Zmniejszanie fabrycznej kierownicy - przerabiał ktoś?
Moderator: Moderatorzy
- Scyzor
- Donator
- Posty: 893
- Rejestracja: 06 mar 2018, 12:33
- Model: NB FL
- Wersja: Memories II
- Lokalizacja: SC
Wszyscy ci, którzy mają trochę więcej niż "metr piećdziesiąt" wzrostu wiedzą czym śmierdzi brak regulacji kolumny kierownicy w pionie w pierwszych generacjach MX-5. Znam patenty z "przyciętą" na dole kierą, Quick-Release, albo mniejszymi zamiennikami, ale chciałbym zachować oryginalny wygląd wolantu w mojej Memorce. Zna ktoś jakiegoś machera, który umiałby przerobić fabryczną kierownicę i dorobić do niej identyczny z oryginalnym, drewniany wieniec o mniejszej średnicy?
Znalazłem jakąś litewską firmę (https://www.woodensteeringwheels.com/), ale nijak nie mogę się z nimi skontaktować korespondencyjnie, poza tym może nie ma co szukać poza granicami kraju - może mamy kogoś sprawdzonego lokalnie?
Znalazłem jakąś litewską firmę (https://www.woodensteeringwheels.com/), ale nijak nie mogę się z nimi skontaktować korespondencyjnie, poza tym może nie ma co szukać poza granicami kraju - może mamy kogoś sprawdzonego lokalnie?
- polokokt
- Donator
- Posty: 1234
- Rejestracja: 23 maja 2012, 8:42
- Model: NC FL
- Wersja: 2.0 Sport
- Lokalizacja: WL
Jak dla mnie to trzebaby szukać wśród fachowców od drewna a nie obszywania . Obróbka drewna w takim stylu to jest osobny wielki dział. Tu na przykład osoba która się ogłasza ze wykonuje prace w drewnie na starych samochodach:
https://stolarnia-kardas.pl/
Tym tropem bym szedł albo firmy które zajmują się renowacja starych samochodów gdzie tez odtwarzają całe wnętrza drewniane.
Tu problem widzę jeszcze inny. Chyba nie tylko kwestia dorobienia nowego wieńca o mniejszej średnicy ale trzebaby tez jakoś estetycznie „skrócić” te trzy ramiona w środku które wyznaczają średnice wieńca . Nie wiem czy to jest obszyte skóra czy plastik? Nigdy tej wersji kierownicy na żywo nie widziałem. Ale to tez trzeba y jakoś wykonać estetycznie a to znów inny materiał . Wszystko pewnie do zrobienia ale na moje oko… tanio nie bedzie
https://stolarnia-kardas.pl/
Tym tropem bym szedł albo firmy które zajmują się renowacja starych samochodów gdzie tez odtwarzają całe wnętrza drewniane.
Tu problem widzę jeszcze inny. Chyba nie tylko kwestia dorobienia nowego wieńca o mniejszej średnicy ale trzebaby tez jakoś estetycznie „skrócić” te trzy ramiona w środku które wyznaczają średnice wieńca . Nie wiem czy to jest obszyte skóra czy plastik? Nigdy tej wersji kierownicy na żywo nie widziałem. Ale to tez trzeba y jakoś wykonać estetycznie a to znów inny materiał . Wszystko pewnie do zrobienia ale na moje oko… tanio nie bedzie
- pistenbully
- Donator
- Posty: 2114
- Rejestracja: 01 sie 2017, 13:49
- Model: NB
- Wersja: 10th Anniversary
- Lokalizacja: Gdańsk
Ja zaś proponuję robić próby na jakiejś innej (niedrogo kupionej) kierownicy nardi z NB. Jeżeli jakiś rzemieślnik ładnie wstawi tam mniejszy, drewniany wieniec - to jesteś wygrany. A w razie wpadki wciąż masz swój oryginał.
- Scyzor
- Donator
- Posty: 893
- Rejestracja: 06 mar 2018, 12:33
- Model: NB FL
- Wersja: Memories II
- Lokalizacja: SC
Sprawdziłem. Guardian nie robi w drewnie i carbonie. Odpada.
