KONWENCJA O RUCHU DROGOWYM czyli co musimy mieć...

Wyposażenie pojazdów wymagane w Europie

Forum główne a tematyką prowadzącą jest mx-5.

Moderator: Moderatorzy

Awatar użytkownika
Peecer
Donator
Donator
Posty: 2628
Rejestracja: 23 lut 2014, 23:23
Model: ND
Wersja: 100th Anniversary
Lokalizacja: Kętrzyn - Toruń

21 cze 2014, 16:28

Z racji nadchodzących wakacji i planowanych podróży pozwoliłem sobie znowu oczywiście samozwańczo na pewien post przypominający a czasem informujący Nas wszystkich o wymogach, przepisach i ewentualnych prawach.
Podróżujemy po Europie samochodem coraz częściej i chętniej. Wojażom sprzyja najbardziej okres wakacyjny, ale poza sezonem również pokonujemy granice. Warto wiedzieć, w co powinno być wyposażone auto, aby uniknąć mandatu w Niemczech, Czechach czy na Słowacji.

W pierwszym poście zamieszczę ogólną wiedzę dotyczącą samej konwencji a w drugim kilka praktycznych porad i opisów.

1. Konwencja Wiedeńska - ogólnie
2. Wyposażenie pojazdów wymagane w Europie
3. Konwencja Wiedeńska - c.d.
4. Kontrola drogowa - jak sobie radzić?

Konwencja wiedeńska o ruchu drogowym – międzynarodowy traktat, określający ogólne zasady ruchu drogowego, do którego przestrzegania zobowiązały się kraje – sygnatariusze.

Konwencja ta została sporządzona 8 listopada 1968 r. w Wiedniu. Rada Państwa PRL ratyfikowała tę konwencję 24 lutego 1988 r. Konwencja ta została opublikowana w Dzienniku Ustaw (Dz. U. z 1988 r. Nr 5, poz. 40) pod nazwą: "Konwencja o ruchu drogowym, sporządzona w Wiedniu dnia 8 listopada 1968 r.". Konwencja ta, jak dotąd (1 lipca 2007), nie została przez Polskę wypowiedziana, mimo że polskie Prawo o ruchu drogowym dotąd nie wypełnia kilku ustaleń Konwencji.
https://www.gddkia.gov.pl/userfiles/articles/i/infrastruktura-rowerowa_3000//documents/konwencja_wiedenska.pdf

W wielkim skrócie:
Różnice między Konwencją a Prawem o ruchu drogowym:
1. Ruch pieszych

Przepisy polskiego prawa drogowego na temat ruchu pieszych po przejściach dla pieszych nie odpowiadają w pełni przepisom art. 20 i 21 Konwencji. Art. 21 stwierdza:
jeżeli ruch pojazdów na tym przejściu nie jest kierowany sygnałami świetlnymi ruchu lub przez funkcjonariusza kierującego ruchem, kierujący powinni zbliżać się do tego przejścia tylko z odpowiednio zmniejszoną szybkością, aby nie narażać na niebezpieczeństwo pieszych, którzy znajdują się na przejściu lub wchodzą na nie; w razie potrzeby powinni zatrzymać się w celu przepuszczenia pieszych.

Artykuł 20 Konwencji (Postanowienia dotyczące pieszych) zawiera przepis dotyczący przejść bez sygnalizacji: "na innych przejściach dla pieszych piesi nie powinni wchodzić na jezdnię bez uwzględnienia odległości i szybkości zbliżających się pojazdów."

Polskie prawo nakazuje kierowcom "szczególną ostrożność" (art. 26), "zmniejszyć prędkość tak, aby nie narazić na niebezpieczeństwo pieszych lub rowerzystów znajdujących się w tych miejscach lub na nie wchodzących lub wjeżdżających" i ustępowanie pieszym, którzy już znajdują się na pasach dla pieszych, zabraniając jednocześnie pieszym wkraczać na pasy "bezpośrednio przed pojazdem" (art. 14.1).

2. Ochrona rowerzystów

Artykuł 16 ust. 2 Konwencji stanowi:
Podczas wykonywania manewru zmiany kierunku ruchu kierujący – nie naruszając postanowień artykułu 21 niniejszej konwencji dotyczących pieszych – jest obowiązany przepuścić pojazdy jadące z przeciwnego kierunku na jezdni, którą zamierza opuścić, oraz rowery i motorowery jadące po drogach dla rowerów, przecinających jezdnię, na którą zamierza wjechać.

