Czaterja działu technicznego

pytania różne...

Ogólny dział techniczny związany z tematami eksploatacyjnymi, mechanicznymi i elektroniką wszystkich generacji Mazd MX-5.

Moderatorzy: pirul, Moderatorzy

Awatar użytkownika
tmx89
Posty: 3044
Rejestracja: 27 cze 2009, 20:49
Model: NA
Lokalizacja: Katowice

27 cze 2011, 14:56

Popatrzylem na to zdjecie i sie zastanawiam czy da sie tez tak zrobic ?? Silnik na bank jest 1.6 a przeplywka z 1.8 ?? Jak to dziala ??

http://i1200.photobucket.com/albums/bb332/ceredwilliams/DSC00020-1.jpg
Obrazek
Obrazek
majkel
Administrator
Administrator
Posty: 6890
Rejestracja: 26 mar 2007, 17:30
Model: Inny
Lokalizacja: Warszawa

27 cze 2011, 15:07

tmx89 pisze:Silnik na bank jest 1.6

Ten silnik ze zdjęcia to 1.8

Po
eM
chwilowo bezmiatowy :)
była: BlackBird (Ptaszyna) NBfl'03 1.8 Memories --> http://www.mx5klubpolska.pl/forum/viewtopic.php?t=1149
był: Ptaszor NA'96 1.8 (BP-Z3)--> http://www.mx5klubpolska.pl/forum/viewtopic.php?t=4852
jest: "Saabina" Saab96 V4 '76 --> http://www.mx5klubpolska.pl/forum/viewtopic.php?t=9196
jest: Hieronim.......
Awatar użytkownika
tmx89
Posty: 3044
Rejestracja: 27 cze 2009, 20:49
Model: NA
Lokalizacja: Katowice

27 cze 2011, 15:29

jak to skoro dekiel ma napisy w dol czyli musi byc 1.6 gdyby byly wytloczone to wtedy by bylo 1.8
Obrazek
Obrazek
majkel
Administrator
Administrator
Posty: 6890
Rejestracja: 26 mar 2007, 17:30
Model: Inny
Lokalizacja: Warszawa

27 cze 2011, 15:34

jak to skoro dekiel ma napisy w dol czyli musi byc 1.6 gdyby byly wytloczone to wtedy by bylo 1.8

Szczerze mówiąc nie wiem skąd pomysł rozpoznawania silnika po napisach na deklu ale co kto tam sobie lubi :razz:
Ja na tym zdjęciu widzę po pierwsze czujnik CAS na wałku wydechowym, a po drugie kolektor dolotowy z osprzętem od 1.8. To jest 1.8 niestety :mrgreen:

Po
eM
chwilowo bezmiatowy :)
była: BlackBird (Ptaszyna) NBfl'03 1.8 Memories --> http://www.mx5klubpolska.pl/forum/viewtopic.php?t=1149
był: Ptaszor NA'96 1.8 (BP-Z3)--> http://www.mx5klubpolska.pl/forum/viewtopic.php?t=4852
jest: "Saabina" Saab96 V4 '76 --> http://www.mx5klubpolska.pl/forum/viewtopic.php?t=9196
jest: Hieronim.......
Awatar użytkownika
tmx89
Posty: 3044
Rejestracja: 27 cze 2009, 20:49
Model: NA
Lokalizacja: Katowice

27 cze 2011, 16:36

no dobra masz racje :wink:
Obrazek
Obrazek
sunday_driver
Posty: 232
Rejestracja: 16 sty 2010, 15:03
Model: Inny
Lokalizacja: Wa

28 cze 2011, 21:10

Czy wie ktoś czym się dokładnie różnią reflektory przednie nbfl vs mazdaspeed ?
Awatar użytkownika
SponeR
Posty: 1097
Rejestracja: 28 mar 2010, 18:10
Model: NA
Wersja: ultra old
Lokalizacja: Góra Św.Anny/Warszawa