Oczywiście wskazany przez Ciebie problem był jednym z pierwszych, jaki wziąłem pod uwagę. Ramiona kierownicy zrobione są z tworzywa, więc pewnie łatwo w nich "rzeźbić", ale przed jakąkolwiek realizacją życzyłbym sobie jakiejś wizualizacji, bo nie jest sztuką zrobić coś brzydkiego.polokokt pisze: ↑05 sty 2022, 0:19Jak dla mnie to trzebaby szukać wśród fachowców od drewna a nie obszywania . Obróbka drewna w takim stylu to jest osobny wielki dział. Tu na przykład osoba która się ogłasza ze wykonuje prace w drewnie na starych samochodach:
https://stolarnia-kardas.pl/
Tym tropem bym szedł albo firmy które zajmują się renowacja starych samochodów gdzie tez odtwarzają całe wnętrza drewniane.
Tu problem widzę jeszcze inny. Chyba nie tylko kwestia dorobienia nowego wieńca o mniejszej średnicy ale trzebaby tez jakoś estetycznie „skrócić” te trzy ramiona w środku które wyznaczają średnice wieńca . Nie wiem czy to jest obszyte skóra czy plastik? Nigdy tej wersji kierownicy na żywo nie widziałem. Ale to tez trzeba y jakoś wykonać estetycznie a to znów inny materiał . Wszystko pewnie do zrobienia ale na moje oko… tanio nie bedzie
Sprawdziłem wskazaną przez Ciebie firmę - jest jak najbardziej chętna. Taką przeróbkę ceni sobie na 1500zł. Jednak pan zasygnalizował jasno, że taka zmieniona kierownica może kosztować mnie problemy z przeglądem bo nie będzie miała homologacji. Jakoś nie brałem tego nigdy pod uwagę. Ktoś z Was spotkał się kiedyś z problemami w tym zakresie? Domyślam się, że większość kierownic oferowanych jak "gotowce" ma homologację, ale czy ktoś to kiedykolwiek sprawdza? Czy raczej chodzi o uniknięcie potencjalnych problemów przy wypadku? Swoją drogą - czy wolanty tworzone np. przez takiego Guardiana - mają homologację?
Ależ oczywiście, że będzie prościej. Ale gotowe produkty Nardi (oczywiście pomijając fakt, że moja ori też jest sygnowana ich logiem) mają kompletnie inne kształty i formy - a chcę pozostać przy czymś czego wygląd będzie możliwie zbliżony do oryginału.
To się rozumie samo przez się Zdecydowanie jest taki plan Nieudany projekt można wyrzucić do kosza tracąc trochę czasu i kasy - ale opcję powrotu do oryginału bezwzględnie chcę sobie zostawić. Od początku wyznaję taką zasadę - wszystko co z mojej Miatki wymontowałem - zostaje na wypadek planu przywrócenia jej do stanu pierwotnego.pistenbully pisze: ↑05 sty 2022, 14:58Ja zaś proponuję robić próby na jakiejś innej (niedrogo kupionej) kierownicy nardi z NB. Jeżeli jakiś rzemieślnik ładnie wstawi tam mniejszy, drewniany wieniec - to jesteś wygrany. A w razie wpadki wciąż masz swój oryginał.
Przyszedł mi do głowy jeszcze jeden pomysł. Wiem że kilku klubowiczów kupowało kierownice z Mazdy 3 po to, żeby dorobić sobie sterowanie radiem z przycisków na kierownicy. Ale czy ktoś przerabiał kiedyś implantację kiery z ND? Tu raczej chodziłoby o ewentualne przeróbki wieloklinu czy dorobienie adaptera, bo i tak szukałbym najbiedniejszej wersji bez sterowania czymkolwiek. W takim przypadku miałbym wielkie możliwości modyfikacji samego wieńca bez konieczności zmiany jego średnicy. Pobawiłbym się w jakieś łączenie skóry z drewnem. Nie jestem jeszcze przekonany do spójności kształtu ze stylistyką wnętrza NBFL z kierownicą z ND, ale może się do tego przekonam jeśli okaże się że to w ogóle ma sens.
Wszystko zależy od tego, o ile chcesz zmniejszyć średnicę i jak upierdliwy będzie diagnosta.
To jest trochę jak z rollbarami - niby są niedopuszczone do użytku na drogach publicznych, ale (przynajmniej na razie) raczej nie słychać głosów, żeby diagności się do nich czepiali.