W Polsce nowelizacją z dnia 1 kwietnia 2011 (Dz. U. Nr 92, poz. 530) dodano do ustawy – Prawo o ruchu drogowym art. 27 ust. 1a:
Kierujący pojazdem, który skręca w drogę poprzeczną, jest obowiązany zachować szczególną ostrożność i ustąpić pierwszeństwa rowerzyście jadącemu na wprost po jezdni, pasie ruchu dla rowerów, drodze dla rowerów lub innej części drogi, którą zamierza opuścić.

Co dostosowało polskie prawo do przepisów Konwencji po niemal 10-letniej niezgodności wynikającej z usunięcia nowelizacją z dnia 6 września 2001 (Dz. U. Nr 129, poz. 1444) z ustawy – Prawo o ruchu drogowym art. 27 ust. 2:
Kierujący pojazdem, który skręca w drogę poprzeczną, jest obowiązany ustąpić pierwszeństwa rowerowi jadącemu po drodze (ścieżce) dla rowerów, przebiegającej przez jezdnię drogi, na którą wjeżdża.

3. Sygnalizowanie manewrów

Artykuł 14 ust. 3. Konwencji stanowi:
Przed skręceniem lub przed wykonaniem manewru związanego ze zjechaniem w bok każdy kierujący powinien odpowiednio wyraźnie i dostatecznie wcześnie zasygnalizować swój zamiar za pomocą kierunkowskazu lub kierunkowskazów swojego pojazdu (...)

Natomiast polskie Prawo o ruchu drogowym ogranicza sygnalizowanie manewrów tylko do zmiany pasa ruchu lub kierunku jazdy (art. 22 ust. 5):
Kierujący pojazdem jest obowiązany zawczasu i wyraźnie sygnalizować zamiar zmiany kierunku jazdy lub pasa ruchu oraz zaprzestać sygnalizowania niezwłocznie po wykonaniu manewru.

Określony w ustawie brak obowiązku sygnalizowania manewrów związanych ze zjechaniem w bok może powodować potencjalne zagrożenia przy np.:
- zatrzymywaniu pojazdu przy prawej krawędzi jezdni i włączaniu się do jazdy po takim zatrzymaniu przy poruszaniu się tym samym pasem ruchu,
- wyprzedzaniu pojazdów lub uczestników ruchu przy poruszaniu się tym samym pasem ruchu.

4. Definicja skrzyżowania

Artykuł 1 punkt Konwencji stanowi:

"określenie "skrzyżowanie" oznacza każde przecięcie się dróg na jednym poziomie, ich połączenie lub rozwidlenie, łącznie z placami utworzonymi przez takie przecięcia, połączenia lub rozwidlenia;"

Natomiast polskie Prawo o ruchu drogowym ogranicza liczbę skrzyżowań wyliczając niektóre kategorie dróg których połączenie nie tworzy skrzyżowań w świetle ustawodawstwa krajowego:

skrzyżowanie – przecięcie się w jednym poziomie dróg mających jezdnię, ich połączenie lub rozwidlenie, łącznie z powierzchniami utworzonymi przez takie przecięcia, połączenia lub rozwidlenia; określenie to nie dotyczy przecięcia, połączenia lub rozwidlenia drogi twardej z drogą gruntową, z drogą stanowiącą dojazd do obiektu znajdującego się przy drodze lub z drogą wewnętrzną. (art.2 ust. 10)

Należy zwrócić szczególną uwagę na drogi wewnętrzne, które nie muszą być oznakowane a często optycznie nie różnią się od drogi gminnej z którą się łączą. W praktyce oznacza to, że pierwszeństwo na takim "połączeniu" ma zawsze pojazd poruszający się drogą gminną. Dodatkowo znaki ustawione przed takim "połączeniem" nie są odwoływane (są wyjątki opisane w przepisach wykonawczych - Rozporządzenie Ministra Infrastruktury w sprawie szczegółowych warunków technicznych dla znaków i sygnałów drogowych oraz urządzeń bezpieczeństwa ruchu drogowego i warunków ich umieszczania na drogach).

