Mazda MX-5 '04

Materia? za: http://www.mazda.glt.pl/

Forum główne a tematyką prowadzącą jest mx-5.

Moderator: Moderatorzy

Lukasz
Posty: 591
Rejestracja: 02 sie 2005, 8:18
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

22 sty 2006, 0:04

Jazda roadsterem by?aby zabaw? tylko dla nielicznych, gdyby nie Mazda MX-5. To niekwestionowany lider w?r?d aut, kt?re przeznaczone s? do umilania wolnego czasu.

Po 1 maja Mazd? mo?na kupi? u dowolnego dealera z Unii Europejskiej. W Niemczech najta?sza wersja z silnikiem 1.8 kosztuje 23 760 euro czyli 112622 z?. Do tego nale?y doliczy? 3% akcyzy, po uwzgl?dnieniu kt?rej cena wzro?nie do 116000 z?.

Gdy w 1989 roku Mazda zaprezentowa?a MX-5, nie by?a ?wiadoma sukcesu, jaki j? czeka. W pierwszym roku 40 tys, samochod?w znalaz?o nabywc?w. Najwi?kszym zainteresowaniem pojazd cieszy? si? w USA, gdzie sprzedawano go pod nazw? Miata. Do dzisiaj na ca?ym ?wiecie kupiono 667 tys. sztuk tego modelu, dzi?ki czemu sta? si? niekwestionowanym liderem w?r?d roadster?w.
Pocz?tkowo model MX-5 wyposa?ono w silnik o pojemno?ci 1,6 litra i mocy 115 KM. Pi?? lat p??niej na ulice wyjecha?a wersja 1.8 o mocy 131 KM. W tym samym czasie obni?ono do 90 KM moc mniejszej jednostki. W 1998 roku pojawi?a si? druga generacja - zrezygnowano wtedy z podnoszonych reflektor?w, a lini? samochodu poddano niewielkim zmianom. Tym razem moc obu motor?w zwi?kszono odpowiednio do 110 i 140 KM. Po trzech latach do wi?kszego silnika wprowadzono zmienne fazy rozrz?du i dodano jeszcze 6 KM.

Mazda MX-5/Miata nigdy nie mia?a ambicji zosta? sportowym bolidem - moce jednostek nap?dowych nie s? wyg?rowane. Bo roadster nie oznacza wy?cigu do utraty tchu, to inne spojrzenie na jazd? samochodem: droga, wiatr, s?o?ce... Przyjemno??.

Dlaczego MX-5 bije na g?ow? konkurent?w? Mo?e na roadstera Mazdy trzeba patrze? jak na kobiet?? Uroda to jedno, ale najwa?niejsze jest to co?! A Mazda MX-5 ten wabik ma.

