UFO

Czyli irracjonalna awaria NBFL-a

Dział wnikający w techniczne niuanse generacji NA i NB

Moderatorzy: pirul, Moderatorzy

Awatar użytkownika
nick.es
Moderator podróży
Moderator podróży
Posty: 7684
Rejestracja: 11 mar 2014, 10:13
Model: NB FL
Lokalizacja: Costa Blanca

24 lip 2016, 21:30

Kto jest w temacie, wie że moja NBFL 1.8 uległa przedziwnej awarii, w trakcie zlotu w Kotlinie Kłodzkiej. Po dwóch godzinach postoju na parkingu nie udało się jej odpalić. Kręciła ochoczo rozrusznikiem, ale nie dochodziło do zapłonu. Wcześniej nie było żadnych niepokojących objawów. Auto dobrze się wychłodziło, zanim wyłączyłem silnik. Po awarii OBD II przestało się komunikować z komputerem (sprawdzałem dwie wtyczki OBD, na swoim i na innych autach). Po przekręceniu kluczyka nie świeci się kontrolka immobilizera na desce rozdzielczej. Po dwóch minutach pozostawienia auta z kluczykiem w pozycji ON, lampka immobilizera wymryguje kod błędu. Taki stan utrzymuje się od 6 tygodni.

Dokładna diagnoza wykluczyła usterki mechaniczne. Pod lupę poszły więc ECU i immobilizer. Okazało się, że komputer się zjarał. Immobilizer raczej sprawny, ale bezużyteczny, bo nie zadziała z żadnym innym komputerem. Cały zestaw został więc wymieniony (ECU + immo + kluczyk). Niestety i to nic nie dało :?

Na starym zestawie komputer w ogóle nie podawał napięcia, np. na czujnik przepustnicy. W nowym zestawie podaje 5V, ale tylko przez 5 pierwszych sekund. Potem odłącza go zupełnie. Immobilizer nie zgłasza żadnych błędów. Rozrusznik kręci, ale do zapłonu nie dochodzi.

Nad sprawą pochylają się klubowi spece, ale usterka jest co najmniej dziwna, więc puszczam temat w obieg - może ktoś się z tym już spotkał.

Pytanie brzmi: czy ktoś ma jakikolwiek pomysł na wytłumaczenie, z jakiej paki komputer tak dziwnie się zachowuje? Z góry dzięki za pomoc.
Awatar użytkownika
turbo pchała
Posty: 4336
Rejestracja: 02 mar 2014, 17:04
Model: NB FL
Wersja: Silver Blues
Lokalizacja: Warszawa

24 lip 2016, 21:37

A jest pewność że komputer ze szrotu sprawny?
"Jeśli po zaparkowaniu nie patrzysz na niego, zanim odejdziesz, to znaczy, że kupiłeś sobie zły samochód."

Moja -> http://www.mx5klubpolska.pl/forum/viewtopic.php?f=22&t=13537&start=60
Obrazek
jqb
Donator
Donator
Posty: 1174
Rejestracja: 03 wrz 2012, 17:14
Model: Inny
Wersja: Ikarus ;)
Lokalizacja: Warszawa

24 lip 2016, 21:39

czester_ pisze:A jest pewność że komputer ze szrotu sprawny?

To pierwsza rzecz.

Nowy komp komunikuje się po obd, czy tak samo jak stary nie? Co to znaczy, że stary się 'zjarał', ktoś go oglądał i stwierdził że faktycznie jest uszkodzony?
Awatar użytkownika
nick.es
Moderator podróży
Moderator podróży
Posty: 7684
Rejestracja: 11 mar 2014, 10:13
Model: NB FL
Lokalizacja: Costa Blanca

24 lip 2016, 21:48

Elektryk oglądał komputer i powiedział, że jest uszkodzony tak, że naprawa jest niemożliwa / nieopłacalna. Immobilizer działał prawidłowo.

Nowy ECU odkupiłem od Jurka (Jerzj), który turbił samochód i wrzucił do siebie EMU. Jego ECU był sprawny, działa prawidłowo i nie został wyjęty z auta z powodu jakiejkolwiek awarii.