No i najważniejsze dla NAS:

5. Aspekty praktyczne działania Konwencji

Jednym z praktycznych aspektów tej konwencji jest to, że policja drogowa nie ma prawa nakładania mandatu na kierowców samochodów zagranicznych, wyposażonych zgodnie z wykazem wynikającym z rodzimego prawa o ruchu drogowym, ale niewystarczająco z punktu widzenia kraju, przez który przejeżdżają. W szczególności na przykład policja niemiecka nie może w Niemczech karać polskich kierowców za brak lub nieodpowiednio wyposażoną apteczkę samochodową (w Polsce jest ona zalecana, ale nieobowiązkowa, natomiast pojazdy zarejestrowane w Niemczech muszą ją mieć i to wyposażoną w ściśle określone środki medyczne), a polska policja w Polsce – kierowców niemieckich za brak gaśnicy, która w Niemczech nie jest obowiązkowa.

Należy zauważyć, że w Polsce, biorąc pod uwagę stan prawny na dzień 10 kwietnia 2008 r., w przypadku kolizji przepisów ustawy Prawo o ruchu drogowym i Konwencji wiedeńskiej, pierwszeństwo mają przepisy zawarte w Konwencji. Zdarzają się jednak przypadki karania przez policję kierujących za zachowania sprzeczne z ustawą Prawo o ruchu drogowym choć prawidłowe w świetle Konwencji. W Polsce po przyjęciu mandatu karnego nie ma co do zasady możliwości odwołania się od niego. Odmowa przyjęcia mandatu z reguły będzie prowadzić do skierowania sprawy do sądu powszechnego.
Ostatnio zmieniony 21 cze 2014, 19:00 przez Peecer, łącznie zmieniany 1 raz.
Awatar użytkownika
Peecer
Donator
Donator
Posty: 2628
Rejestracja: 23 lut 2014, 23:23
Model: ND
Wersja: 100th Anniversary
Lokalizacja: Kętrzyn - Toruń

21 cze 2014, 16:39

Wyposażenie pojazdów wymagane w Europie
Obowiązkowym wyposażeniem w Polsce są tylko trójkąt i gaśnica. Jednak jadąc już do sąsiedniej Słowacji, kierowca musi zabrać ze sobą m.in. zapasowe bezpieczniki i żarówki, linkę holowniczą oraz apteczkę. W Niemczech z kolei należy mieć apteczkę i trójkąt. Biorąc po uwagę różne wymogi, jadąc przez kilka państw należałoby zabrać znaczną liczbę elementów. Na szczęście nie jest to konieczne.

Nawet jeśli nie ma obowiązku zabierania za granicę innego wyposażenia niż gaśnica i trójkąt, to większość elementów wymaganych poza Polską warto mieć w aucie. Mogą się przydać w wielu sytuacjach (od awarii po kolizję), a przy okazji unika się konieczność usprawiedliwiania przed policją.

1. KAMIZELKA ODBLASKOWA
Obrazek
Wymagana m.in. we Francji i na Węgrzech.

2. ŻARÓWKI I BEZPIECZNIKI
Obrazek
Obowiązkowe np. w Czechach i na Słowacji.

3. KOŁO ZAPASOWE
Obrazek
Muszą je mieć kierowcy hiszpańscy i słowaccy.

4. APTECZKA PIERWSZEJ POMOCY
Obrazek
Obowiązkowy element w większości krajów.

5. LINKA HOLOWNICZA
Obrazek
Wyposażenie wymagane na Słowacji i Węgrzech.

6. ZAPASOWE OKULARY KOREKCYJNE
Obrazek
Muszą je mieć kierowcy w Hiszpanii.

Wyposażenie, jakie muszą wozić w aucie kierowcy w innych krajach
Załączniki
Wyposażenie, jakie muszą wozić w aucie kierowcy w innych krajach.jpg
Wyposażenie, jakie muszą wozić w aucie kierowcy w innych krajach.jpg (86.18 KiB) Przejrzano 4422 razy
Ostatnio zmieniony 22 cze 2014, 9:06 przez Peecer, łącznie zmieniany 1 raz.
Awatar użytkownika
Peecer
Donator
Donator
Posty: 2628
Rejestracja: 23 lut 2014, 23:23
Model: ND
Wersja: 100th Anniversary
Lokalizacja: Kętrzyn - Toruń

21 cze 2014, 17:16

W dwóch się nie zmieściłem - i liczę, że lepiej więcej napisać i pewnych spraw się ustrzec, niż narzekać, że ten się znowu rozpisał....Zawsze można skarcić :ryjezesmiechu:

A wracając do tematu:

Cztery główne postanowienia tej konwencji:

- zarówno pojazdy samochodowe, jak i przyczepy muszą być sprawne do jazdy,

- pojazdy te muszą posiadać numer rejestracyjny (z przodu i z tyłu), motocykle tylko z tyłu,

- z tyłu takich pojazdów powinien znajdować się znak wyróżniający państwo, które było wydawcą numeru rejestracyjnego,

- pojazdy te muszą posiadać cechy tożsamości, tzn. samochody muszą mieć nazwę lub znak fabryczny producenta pojazdu, numer fabryczny lub serii wytwórni na podwoziu albo nadwoziu, a także numer silnika; przyczepy muszą mieć nazwę lub znak fabryczny producenta, numer fabryczny lub numer serii wytwórni na nadwoziu lub podwoziu.