28 cze 2011, 22:52

w NA pasek napędzający wspomaganie i pompe klimy (ta na dole)
niby jest naciągnięty i wygląda na nowy ale po rozgrzaniu pompa od klimy chodzi ale ta część bardziej od chłodnicy za kołem paska sie zaczyna obracać i piszczeć :/
powinno tak być ? może jest niedokręcona
nie mam workshop manuali na akurat a jutro jade do pracy i mnie to martwi :(
NA 1990 1.6
MIATA nim jak szatan
Obrazek
Awatar użytkownika
himber
Donator
Donator
Posty: 2223
Rejestracja: 07 cze 2011, 20:26
Model: NB FL
Lokalizacja: LBN
Kontakt:

30 cze 2011, 8:50

Proszę o pomoc. Jakie oznaczenia mają klocki FERRODO PREMIER na przednie i tylne tarcze do NBFL 2002 1.6l?
sebna
Posty: 2726
Rejestracja: 15 mar 2010, 19:01
Model: NB FL
Wersja: Sportive
Lokalizacja: Dublin

30 cze 2011, 10:24

Po co chcesz przepłacać za markę Ferodo i ogólnie zwykłe klocki?

Kup coś ciekawszego albo nie ma sensu przepłacać za Ferodo i standardowe klocki.

Pozdro
MX-5 Love | Wisdom comes with Age. Sometimes, Age comes Alone....
Awatar użytkownika
himber
Donator
Donator
Posty: 2223
Rejestracja: 07 cze 2011, 20:26
Model: NB FL
Lokalizacja: LBN
Kontakt:

30 cze 2011, 10:58

sebna pisze:Po co chcesz przepłacać za markę Ferodo i ogólnie zwykłe klocki?

Kup coś ciekawszego albo nie ma sensu przepłacać za Ferodo i standardowe klocki.

Pozdro


Coś ciekawszego.... co na ten przykład?
sebna
Posty: 2726
Rejestracja: 15 mar 2010, 19:01
Model: NB FL
Wersja: Sportive
Lokalizacja: Dublin

30 cze 2011, 11:19

Jak chcesz puścić trochę kasy to najlepsze klocki kupisz od Ferodo np seria DS Performance na ulice nadaje się seria 2500 ale to pod warunkiem, że lubisz szybko jeździć i ostro hamować bo inaczej to też nie ma sensu, bo zapłacisz małą fortunę za klocek o niskiej żywotności i w dodatku skracający życie Twoich tarcz.

Te powyżej to górna półka cenowo i jakościowo.

Ogólnie nie ważne co kupisz ale nie kupuj metalowych klocków - na mokrym mogą Ci zrobić niespodziewankę bo nie hamują dopóki tarcze / klocki są mokre / zimne.

Dużo lepsze niż standardowe klocki za nie wiele większe pieniądze to (w kolejności od najsłabszych do najlepszych według opinii internetowych) - EBC Green -> Hawk HPS -> Stop Tech Street Performance (jak wolisz bardziej progresywne hamowanie) = Axxis Ultimate (mniej progresywne niż stoptechy zależy co kto lubi)

Axxisy i Stoptechy to tylko z za wielkiej wody ale za to za grosze (ja kupiłem dwa zestawy StopTechów na cztery koła, czyli na kompletne dwie zmiany do BBK OE mazdy czyli największe klocki za 600zl czyli 300 za komplet na 4 kola).

W USA dobrą opinie mają jeszcze P45 Potriefields (odpowiednik naszych Ferodo ale gorsze za podobne pieniądze).

Z europejskich marek dobry jest angielski Mintex podobno ale nie wiem o nich za wiele.

Najważniejsze - jak jesteś w stanie zablokować w aktualnym setupie koła, albo doprowadzić do włączenia się ABS to nie potrzebujesz lepszych klocków tylko lepsze opony (jeżeli chodzi o siłę hamowania). Blokując koła możesz nadal potrzebować lepszych klocków jeżeli podejrzewasz, że obecne możesz przegrzać przy ostrzejszej jeździe.

