkę to akurat Brigeston był naciągnięty).
Miałem okazję pojeździć troche GT86, zawsze i chętnie gubiła przyczepność tyłu gdy tylko docisnęło się gaz. Ale tak jak pisali poprzednicy wynika to z wąskiej opony i mocy 200KM.
Miałem okazję pojeździć troche GT86, zawsze i chętnie gubiła przyczepność tyłu gdy tylko docisnęło się gaz. Ale tak jak pisali poprzednicy wynika to z wąskiej opony i mocy 200KM.
-
- Posty: 53
- Rejestracja: 20 lip 2015, 9:27
- Model: NC
- Wersja: Energy 2.0 LSD 5MT
- Lokalizacja: Alfter, DE / Bełchatów, PL
Witam,
Z tego co patrzylem w necie to zarowno Prius (opcjonalnie) jak i GT86 (standard) dostawaly 215/45r17, u mnie jest 205/45r17 (standard do 17' w NC), wiec tu wyglada to dobrze
.
Odnoszac sie do mocy GT86 ma 200KM przy 1240kg (stosunek masa/moc 6.2kg/KM), zas MX5 NC ma 160KM przy 1165kg (stosunek masa/moc 7.3kg/KM).
Odnosnie momentu GT86 ma 205Nm a MX5 188Nm (stosunek masa/moment odpowiednio 6.0kg/Nm i 6.2kg/Nm)
Podsumowujac roznica nie jest dramatyczna, w kazdym badz razie mysle do nadrobienia (w sensie checi do zrywania przyczepnosci) przez wezsza niz w GT86 opone (5%, ale zawsze to cos
). Wybaczcie brak konkretnych obliczen, wiem ze nie jest to 1:1, ale dla uproszczenia zalozmy ze roznice sie znosza w tej materii (bardziej lub mniej).
Pozostaje wiec w kwestii mieszanki badziej eco niz sport. Tez mi sie kojarzy, ze w GT86 byly wlasnie Bridgestone, ale niestety w moim rozmiarze lipa.
Z tego co patrzylem sa (patrzyac na max indeksy EU paliwo/deszcz/halas C/A/69):
- Sava Intensa UHP2 XL FP 79.2EUR
- Fulda SportControl 2 XL FP 88.18EUR
- Yokohama Advan Fleva V701 XL RPB 103.97EUR
- Goodyear Eagle F1 Asymmetric 3 XL FP 107.68 EUR
Pozdrawiam,
Rafal
PS: Aktualnie dwie ostatnie wygladaja najbardziej interesujaco.
Z tego co patrzylem w necie to zarowno Prius (opcjonalnie) jak i GT86 (standard) dostawaly 215/45r17, u mnie jest 205/45r17 (standard do 17' w NC), wiec tu wyglada to dobrze

Odnoszac sie do mocy GT86 ma 200KM przy 1240kg (stosunek masa/moc 6.2kg/KM), zas MX5 NC ma 160KM przy 1165kg (stosunek masa/moc 7.3kg/KM).
Odnosnie momentu GT86 ma 205Nm a MX5 188Nm (stosunek masa/moment odpowiednio 6.0kg/Nm i 6.2kg/Nm)
Podsumowujac roznica nie jest dramatyczna, w kazdym badz razie mysle do nadrobienia (w sensie checi do zrywania przyczepnosci) przez wezsza niz w GT86 opone (5%, ale zawsze to cos

Pozostaje wiec w kwestii mieszanki badziej eco niz sport. Tez mi sie kojarzy, ze w GT86 byly wlasnie Bridgestone, ale niestety w moim rozmiarze lipa.
Z tego co patrzylem sa (patrzyac na max indeksy EU paliwo/deszcz/halas C/A/69):
- Sava Intensa UHP2 XL FP 79.2EUR
- Fulda SportControl 2 XL FP 88.18EUR
- Yokohama Advan Fleva V701 XL RPB 103.97EUR
- Goodyear Eagle F1 Asymmetric 3 XL FP 107.68 EUR
Pozdrawiam,
Rafal
PS: Aktualnie dwie ostatnie wygladaja najbardziej interesujaco.
Wydaje mi się czy na dniach zaczęły letnie oponki drożeć dość znacznie? Chwilowy trend czy nadchodzącą wiosna?
Rozważam aktualnie 3 modele
Falken ze914
Uniroyal Rainsport 3
Vredestein Sportrac 5
Wszystkie w rozmiarze 195/45 r16 w wersji xl. Pytanie czy do normalnej cywilnej jazdy każda z nich będzie równie dobra i brać najtansze? Vredestein ma bardzo dobre oceny na tyrreviews.co.uk, podobnie ma Falken. Uniroyal ma już gorsze noty, chociaż z tych trzech jest najlżejszy (uniroyal ok7 kg, Vredestein 7,5 a Falken 8 kg).
Rozważam aktualnie 3 modele
Falken ze914
Uniroyal Rainsport 3
Vredestein Sportrac 5
Wszystkie w rozmiarze 195/45 r16 w wersji xl. Pytanie czy do normalnej cywilnej jazdy każda z nich będzie równie dobra i brać najtansze? Vredestein ma bardzo dobre oceny na tyrreviews.co.uk, podobnie ma Falken. Uniroyal ma już gorsze noty, chociaż z tych trzech jest najlżejszy (uniroyal ok7 kg, Vredestein 7,5 a Falken 8 kg).
- Lsith
- Donator
- Posty: 330
- Rejestracja: 18 kwie 2015, 16:38
- Model: NC
- Wersja: Sport
- Lokalizacja: Olsztyn
Cześć.
Mam felge 14 6,5 i muszę kupić opony. 185 wystarczy czy lepiej 195? Zdaje sobie sprawę ze przy profilu 60 185 założę bez problemu ale czy to będzie normalnie wyglądało ? Mazda ma klasyczny look
Mam felge 14 6,5 i muszę kupić opony. 185 wystarczy czy lepiej 195? Zdaje sobie sprawę ze przy profilu 60 185 założę bez problemu ale czy to będzie normalnie wyglądało ? Mazda ma klasyczny look