Załącznik 5 konwencji wiedeńskiej ustala ponadto podstawowe warunki techniczne, którymi powinien cechować się każdy poruszający się po drogach jej sygnatariuszy samochód. Jednocześnie jednak konwencja ta ustala wyjątki, które powodują, że każde z państw może odstąpić od tych zasad (wyjątki te znajdują się w Załączniku 1). Co więcej treść konwencji jasno głosi, że każde z państw może rozszerzać i zaostrzać swoje wymagania co do poruszających się po ich drogach aut, jeśli:

- nie są sprzeczne z kwestiami zawartymi w Załączniku 5,

- jest to czynnik poprawiający bezpieczeństwo na drogach konkretnego państwa,

- dotyczy to jednego z wyjątków wytłuszczonych w Załączniku 1.

Zatem jeśli każde z przestrzegających konwencję państw może ją jednocześnie zmieniać to warto poznać i przestrzegać wymagań, które sobie ustaliło. Policja, która zatrzyma nas za granicą może albo podejść do nas dość łagodnie i pokierować kontrolę tylko w kierunku ustaleń konwencji wiedeńskiej, albo wręcz przeciwnie - nie słuchać usprawiedliwień i oczekiwać wyposażenia, które jest obowiązkowe dla wszystkich poruszających się po drogach danego kraju. Wchodzenie w spór z policją nie ma tu najmniejszego sensu. Dlatego lepiej przygotować swój samochód zgodnie z wymaganym w konkretnym państwie wyposażeniem i spokojnie podróżować, nie martwiąc się o ewentualną kontrolę.
Załączniki
Włochy.jpg
Włochy
Włochy.jpg (77.68 KiB) Przejrzano 4401 razy
Węgry, Wielka Brytania.jpg
Węgry, Wielka Brytania
Szwajcaria, Szwecja.jpg
Szwajcaria, Szwecja
Szwajcaria, Szwecja.jpg (99.1 KiB) Przejrzano 4417 razy
Rumunia, Słowacja, Słowenia.jpg
Rumunia, Słowacja, Słowenia
Niemcy, Norwegia.jpg
Niemcy, Norwegia
Łotwa, Ukraina, Macedonia.jpg
Łotwa, Ukraina, Macedonia
Łotwa, Ukraina, Macedonia.jpg (82.71 KiB) Przejrzano 4417 razy
Irlandia, Litwa, Luksemburg.jpg
Irlandia, Litwa, Luksemburg
Hiszpania, Portugalia, Holandia.jpg
Hiszpania, Portugalia, Holandia
Francja, Grecja.jpg
Francja, Grecja
Finlandia.jpg
Finlandia
Finlandia.jpg (59.37 KiB) Przejrzano 4417 razy
Czechy, Dania, Estonia.jpg
Czechy, Dania, Estonia
Bułgaria, Chorwacja, Czarnogóra, Serbia.jpg
Bułgaria, Chorwacja, Czarnogóra, Serbia
Belgia, Bośnia i Hercegowina.jpg
Belgia, Bośnia i Hercegowina
Andorra i Austria.jpg
Andorra i Austria
Andorra i Austria.jpg (113.02 KiB) Przejrzano 4417 razy
Ostatnio zmieniony 21 cze 2014, 18:03 przez Peecer, łącznie zmieniany 1 raz.
lasic
Posty: 211
Rejestracja: 15 paź 2011, 15:25
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

21 cze 2014, 17:23

Wszystko fajnie, ale ja jednak będę się z danym policjantem kłócił, bo koła zapasowego wozić nie będę...
Awatar użytkownika
Peecer
Donator
Donator
Posty: 2628
Rejestracja: 23 lut 2014, 23:23
Model: ND
Wersja: 100th Anniversary
Lokalizacja: Kętrzyn - Toruń

21 cze 2014, 17:29

No to zostało jeszcze napisać co gdy już jest po fakcie:

Pamiętajcie, że takie wewnętrzne przepisy dotyczące wyposażenia samochodu obowiązują wyłącznie kierowców krajowych, jadących samochodami zarejestrowanymi w danym państwie.