Klocki, które wymieniłem poza Ferodo 2500 to klocki czysto uliczne z aspiracjami na krótki wypad na tor / pojeżdzawkę.

Klocki torowe to inna historia (np EBC Red / Yellow, wyższe modele Ferodo, Hawk HP+ itp itd)

Opinie mogą się różnić :) - więcej znajdziesz w wątku o hamulcach.

Jeszcze jedno, wszystkie wymienione prze zemnie klocki mają skróconą żywotność w porównaniu do standardowych, zazwyczaj więcej brudzą (HPSy nawet bardzo!), niektóre potrafią piszczeć i z całą pewnością szybciej zżerają Twoje tarcze ale hamują też dużo lepiej :mrgreen: więc coś za coś.

Pozdro
MX-5 Love | Wisdom comes with Age. Sometimes, Age comes Alone....
Awatar użytkownika
Kim Son San
Posty: 2018
Rejestracja: 13 lut 2009, 10:01
Model: ND
Wersja: 200+
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

30 cze 2011, 11:36

sebna pisze: jak jesteś w stanie zablokować w aktualnym setupie koła, albo doprowadzić do włączenia się ABS to nie potrzebujesz lepszych klocków tylko lepsze opony


Nie do końca rozumiem to zdanie. Zasadniczo przecież każdym klockiem zablokujesz koło. Sztuka polega na tym, żeby klocek hamował skutecznie przed blokadą i za to płacimy ciężkie pieniądze, prawda?
Nie jeździłem nigdy na niczym, czym nie dałoby się koła zablokować/wymusić ABSu. Musiałoby być chyba ze sklejki :wink:
ex-NA 1992 1.6 turbo Winning Blue
ex-NA 1994 1.6 turbo Brilliant Black
ND 2015 2.0
sebna
Posty: 2726
Rejestracja: 15 mar 2010, 19:01
Model: NB FL
Wersja: Sportive
Lokalizacja: Dublin

30 cze 2011, 11:53

No co Ty, dobre gumy + kiepskie klocki i możesz hamować do usrane... śmierci a kół nie zablokujesz. Na moim aktualnym setupie tak mam, za kilka dni wrzucam nowe tarcze + klocki.

Tarcze bo się pokrzywiły, a klocki żeby zmaksymalizować opony.
MX-5 Love | Wisdom comes with Age. Sometimes, Age comes Alone....
Awatar użytkownika
Kim Son San
Posty: 2018
Rejestracja: 13 lut 2009, 10:01
Model: ND
Wersja: 200+
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

30 cze 2011, 12:16

W poprzednim aucie (Laguna I kombi :mrgreen: ) na gumach barum bravuris, z nietkniętym przez 3 lata klockiem (a i pewnie poprzedni właściciel nie wymieniał) ABS walił jak głupi, a jak szlag go trafił, to koła blokowały się momentalnie. Nie wierzę, że miałem tam dobry setup klocki+opony. Wręcz przeciwnie.

Blokowałem koła nawet przed swapem, 230mm tarczkami i jakimś no name klockiem (pewnie oem), który miał milion lat i kilka milimetrów. I te hamulce nijak nie były skuteczne. Sorry, jakoś nie kupuję tezy blokujące=wystarczające.

Reszta jest jak najbardziej zgodna z obiegową opinią o hierarchii klocków :cool:
ex-NA 1992 1.6 turbo Winning Blue
ex-NA 1994 1.6 turbo Brilliant Black
ND 2015 2.0
AGENt
Posty: 2019
Rejestracja: 10 lis 2006, 18:52
Model: NA
Wersja: oryginalna
Lokalizacja: Bayern

30 cze 2011, 12:22

ale odnośnie hamowania i blokowania kół ogromne znaczenie mają jeszcze amortyzatory :idea:
sebna
Posty: 2726
Rejestracja: 15 mar 2010, 19:01
Model: NB FL
Wersja: Sportive
Lokalizacja: Dublin

30 cze 2011, 13:07

Kitson pisze:blokujące=wystarczające.