U siebie miałem podobne parametry i założyłem 185, spoko.
Była Zielona NB, obecnie ncfl.
-
- Donator
- Posty: 411
- Rejestracja: 04 gru 2016, 16:48
- Model: NB FL
- Wersja: 1.8VVT '02
- Lokalizacja: Warszawa
Stoję przed tym samym wyborem co Ty Tomasz, widziałem, że bardzo dużo osób chwali Toyo T1-R ale gdzieś czytałem, że to syf i lepiej kupić CintiEcoContact5 od Continentala bo mają etykietę B B (Toyo ma F C). No i ja szukam 195/50r15 jak coś, co myślicie? Również jazda beztorowa, na tor kupie co innego
premium contact 5 mam w mazdzie. spoko opona.
Opel Speedster b207r 2,0t td04-20t 320KM, 400Nm, 930kg, RWD+TORSEN, RaceTCS, lotus 111r abs
1/4 2024r: 12,394 moc kolo 300KM, 32 stopnie
tor Poznań 1m48,467s i tor Łódź 57,517s na oponach: extreme vr2 r7a(hl) tył, yokohama a052 przód
1/4 2024r: 12,394 moc kolo 300KM, 32 stopnie
tor Poznań 1m48,467s i tor Łódź 57,517s na oponach: extreme vr2 r7a(hl) tył, yokohama a052 przód
No to jest szansa że jak założysz 195/45 r14 to będzie turbo koza 
Ja pomimo średnich oceń na necie kupiłem Goodyear Efficencgrip głównie ze względu na cenę (wyrwałem nówki z końca 2016 roku za 750 zł w rozmiarze 195/45 r16) oraz niewielki hałas jaki mają generować (66dB). Jak będzie zobaczymy na wiosnę

Ja pomimo średnich oceń na necie kupiłem Goodyear Efficencgrip głównie ze względu na cenę (wyrwałem nówki z końca 2016 roku za 750 zł w rozmiarze 195/45 r16) oraz niewielki hałas jaki mają generować (66dB). Jak będzie zobaczymy na wiosnę

- Lsith
- Donator
- Posty: 330
- Rejestracja: 18 kwie 2015, 16:38
- Model: NC
- Wersja: Sport
- Lokalizacja: Olsztyn
Zaznaczam na wstepie ze to moje prywatne zdanie zeby nie wywolac konfliktu oponiarskiego na forum
ale kazde opony z segmentu mid i high beda ok a przecietny uzytkownik nie zauwazy roznicy. Sluzbowo jezdze bardzo duzo. Mialem bridge, dunlopy,conti- choc nie od nowosci, barum a nawet Nexen i powiem, ze poza Barum do jazdy CODZIENNEJ kupilbym kazde. W prywatnym megane coupe mam Michelin CrossClimate i do jazdy miejskiej nadaja sie bardzo dobrze. Przyznac jednak musze ze jezdza tylko 800km miesiecznie. Wracajac do sedna, mozna kupic te opony, ktore w danym momencie maja dobra cene. Testy opon nie sa do konca miarodajne bo te same opony wypadaja czasem skrajnie roznie a etykiety na oponach to w ogole bajka, poniewaz nie ma zadnych regulacji dotyczacych umieszczanych tam informacji. Kazdy producent robi to jak chce. Co nie zmienia oczywiscie faktu ze opony moga byc lepsze badz gorsze. W poprzednim mxie mialem rainsporty 3 i byly bardzo dobre. Teraz mam falkeny i tez jest ok. Profil tylko nie jest ok bo poprzedni wlasciciel najpierw wstawil sprezyny einbacha -25 a potem profil 65 