Ten zepsuty ECU w ogóle nie podawał napięcia na czujnik przepustnicy. Ten nowy podaje prawidłowe, ale po kilku sekundach je odcina. ODB też nie zdąży się skomunikować w ciągu tych kilku sekund.
Awatar użytkownika
Alex
Donator
Donator
Posty: 4621
Rejestracja: 29 cze 2013, 20:25
Model: NC
Wersja: Niseko
Lokalizacja: łódź
Kontakt:

25 lip 2016, 7:49

tak nie do konca mi to wszystko do siebie pasuje. Masz jakies fotki tego co sie zjaralo w kompie? Jesli tylko stabilizator napiecia + ew. pare elementow dookola to powinno dac sie zrobic.

+5V jest podawane nie tylko na TPS ale takze na inne czujniki (np. przeplywka, czujniki temperatury, moze cos jeszcze ale nie mam schematu), moze jest jakies przywarcie w wiazce ew. ktorys czujnik uszkodzony i wyjscie +5V przeciaza? Odepnijcie wtyczki wszystkich elementow elektronicznych przy silniku i mierzcie te +5V czy jest we wszystkich miejscach. Potem jesli juz bedzie na stale podpinajcie czujniki po jednym i pomiar.

Druga rzecz to w wielu ECU jest "tryb startowy" po pojawianiu sie +12V po stacyjcie gdzie odpalana jest pompa paliwa etc, a potem po jakims czasie bezczynnosci tzn. braku impulsow z czujnika walu/walkow rozrzadu ECU przechodzi w tryb standby. Moze warto sprawdzic czy wszystkie +12 dochodza i sa wszystkie masy na ECU. W nb albo nbfl pompa odpalana jest zdaje sie juz w momencie wlozenia kluczyka ale zasada "standby" moze byc podobna.
pozdrawiam
Alex :-)
były: czarna NC 2.5 RomDrop , czerwona NAfL 1.6/90+
jest: Niseko 2.5/RomDrop 8-) 182HP/242Nm 8-)
A forum post should be like a skirt. Long enough to cover the subject material, but short enough to keep things interesting
Awatar użytkownika
Fifkers
Donator
Donator
Posty: 4682
Rejestracja: 10 cze 2009, 11:06
Model: NA
Lokalizacja: Białystok

25 lip 2016, 8:23

nickesh v2.0 pisze:Elektryk oglądał komputer i powiedział, że jest uszkodzony tak, że naprawa jest niemożliwa / nieopłacalna. Immobilizer działał prawidłowo.

Nowy ECU odkupiłem od Jurka (Jerzj), który turbił samochód i wrzucił do siebie EMU.

Można do NBFL włożyć ecu z NB? Przecież 1,8 się różnią.
Były: NB, NBFL, NC 2,0, NC 2,0 automat, NC swap 2,5 6b, ND 2,0.
Jest NA 1990r, ND 2,0.
Awatar użytkownika
jerzj
Posty: 687
Rejestracja: 18 kwie 2011, 8:50
Model: NB
Wersja: Turbo
Lokalizacja: Warszawa

25 lip 2016, 8:36

Fifkers pisze:
nickesh v2.0 pisze:Elektryk oglądał komputer i powiedział, że jest uszkodzony tak, że naprawa jest niemożliwa / nieopłacalna. Immobilizer działał prawidłowo.

Nowy ECU odkupiłem od Jurka (Jerzj), który turbił samochód i wrzucił do siebie EMU.

Można do NBFL włożyć ecu z NB? Przecież 1,8 się różnią.

Komputer jest po swapie na silnik z NBfl. Był sprawny, jeździłem na nim do momentu zamiany na EMU bez żadnych problemów :git:
Skoro ECU odcina napięcie po określonym czasie, może ma to związek z immo? Czy umieściliście kluczyk blisko modułu ummo przez cewkę?
rrutek
Donator
Donator
Posty: 1200
Rejestracja: 22 lip 2013, 21:20
Model: NA
Wersja: 1.6 '92
Lokalizacja: Warszawa

25 lip 2016, 8:42

nickesh, wcześniej rozrusznik nie kręcił po zmianie ECU (tj. stało się to w tym samym czasie). Co było przyczyną? To także może być istotne.
była: Mała aka MX-5 NB Twilight Blue '99 1.6 110KM
była: Babcia aka 323 BF Canal Blue Metallic '88 1.6 88KM
jest: Zygzak aka MX-5 NA Classic Red '92 1.6 115KM
Awatar użytkownika
nick.es
Moderator podróży
Moderator podróży
Posty: 7684
Rejestracja: 11 mar 2014, 10:13
Model: NB FL
Lokalizacja: Costa Blanca