Nic nie zrozumiałeś albo ja się nie jasno wyraziłem :mrgreen:

Jak się blokują koła (szczególnie łatwo tak jak w Twoim opisie) to znaczy, że nie potrzebujesz nowych klocków tylko nowych opon (to opony hamują auto nie klocki albo tarcze). .... zastanów się - po co Ci dwa razy większa siła tarcia na tarczy (nowe lepsze klocki) skoro Twoja aktualna guma nie radzi sobie z przeniesieniem dwa razy mniejszej siły, która masz aktualnie w stosunku do planowego upgaredu i koła się blokują bo nie są w stanie osiągnąć wymaganych od niej przyczepności i po prostu wpadają w poślizg?

Oczywiście 99% setupów da się zablokować jadąc 20 - 40 km/h i waląc po hamulcach z całej siły ale to nie jest prawidłowe użycie hamulców nawet w sytuacjach awaryjnych.

Chodzi o to, żeby jadąc dajmy na to 120 na godzinę koła nie blokowały się przy mocniejszym hamowaniu (co łatwo się osiąga mając kiepskie / średnie gumy i bardzo dobre hamulce). Im szybciej jedziemy tym mocniej można hamować i układ Ci powinien to umożliwić. Słabe gumy i mocne hamulce spowodują tylko, że nie będziesz w stanie tego osiągnąć a przynajmniej nie bez gimnastyki i dyscypliny, której nie życzę Ci uczyć się w sytuacji awaryjnej.

Pozdro

EDIT: Tak jak pisze AGENT amortyzatory grają olbrzymią rolę w hamowaniu.
MX-5 Love | Wisdom comes with Age. Sometimes, Age comes Alone....
Awatar użytkownika
Kim Son San
Posty: 2018
Rejestracja: 13 lut 2009, 10:01
Model: ND
Wersja: 200+
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

30 cze 2011, 15:28

sebna pisze:Im szybciej jedziemy tym mocniej można hamować i układ Ci powinien to umożliwić.


Bingo, o to chodziło. Nie dogadaliśmy się.
Gumy mam dobre, nie musisz mnie do ich znaczenia przekonywać :smile:
ex-NA 1992 1.6 turbo Winning Blue
ex-NA 1994 1.6 turbo Brilliant Black
ND 2015 2.0
Awatar użytkownika
jerzj
Posty: 687
Rejestracja: 18 kwie 2011, 8:50
Model: NB
Wersja: Turbo
Lokalizacja: Warszawa

30 cze 2011, 17:09

Zapiekł/zablokował mi się klocek na tylnym prawym kole.

Najprościej - kupić nowy komplet, ale zastanawiam się, czy jest jakaś systemowa przyczyna, niewynikająca z stylu jazdy i jakości hamulców, która może powodować blokowanie się klocka?

Stary płyn? Zaciski?
sebna
Posty: 2726
Rejestracja: 15 mar 2010, 19:01
Model: NB FL
Wersja: Sportive
Lokalizacja: Dublin

30 cze 2011, 18:00

Zaciski czyli w szczególności slider pin jakkolwiek by się to nie nazywało po polsku.

Prawdopodobnie smar szlag trafił na nim i gotowe.

