Zmniejszanie fabrycznej kierownicy - przerabiał ktoś?

Forum główne a tematyką prowadzącą jest mx-5.

Moderator: Moderatorzy

Awatar użytkownika
Scyzor
Donator
Donator
Posty: 886
Rejestracja: 06 mar 2018, 12:33
Model: NB FL
Wersja: Memories II
Lokalizacja: SC

04 sty 2022, 17:32

Wszyscy ci, którzy mają trochę więcej niż "metr piećdziesiąt" wzrostu wiedzą czym śmierdzi brak regulacji kolumny kierownicy w pionie w pierwszych generacjach MX-5. Znam patenty z "przyciętą" na dole kierą, Quick-Release, albo mniejszymi zamiennikami, ale chciałbym zachować oryginalny wygląd wolantu w mojej Memorce. Zna ktoś jakiegoś machera, który umiałby przerobić fabryczną kierownicę i dorobić do niej identyczny z oryginalnym, drewniany wieniec o mniejszej średnicy?
Znalazłem jakąś litewską firmę (https://www.woodensteeringwheels.com/), ale nijak nie mogę się z nimi skontaktować korespondencyjnie, poza tym może nie ma co szukać poza granicami kraju - może mamy kogoś sprawdzonego lokalnie?
5.jpeg
5.jpeg (178.29 KiB) Przejrzano 1619 razy
Awatar użytkownika
tomasz01
Donator
Donator
Posty: 3520
Rejestracja: 16 cze 2015, 21:43
Model: NB
Wersja: Magic
Lokalizacja: Warszawa Usrynów

04 sty 2022, 19:34

Pogadaj z guardiandesign - robimy różne projekty kierownic to może i to ogarnie.
Awatar użytkownika
Scyzor
Donator
Donator
Posty: 886
Rejestracja: 06 mar 2018, 12:33
Model: NB FL
Wersja: Memories II
Lokalizacja: SC

04 sty 2022, 20:37

tomasz01 pisze:
04 sty 2022, 19:34
Pogadaj z guardiandesign - robimy różne projekty kierownic to może i to ogarnie.
Dzięki za podpowiedź. Widziałem kilka projektów, choć zawsze były to stricte-sportowe kierownice, a nie drewniana klasyka. Ale masz absolutną rację - zapytać nie zaszkodzi :)
Awatar użytkownika
polokokt
Donator
Donator
Posty: 1234
Rejestracja: 23 maja 2012, 8:42
Model: NC FL
Wersja: 2.0 Sport
Lokalizacja: WL

05 sty 2022, 0:19

Jak dla mnie to trzebaby szukać wśród fachowców od drewna a nie obszywania . Obróbka drewna w takim stylu to jest osobny wielki dział. Tu na przykład osoba która się ogłasza ze wykonuje prace w drewnie na starych samochodach:

https://stolarnia-kardas.pl/

Tym tropem bym szedł albo firmy które zajmują się renowacja starych samochodów gdzie tez odtwarzają całe wnętrza drewniane.

Tu problem widzę jeszcze inny. Chyba nie tylko kwestia dorobienia nowego wieńca o mniejszej średnicy ale trzebaby tez jakoś estetycznie „skrócić” te trzy ramiona w środku które wyznaczają średnice wieńca . Nie wiem czy to jest obszyte skóra czy plastik? Nigdy tej wersji kierownicy na żywo nie widziałem. Ale to tez trzeba y jakoś wykonać estetycznie a to znów inny materiał . Wszystko pewnie do zrobienia ale na moje oko… tanio nie bedzie :)
stpman
Posty: 632
Rejestracja: 20 gru 2019, 5:58
Model: ND
Wersja: ST/2.0/SkyFreedom
Lokalizacja: Pszczyna

05 sty 2022, 13:35

Nie wiem, czy nie prościej będzie kupić oryginalną, nową, drewnianą kierownicę Nardi Torino - oczywiście, jeśli nie zależy ci na poduszce powietrza.
Awatar użytkownika
pistenbully
Donator
Donator
Posty: 2096
Rejestracja: 01 sie 2017, 13:49
Model: NB
Wersja: 10th Anniversary
Lokalizacja: Gdańsk

