Koniec benzyny E5 - co lać do NA

Forum główne a tematyką prowadzącą jest mx-5.

Moderator: Moderatorzy

Awatar użytkownika
michalkow
Posty: 98
Rejestracja: 25 kwie 2019, 21:18
Model: NA
Wersja: 1.6 1997
Lokalizacja: Ćmielów

25 paź 2023, 16:16

W mediach coraz więcej informacji o tym, że od 2024 r. nie będzie już benzyny 95 E5. https://spidersweb.pl/autoblog/od-noweg ... amiast-e5/

Nie jestem pewny, czy zniknie ona od razu, czy będzie jakiś okres przejściowy. Tak czy inaczej wychodzi na to, że do NA i NB trzeba będzie lać 98. Jestem laikiem, dlatego zapytam - czy silniki w naszych Mazdach są przystosowane do tego paliwa?
lm-
Donator
Donator
Posty: 83
Rejestracja: 08 cze 2020, 22:26
Model: NC
Wersja: Sport 2.0
Lokalizacja: Wrocław
Kontakt:

25 paź 2023, 17:24

Jak masz silnik zestrojony na 95 to wlanie 98 nie powinno mieć żadnego wpływu po za portfelem - problem jest w drugą stronę (wlewanie 95 do silnika zrobionego pod 98). 95/98 oznacza tylko jak bardzo paliwo jest odporne na samoczynny zapłon związany z kompresją. Nisko oktanowe paliwo będzie się np. odpalało w połowie cyklu tłoka (wyolbrzymiam), a nie na samej górze, więc będzie hamowało cały pojazd i może uszkodzić silnik. Wysoko oktanowe paliwo można bardziej "zgnieść", przy odpowiednim strojeniu można trochę więcej koni wyciągnąć z tego. Jak nie masz strojenia, to nic się nie zmieni, więcej zapłacisz za nic.
Awatar użytkownika
Alex
Donator
Donator
Posty: 4595
Rejestracja: 29 cze 2013, 20:25
Model: NC
Wersja: Niseko
Lokalizacja: łódź
Kontakt:

25 paź 2023, 20:00

NA - imho - nie ma jakis szczegolnie newralgicznych elementow ktorym E10 mogloby zaszkodzic. Wiec ja bym jezdzil obserwowal
pozdrawiam
Alex :-)
były: czarna NC L5 , czerwona NAfL 1.6/90+
jest: Niseko L5/RomDrop 8-) 182HP/242Nm 8-)
A forum post should be like a skirt. Long enough to cover the subject material, but short enough to keep things interesting
mutra
Donator
Donator
Posty: 3669
Rejestracja: 13 mar 2016, 15:50
Model: ND
Wersja: GT Sport nav+
Lokalizacja: Nottinghamshire

25 paź 2023, 21:02

W uk od dwóch lat nie ma e5. Póki co moja nb nie wybuchła. Mam też traktorek Hondy z 85 roku - też nie wybuchł ani się nie rozpuścił
kazik_kazik
Donator
Donator
Posty: 402
Rejestracja: 19 sie 2010, 10:12
Model: NB
Wersja: Magic
Lokalizacja: Łańcut
Kontakt:

31 paź 2023, 9:21

Mnie bardziej martwi Podatek od aut spalinowych. Nadchodzi nowa opłata.
https://wiadomosci.wp.pl/podatek-od-aut ... 587064352a

Ma być wprowadzona w PL do końca 2024 r. Oczywiście są to przepisy UE.
Zdrówko!
Awatar użytkownika
michalkow
Posty: 98
Rejestracja: 25 kwie 2019, 21:18
Model: NA
Wersja: 1.6 1997
Lokalizacja: Ćmielów

01 lis 2023, 11:38

kazik_kazik pisze:
31 paź 2023, 9:21
Mnie bardziej martwi Podatek od aut spalinowych. Nadchodzi nowa opłata.
https://wiadomosci.wp.pl/podatek-od-aut ... 587064352a

Ma być wprowadzona w PL do końca 2024 r. Oczywiście są to przepisy UE.
Warto posłuchać Motodoradcy https://www.youtube.com/watch?v=KI9wSWE ... Bkb3JhZGNh