Auta zagraniczne są w ruchu międzynarodowym i muszą mieć wyposażenie zgodne z Konwencją Wiedeńską o Ruchu Drogowym.

A Konwencja nic nie mówi o apteczkach czy zapasowych żarówkach. Dlatego za ich brak nie można ukarać zagranicznego kierowcy. Tak samo w Polsce - Słowak czy Niemiec nie dostaną mandatu za brak gaśnicy, choć Polak karę zapłaci.

UWAGA: Nie podpisuj mandatu!
Rady na upartego policjanta

Zdarza się, że policjanci w Niemczech lub na Słowacji nie znają międzynarodowych przepisów lub udają, że o nich nie wiedzą. Co zrobić, gdy słowacki policjant upiera się przy wypisaniu mandatu za np. brak odpowiednich bandaży w apteczce?

- Należy odmówić jego przyjęcia i nie podpisywać żadnego dokumentu - radzi Ewa Wrzechalska z wydziału konsularnego polskiej ambasady w Bratysławie.

- Na Słowacji podpisanie mandatu jest równoznaczne z uznaniem racji policjanta i odwrócenie tego później jest bardzo trudne. Jeżeli policjant upiera się przy zapłaceniu kary i nie chce pozwolić na dalszą jazdę, to radzę zapłacić żądaną kwotę, ale nie podpisywać żadnego dokumentu!

W takim przypadku trzeba oczywiście wziąć potwierdzenie zapłaconej kwoty, a następnie skontaktować się z wydziałem konsularnym polskiej ambasady. Do ambasady warto też zwrócić się od razu w trakcie kontroli, podczas której policjant chce nas niesłusznie ukarać. Szczególnie wtedy, gdy mamy trudności w porozumieniu się w obcym języku.

Jeżeli zapłaciłeś

Do niedawna polscy kierowcy byli przekonani o tym, że mandaty za np. zbyt krótkie nożyczki w apteczce są zgodne z prawem. Psioczyli na przepisy, na rygorystycznych policjantów i płacili. Teraz mogą się ubiegać o zwrot pieniędzy.

- Trzeba przesłać do nas faksem krótki opis sytuacji w jakiej nałożono mandat, potwierdzenie jego zapłacenia i dane kontaktowe do siebie - informuje Michał Rejniewicz z wydziału konsularnego polskiej ambasady w Berlinie.

- Jeżeli karę nałożono bezprawnie w świetle Konwencji Wiedeńskiej, to pomożemy w odzyskaniu pieniędzy.

Nie wiadomo jeszcze, jaki okres przedawnienia będą uznawały niemieckie sądy, czyli za jak dawno zapłacone mandaty będzie można otrzymać zwrot.

- Będzie to wiadome dopiero po pierwszych rozstrzygnięciach - wyjaśnia Michał Rejniewicz. - Na razie nie wpłynęła do nas żadna sprawa o zwrot pieniędzy za niesłusznie zapłacony mandat


No i jeszcze jedna przydatna pomoc w dokumentach obowiązkowa przy jazdach poza granicę naszego kraju - warto zalaminować:

Obrazek
Awatar użytkownika
Peecer
Donator
Donator
Posty: 2628
Rejestracja: 23 lut 2014, 23:23
Model: ND
Wersja: 100th Anniversary
Lokalizacja: Kętrzyn - Toruń

21 cze 2014, 17:40

lasic pisze:Wszystko fajnie, ale ja jednak będę się z danym policjantem kłócił, bo koła zapasowego wozić nie będę...

Nie doczekałeś się dalszego wątku, masz już wyjaśnione co i jak w dalszej części..... :mrgreen:
matpilch
Donator
Donator
Posty: 4239
Rejestracja: 10 lut 2010, 18:44
Model: Inny
Lokalizacja: Katowice
Kontakt:

21 cze 2014, 21:17

Jutro uporządkuje Robercie.
miata lov!
Awatar użytkownika
Peecer
Donator
Donator
Posty: 2628
Rejestracja: 23 lut 2014, 23:23
Model: ND
Wersja: 100th Anniversary
Lokalizacja: Kętrzyn - Toruń

21 cze 2014, 21:28

matpilch pisze:Jutro uporządkuje Robercie.