05 sty 2022, 14:58

Ja zaś proponuję robić próby na jakiejś innej (niedrogo kupionej) kierownicy nardi z NB. Jeżeli jakiś rzemieślnik ładnie wstawi tam mniejszy, drewniany wieniec - to jesteś wygrany. A w razie wpadki wciąż masz swój oryginał.
Mydelniczka 10th Anniversary Edition
Rabarbar….....'15 ND Soft Top
Awatar użytkownika
Scyzor
Donator
Donator
Posty: 886
Rejestracja: 06 mar 2018, 12:33
Model: NB FL
Wersja: Memories II
Lokalizacja: SC

05 sty 2022, 20:57

tomasz01 pisze:
04 sty 2022, 19:34
Pogadaj z guardiandesign - robimy różne projekty kierownic to może i to ogarnie.
Sprawdziłem. Guardian nie robi w drewnie i carbonie. Odpada.
polokokt pisze:
05 sty 2022, 0:19
Jak dla mnie to trzebaby szukać wśród fachowców od drewna a nie obszywania . Obróbka drewna w takim stylu to jest osobny wielki dział. Tu na przykład osoba która się ogłasza ze wykonuje prace w drewnie na starych samochodach:

https://stolarnia-kardas.pl/

Tym tropem bym szedł albo firmy które zajmują się renowacja starych samochodów gdzie tez odtwarzają całe wnętrza drewniane.

Tu problem widzę jeszcze inny. Chyba nie tylko kwestia dorobienia nowego wieńca o mniejszej średnicy ale trzebaby tez jakoś estetycznie „skrócić” te trzy ramiona w środku które wyznaczają średnice wieńca . Nie wiem czy to jest obszyte skóra czy plastik? Nigdy tej wersji kierownicy na żywo nie widziałem. Ale to tez trzeba y jakoś wykonać estetycznie a to znów inny materiał . Wszystko pewnie do zrobienia ale na moje oko… tanio nie bedzie :)
Oczywiście wskazany przez Ciebie problem był jednym z pierwszych, jaki wziąłem pod uwagę. Ramiona kierownicy zrobione są z tworzywa, więc pewnie łatwo w nich "rzeźbić", ale przed jakąkolwiek realizacją życzyłbym sobie jakiejś wizualizacji, bo nie jest sztuką zrobić coś brzydkiego.
Sprawdziłem wskazaną przez Ciebie firmę - jest jak najbardziej chętna. Taką przeróbkę ceni sobie na 1500zł. Jednak pan zasygnalizował jasno, że taka zmieniona kierownica może kosztować mnie problemy z przeglądem bo nie będzie miała homologacji. Jakoś nie brałem tego nigdy pod uwagę. Ktoś z Was spotkał się kiedyś z problemami w tym zakresie? Domyślam się, że większość kierownic oferowanych jak "gotowce" ma homologację, ale czy ktoś to kiedykolwiek sprawdza? Czy raczej chodzi o uniknięcie potencjalnych problemów przy wypadku? Swoją drogą - czy wolanty tworzone np. przez takiego Guardiana - mają homologację?
stpman pisze:
05 sty 2022, 13:35
Nie wiem, czy nie prościej będzie kupić oryginalną, nową, drewnianą kierownicę Nardi Torino - oczywiście, jeśli nie zależy ci na poduszce powietrza.
Ależ oczywiście, że będzie prościej. Ale gotowe produkty Nardi (oczywiście pomijając fakt, że moja ori też jest sygnowana ich logiem) mają kompletnie inne kształty i formy - a chcę pozostać przy czymś czego wygląd będzie możliwie zbliżony do oryginału.
pistenbully pisze:
05 sty 2022, 14:58
Ja zaś proponuję robić próby na jakiejś innej (niedrogo kupionej) kierownicy nardi z NB. Jeżeli jakiś rzemieślnik ładnie wstawi tam mniejszy, drewniany wieniec - to jesteś wygrany. A w razie wpadki wciąż masz swój oryginał.
To się rozumie samo przez się ;) Zdecydowanie jest taki plan ;) Nieudany projekt można wyrzucić do kosza tracąc trochę czasu i kasy - ale opcję powrotu do oryginału bezwzględnie chcę sobie zostawić. Od początku wyznaję taką zasadę - wszystko co z mojej Miatki wymontowałem - zostaje na wypadek planu przywrócenia jej do stanu pierwotnego.