Zmniejszenie średnicy np. na 350mm powinno być mało widoczne, natomiast zmniejszenie na 330mm (jak Corsa 330 u Guardiana) jest już bardzo widoczne i z opinii użytkowników również dosyć odczuwalne w czasie jazdy (zwykle odczucia są na plus).
Kiedyś 350mm to była minimalna średnica kierownicy dopuszczalna w Polsce, ale nie wiem czy jest to nadal aktualne, bo teraz prawie wszystko jest regulowane dyrektywami UE.
Nie z Mazdy 3, tylko z 323 BJ, jak ta:
https://sprzedajemy.pl/kierownica-mazda ... nr62305868
Najśmieszniejsze, że przez to że MX-y nigdy nie miały sterowania radiem, a 323-ki z trójramienną kierownicą prawie zawsze miały, to teraz te ze sterowaniem są znacznie tańsze od tych bez sterowania
Jakbyś kupował używaną kierownicę do NBFL, to musisz zwrócić uwagę na to, że były 2 wersje stelaża (1998-2003 i 2003-2005) - jak na zdjęciu poniżej:
Wieloklin w obu jest taki sam, ale inne są punkty montażowe airbaga, więc albo trzeba kupić tą samą wersję którą się ma, albo w komplecie z airbagiem.
Jak dla mnie, pomysł z kierownicą z ND jest kiepski pod każdym względem.
Pomijając problemy techniczne, jak pewnie inny wieloklin i czy byłoby w ogóle możliwe podpięcie poduszki, to przede wszystkim kierownica z ND ma za nowoczesny kształt do NBFL, a już w szczególności gryzłaby się stylistycznie z drewnianym wieńcem
- Scyzor
- Donator
- Posty: 893
- Rejestracja: 06 mar 2018, 12:33
- Model: NB FL
- Wersja: Memories II
- Lokalizacja: SC
Myślę o zmniejszeniu głównie dlatego, że zwyczajnie nagminnie zawadzam o nią udami. Przy szybkich manewrach to irytujące, wręcz niebezpieczne. Zakładam że 20-30mm mniej na obwodzie względem fabryki - powinno załatwić sprawę. Nie chcę małej sportowej kierownicy. Zupełnie mi o to nie chodzi. Liczę też na to, że jak przeróbka będzie na tyle ładnie zrobiona, że nie będzie widać "druciarstwa" to żaden diagnosta nawet nie wpadnie na pomysł jej mierzyć.
Cenna uwaga - dzięki!
No i to budzi moje największe wątpliwości. Widziałem przerabiane kierownice z ND łączące jasną skórę z drewnem - nawet nie wyglądało to źle, choć faktycznie ze stylistyką kokpitu NBFL może to nie do końca grać. A jeśli jeszcze doszłoby do tego kombinowanie z podłączaniem poduchy i wieloklinem - nawet nie podejmowałbym pomysłu. Pytałem, bo jeśli można by taką kierownicę zastosować niemal p&p - może warto by poeksperymentować.Mayor pisze: ↑08 sty 2022, 14:24Jak dla mnie, pomysł z kierownicą z ND jest kiepski pod każdym względem.
Pomijając problemy techniczne, jak pewnie inny wieloklin i czy byłoby w ogóle możliwe podpięcie poduszki, to przede wszystkim kierownica z ND ma za nowoczesny kształt do NBFL, a już w szczególności gryzłaby się stylistycznie z drewnianym wieńcem
Pozostaje opcja z autorską przeróbką w zakładzie typu wskazanego przez @polokokt.
- pistenbully
- Donator
- Posty: 2114
- Rejestracja: 01 sie 2017, 13:49
- Model: NB
- Wersja: 10th Anniversary
- Lokalizacja: Gdańsk
W tym przypadku 30mm to będzie już duża różnica.
Edit: świat jest pełen akcesoryjnych wolantow. Do tego możesz z nabą popróbować. Nawet jeśli docelowo chcesz zachować poduszkę, to przynajmniej się przymierzysz, będziesz wiedział w którą stronę podążyć.
Hm, no niestety dla Europejczyków aż do 2018r. Mazda nie zauważała potrzeby regulacji osiowej kierownicy...
Edit: świat jest pełen akcesoryjnych wolantow. Do tego możesz z nabą popróbować. Nawet jeśli docelowo chcesz zachować poduszkę, to przynajmniej się przymierzysz, będziesz wiedział w którą stronę podążyć.
