Pomoc w zakupie miaty NBFL dla cudzoziemca

Pytania dotyczące zakupu Miaty jako obcokrajowiec. I ogólnie pytania dot NBFL

Forum główne a tematyką prowadzącą jest mx-5.

Moderator: Moderatorzy

mrgnstrn
Posty: 4
Rejestracja: 16 sty 2024, 8:28
Model: Inny
Lokalizacja: --

19 sty 2024, 9:29

Cześć!
Jestem Ukraińcem, przybyłem do Polski przed wojną. Nie miałam okazji nauczyć się dobrze języka polskiego, żeby pisać, bo pracuję w międzynarodowej firmie. Używam więc tłumacza (ale dobrze czytam).
Przez te dwa lata zacząłem trochę wariować i zdecydowałem, że chcę spełnić jedno ze swoich dziecięcych marzeń i kupić Miatę. Nie żebym miał go na co dzień, bo mam normalne auto. Ale tylko po to, żeby pojeździć nim po pracy i dobrze się bawić i uśmiechać się na twarzy.
Z tego powodu chciałem zapytać społeczność o kilka niuansów:
1) Czy da się kupić Miate NBFL w cenie do 20-25 tys. zł bez większych problemów technicznych. W zasadzie bez rdzy. Czyli mogę nim jeździć po zakupie? Myślałem o zakupie u dealera w Bogdaszowicach.
2) Ubezpieczenie samochodu nie powinno być problemem?
3) Przegląd Techniczny powinien być ważny na samochód? Jak mogę mieć pewność, że jeśli kupię samochód, to go przejdzie?
4) Jeśli kupię samochód z Niemiec, będę musiał go zarejestrować w Polsce. I znowu pytanie o Przegląd Techniczny samochodu.
5) Czytałem artykuły, że wchodzi nowe prawo mówiące, że starymi samochodami nie będę mógł wjeżdżać do miast? Obecnie chcę kupić miate NB (najlepiej nbfl). Mieszkam niedaleko Warszawy (moja dziewczyna pracuje przy koniach, a ja pracuję zdalnie). Ale często jeżdżę do Krakowa i chcę jechać z Miatem do Krakowa.
6) Jakie jest najlepsze miejsce i czas na zakup miaty? Myślę, że jeszcze przed wiosną ceny pójdą w górę. Ale ile?
7) Co zrozumiałem - najważniejsze to sprawdzić czy nie ma rdzy czy nie jest ona krytyczna. Cała reszta nie jest aż tak kosztowna w naprawie, nawet w przypadku wymiany silnika.
8) Czy będę mógł go później sprzedać i nie stracić dużo pieniędzy, kiedy mam nadzieję, że wojna się skończy i wrócę na Ukrainę. Oczywiście, że będę dobrze opiekować się moją Miate.
9) Chciałbym przed zakupem spróbować jeździć Miatą. Czy ktoś ma ochotę się spotkać na parę godzin i po prostu porozmawiać osobiście, przejechać się trochę i poczuć jak to jest mieć miatę. Chciałbym także spróbować jeździć samochodem z manualną skrzynią biegów, ponieważ posiadałem tylko samochody z automatyczną skrzynią biegów. Oczywiście nie będzie za darmo i mogę przynieść butelkę czegoś :)
10) Jak trudno jest jeździć zimą? Oczywiście na oponach zimowych. Wcześniej miałem napęd tylko na przednie koła.
11) Jak ważny jest twardy dach? Jak rozumiem jest on potrzebny tylko do jazdy zimą i gdy temperatury są poniżej zera. W pozostałych przypadkach powinien to być kabriolet. A może miękki dach wystarczy również zimą?
12) Jeśli ktoś wie, czy są jakieś specyfiki dla cudzoziemca dotyczące zakupu samochodu w Polsce? Aktualnie posiadam tylko PESEL UKR.
13) A co z samochodem, który będzie służył na co dzień do zabawy, to na co jeszcze zwrócić uwagę oprócz rdzy? Działająca nagrzewnica do jazdy w zimne dni? Czy działa miate z klimatyzatorem? Działające głośniki do muzyki? Coś innego?

Przepraszamy za wszelkie błędy gramatyczne, korzystając z tłumacza.

Chcę stać się częścią społeczności Miata w Polsce.

Dziękuję bardzo za odpowiedzi. Jestem bardzo wdzięczny.
stpman
Posty: 632
Rejestracja: 20 gru 2019, 5:58
Model: ND
Wersja: ST/2.0/SkyFreedom
Lokalizacja: Pszczyna

19 sty 2024, 17:57

ad.1 Tak, da się. Choć jakaś rdza na pewno gdzieś będzie. Bogdaszowice bym odpuścił. Lepiej pogadaj z Łukaszem z Miatamotive albo Brożynem z MX-5 Centrum, albo z chłopakami z SeaSide Miata.
ad.2 Auto musi mieć ważne ubezpieczenie OC, OC kupisz bez problemu.
ad.3 Tak, auto musi mieć ważne badanie techniczne. Ale to,że auto ma ważne badanie, nie znaczy, że go przejdzie ;) Najlepiej przed zakupem sprawdzić stan auta na stacji kontroli pojazdów.
ad.4 tak, musisz go zarejestrować i mieć ważne badanie techniczne i OC przed rejestracją.
ad.5 tego nie wie nikt, ale kup NBFL z Euro 3 to na jakiś czas będzie spokój.
ad. 6 dobry czas jest zawsze ;) wiosna i latem jest więcej ofert.
ad. 7 Rdza, a zwłaszcza końcówki podłużnic. Reszta jak w każdym innym aucie.
ad. 8 Trudno powiedzieć.
ad. 9 Nie pomogę, nie mam już NBFL.
ad. 10 Wg mnie trudno. Auto nie ma ESP, jest lekkie i ma napęd na tył. Choć pewno większość się ze mną nie zgodzi ;)
ad. 11 miękki dach jeśli jest zaimpregnowany i szczelny to może być używany zimą. Lepiej jednak mieć moher niż vinyl.
ad. 12 nie wiem
ad. 13 szukaj NBFL z 1.8 146km, skrzynią 5b i Torsenem - da najwięcej frajdy. 1.6 jest za słaby, choć większość się ze mną nie zgodzi ;)
Reszta jak w każdym innym aucie...
Awatar użytkownika
806u
Posty: 137
Rejestracja: 17 lut 2020, 13:35
Model: NB FL
Lokalizacja: Warszawa