Przyszedł mi do głowy jeszcze jeden pomysł. Wiem że kilku klubowiczów kupowało kierownice z Mazdy 3 po to, żeby dorobić sobie sterowanie radiem z przycisków na kierownicy. Ale czy ktoś przerabiał kiedyś implantację kiery z ND? Tu raczej chodziłoby o ewentualne przeróbki wieloklinu czy dorobienie adaptera, bo i tak szukałbym najbiedniejszej wersji bez sterowania czymkolwiek. W takim przypadku miałbym wielkie możliwości modyfikacji samego wieńca bez konieczności zmiany jego średnicy. Pobawiłbym się w jakieś łączenie skóry z drewnem. Nie jestem jeszcze przekonany do spójności kształtu ze stylistyką wnętrza NBFL z kierownicą z ND, ale może się do tego przekonam jeśli okaże się że to w ogóle ma sens.
Awatar użytkownika
Mayor
Posty: 85
Rejestracja: 05 maja 2018, 22:06
Model: NB FL
Lokalizacja: Tarnów

08 sty 2022, 14:24

Scyzor pisze:
05 sty 2022, 20:57
Jednak pan zasygnalizował jasno, że taka zmieniona kierownica może kosztować mnie problemy z przeglądem bo nie będzie miała homologacji.
Wszystko zależy od tego, o ile chcesz zmniejszyć średnicę i jak upierdliwy będzie diagnosta.
To jest trochę jak z rollbarami - niby są niedopuszczone do użytku na drogach publicznych, ale (przynajmniej na razie) raczej nie słychać głosów, żeby diagności się do nich czepiali.

Zmniejszenie średnicy np. na 350mm powinno być mało widoczne, natomiast zmniejszenie na 330mm (jak Corsa 330 u Guardiana) jest już bardzo widoczne i z opinii użytkowników również dosyć odczuwalne w czasie jazdy (zwykle odczucia są na plus).
Kiedyś 350mm to była minimalna średnica kierownicy dopuszczalna w Polsce, ale nie wiem czy jest to nadal aktualne, bo teraz prawie wszystko jest regulowane dyrektywami UE.
Scyzor pisze:
05 sty 2022, 20:57
Przyszedł mi do głowy jeszcze jeden pomysł. Wiem że kilku klubowiczów kupowało kierownice z Mazdy 3 po to, żeby dorobić sobie sterowanie radiem z przycisków na kierownicy.
Nie z Mazdy 3, tylko z 323 BJ, jak ta:
https://sprzedajemy.pl/kierownica-mazda ... nr62305868

Najśmieszniejsze, że przez to że MX-y nigdy nie miały sterowania radiem, a 323-ki z trójramienną kierownicą prawie zawsze miały, to teraz te ze sterowaniem są znacznie tańsze od tych bez sterowania :lol:

Jakbyś kupował używaną kierownicę do NBFL, to musisz zwrócić uwagę na to, że były 2 wersje stelaża (1998-2003 i 2003-2005) - jak na zdjęciu poniżej:

kierownice_NB.jpg
kierownice_NB.jpg (176.02 KiB) Przejrzano 1407 razy

Wieloklin w obu jest taki sam, ale inne są punkty montażowe airbaga, więc albo trzeba kupić tą samą wersję którą się ma, albo w komplecie z airbagiem.
Scyzor pisze:
05 sty 2022, 20:57
Ale czy ktoś przerabiał kiedyś implantację kiery z ND?
Jak dla mnie, pomysł z kierownicą z ND jest kiepski pod każdym względem.
Pomijając problemy techniczne, jak pewnie inny wieloklin i czy byłoby w ogóle możliwe podpięcie poduszki, to przede wszystkim kierownica z ND ma za nowoczesny kształt do NBFL, a już w szczególności gryzłaby się stylistycznie z drewnianym wieńcem :lipa:
Awatar użytkownika
Scyzor
Donator
Donator
Posty: 886
Rejestracja: 06 mar 2018, 12:33
Model: NB FL
Wersja: Memories II
Lokalizacja: SC