Ale ekspertem nie jestem, na pewno ktoś Ci lepiej doradzi.
MX-5 Love | Wisdom comes with Age. Sometimes, Age comes Alone....
Awatar użytkownika
Arturo_tiburon
Posty: 1067
Rejestracja: 06 cze 2011, 16:01
Model: ND
Wersja: Daga spec
Lokalizacja: waw

30 cze 2011, 18:26

SponeR pisze:w NA pasek napędzający wspomaganie i pompe klimy (ta na dole)
niby jest naciągnięty i wygląda na nowy ale po rozgrzaniu pompa od klimy chodzi ale ta część bardziej od chłodnicy za kołem paska sie zaczyna obracać i piszczeć :/
powinno tak być ? może jest niedokręcona
nie mam workshop manuali na akurat a jutro jade do pracy i mnie to martwi :(
NA 1990 1.6


nie wiem czy dobrze Cię rozumiem ale jeśli piszesz o sprzęgle klimy to mogło się zapiec - napraw to a na razie lepiej jeździć na włączonej klimie jeśli sprzęgło nie odpuszcza czyli cały czas sprężaka klimy pompuje. Jak wtedy nie masz włączonej klimy to nie odbiera chłodu układ i robi ci się za duże ciśnienie a to nie zdrowe....

Sprawdzasz to w prosty sposób - jak klime masz on to kreci się całe kółko (w uproszczeniu) a jak off to środek stoi
Czasem pomaga odrdzewiacz..

[ Dodano: 30-06-2011, 19:29 ]
Czy mi się zdaje , czy w NA windshot jest znacznie wyższy niż w NB???

Obrazek

w stosunku do końca siedzeń - zagłóków oczywiście bo nic innego nie mogę tu porównać, albo w stosunku do wysokości krawędzi szyby czołowej
Spidi
Posty: 662
Rejestracja: 11 cze 2011, 14:18
Lokalizacja: Białystok

30 cze 2011, 18:38

sebna pisze:Zaciski czyli w szczególności slider pin jakkolwiek by się to nie nazywało po polsku.

Prawdopodobnie smar szlag trafił na nim i gotowe.


Może również blokować się tłoczek w zacisku - bez zajrzenia można tylko gdybać...
Tak czy siak jeśli się blokuje to zwykle można zacisk reanimować(czyszczenie i konserwacja powinny pomóc).
SPIDI
Dizajer
Posty: 1101
Rejestracja: 16 kwie 2007, 9:04
Lokalizacja: Poznań / Kujawy
Kontakt:

30 cze 2011, 21:10

sebna pisze:Zaciski czyli w szczególności slider pin jakkolwiek by się to nie nazywało po polsku. Prawdopodobnie smar szlag trafił na nim i gotowe.

Najprawdopodobniej, sam tak raz miałem
Podobno częsta przypadłość w miatach. Wystarczy wciągnąć, przeczyścić i nałożyć nowy smar.
Awatar użytkownika
SponeR
Posty: 1097
Rejestracja: 28 mar 2010, 18:10
Model: NA
Wersja: ultra old
Lokalizacja: Góra Św.Anny/Warszawa

30 cze 2011, 21:11

arturo_tiburon pisze:nie wiem czy dobrze Cię rozumiem ale jeśli piszesz o sprzęgle klimy to mogło się zapiec - napraw to a na razie lepiej jeździć na włączonej klimie jeśli sprzęgło nie odpuszcza czyli cały czas sprężaka klimy pompuje. Jak wtedy nie masz włączonej klimy to nie odbiera chłodu układ i robi ci się za duże ciśnienie a to nie zdrowe....

Sprawdzasz to w prosty sposób - jak klime masz on to kreci się całe kółko (w uproszczeniu) a jak off to środek stoi
Czasem pomaga odrdzewiacz..


chodzi o to że normalnie sprzęgło stoi a jak włącze klime to robi pół obrotu nas ekunde ale już wyjasniłem tą kwestię :D nie ma gazu i moze sie tak dziać.