22 sty 2024, 10:23

Cześć
Potwierdzam wpis kolegi stpman i dodaję swoje parę groszy :)
ad. 1 możesz przeglądać również strony https://roadstery.pl/_page/index.php?show=5 https://www.gieldaklasykow.pl/mazda/ i http://classicmotors.pl/aktualna-oferta/ bo czasami się trafia jakaś ciekawy egzemplarz.
ad. 7 rdza dotyczy nie tylko karoserii (podłużnice, nadkola, błotniki, progi, ranty drzwi, klapa i wnęki/schowki bagażnika) ale też zawieszenia, dolnych rozpórek/wzmocnień, wydechu, osłon wydechu czy zbiornika paliwa i różnych metalowych elementów pod maską - uchwyty, mocowania podzespołów itp. Warto też uwzględnić stan tapicerki - zwłaszcza siedzeń ze skóry.
ad. 11 Hardtop, można dokupić osobno ale czasami się trafiają oferty sprzedaży gdzie jest on w komplecie z autem. Jeśli po jego demontażu masz gdzie go trzymać to spoko. Są nawet dostępne stojaki, szczegóły tutaj: viewtopic.php?p=554706#p554706 Co do nagrzewnicy w zimie to nie ma z tym problemu - jest bardzo wydajna i zimno nie będzie nawet z miękkim dachem.
ad. 13 zdecydowanie silnik 1.8, przy ciężkiej nodze warto też szukać wersji z bigbreak. Klimatyzacja bardzo użyteczny dodatek zwłaszcza na długie trasy z zamkniętym dachem. Ten model ma mankament w postaci nagrzewającego się tunelu środkowego i po dłuższej jeździe z zamkniętym dachem w aucie robi się gorąco. Jazda po trasach szybkiego ruchu na dystansach 300 km lub więcej (np. Wawa - KRK) z topdown może być uciążliwa dla uszu, powyżej 120 km/h robi się głośno i nie każdy to lubi. Dlatego warto mieć klimę. W pkt. 8 wspomniałeś o sprzedaży więc egzemplarz ze sprawną klimatyzacją będzie tylko atutem.
Audio - to już zależy czego oczekujesz. Seryjne radia nie mają bluetooth ale da się dołożyć. Głośniki seryjne są OK dla niewymagających użytkowników. Aby mieć coś lepszego to już trzeba pomyśleć nad wymianą radia i głośników oraz dodatkowo wygłuszyć drzwi.
mrgnstrn
Posty: 4
Rejestracja: 16 sty 2024, 8:28
Model: Inny
Lokalizacja: --

23 sty 2024, 13:19

Dziękuję za odpowiedzi!
Sam znalazłem informację, że z rejestracją auta nie powinno być problemów.
Dziękuję za linki, też tam zajrzę.

W tej chwili myślałem, że hardtop wcale nie jest obowiązkowy, nawet zimą. Biorąc pod uwagę fakt, że latem nie mam za dużo miejsca na przechowywanie.

Jeśli ktoś ma inne przemyślenia, chętnie je wysłucham.
No i oczywiście odpiszę jeśli znajdę coś ciekawego i opiszę swoje doświadczenia z rejestracją. Może komuś też się przyda.
4ndr3_pl
Posty: 32
Rejestracja: 13 maja 2019, 17:06
Model: ND RF
Wersja: 2.0 184KM
Lokalizacja: Warszawa

24 sty 2024, 8:15

At.9
W czwartki Warszawska grupa się spotyka wieczorami, można podjechać na spot i pogadać, obejrzeć auta itp.
Miejscówa jest opisana viewtopic.php?f=20&t=849&start=7440
mrgnstrn
Posty: 4
Rejestracja: 16 sty 2024, 8:28
Model: Inny
Lokalizacja: --

20 lut 2024, 19:36

Dziękuję wszystkim za odpowiedzi.
Kupiłem go z silnikiem 1.6.
W zasadzie nie ma żadnych szczególnych cech w zakresie rejestracji samochodu w Polsce przez cudzoziemca, wszystko jest jak zwykle. Czekam na plastik.

Choć nie będę się przechwalał, jest kilka rzeczy, które wymagają naprawy mechanicznej i karoseryjnej. Umówiłem się już z centrum MX5 na naprawę.

Ale Miata to czysta radość z jazdy.
mrgnstrn
Posty: 4
Rejestracja: 16 sty 2024, 8:28
Model: Inny
Lokalizacja: --

20 lut 2024, 19:37

Dziękuję wszystkim za odpowiedzi.
Kupiłem go z silnikiem 1.6.
W zasadzie nie ma żadnych szczególnych cech w zakresie rejestracji samochodu w Polsce przez cudzoziemca, wszystko jest jak zwykle. Czekam na plastik.

Choć nie będę się przechwalał, jest kilka rzeczy, które wymagają naprawy mechanicznej i karoseryjnej. Umówiłem się już z centrum MX5 na naprawę.

Ale Miata to czysta radość z jazdy.
ODPOWIEDZ