Będę wdzięczny, by miało to ręcę i nogi.... :kciuk:
Awatar użytkownika
KyRy
Moderator
Moderator
Posty: 3747
Rejestracja: 13 mar 2008, 11:23
Model: NA
Wersja: Chiquita
Lokalizacja: Kotlina Kłodzka
Kontakt:

29 gru 2015, 8:31

Podbiję.
Nie mogę znaleźć konkretnej informacji jak wygląda sprawa z oponami zimowymi w Czechach.
Niby mają obowiązek jeździć tam na zimówkach od 1 listopada do 31 marca ale tyczy się to wszystkich dróg czy tylko tych z wykazu?

Wyposażenie zimowe jest obowiązkowe w okresie od 1 listopada do 31 marca.

Opony zimowe muszą być zamontowane w następujący sposób:
a) pojazdy do 3,5 tony: opony zimowe, o głębokości rzeźby bieżnika min.4 mm, na wszystkich kołach pojazdów
b) pojazdy powyżej 3,5 tony: opony zimowe, o głębokości rzeźby bieżnika min.6 mm, na kołach napędowych

Bezwzględny obowiązek jazdy na oponach zimowych na niżej wymienionych odcinkach dróg, oznakowanych specjalnymi znakami drogowymi:

region Pardubicki
I/11 Jablonne - krzyżówka Cenkovice - Cervena Voda
I/34 "Vendolak" - Policka krzyżówka II/360
I/34 krzyżówka II/3549 Rychnov - Borova

I/35 Hrebec - Koclirov
I/37 Trnova - Nova Ves

region Olomounc
I/35 Mohelnice - Studena Loucka
I/44 Kouty - Cervenohorske selo - Domasov
I/46 Sternberk - Horni Lodenice
I/60 Lipova Lazne - Vapenne

region Środkowoczeski
D1 Loket - granica państwa
D1 Praha - Brno (od 21 do 182 km)

region Vysocina
D1 granica państwa - Velka Bites

region Usti

I/8 Dubi - Cinovec
I/7 Chomutov - hora sv.Sebastiana

region Morawskośląski
I/56 Ostravice - Bila - granica państwa

oraz na niektórych odcinkach dróg górskich i wysokogórskich

Nieprzestrzeganie ww. przepisów karane jest mandatem w wysokości 2000 CZK + 1 punkt karny


I jak sytuacja w tej sprawie wygląda z Konwencją Wiedeńską?
Jasna sprawa, że tam gdzie stoi odpowiedni znak to muszę mieć zimówki ale na pozostałych ścieżkach?
Są: Chiquita | 93LE | Błękitna Laguna
Były: NA 1.6 92 Blue | NA 1.8 96 Bura | NA 1.6 92 SE | NA 1.6 89 Miata | NA 1.6 93 Smerfeta | NA 1.8 97 Czarna Wdowa | NA 1.6 95 Szczur | NA 1.8 97 Clean Bandit | NA 1.6 96 Merlota | NA 1.6 94 Żaba
Awatar użytkownika
Peecer
Donator
Donator
Posty: 2628
Rejestracja: 23 lut 2014, 23:23
Model: ND
Wersja: 100th Anniversary
Lokalizacja: Kętrzyn - Toruń

29 gru 2015, 10:41

Zaciekawiłeś mnie tymi danymi.... Dokładniejszych danych można szukać juz tylko w przepisach dotyczących Czech. W konwencji tego nie znalazłem i obawiam się, że tak jak szczegółowe wykazy wyposażenia danego kraju tak przepisy dotyczące wymogów odnośnie ogumienia będą tylko w ichniejszych przepisach..... Może jeszcze gdzieś na stronie czy to PZMotu lub MSZetu....
Tak myślę po cichu.....
Awatar użytkownika
KyRy
Moderator
Moderator
Posty: 3747
Rejestracja: 13 mar 2008, 11:23
Model: NA
Wersja: Chiquita
Lokalizacja: Kotlina Kłodzka
Kontakt:

29 gru 2015, 11:34

powyższe dane ze strony pzmtravel.com.pl
Są: Chiquita | 93LE | Błękitna Laguna
Były: NA 1.6 92 Blue | NA 1.8 96 Bura | NA 1.6 92 SE | NA 1.6 89 Miata | NA 1.6 93 Smerfeta | NA 1.8 97 Czarna Wdowa | NA 1.6 95 Szczur | NA 1.8 97 Clean Bandit | NA 1.6 96 Merlota | NA 1.6 94 Żaba
ODPOWIEDZ