Nauka jazdy RWD, gdzie i jak?

Forum główne a tematyką prowadzącą jest mx-5.

Moderator: Moderatorzy

Awatar użytkownika
mike_d
Donator
Donator
Posty: 1173
Rejestracja: 06 cze 2015, 21:18
Model: ND
Wersja: SkyFreedom Karai
Lokalizacja: Poznań

04 lut 2022, 7:39

Będzie Pan zadowolony :)
Awatar użytkownika
Andrut
Moderator Detalingu
Moderator Detalingu
Posty: 638
Rejestracja: 10 mar 2019, 17:40
Model: NC FL2
Wersja: 2,5L
Lokalizacja: Kraków

05 lut 2022, 12:45

MarcinC pisze:
03 lut 2022, 19:59
Ostatecznie postanowiłem wybrać się na szkolenie RWD Bednary. Jak ktoś jest zainteresowany, to chętnie skrobnę relacje po.
Ja chętnie zasięgnę opinii chodź mam kawał drogi
MarcinC
Posty: 26
Rejestracja: 25 lip 2020, 12:29
Model: NC
Wersja: 2.0 Sport
Lokalizacja: Szczecin

02 mar 2022, 7:22

Dzień spędzony w Bednarach zdecydowanie nie był dniem straconym.

Całe szkolenie było prowadzone przez jednego instruktora. Tutaj musze dodać, że nie był to „instruktor po kursie bycia instruktorem” tylko utytułowany kierowca wyścigowy, nawet dość znany w Polsce. Za to duży plus, bo widać było, że wie o czym mówi.

Odprawa zaczęła się o 9 i skończyła po 15 minutach :D Zapakowaliśmy się w samochody ( 2 x MX5, Camaro, Mustang i BMW (chyba 330) i pojechaliśmy na pierwsze zadanie.

Dodam tylko, że cały ośrodek robi spore wrażenie, bo jest naprawdę ogromny. Zaczeliśmy dzień od slalomu, gdzie chodziło o patrzenie nie na pachołki, a na horyzont. Ciekawe ćwiczenie i faktycznie polepsza pole widzenia. Było jeszcze parę elementów odpowiedniego prowadzenia wzroku.

Następnie pojechaliśmy na mokrą sekwencję zakrętów prawy-lewy i najeżdżaliśmy to z co raz większa prędkością żeby wyczuć zachowanie samochodu. Przy 75km/h instruktor powiedział „ale wam się te mazdy kleją, macie jechać 80, reszta grupy 70” :D. Widać było sporą różnice w zachowaniu samochodów.

Następnie pojechaliśmy na taki okrąg ze śliskiego asfaltu dodatkowo polanego wodą. Mieliśmy wprowadzać samochody w poślizg, a potem je wyprowadzać gazem. Z kontrolą trakcji w ogóle ciężko było je uślizgnąć, bo w NC działa to brutalnie. Natomiast bez systemu kompletnie nie wiedziałem co się dzieje i mnie poobracało porządnie. Tutaj w sumie fajnie by było zostać dłużej, nawet na pół dnia żeby to w pełni wyczuć.

Dalej był szarpak wprowadzający w poślizg z elementem zaskoczenia. Nigdy nie wiadomo, w którą stronę rzuci i jak mocno. Mieliśmy najpierw kontrować, a potem doszło jeszcze hamowanie. Bardzo ciekawe ćwiczenie.

Następne było awaryjne hamowanie przy zjeździe w dół. W sposób losowy wyskakiwały przeszkody i trzeba było je wymijać i wracać na swój pas. Też całkiem spoko, ale to chyba było najprostsze.

Przyszedł czas na moje ulubioną część, czyli płyta poślizgowa. Na początku mieliśmy wyhamowywać na niej przy 90km/h i mieścić się przed pachołkiem. Niestety, ze 2 razy go skosiłem :D Potem chodziło wchodzenie w lekki poślizg, kontrowanie i operowane gazem tak, żeby robić „wahadło” samochodem. To było super, bo fajnie można było wyczuć samochód, dzięki płycie i wodzie łatwo wchodziło się w poślizg.

Na koniec dnia pojeździliśmy jeszcze na torze po drugiej stronie ośrodka. Najpierw instruktor pokazał nam trasę (i tak się zgubiłem 2 razy) a potem mogliśmy tam śmigać wedle uznania. Na samiutki koniec mały drag race i podsumowanie.