Ma?e, zwinne i atrakcyjne nadwozie skrywa w sobie prawdziwie klasyczn? technik?; silnik umieszczony wzd?u?nie z przodu i nap?d na tylne ko?a. Do tego minimum elektroniki. Przepustnica sterowana link?, dzi?ki kt?rej silnik natychmiast reaguje na peda? gazu, a przede wszystkim ?adnych uk?ad?w wspomagaj?cych jazd? (poza ABS-em). je?eli spojrzymy na konkurencj?, to w?os si? je?y na g?owie. Jakby wszyscy zapomnieli, czym jest prawdziwy roadster. Wygl?da na to, ?e tylko Mazda potrafi wyprodukowa? pe?nokrwiste auto. Bo jak potraktowa? Fiata Barchett? z przednim nap?dem i podwoziem od Punto czy Audi TT? Nawet bardzo drogi Mercedes-Benz SLK ma niewy??czalny uk?ad ESP, co spycha go do roli zabawki dla kapry?nej c?rki cz?owieka sukcesu.
MX-5 to dow?d na to, ?e auto wyprodukowane bez nowinek technicznych mo?e da? sporo przyjemno?ci z jazdy, Podwozie Mazdy to konstrukcja, kt?r? stworzono specjalnie do tego roadstera. Przy ko?ach znajdziesz podw?jne wahacze tr?jk?tne, a nie tanie kolumny Mac-Phersona. Takie rozwi?zanie sprawia, ?e w ka?dych warunkach ko?o zachowuje odpowiedni k?t nachylenia do drogi, a to z kolei zapewnia doskonal? przyczepno??. Mas? pojazdu roz?o?ono dok?adnie po po?owie na ka?d? o?. Rezultat? Samoch?d prowadzi si? nadspodziewanie dobrze. Pomimo tylnego nap?du zerwanie przyczepno?ci jest bardzo trudne. Przy nag?ym uj?ciu gazu pojawia si? lekka nadsterowno??, lecz zachowanie auta wci?? da si? przewidzie?. Zwi?kszenie pr?dko?ci podczas pokonywania zakr?tu mo?e grozi? utrat? przyczepno?ci, jednak to nic w por?wnaniu z usportowionymi pojazdami z przednim nap?dem, kt?re w takiej sytuacji wcze?niej wpad?yby w po?lizg. Czy wi?c Mazda tak skutecznie "zneutralizowa?a" tylny nap?d, ?e jego obecno?ci praktycznie si? nie zauwa?a? Ot?? nie, wszystko zale?y od techniki jazdy i rodzaju nawierzchni. Wprawny kierowca jest w stanie tak rozkr?ci? ma?ego roadstera, ?e od p?du powietrza li?cie pospadaj? z drzew.

Nie poskar?ysz si? na osi?gi standardowej MX-5 z silnikiem 1.8. Samoch?d przyspiesza do setki w 8,5 s, a je?eli jednostka wsp??pracuje z 6-biego-w? przek?adni?, to wynik jest lepszy o 0,1 s. Maksymalna pr?dko?? wynosi od 205 do 208 km/h. Pomimo zmiennych faz rozrz?du motorowi bardziej odpowiadaj? g?rne rejestry obrot?w, w dolnych ewidentnie brakuje mu elastyczno?ci.

Mi?o?nicy roadster?w w Ma?dzie nie zaakceptuj? jednej rzeczy - d?wi?ku silnika. A raczej tego, ?e go... brak. Uk?ad wydechowy tak wyciszono, ?e do uszu dociera jedynie szum czterocylindr?wki. Niedogodno?? t? mo?na usun?? poprzez zamontowanie sportowego wydechu - za us?ug? zap?acisz 2000 z?.

Kt?ra z jednostek jest lepsza do MX-5? Zdecydowanie ta o pojemno?ci 1,8 l. Mniejsza 1.6 tylko niepotrzebnie si? m?czy. Niekt?rych kierowc?w nie zadowoli nawet 1.8 o mocy 146 KM. W takim wypadku jedyne rozwi?zanie to skorzystanie z oferty rynku tuningowego. Sportowe wa?ki, kute t?oki, inna elektronika oraz uk?ad wydechowy i auto ma ju? 220 KM. Je?li zdecydujesz si? na kompresor, motor samochodu wyka?e si? 300 KM. Nie wystarczy? To pomo?e tylko przeszczep silnika od innego pojazdu. W USA mo?na spotka? Mazdy Miata nap?dzane silnikiem V8 od Corvetty. Ale jazda ma?ym i lekkim autem z motorem o mocy 500 KM oznacza, ?e codziennie zagl?damy ?mierci w oczy. Trzeba mie? ?le pouk?adane w g?owie, aby prowadzi? taki pojazd.

Dane techniczne:
Mazda MX-5 1.9
Pojemno?? skokowa: 1840 ccm
Moc maksymalna: 146 KM
Liczba cylindr?w: 4
Liczba zawor?w: 16
Maksymalny moment obrotowy: 162 Nm przy 4000 obr./min.
Wymiary: 398x168x123 cm
Poj. baga?nika: 144 l
Przyspieszenie 0-100 km/h: 8,3 sek.
V maksymalna: 205 km/h
Poj. zbiornika paliwa: 50 l
?rednie zu?ycie paliwa: 8,5 l/100 km

Materia? za: http://www.mazda.glt.pl/
7 zima z MX-5
ODPOWIEDZ