25 lip 2016, 8:47

jerzj pisze:Skoro ECU odcina napięcie po określonym czasie, może ma to związek z immo? Czy umieściliście kluczyk blisko modułu ummo przez cewkę?
rrutek pisze:nickesh, wcześniej rozrusznik nie kręcił po zmianie ECU (tj. stało się to w tym samym czasie). Co było przyczyną? To także może być istotne.
Immo czytało mój stary kluczyk. Chyba nie miałeś racji, mówiąc, że brak odczytu kluczyka nie ma wpływu działanie rozrusznika.

Trzeba było zdjąć tę okrągłą cewkę (wzmacniacz sygnału) ze stacyjki i przełożyć przez nią nowy kluczyk, żeby immo przeczytało jego kod, a nie kod starego kluczyka.

Alex, dzięki za podpowiedzi - wnoszą sporo możliwości. Dam znać, jak uda się to sprawdzić.
Awatar użytkownika
grzes
Posty: 3651
Rejestracja: 31 sty 2010, 10:00
Model: NA
Wersja: 93' LE
Lokalizacja: Ruda Śl.
Kontakt:

25 lip 2016, 9:29

Nie czytam wątku, tylko pierwszy post.
Nie ma rzeczy nie możliwych, wydaje mi się że w ciemno strzelać to nie ma co po prostu.

Ja bym to zrobił tak:
wział schemat i przestrzelił po kolei wszystkie wejścia/wyjścia ecu i imo czy wszystko dociera tam gdzie powinno i skąd. Jeżeli wszystko się zgadza to potem podał napięcie i sprawdził czy wszędzie plus po stacyjne dociera. A na koniec poszukał oscyloskopem czy kręcenie motorem wszędzie dociera tam gdzie powinno i odpowiada (niestety miaty to tylko miaty i trzeba to zrobić manualnie).. w NC byłoby jż dużo łatwiej z IDSem.

Rzecz banalna ale:
Jeżeli zakładamy że wszystko jest sprawne, imo pracuje, zwalnia pracę dla kompa sygnałem, to:

czy sprawdziałeś pinout jego komputera do Twojego? może jego komputer jest owszem sprawny, ale z jakiś przyczyn modelowych pinout wtyczek jest różny, więc sygnały może są generowane, ale nie tam gdzie powinny... i tak dalej.. drobne rożnice w wiązkach występują w mx5, szczególnie w kombinacjach eu/jp/canada. Porównywałeś moduły imo i ich pinouty? Ten sam temat. Cudów nie ma, żeby silnik zaczął kręcić muszą zostać spełnione banalne warunki, żeby odpalił, kolejne banalne warunki, tylko schemat w rąsie i po kolei trzeba dzwonić.
NA BRG 95'/ NA 93’/ 95' 1.8T/ Rx8 HP/ NC 1.8+/ Rx8 HP/NB Mazdaspeed 300+/ Rx8 40th /ND SkyFreedom / Rx8 R3/ ND Sky RF AT+
90’ Cosmo 20B/ 93' NA/ 80' RX7 FB/ 77'RX4/ 19' 6 GJ/ 22' i20N/ 22' i30N
https://www.facebook.com/machinedperformance
majkel
Administrator
Administrator
Posty: 6890
Rejestracja: 26 mar 2007, 17:30
Model: Inny
Lokalizacja: Warszawa

25 lip 2016, 22:38

grzes pisze:czy sprawdziałeś pinout jego komputera do Twojego? może jego komputer jest owszem sprawny, ale z jakiś przyczyn modelowych pinout wtyczek jest różny,

Jego "nowy" PCM jest zgodny z samochodem, przymajmniej na poziomie sygnałów niezbędnych do podniesienia silnika.
Kłopot polega na tym, że Kropka zalega z trybie nieruchomości jakieś 450 km od mazowsza a diagnostyka samego PCMa była robiona przez elektroników zewnętrznych. Nie wiadomo na chwilę obecną ani jak było to weryfikowane ani w jakim stanie jest stary i nowy PCM po instalacji w emiksie (zakładając że przyczyna awarii leży w instalacji samochodu i to ona uziemia PCM czasowo lub trwale).
Alex pisze:ECU przechodzi w tryb standby

nie ma czegoś takiego w żadnym mx-5 do NC włącznie.
Alex pisze:Moze warto sprawdzic czy wszystkie +12 dochodza i sa wszystkie masy na ECU.