Ogólnie podatek zapewne będzie (w 2024 r. od rejestracji, w 2026 r. corocznie od posiadania), ale określenie jego wysokości nie zależy już od UE tylko od państwa członkowskiego. Nie jest prawdopodobne, by taki podatek był wyliczany wg krążącego w sieci projektu ustawy z 2006 r.
kazik_kazik
Donator
Donator
Posty: 402
Rejestracja: 19 sie 2010, 10:12
Model: NB
Wersja: Magic
Lokalizacja: Łańcut
Kontakt:

01 lis 2023, 16:08

Tutaj można sprawdzić jaką normę Euro algorytm przyznał waszemu autu. Po podaniu danych małym fontem na dole strony jest informacja o tym, ze normę wyznaczył algorytm.

https://historiapojazdu.gov.pl/
Zdrówko!
Awatar użytkownika
czarobest
Posty: 154
Rejestracja: 13 mar 2022, 17:34
Model: NB FL
Wersja: Icon 1.8
Lokalizacja: Łódź

01 lis 2023, 17:46

kazik_kazik pisze:
01 lis 2023, 16:08
Tutaj można sprawdzić jaką normę Euro algorytm przyznał waszemu autu. Po podaniu danych małym fontem na dole strony jest informacja o tym, ze normę wyznaczył algorytm.

https://historiapojazdu.gov.pl/
Z ciekawostek, bo sprawdzałem jakiś czas temu moja NBFL 1.8 z 2005 dostała tam Euro 4 :lol: . Rodzinne Mondeo MK3 z TDCI z 2005 roku również ma Euro 4, a powinno jak Miata mieć Euro 3.

Ale sprawdźcie sobie auta, bo wiem że trafia się niektórym zaniżone, typu Euro 2 zamiast 3...
Moja Miatka na forum oraz Instagram
I mój blog motoryzacyjno/miatowo/modelarski - revvedup.pl
Awatar użytkownika
Verteru
Posty: 310
Rejestracja: 27 sie 2010, 19:48
Model: NA
Wersja: 1.6
Lokalizacja: Warszawa/Sosnowiec
Kontakt:

29 lis 2023, 8:24

Według tej strony z UK (gdzie to przerabiali) NA i NB nie są przystosowane do nowego paliwa i powinno się lać czystszą pb98 lub dawać specjalne dodatki.
https://check-vehicle-compatibility-e10 ... nufacturer
Awatar użytkownika
TofikGST
Posty: 219
Rejestracja: 17 gru 2018, 21:40
Model: NA
Wersja: Eunos Roadster 1.8
Lokalizacja: Jersey

29 lis 2023, 13:52

Dwa lata jeżdżę na e10 i różnicy nie ma żadnej
mutra
Donator
Donator
Posty: 3669
Rejestracja: 13 mar 2016, 15:50
Model: ND
Wersja: GT Sport nav+
Lokalizacja: Nottinghamshire

29 lis 2023, 17:28

TofikGST pisze:
29 lis 2023, 13:52
Dwa lata jeżdżę na e10 i różnicy nie ma żadnej
+1, u mnie też nic nie wybuchło ;)
Awatar użytkownika
Bimbak
Posty: 234
Rejestracja: 08 sie 2016, 14:50
Model: NC
Wersja: 3rd gen. Limited

04 gru 2023, 21:31

Pewnie nic nie wybuchnie, ale jakaś lista części, które warto wymienić zanim auto się podleje benzyną i dokona samospalenia, albo lista zamienników gotowych na E10 mogła by powstać? Chyba po to ludzie się na forach udzielają? ;)
Awatar użytkownika
TofikGST
Posty: 219
Rejestracja: 17 gru 2018, 21:40
Model: NA
Wersja: Eunos Roadster 1.8
Lokalizacja: Jersey

07 gru 2023, 11:17

I co byś niby chcial wymieniać? Weź mi wytlumacz
Awatar użytkownika
Wojtek Wawa
Donator
Donator
Posty: 2139
Rejestracja: 06 paź 2015, 11:29
Model: ND
Wersja: freedom+bilstein
Lokalizacja: Warszawa

11 gru 2023, 20:18

Zadziwia mnie zawsze, że takim problemem jest tych 16 zł więcej za 98 na baku w stosunku do 95.
Ale może dlatego, że mało jeżdżę.
Awatar użytkownika
michalkow
Posty: 98
Rejestracja: 25 kwie 2019, 21:18
Model: NA
Wersja: 1.6 1997
Lokalizacja: Ćmielów

12 gru 2023, 8:01

Ja nie o kosztach, a o przystosowaniu auta do 98. Jeszcze jedno pytanie chodzi mi po głowie - czy warto zmienić kąt wyprzedzenia zapłonu pod paliwo 98?