08 sty 2022, 18:39

Mayor pisze:
08 sty 2022, 14:24
Wszystko zależy od tego, o ile chcesz zmniejszyć średnicę [...]
Myślę o zmniejszeniu głównie dlatego, że zwyczajnie nagminnie zawadzam o nią udami. Przy szybkich manewrach to irytujące, wręcz niebezpieczne. Zakładam że 20-30mm mniej na obwodzie względem fabryki - powinno załatwić sprawę. Nie chcę małej sportowej kierownicy. Zupełnie mi o to nie chodzi. Liczę też na to, że jak przeróbka będzie na tyle ładnie zrobiona, że nie będzie widać "druciarstwa" to żaden diagnosta nawet nie wpadnie na pomysł jej mierzyć.
Mayor pisze:
08 sty 2022, 14:24
Jakbyś kupował używaną kierownicę do NBFL, to musisz zwrócić uwagę na to, że były 2 wersje stelaża (1998-2003 i 2003-2005) - jak na zdjęciu poniżej
Cenna uwaga - dzięki!
Mayor pisze:
08 sty 2022, 14:24
Jak dla mnie, pomysł z kierownicą z ND jest kiepski pod każdym względem.
Pomijając problemy techniczne, jak pewnie inny wieloklin i czy byłoby w ogóle możliwe podpięcie poduszki, to przede wszystkim kierownica z ND ma za nowoczesny kształt do NBFL, a już w szczególności gryzłaby się stylistycznie z drewnianym wieńcem :lipa:
No i to budzi moje największe wątpliwości. Widziałem przerabiane kierownice z ND łączące jasną skórę z drewnem - nawet nie wyglądało to źle, choć faktycznie ze stylistyką kokpitu NBFL może to nie do końca grać. A jeśli jeszcze doszłoby do tego kombinowanie z podłączaniem poduchy i wieloklinem - nawet nie podejmowałbym pomysłu. Pytałem, bo jeśli można by taką kierownicę zastosować niemal p&p - może warto by poeksperymentować.

Pozostaje opcja z autorską przeróbką w zakładzie typu wskazanego przez @polokokt.
Awatar użytkownika
pistenbully
Donator
Donator
Posty: 2096
Rejestracja: 01 sie 2017, 13:49
Model: NB
Wersja: 10th Anniversary
Lokalizacja: Gdańsk

08 sty 2022, 18:51

W tym przypadku 30mm to będzie już duża różnica.

Edit: świat jest pełen akcesoryjnych wolantow. Do tego możesz z nabą popróbować. Nawet jeśli docelowo chcesz zachować poduszkę, to przynajmniej się przymierzysz, będziesz wiedział w którą stronę podążyć.

Hm, no niestety dla Europejczyków aż do 2018r. Mazda nie zauważała potrzeby regulacji osiowej kierownicy...
Mydelniczka 10th Anniversary Edition
Rabarbar….....'15 ND Soft Top
Awatar użytkownika
Scyzor
Donator
Donator
Posty: 886
Rejestracja: 06 mar 2018, 12:33
Model: NB FL
Wersja: Memories II
Lokalizacja: SC