Problem zaczyna się dużo wcześniej. Aby skomunikować się z logiką PCM w NBfl za pomocą OBD wystarczy doprowadzenie jednej masy i jednego zasilania. A na razie nawet z tym jest problem. Nie wiadomo też w jakim stanie jest logika PCMa po załączeniu zasilania. Teoria o przeciążeniu szyny 5V jest niezła, dziś też o tym z nickeshem gadaliśmy. Potrzeba tylko to jakoś zweryfikować na miejscu :D

Po
eM
chwilowo bezmiatowy :)
była: BlackBird (Ptaszyna) NBfl'03 1.8 Memories --> http://www.mx5klubpolska.pl/forum/viewtopic.php?t=1149
był: Ptaszor NA'96 1.8 (BP-Z3)--> http://www.mx5klubpolska.pl/forum/viewtopic.php?t=4852
jest: "Saabina" Saab96 V4 '76 --> http://www.mx5klubpolska.pl/forum/viewtopic.php?t=9196
jest: Hieronim.......
Awatar użytkownika
turbo pchała
Posty: 4336
Rejestracja: 02 mar 2014, 17:04
Model: NB FL
Wersja: Silver Blues
Lokalizacja: Warszawa

26 lip 2016, 6:16

Słuchajcie, a może tam dalej jest jakieś zwarcie albo coś jest nie tak z instalacją zasilającą eku?
Co tam się dokładnie spaliło, można by wywnioskować z czym może być problem. Jeśli na zasilaniu w dalszym ciągu są zakłócenia lub mamy gdzieś zwarcie, przepięcia na odbiorach to coś takiego może się chyba dziać.

Może spalony ECU to skutek a nie przyczyna?
"Jeśli po zaparkowaniu nie patrzysz na niego, zanim odejdziesz, to znaczy, że kupiłeś sobie zły samochód."

Moja -> http://www.mx5klubpolska.pl/forum/viewtopic.php?f=22&t=13537&start=60
Obrazek
majkel
Administrator
Administrator
Posty: 6890
Rejestracja: 26 mar 2007, 17:30
Model: Inny
Lokalizacja: Warszawa

26 lip 2016, 7:48

czester_ pisze:Może spalony ECU to skutek a nie przyczyna?

Tak dokładnie, taka jest hipoteza po ostatnim weekendzie. Problem jest gdzieś w samochodzie i istnieje nadal. Teraz tylko wystarczy go znaleźć i usunąć :D No i nastepna kwestia, w jakim stanie jest tak naprawdę oryginalny PCM i czy włożenie nowego PCMa do Kropki go uszkodziło czy też żyje nadal.

a, btw:
nickesh v2.0 pisze:Immo czytało mój stary kluczyk. Chyba nie miałeś racji, mówiąc, że brak odczytu kluczyka nie ma wpływu działanie rozrusznika.

kluczyk immo musi przechodzić przez środek krążka cewki aby go dobrze czytało. immo nie blokuje rozrusznika w NB i pierwszych rocznikach NBfl, w późniejszych już tak (tzn sam moduł immo miał zawsze tą funkcjonalnosć ale wiązka samochodu została do tego przygotowana dość późno).

Po
eM
chwilowo bezmiatowy :)
była: BlackBird (Ptaszyna) NBfl'03 1.8 Memories --> http://www.mx5klubpolska.pl/forum/viewtopic.php?t=1149
był: Ptaszor NA'96 1.8 (BP-Z3)--> http://www.mx5klubpolska.pl/forum/viewtopic.php?t=4852
jest: "Saabina" Saab96 V4 '76 --> http://www.mx5klubpolska.pl/forum/viewtopic.php?t=9196
jest: Hieronim.......
majkel
Administrator
Administrator
Posty: 6890
Rejestracja: 26 mar 2007, 17:30
Model: Inny
Lokalizacja: Warszawa

09 sie 2016, 18:48

UP ! Epopei ciąg dalszy.