Btw warto obejrzeć https://www.youtube.com/watch?v=ghBNep_crUo
Awatar użytkownika
Wojtek Wawa
Donator
Donator
Posty: 2139
Rejestracja: 06 paź 2015, 11:29
Model: ND
Wersja: freedom+bilstein
Lokalizacja: Warszawa

12 gru 2023, 8:31

Nie słyszałem, żeby do 98 trzeba było przygotowywać samochód, dlaczego?
Awatar użytkownika
czarobest
Posty: 154
Rejestracja: 13 mar 2022, 17:34
Model: NB FL
Wersja: Icon 1.8
Lokalizacja: Łódź

12 gru 2023, 9:49

michalkow pisze:
12 gru 2023, 8:01
Ja nie o kosztach, a o przystosowaniu auta do 98. Jeszcze jedno pytanie chodzi mi po głowie - czy warto zmienić kąt wyprzedzenia zapłonu pod paliwo 98?

Btw warto obejrzeć https://www.youtube.com/watch?v=ghBNep_crUo
To zależy, jak masz serię i zamierzasz się przerzucić w 100% na 98 to po wystrojeniu na takim paliwie możesz zyskać parę koni, tylko nie wiem czy ktoś stroi NA/NB na seryjnych sterownikach, a montować innego kompa tylko po to, to już moim zdaniem trochę zabawa nie warta świeczki w przypadku braku planów na inne mody. Choć są te karty programujące, albo regulowane koła sygnałowe - ale tu nie jestem w temacie, więc się nie wypowiem.

Na moim przykładzie wiem, że nawet na samym 95 przesunięciem zapłonu i regulacją dawki możesz zyskać nieco (bo stroję 1.8 VVT, robiąc to pierwszy raz w życiu i bez dostępu do hamowni). Dokładniej jak na razie mam skok z 142Nm -> 161Nm i 133KM -> 140KM (mierzone na hamowni), teraz powinno być jeszcze więcej mocy, bo mam jeszcze agresywniejszy zapłon, ale kolejny pomiar dopiero za jakiś czas.
Stroję jednak na 95, bo nie jeżdżę nią tylko na torze i zwyczajnie szkoda mi przepłacać za paliwo dla paru koni, a różnica w cenie jest jednak spora i dla mnie nie warta niewielkiego w sumie zysku w osiągach :).
Moja Miatka na forum oraz Instagram
I mój blog motoryzacyjno/miatowo/modelarski - revvedup.pl
Awatar użytkownika
Alex
Donator
Donator
Posty: 4595
Rejestracja: 29 cze 2013, 20:25
Model: NC
Wersja: Niseko
Lokalizacja: łódź
Kontakt:

12 gru 2023, 17:38

O ile pamiętam paliwo 98 ma wyższa liczbę oktanowa ale niższa wartość opałową niż 95. Tak więc korekta zapłonu to niekoniecznie wzrosty ale może być to zmniejszenie lub likwidacja strat mocy i zuzycia paliwa.

W NA sprawa jest prosta - przestawiamy CAS o parę stopni i załatwione.

W NB/NBfl prostym rozwiązaniem jest regulowany trigger.

Oczywiście regulacja statycznego kata zapłonu to uproszczenie i nieoptymalne rozwiązanie - ale lepsze niż żadne.

Wysłane z mojego Redmi Note 8 Pro przy użyciu Tapatalka

pozdrawiam
Alex :-)
były: czarna NC L5 , czerwona NAfL 1.6/90+
jest: Niseko L5/RomDrop 8-) 182HP/242Nm 8-)
A forum post should be like a skirt. Long enough to cover the subject material, but short enough to keep things interesting
Awatar użytkownika
Verteru
Posty: 310
Rejestracja: 27 sie 2010, 19:48
Model: NA
Wersja: 1.6
Lokalizacja: Warszawa/Sosnowiec
Kontakt:

15 gru 2023, 14:07

Z tego co kojarzę, to nic na benzynie z etanolem nie wybuchnie, ale szczególnie gdy samochód stoi, niszczy wszystkie przewody, rdzewieją baki, zatykają gaźniki, kruszeją uszczelki itp.
ODPOWIEDZ