Hm, no niestety dla Europejczyków aż do 2018r. Mazda nie zauważała potrzeby regulacji osiowej kierownicy...
- Scyzor
- Donator
- Posty: 893
- Rejestracja: 06 mar 2018, 12:33
- Model: NB FL
- Wersja: Memories II
- Lokalizacja: SC
Na to liczę. Że będzie to duża różnica na plus
To z pewnością sposób na badanie jaka średnica będzie najwygodniejsza. Bo docelowo zdecydowanie chcę zachować wygląd wnętrza nie budzący podejrzeń, że coś było modyfikowane.pistenbully pisze: ↑08 sty 2022, 18:51Edit: świat jest pełen akcesoryjnych wolantow. Do tego możesz z nabą popróbować. Nawet jeśli docelowo chcesz zachować poduszkę, to przynajmniej się przymierzysz, będziesz wiedział w którą stronę podążyć.
Cóż - jak się kocha japończyki, to trzeba również na wiele innych wyrzeczeń się przygotować...pistenbully pisze: ↑08 sty 2022, 18:51Hm, no niestety dla Europejczyków aż do 2018r. Mazda nie zauważała potrzeby regulacji osiowej kierownicy...
- the.monte.christo
- Donator
- Posty: 298
- Rejestracja: 14 mar 2019, 9:14
- Model: NB FL
- Wersja: 1.8L USDM/1.6L EU
- Lokalizacja: Warszawa/Lublin
Jeśli lubisz fabryczne kierownice tak jak ja lubię to ja na Twoim miejscu bym się przygotował tylko na większy wydatek na zakup takiego cacka Mam od roku w NBFL dystans do kierownicy od Giacomo ze SpacerShop. 250 euro, ale dla kogoś kto ma dłuższe nogi i ma 1.87 wzrostu to jest game changer.
spacershop.com
Wreszcie w MX-5 można poczuć się niczym w sedanie. Jest miejsce na nogi, mimo odsuniętego fotela kierownica jest w dobrej odległości od rąk, można swobodnie operować wszystkimi pedałami, kolana nie bolą w dłuższej trasie. To jest genialne rozwiązanie i do żółtej również na 100% wjedzie
- danielski
- Donator
- Posty: 312
- Rejestracja: 12 sie 2014, 20:02
- Model: NC
- Wersja: 2.0
- Lokalizacja: Warszawa Ursynów
Brzmi cudownie tylko ponad 1k zł..the.monte.christo pisze: ↑28 sty 2022, 18:01Jeśli lubisz fabryczne kierownice tak jak ja lubię to ja na Twoim miejscu bym się przygotował tylko na większy wydatek na zakup takiego cacka Mam od roku w NBFL dystans do kierownicy od Giacomo ze SpacerShop. 250 euro, ale dla kogoś kto ma dłuższe nogi i ma 1.87 wzrostu to jest game changer.
spacershop.com
20210511_192100.jpg
Wreszcie w MX-5 można poczuć się niczym w sedanie. Jest miejsce na nogi, mimo odsuniętego fotela kierownica jest w dobrej odległości od rąk, można swobodnie operować wszystkimi pedałami, kolana nie bolą w dłuższej trasie. To jest genialne rozwiązanie i do żółtej również na 100% wjedzie
Może przy zamówieniu grupowym dali by jakieś zniżki?
Były:
2x NB 1.6
NA 1.6 '91
Ponton NC http://www.mx5klubpolska.pl/forum/viewt ... ead#unread
Jest:
Ponton 2.0
viewtopic.php?f=22&t=35567&p=567756#p567756
2x NB 1.6
NA 1.6 '91
Ponton NC http://www.mx5klubpolska.pl/forum/viewt ... ead#unread
Jest:
Ponton 2.0
viewtopic.php?f=22&t=35567&p=567756#p567756
- the.monte.christo
- Donator
- Posty: 298
- Rejestracja: 14 mar 2019, 9:14
- Model: NB FL
- Wersja: 1.8L USDM/1.6L EU
- Lokalizacja: Warszawa/Lublin
W tamtym roku jak przecierałem szlaki to o to pytałem. Przy 3-5 sztukach mogą zaoferować darmową dostawę. Przy większej ilości była mowa o cenie ~230 Euro.