Kropka-Christine powróciła do domu :kciuk: Niestety na lawecie :kciukdol:

Co wiemy na razie ?
- "nowy" PCM od Jerzja jest żywy, wczoraj jeździł na symulatorze silnika i wszystko wskazuje na to, ze nic mu nie jest. Oryginalny z Christine jest w drodze, jak tylko dotrze przejdzie taką samą "ścieżkę zdrowia".
- w instalacji silnikowej Christine jest jakiś kompletny miszmasz prądowo-napięciowy, diagnoza trwa :bang:

Po
eM
chwilowo bezmiatowy :)
była: BlackBird (Ptaszyna) NBfl'03 1.8 Memories --> http://www.mx5klubpolska.pl/forum/viewtopic.php?t=1149
był: Ptaszor NA'96 1.8 (BP-Z3)--> http://www.mx5klubpolska.pl/forum/viewtopic.php?t=4852
jest: "Saabina" Saab96 V4 '76 --> http://www.mx5klubpolska.pl/forum/viewtopic.php?t=9196
jest: Hieronim.......
Awatar użytkownika
nick.es
Moderator podróży
Moderator podróży
Posty: 7684
Rejestracja: 11 mar 2014, 10:13
Model: NB FL
Lokalizacja: Costa Blanca

09 sie 2016, 20:26

Masakra...

Obrazek

Czekamy na rozwój wydarzeń...
Awatar użytkownika
nick.es
Moderator podróży
Moderator podróży
Posty: 7684
Rejestracja: 11 mar 2014, 10:13
Model: NB FL
Lokalizacja: Costa Blanca

10 sie 2016, 16:26

majkel pisze:Wstała, suka :)

:jupi:
:jupi:
:jupi:
:jupi:
:jupi:
czester_ pisze:A jest pewność że komputer ze szrotu sprawny?
Teraz już tak. Na dniach okaże się, czy oryginalny też.
Awatar użytkownika
jerzj
Posty: 687
Rejestracja: 18 kwie 2011, 8:50
Model: NB
Wersja: Turbo
Lokalizacja: Warszawa

10 sie 2016, 20:12

Super :-) a co się właściwie stało?
majkel
Administrator
Administrator
Posty: 6890
Rejestracja: 26 mar 2007, 17:30
Model: Inny
Lokalizacja: Warszawa

10 sie 2016, 21:31

Ostateczne wnioski dopiero jak dojedzie oryginalny sterownik i bedzie go mozna zbadac

Wysłane z mojego LG-E430 przy użyciu Tapatalka
chwilowo bezmiatowy :)
była: BlackBird (Ptaszyna) NBfl'03 1.8 Memories --> http://www.mx5klubpolska.pl/forum/viewtopic.php?t=1149
był: Ptaszor NA'96 1.8 (BP-Z3)--> http://www.mx5klubpolska.pl/forum/viewtopic.php?t=4852
jest: "Saabina" Saab96 V4 '76 --> http://www.mx5klubpolska.pl/forum/viewtopic.php?t=9196
jest: Hieronim.......
Awatar użytkownika
nick.es
Moderator podróży
Moderator podróży
Posty: 7684
Rejestracja: 11 mar 2014, 10:13
Model: NB FL
Lokalizacja: Costa Blanca

06 mar 2018, 19:58

Mam bardzo dobre wieści dla wszystkich, którzy swapowali komputer (osobno, bądź z całym silnikiem). Po roku obdzwaniania ASO i różnych innych zakładów w całej Polsce, udało mi się sparować oryginalne kluczyki z "nowym" immobilizerem. Przy czym parowanie immo z komputerem pozostało bez zmian. W efekcie mam zestaw właściwie identyczny z fabrycznym, działający immobilizer i wyrzuciłem ten cholerny dodatkowy kluczyk, podklejony pod kierownicą.

Nie ma już druciarstwa, które zwykłym ludziom kojarzy się z kradzionymi samochodami. Wszystko jest cacy, a cała ta operacja kosztowała mnie 200 PLN.

W dodatku, kluczyk z nowego zestawu (komp+immo+kluczyk) został dokodowany do mojego oryginalnego immobilizera. Mam więc trzy kluczyki, które działają z nowym i jeden, który działa ze starym kompem. Żyć nie umierać! :D

Zakład, który mi to ogarnął miałem cały czas pod nosem. Pełne info jest na: http://www.dorabianiekluczy.com.pl/
ODPOWIEDZ