1.a czy to normalne że dupka auta na dziurach przeskakuje do wewnętrznej ??
tzn. jak biore dziure z prawej to tylne koło jak wpada w nia to robi taki mały skok do wewnętrznej auta
i tak samo z lewej

2. w NA nie ma lampki rezerwy ??
Awatar użytkownika
Kim Son San
Posty: 2018
Rejestracja: 13 lut 2009, 10:01
Model: ND
Wersja: 200+
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

01 lip 2011, 18:04

SponeR pisze:2. w NA nie ma lampki rezerwy ??


nie ma :twisted:
ex-NA 1992 1.6 turbo Winning Blue
ex-NA 1994 1.6 turbo Brilliant Black
ND 2015 2.0
rafik14
Posty: 1414
Rejestracja: 20 kwie 2009, 19:59
Lokalizacja: Poznań

01 lip 2011, 18:44

SponeR pisze:jak biore dziure z prawej

to na ......po dziurach jeździsz? :wink: bierz dziurę z lewej albo centralnie na 100% pomoże
Awatar użytkownika
SponeR
Posty: 1097
Rejestracja: 28 mar 2010, 18:10
Model: NA
Wersja: ultra old
Lokalizacja: Góra Św.Anny/Warszawa

01 lip 2011, 21:18

niektórych dziur nie sposób ominąć u mnie xD ale odp. na pytanie nie dostałem :P
już sprawdzałem zawias i wszystko poza brakiem osłon amorów jest ok :(
Awatar użytkownika
tmx89
Posty: 3044
Rejestracja: 27 cze 2009, 20:49
Model: NA
Lokalizacja: Katowice

03 lip 2011, 21:23

czy od latania bokami moga sie zuzywac lozyska w kolach ??
Obrazek
Obrazek
majkel
Administrator
Administrator
Posty: 6890
Rejestracja: 26 mar 2007, 17:30
Model: Inny
Lokalizacja: Warszawa

03 lip 2011, 23:00

SponeR pisze:już sprawdzałem zawias i wszystko poza brakiem osłon amorów jest ok :(

Może masz geometrię kompletnie z sufitu ustawioną ?
czy od latania bokami moga sie zuzywac lozyska w kolach ??

jak się zaliczy strzał w trakcie w jakiś krawężnik albo dziurę bokiem. Niekoniecznie mocny, wygląda że nic się nie stało a po kilku tysiącach łożysko pada. Sprawdziłem eksperymentalnie :mrgreen:

Po
eM
chwilowo bezmiatowy :)
była: BlackBird (Ptaszyna) NBfl'03 1.8 Memories --> http://www.mx5klubpolska.pl/forum/viewtopic.php?t=1149
był: Ptaszor NA'96 1.8 (BP-Z3)--> http://www.mx5klubpolska.pl/forum/viewtopic.php?t=4852
jest: "Saabina" Saab96 V4 '76 --> http://www.mx5klubpolska.pl/forum/viewtopic.php?t=9196
jest: Hieronim.......
Awatar użytkownika
tmx89
Posty: 3044
Rejestracja: 27 cze 2009, 20:49
Model: NA
Lokalizacja: Katowice

04 lip 2011, 7:07

majkel_c pisze:dziurę bokiem. Niekoniecznie mocny, wygląda że nic się nie stało a po kilku tysiącach łożysko pada. Sprawdziłem eksperymentalnie


u mnie to raczej dziury i nierowne drogi ... chodz moze faktycznie sie zuzylo :P
Obrazek
Obrazek
Spidi
Posty: 662
Rejestracja: 11 cze 2011, 14:18
Lokalizacja: Białystok

04 lip 2011, 23:35

Orientuje się ktoś czy są jakieś istotne różnice między tłumikami końcowymi w NB a NBFL?
Szukam właśnie jakiegoś cichego wydechu do swojej NBFL 1.8 i wszędzie są tylko do NB.
Przy okazji - znacie jakieś firmy godne polecenia lub takie, których się wystrzegać?
Oryginał pewnie jest bardzo drogi więc pewnie będe szukał wśród zamienników...

pozdrawiam
SPIDI
ODPOWIEDZ