Ogólnie szkolenie mi się podobało i mam poczucie dobrze spędzone czasu. Instruktor był BARDZO kompetentny i rozumiał, jak to wszystko działa. Wszystkie komendy dostawaliśmy przez krótkofalówkę, a instruktor miał swój samochód. Jednak w niczym to nie przeszkadzało i podpowiedzi zawsze były w punkt. Wyjeździłem się porządnie i byłem zdziwiony, że to takie trudne :D Teraz jeżdżę spokojnie i dużo lepiej rozumiem, jak bardzo kontrola ratuje nam na co dzień tyłek. Polecam jako wstęp do jazdy sportowej, bo tyle ćwiczeń jasno pokazuje jakie mamy braki i nad czym warto pracować.
Awatar użytkownika
janux
Donator
Donator
Posty: 310
Rejestracja: 03 sie 2017, 12:21
Model: NC
Wersja: Sport
Lokalizacja: Białystok

02 mar 2022, 8:21

Kiedyś trafiłem do tego ośrodka trochę z przypadku. W firmie w której pracowałem wchodził nowy "benefit" - wynajem długoterminowy aut i mieli kilka voucherów do rozdania na prezentację aut (Jaguar i Range Rover) połączoną właśnie z jazdą tymi autami (nowymi) po tym ośrodku. Bardzo fajnie wspominam. Uważam, że każdy kierowca po jakimś czasie od egzaminu powinien zaliczyć takie szkolenie.
Awatar użytkownika
pistenbully
Donator
Donator
Posty: 2096
Rejestracja: 01 sie 2017, 13:49
Model: NB
Wersja: 10th Anniversary
Lokalizacja: Gdańsk

02 mar 2022, 9:32

Marcin, dzięki za rzeczową relację. Każdy kto się już kiedyś szkolił doskonale wie, że takie zabawy warto regularnie powtarzać celem utrwalenia... Zajrzałem na ich stronę internetową. No impreza nie jest tania, ciekawe, czy byliby zdolni uchwalić jakąś formę współpracy z naszym Klubem? Może przy ośmiu miatach wyszłoby np. "500+" - byłaby miła okazja do kameralnych wyjazdów.
A jak z terminami? - szkolenia są prawie całodniowe, więc w weekendy?
Mydelniczka 10th Anniversary Edition
Rabarbar….....'15 ND Soft Top
MarcinC
Posty: 26
Rejestracja: 25 lip 2020, 12:29
Model: NC
Wersja: 2.0 Sport
Lokalizacja: Szczecin

02 mar 2022, 14:58

Zawsze można zapytać, jak u nich z dostępnością. Wydaje mi się, że tego typu szkolenia robią w weekendy, bo w tygodniu szkolą policje, SM, wojsko itp. czyli działają bardziej "komercyjnie".

Opcja klubowa wydaje się super, przy 8 samochodach byłyby już dwie pełne grupy. Kto od strony klubowej może to pchnąć, albo da błogosławieństwo do działania?
Awatar użytkownika
Tomai
Donator
Donator
Posty: 3864
Rejestracja: 14 wrz 2008, 9:11
Model: NC
Wersja: 2.0 Power by Five
Lokalizacja: Poznań / Kaźmierz

02 mar 2022, 18:41

Kto od strony klubowej może to pchnąć, albo da błogosławieństwo do działania?


Każdy może, Ty też.
Zbierz na forum listę chętnych ludzi. Nastepnie dzwonisz, przedstawiasz się jako członek MX-5 KLUB POLSKA , mówisz że masz tyle i tyle osób chętnych i próbuj negocjować cenę.

Nikt nie musi dawać błogosławieństwa :)
Była NA BRG 1.8 118 Km 146 Nm
Była NBFL Phoenix 1.8 138KM 156Nm
Była NBFL Garnet Red Mica 1.8
Jest NC 2.0 174KM 199Nm
Awatar użytkownika
niezalogowany
Posty: 253
Rejestracja: 17 lut 2021, 20:40
Model: NC
Wersja: szybki ponton
Lokalizacja: Wrocław

03 mar 2022, 7:30

Jak byś na przykład szukał chętnych - to jestem :)
ODPOWIEDZ