Ja uważam że warto i w standardowej. To jest wydatek rzędu miesiąc jazdy, 5 baków benzyny. Kolana mi dziękują od momentu kiedy założyłem
Ja uważam że warto i w standardowej. To jest wydatek rzędu miesiąc jazdy, 5 baków benzyny. Kolana mi dziękują od momentu kiedy założyłem
- danielski
- Donator
- Posty: 312
- Rejestracja: 12 sie 2014, 20:02
- Model: NC
- Wersja: 2.0
- Lokalizacja: Warszawa Ursynów
Poważnie się nad tym zastanowię A nie ma na rynku czegoś tańszego? Przecież zwykle naby są po 1/4- 1/3 tej ceny.. to jedyna opcja by zachować oryginalną poduszkę?
Były:
2x NB 1.6
NA 1.6 '91
Ponton NC http://www.mx5klubpolska.pl/forum/viewt ... ead#unread
Jest:
Ponton 2.0
viewtopic.php?f=22&t=35567&p=567756#p567756
2x NB 1.6
NA 1.6 '91
Ponton NC http://www.mx5klubpolska.pl/forum/viewt ... ead#unread
Jest:
Ponton 2.0
viewtopic.php?f=22&t=35567&p=567756#p567756
- dawdon3
- Donator
- Posty: 42
- Rejestracja: 02 mar 2017, 21:56
- Model: NA
- Wersja: przedlift
- Lokalizacja: Kraków
W temacie OP:
Ten typ chyba zmniejszal jakas kiere ALE ja nie moglem sie z nim skontaktowac cos :/
https://m.facebook.com/profile.php?id=100042529225328
Ten typ chyba zmniejszal jakas kiere ALE ja nie moglem sie z nim skontaktowac cos :/
https://m.facebook.com/profile.php?id=100042529225328
- Scyzor
- Donator
- Posty: 893
- Rejestracja: 06 mar 2018, 12:33
- Model: NB FL
- Wersja: Memories II
- Lokalizacja: SC
Wygląda to na ciekawą opcję, naszła mnie tylko jedna wątpliwość - czy aby po założeniu dystansu odległość od kierownicy do dźwigni kierunkowskazów nie wzrasta zbytnio? Nie trzeba odrywać tak od kierownicy żeby zasygnalizować skręt?the.monte.christo pisze: ↑28 sty 2022, 18:01Mam od roku w NBFL dystans do kierownicy od Giacomo ze SpacerShop. 250 euro, ale dla kogoś kto ma dłuższe nogi i ma 1.87 wzrostu to jest game changer.
- the.monte.christo
- Donator
- Posty: 298
- Rejestracja: 14 mar 2019, 9:14
- Model: NB FL
- Wersja: 1.8L USDM/1.6L EU
- Lokalizacja: Warszawa/Lublin
Wzrasta, to jest jedyna niedogodność ale jest i to dość spora. Ja po sezonie już się przyzwyczaiłem. Sorry, jak mam wybierać połamane kolana lub nieco inną mechanikę używania manetek to wybieram to drugieScyzor pisze: ↑29 sty 2022, 20:34Wygląda to na ciekawą opcję, naszła mnie tylko jedna wątpliwość - czy aby po założeniu dystansu odległość od kierownicy do dźwigni kierunkowskazów nie wzrasta zbytnio? Nie trzeba odrywać tak od kierownicy żeby zasygnalizować skręt?the.monte.christo pisze: ↑28 sty 2022, 18:01Mam od roku w NBFL dystans do kierownicy od Giacomo ze SpacerShop. 250 euro, ale dla kogoś kto ma dłuższe nogi i ma 1.87 wzrostu to jest game changer.
Zresztą, nie jest wcale tak źle. Zależy jakie ktoś ma ręce. Ja robię tak że zazwyczaj ręka nie odrywa się, tylko wydłuża do manetki "wisząc" na kierownicy na kciuku. Przejeździłem z tym rozwiązaniem około 10000km w zeszłym sezonie i zdecydowanie kupię drugi raz do żółtej. Jak mówię, dla mnie to jest game changer, bo alternatywy nie ma.
Parafrazując powiedzenie o backupach, są ludzie ze sportowymi kierownicami którzy już szyli gębę po wypadku lub dopiero będą to robić. Ja jednak na tyle cenię swoją aparycję że nie założę nic bez poduchy. No i umówmy się, sportowe kierownice to pasują do NA. W NBFL najładniej wygląda kierownica OEM i sprawia że wnętrze jest bardzo spójne