08 sty 2022, 20:50

pistenbully pisze:
08 sty 2022, 18:51
W tym przypadku 30mm to będzie już duża różnica.
Na to liczę. Że będzie to duża różnica na plus :D
pistenbully pisze:
08 sty 2022, 18:51
Edit: świat jest pełen akcesoryjnych wolantow. Do tego możesz z nabą popróbować. Nawet jeśli docelowo chcesz zachować poduszkę, to przynajmniej się przymierzysz, będziesz wiedział w którą stronę podążyć.
To z pewnością sposób na badanie jaka średnica będzie najwygodniejsza. Bo docelowo zdecydowanie chcę zachować wygląd wnętrza nie budzący podejrzeń, że coś było modyfikowane.
pistenbully pisze:
08 sty 2022, 18:51
Hm, no niestety dla Europejczyków aż do 2018r. Mazda nie zauważała potrzeby regulacji osiowej kierownicy...
Cóż - jak się kocha japończyki, to trzeba również na wiele innych wyrzeczeń się przygotować...
Awatar użytkownika
the.monte.christo
Donator
Donator
Posty: 297
Rejestracja: 14 mar 2019, 9:14
Model: NB FL
Wersja: 1.8L USDM/1.6L EU
Lokalizacja: Warszawa/Lublin

28 sty 2022, 18:01

Scyzor pisze:
08 sty 2022, 20:50
Cóż - jak się kocha japończyki, to trzeba również na wiele innych wyrzeczeń się przygotować...
Jeśli lubisz fabryczne kierownice tak jak ja lubię to ja na Twoim miejscu bym się przygotował tylko na większy wydatek na zakup takiego cacka ;) Mam od roku w NBFL dystans do kierownicy od Giacomo ze SpacerShop. 250 euro, ale dla kogoś kto ma dłuższe nogi i ma 1.87 wzrostu to jest game changer.

spacershop.com

20210511_192100.jpg
20210511_192100.jpg (7.79 MiB) Przejrzano 1187 razy
Wreszcie w MX-5 można poczuć się niczym w sedanie. Jest miejsce na nogi, mimo odsuniętego fotela kierownica jest w dobrej odległości od rąk, można swobodnie operować wszystkimi pedałami, kolana nie bolą w dłuższej trasie. To jest genialne rozwiązanie i do żółtej również na 100% wjedzie ;)
Awatar użytkownika
danielski
Donator
Donator
Posty: 310
Rejestracja: 12 sie 2014, 20:02
Model: NC
Wersja: 2.0
Lokalizacja: Warszawa Ursynów

28 sty 2022, 19:42

the.monte.christo pisze:
28 sty 2022, 18:01
Scyzor pisze:
08 sty 2022, 20:50
Cóż - jak się kocha japończyki, to trzeba również na wiele innych wyrzeczeń się przygotować...
Jeśli lubisz fabryczne kierownice tak jak ja lubię to ja na Twoim miejscu bym się przygotował tylko na większy wydatek na zakup takiego cacka ;) Mam od roku w NBFL dystans do kierownicy od Giacomo ze SpacerShop. 250 euro, ale dla kogoś kto ma dłuższe nogi i ma 1.87 wzrostu to jest game changer.

spacershop.com


20210511_192100.jpg

Wreszcie w MX-5 można poczuć się niczym w sedanie. Jest miejsce na nogi, mimo odsuniętego fotela kierownica jest w dobrej odległości od rąk, można swobodnie operować wszystkimi pedałami, kolana nie bolą w dłuższej trasie. To jest genialne rozwiązanie i do żółtej również na 100% wjedzie ;)
Brzmi cudownie tylko ponad 1k zł..
Może przy zamówieniu grupowym dali by jakieś zniżki? :mrgreen:
Awatar użytkownika
the.monte.christo
Donator
Donator
Posty: 297
Rejestracja: 14 mar 2019, 9:14
Model: NB FL
Wersja: 1.8L USDM/1.6L EU
Lokalizacja: Warszawa/Lublin

28 sty 2022, 20:01

W tamtym roku jak przecierałem szlaki to o to pytałem. Przy 3-5 sztukach mogą zaoferować darmową dostawę. Przy większej ilości była mowa o cenie ~230 Euro.

Ja uważam że warto i w standardowej. To jest wydatek rzędu miesiąc jazdy, 5 baków benzyny. Kolana mi dziękują od momentu kiedy założyłem ;)
Awatar użytkownika
danielski
Donator
Donator
Posty: 310
Rejestracja: 12 sie 2014, 20:02
Model: NC
Wersja: 2.0
Lokalizacja: Warszawa Ursynów

28 sty 2022, 20:06

Poważnie się nad tym zastanowię :D A nie ma na rynku czegoś tańszego? Przecież zwykle naby są po 1/4- 1/3 tej ceny.. to jedyna opcja by zachować oryginalną poduszkę?
Awatar użytkownika
dawdon3
Donator
Donator
Posty: 42
Rejestracja: 02 mar 2017, 21:56
Model: NA
Wersja: przedlift
Lokalizacja: Kraków

29 sty 2022, 9:47

W temacie OP:
Ten typ chyba zmniejszal jakas kiere ALE ja nie moglem sie z nim skontaktowac cos :/
https://m.facebook.com/profile.php?id=100042529225328
Awatar użytkownika
Scyzor
Donator
Donator
Posty: 886
Rejestracja: 06 mar 2018, 12:33
Model: NB FL
Wersja: Memories II
Lokalizacja: SC

29 sty 2022, 20:34

the.monte.christo pisze:
28 sty 2022, 18:01
Mam od roku w NBFL dystans do kierownicy od Giacomo ze SpacerShop. 250 euro, ale dla kogoś kto ma dłuższe nogi i ma 1.87 wzrostu to jest game changer.
Wygląda to na ciekawą opcję, naszła mnie tylko jedna wątpliwość - czy aby po założeniu dystansu odległość od kierownicy do dźwigni kierunkowskazów nie wzrasta zbytnio? Nie trzeba odrywać tak od kierownicy żeby zasygnalizować skręt? :-D
Awatar użytkownika
the.monte.christo
Donator
Donator
Posty: 297
Rejestracja: 14 mar 2019, 9:14
Model: NB FL
Wersja: 1.8L USDM/1.6L EU
Lokalizacja: Warszawa/Lublin

30 sty 2022, 7:43

Scyzor pisze:
29 sty 2022, 20:34
the.monte.christo pisze:
28 sty 2022, 18:01
Mam od roku w NBFL dystans do kierownicy od Giacomo ze SpacerShop. 250 euro, ale dla kogoś kto ma dłuższe nogi i ma 1.87 wzrostu to jest game changer.
Wygląda to na ciekawą opcję, naszła mnie tylko jedna wątpliwość - czy aby po założeniu dystansu odległość od kierownicy do dźwigni kierunkowskazów nie wzrasta zbytnio? Nie trzeba odrywać tak od kierownicy żeby zasygnalizować skręt? :-D
Wzrasta, to jest jedyna niedogodność ale jest i to dość spora. Ja po sezonie już się przyzwyczaiłem. Sorry, jak mam wybierać połamane kolana lub nieco inną mechanikę używania manetek to wybieram to drugie :D

Zresztą, nie jest wcale tak źle. Zależy jakie ktoś ma ręce. Ja robię tak że zazwyczaj ręka nie odrywa się, tylko wydłuża do manetki "wisząc" na kierownicy na kciuku. Przejeździłem z tym rozwiązaniem około 10000km w zeszłym sezonie i zdecydowanie kupię drugi raz do żółtej. Jak mówię, dla mnie to jest game changer, bo alternatywy nie ma.

Parafrazując powiedzenie o backupach, są ludzie ze sportowymi kierownicami którzy już szyli gębę po wypadku lub dopiero będą to robić. Ja jednak na tyle cenię swoją aparycję że nie założę nic bez poduchy. No i umówmy się, sportowe kierownice to pasują do NA. W NBFL najładniej wygląda kierownica OEM i sprawia że wnętrze jest bardzo spójne :D
tytusr
Posty: 541
Rejestracja: 13 cze 2015, 9:27
Model: NC FL
Wersja: 20th anniversary
Lokalizacja: Szczyrk
Kontakt:

30 sty 2022, 10:25

No spacer jest dobry. Mam w NC. W dziale upusty jakiś czas temu wrzuciłem procedurę jak dostać zniżkę przy zakupie indywidualnym dla członków forum
NCFL 2.5/ 274 KM/ 323 Nm :bicz:
ODPOWIEDZ